|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

"כלים שבורים"

התורה אסרה על כהנים בעלי מום לעבוד בבית המקדש, משום ששם יש חשיבות רבה להדר החיצוני. אך בכל שאר התחומים, לא זו בלבד שבעלי מומים הם בעלי זכויות שוות - קיימים איסורים מפורשים לפגוע בהם
01/05/2012  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
כינור לבית המקדש. התרוממות נפש וגאווה יהודית [צילום: יצחק אלהרר/סקופ 80]

הצלחה רוחנית
ר' יהושע בן חנניה העיד מנסיונו האישי שהכיעור הגופני דווקא מסייע להצלחה הרוחנית. לדעתו, שלמות ויופי חיצוניים מסיטים את דעת האדם מעיסוק בחוכמה, ומביאים אותו לזחיחות דעת, יוהרה וקלות ראש. אפשר שגם משום כך היה משה רבינו בעל מום גופני, כפי שהבינו כמה מפרשים את הביטוי "כבד פה וכבד לשון". רצה הקב"ה ללמדנו ששלמות הגוף אינה תנאי למעלות הרוח, וכי בעל מום גופני יכול להיות הגדול שבגדולים

כשאנו קוראים את תחילתה של פרשת השבוע, פרשת אמור, אנו ניצבים בפני אתגר קשה, שכן הפרשה מציגה במפורש תמונה של אפליה ממשית, ומדירה בעלי נכויות מעבודת המקדש. התורה אומרת שכל איש מזרע אהרן "אשר יהיה בו מום - לא יקרב להקריב לחם אלוקיו" [ויקרא כ"א, י"ז]. הפרשה ממשיכה ומפרטת מומים שונים, וקובעת שכהן בעל מום שיעבוד עבודה חילל בכך את הקודש. האם עלינו להסיק מכך שהתורה מכוונת אותנו לגילוי יחס מפלה כלפי אנשים אלה?

ובכן, התשובה הראשונה היא שאין להסיק מעבודת בית המקדש על כל מציאות אחרת. בבית המקדש הושם דגש על ההידור החיצוני, בהיותו המרכז העולמי של עבודת ה' וגולת הכותרת של מוסדות האומה. מכאן נובע ההכרח לדאוג שכל הרואה את ההיכל ואת הכהנים בעבודתם, יתפעל ויתפעם, יוצף בתחושות של התרוממות נפש וישאב מלוא חופניים גאווה יהודית. כל הקורא את תיאורי המשכן בספר שמות, את תיאורי ירושלים ושכיות החמדה של המקדש בתהילים ובספרי הנביאים, ואת תיאור חז"ל על בית המקדש ששוכלל בידי הורדוס [בבא בתרא, דף ד', עמוד א'], אינו יכול שלא להתרשם מהפאר החיצוני במקדש, וזאת על-אף שהחיצוניות בוודאי לא הייתה המרכיב העיקרי במקדש.

פאר חיצוני משתנה עם הזמן

פאר חיצוני הוא גורם המשתנה בהתאם לתפישות האדם והחברה. בתקופה בה בעלי מום זכו ליחס של זלזול, ובימים בהם רווחה התפישה שהפגם הגופני משקף חיסרון רוחני פנימי, היה הכרח בכך שמשרתי ה' בהיכלו יהיו חפים מכל פגם. ראוי לזכור, כי בימי קדם היוותה המגבלה הגופנית מחסום בפני תפקוד נורמטיבי בחברה במגוון היבטים רחב. די אם נציין שכל מגבלה משמעותית מנעה יכולת השתכרות, ודנה את האדם לעוני ולתלות גמורה באחרים. התורה רצתה שעולה הרגל וכל המבקר במקדש יספרו לדור אחרון על הר ציון "משוש כל הארץ" [תהילים מ"ח], ולשם כך נדרשה ההקפדה על השלמות החיצונית, גם זו הגופנית.

ואכן, כאשר מדובר על תפקידו העיקרי של הכהן לאחר החורבן - נשיאת כפיים, אנו מוצאים שורה ארוכה של פוסקים שציינו שאין להקיש מעבודת בית המקדש על ברכת הכהנים, והתירו לבעלי חיסרון גופני לשאת כפיים (ראו: "ילקוט יוסף", הלכות נשיאת כפיים, סימן י"ד). חז"ל קבעו שאם אנשי הקהילה רגילים למומו של הכהן, אין הדבר נחשב למום הפוסל אותו.

נמצאנו למדים שההרגלים הקיימים בחברה הם שקובעים באיזו מידה יש בעייתיות בפגמים גופניים, ומכאן שלאור השינויים המשמעותיים והמבורכים במעמדם של בעלי מוגבלויות, גם הבעייתיות החיצונית נמוגה. בדומה לכך, גם בעניין שליחי ציבור כתבו פוסקים חשובים כבר לפני למעלה מ-300 שנה שבעל מום יכול להיות שליח ציבור, ובעל "מגן אברהם" הסתמך בעניין זה על דברי המדרש [ויקרא רבה, פרשה ז']: "דרך הקב"ה להשתמש בכלים שבורים, שנאמר: קרוב ה' לנשברי לב".

איסורי תורה ומעשי חכמים

באופן כללי יש לזכור, כי התורה מזהירה מפני יחס לא מכבד כלפי בעלי מוגבלויות גופניות. שתי מצוות לא-תעשה מופיעות בתורה בעניין זה: "לא תקלל חרש ולפני עיוור לא תתן מכשול" [ויקרא י"ט, י"ד]. ישנם כמה מעשים של חכמים שמראים לנו על דרך החיוב כיצד יש להתנהג. בתלמוד הירושלמי [מסכה פאה, פרק ח', הלכה ט'] מסופר על ר' אליעזר בן יעקב שכאשר אירח אצלו אדם עיוור, הושיבו למעלה ממנו בשולחן, כדי שהכל יחלקו לו כבוד, ועל דרכו של ר' הושעיא הגדול לכבד את הרב של בנו שהיה עיוור [שם, הלכה ח'].

חז"ל לימדונו שהמראה החיצוני אינו מהווה מדד לטיבו של האדם, ובכך למעשה קבעו: "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" [אבות, פרק ד', משנה כ']. המחשה חדה ונוקבת לעיקרון זה נמצא בסיפור הידוע על ר' אלעזר ב' שמעון שפגש באדם מכוער, וכשל בדבריו ובהתנהגותו. ידו של המכוער הייתה על העליונה כאשר הוכיח את ר' אלעזר ואמר לו: "לך ואמור לאומן שעשאני כמה מכוער כלי זה שעשית" [מסכת תענית, דף כ', עמוד א'].

במקום אחר באותה מסכת [דף ז', עמוד א'] מובאים דבריו של אחד מגדולי התנאים, ר' יהושע בן חנניה, שהעיד מנסיונו האישי שהכיעור הגופני דווקא מסייע להצלחה הרוחנית. לדעתו, שלמות ויופי חיצוניים מסיטים את דעת האדם מעיסוק בחוכמה, ומביאים אותו לזחיחות דעת, יוהרה וקלות ראש. אפשר שגם משום כך היה משה רבינו בעל מום גופני, כפי שהבינו כמה מפרשים את הביטוי "כבד פה וכבד לשון". רצה הקב"ה ללמדנו ששלמות הגוף אינה תנאי למעלות הרוח, וכי בעל מום גופני יכול להיות הגדול שבגדולים.

בזמננו ברור לכל שבעלי מגבלות גופניות ראויים ליחס מכבד ושוויוני ככל אדם אחר, וכי אחריותם של היחיד ושל החברה לעשות את הדרוש כדי שתהיה להם נגישות ואפשרות לפעול ולהתקדם בכל תחום ובכל דרך. בכך נגשים הלכה למעשה את הכלל הגדול: "ואהבת לרעך כמוך".

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רבה של ניר עציון ומרבני צהר.
תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
הרב רונן לוביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"כלים שבורים"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נגישות
1/05/12 21:32
2
נגישות
1/05/12 21:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראיתי בעיתון שביבי פנה לאדלר. לא רעיון טוב, עדיף לטעמי בלי אף אחד. לא שאדלר לא טוב, אלא אדלר נאמן לשרון, ולנושאי שמו לשווא, ושרון ודמותו לא ניתנים למכירה בקרב נאמניו, אפילו לא בעד מיליון דולר.
01/05/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
האם הלבוש שאנו בוחרים ללבוש מלמד על זהותנו, יעדינו המקודשים, פחדינו, שנאותינו, אהבותינו? כפרטים? כחברה? וכיצד קובעת מדינה בשעות מצוקה ומשבר את את "התלבושת האחידה" של אזרחיה? ומה חלקם שלהם בקביעה זו? בספרה החדש עונה ד"ר ענת הלמן על השאלות הללו, ומאירה מזווית חדשה את השנים הקובעות והגורליות של הקמת המדינה, משנות הארבעים רוויות הסבל והקורבנות אל שנות החמישים, רבות התמורה והמעש במדינת ישראל שזה עתה נולדה.
01/05/2012  |  יעל ויילר ישראל  |   מאמרים
חמש הערות: מועד הפרסום התמוה, השיעור הנמוך של התלונות שנמצאו מוצדקות, היעדר שמותיהם של השופטים שפישלו, מדוע בתי המשפט למשפחה ובתי הדין הרבניים תמיד מככבים, ומילה טובה לבית הדין הארצי לעבודה
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אתה קורא את פסק הדין בעניינה של חולת הסרטן ניצה יעקב, ואינך יודע האם להתרגז או להתפלץ. נכון, הכל חוקי. נכון, הכל בדיוק כפי שצריך להיות. נכון, מדובר בכספי ציבור. ובכל זאת: זה כל כך לא צודק, שזה זועק לשמים.
30/04/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רק מטורף היה אומר את הדברים שדיסקין אמר למצלמות, תוך שהוא מתכוון ליצור מהומת אלוהים (מהצילום הלא מצונזר של דבריו ניתן לראות שהפרק המשיחי היה מוכן מראש על נייר וחלקו אף הוקרא מן הנייר), מבלי שיש לו אלטרנטיבה ביד. כי גם אם נתניהו וברק הם קטסטרופה, הרי בלא אלטרנטיבה, אדם אחראי עם ראש על הכתפיים לא היה מדליק כזו מדורה.
30/04/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  /  מי ומי  
מגורל לייעוד  /  הרב שלמה ריסקין
מדברים פחות, חיים יותר  /  הרב יובל שרלו
החיפזון מהשטן?  /  הרב חגי גרוס
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il