|   15:07:40
אברהם הללי עו"ד   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

דרשת השבוע: פרשת בהר

דברים המובנים מאליהם ונאמרו לא פעם טוב לנהוג כמשה ולשננם שוב. יש בכך טעם
11/05/2012  |     |   מאמרים   |   תגובות
משה ולוחות הברית


דּוֹר הַמִּדְבַּר
דּוֹר הַמִּדְבַּר הִתְיַצֵּב בְּתַחְתִּית הַהַר
דְּבַר ה' שָׁם נִמְסַר הֻזְהַר וְלוֹ נֶאֱמַר
שִׁעְבּוּד מִצְרַיִם תַּם וְאַתֶּם הַיּוֹם עָם
הַהֲלִיכָה בַּמִּדְבַּר לְרֻבְּכֶם לֹא תִּנְעַם

בָּחַרְתִּי בָּכֶם בַּהַר לִהְיוֹת עָם נִבְחַר
לְקַיֵּם תּוֹרָה וּמִצְווֹת אָמַר,בְּכֹל אָתָר
בֶּן לְעָם נִבְחַר, אֵינֶנּוּ רוֹצֵחַ בְּדַם קַר
כִּי בְּצַלְמוֹ הָאֵל בְּרָאוֹ וּבִדְמוּתוֹ נוֹצַר

הַתּוֹרָה עַל רֶגֶל אַחַת, נשאל עקיבא
וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כּמוֹךָ, פָסַק זֶה טִיבָהּ
וְהִלֵּל אָמַר אַתָּה בָּעוֹלָם אֶינְך לְבַדְּךָ
כֹּל שֶׁשָּׂנוּא עָלֶיךָ אֶל תַּעֲשֵׂהוּ לְרֵעֲךָ


אהבת האדמה והשמירה עליה

מה מצא הקב"ה לחזור ולצוו על ישראל קיום מצוה שכבר ניתנה בתורה בעת מתן תורה בהר סיני, כי חביבה עליו אדמת ארץ ישראל וחביב עליו עם ישראל . לכן נאמר: כי תָּבֹאוּ אל הארץ אשר אני נתן לכם ושבתה הארץ שַׁבָּת לה'.(כה/ב) ותזרע את שדך ותזמר כרמך ואספת תבואתה, בשנה השביעית עליך לתת לה מנוחה ויהיה לארץ שבת שבתון . כפי שאתה עושה זאת לעצמך ונוטל על עצמך מנוחה ביום השביעי בכל שבוע. החזרה על מצות השמיטה לא באה אלא כדי לאמר לישראל בהיותם במדבר כי אתם כאן אינכם זורעים ואינכם זומרים ואין לכם תבואה לאסוף, לכן מצוה זו חייבים אתם לקימה בבואכם לאדמת ארץ ישראל. זו הארץ אני הקב"ה נתן לכם. זאת כדי שהאדם יהי חייב לאהוב את אדמת ישראל ולשמור עליה, כי ממנה תהיה פרנסתו ועליה יהיה קיומו. וכי האדמה כמו האדם, צריכה מנוחה. בשנה השביעית לכן נאסר עליו לזרוע או לאכול מן היבול שיצמח בה בשנה השביעית , לרבות ה"ספיח" הוא מין תבואה שצומחת מאליה מזרעי החיטה או השעורה הנופלות בעת הקציר והאסיף. התורה אף מרחיקה לכת וכללת את ה"סחיש" שהוא תבואה הצומחת מאליה מזרעי הספיח שנופלים בשדה. אנחנו כיום נמצאים בתקופת הָעֹמֶר אחרי ל"ג בָּעֹמֶר, זה מקשר אותנו עם חג הקציר - השבועות ומקשר אותנו עם השמיטה, כי הרי ספירת הָעֹמֶר מתחילה בחדש ניסן הוא החודש השביעי וראש חדשים לעם ישראל. המספר שבע והספירה מתחילים ממחורת יום הראשון של פסח כאשר הפסח עצמו הוא שבעה ימים. ספירת ימי העומר נעשית יום יום בקבוצות של שבעה ימים כל פעם המצטרפות לשבעה שבועות (49 ימים) ויום החמישים הוא המועד לחג השבועות . גם את שנות השמיטה והיובל סופרים כל שבע שנים. כאשר זורעים את האדמה במשך שש שנים ובשנה השביעית נותנים לאדמה ולכרם ולאילנות לנוח. סופרים כאן גם כן שבע פעמים את השמיטה (49 שנים) ושנת החמישים נקראת שנת היובל , ועל היובל נאמר: כי יובל היא קדש תהיה לכם מן השדה תאכלו את תבואתה. בשנת היובל הזאת תָּשֻׁבוּ איש אל אֲחֻזָּתוֹ . (כה/יב,יג) כפי שאמרנו הספרה שבע, חוזרת כאן הן בקשר לעומר והן בקש לשמיטה ובתום שבע שבועות כאן חג השבועות. ובתום שבע שנות השמיטה מגיע היובל. מכאן שהספר שבע מְקֻדֶּשֶׁת והיא בעלת משמעות רבה בתורה, זאת אנו גם אומרים בקדשנו את השבת וביום השביעי הקב"ה שבת וינפש. על כן עלינו כבני האדם לשבות ולהנפש ועלינו להשבית את האדמה ולתת לה להנפש.

היובל וקיומו

מושג היובל במקרא מהו כינוי לָאַיִל או לַכֶּבֶשׂ, אשר מקרניהם מתקינים א השופר . לכן הדעה היא ששם שנת היובל נקראת כך כיון שבשנת החמישים תוקעים בשופר לבשר את כניסת שנת היובל .התקיעה כאמור נעשית בקרני האיל או הכבש ובעניין זה נאמר: ביום הכפורים תעבירו שופר בכל ארצכם (כה/ט) כי שנת היובל נכנסת לתוקפה עם השמע תקיעת השופר במוצאי יום הכפורים של שנת החמישים. כפי שאמרנו שנת היובל ומה שאמור להתרחש בו שכל אחד שב לאחוזתו או לנחלתו כמעט ולא ניתנת לישום. כי מי יחזיר את הקרקע לבעלה הראשון לאחר שהייתה בבעלותו חמישים שנה, למרות שמצוה זו מצוה היא מן התורה ומצותה נאמרה בלשון ברורה: בשנת היובל הזאת תָּשֻבוּ איש אל אֲחֻזָּתוּ (כה/יב,יג). אנחנו עוסקים ביובל בהיות עם ישראל עדין במדבר וטרם נכנסו בני ישראל לארץ והיא לא חולקה לשבטים לנחלות . אך כשם שמצות השמיטה נאמרת בפרשה זו בעוד בני ישראל מצויים במדבר והמצוה מכוונת לאדמות ארץ ישראל כפי שצטטנו קודם לכן : כי תבואו לארץ ולכן גם היובל יעמוד במבחן כשעם ישראל יבוא לארצו ויחלק את הארץ לנחלות. החזרה לנחלה באה לאמר כי, אם נמכרה או עבר הקנין באדמתו לאדם משבט אחד לאדם משבט אחר מסיבות שונות כולל עקב נישואים, בעל הקרקע יקבל את נחלתו בחזרה בשנת היובל. חז"ל שדנו בשאלה החזרת הנחלות לבעליהן המקוריים, ראו כבר אז את הנולד והבינו כי דבר זה עשוי להתקל בהתנגדות או סרוב לקים את המצוה הזאת. כי הבסיס למצוה זו הוא העיקרון שהקרקע איננה מוצר שיצר האדם ויש לו קנין עליו, זה מוצר שהיה קיים עם בריאת העולם והוא קנינו של הקב"ה שנתן אותו לעמו ישראל וקבע לכך תנאים , שהחשוב שבהם שלא יהיה למחזיק בקרקע קנין מלא. לכן משעוברת הקרקע ומגיעה שנת היובל הקנין בה חוזר לבעלה המקורי. ספק אם מצוה זו קוימה אי פעם מאז שישב עם ישראל בארצו וכל שבט בנחלתו. כיון שכך חז"ל קבעו כללים מקדימים לקיום מצות היובל - והתנו תנאים שלא נראה כי הם יתקימו כדי שיה אפשר לקים מצות היובל. לכן חז"ל קבעו כי רק בשעה שעם ישראל על כל שבטיו יִמָצְאוּ יֶשׁוּבִים על אדמתם ולאחר שחולקה הארץ לנחלות לשבטים כקבוע בתורה כי אז יתאפשר קיום מצות היובל , כי במצב זה אין אחד שמפסיד קנין על קרקע, הוא מחזיר מכאן לאחר ומקבל מכאן בחזרה מאחר. ברם ידוע לנו כי החלוקה לשבטים למעשה בוטלה כמאתיים שנה לפני החורבן ביחוד כאשר הארץ נכבשה על-ידי האשורים וחלק מן השבטים הוגלה. לעומת היובל ביצוע דיני השמיטה נראים ניתנים לקיום, מכאן שתוקף קיום מצות היובל פקע מבחינה פורמאלית.

יחס האדם אל זולתו

השמיטה והיובל ושילוח העבד, אינם אלא ביטוי לטיב לבו של האדם. וע כך אומר הרמב"ם כי נתינת המעשרות, והלקט, והשכחה, והפאה, וְהַפֶּרֶט והעוללות -הניתנות בעונת הקציר ואיסוף הפרי מהאילנות, הניתנו כצדקה לעני "די מחסורו", הרי שמיטה ויובל הם מהוים תוצאה של טוב לבו של האדם. במעשים אלה מתרחק האדם ממעשי נְבָלָה ריחוק רב. ובנתינה ובקיום השמיטה והיובל האדם מתקרב לטוב הלב ומעשים אלה מרגילים אותו מבחינה נפשית להיטיב עם זולתו. במלים אחרות על האדם לשעבד את יצריו האפלים למעשים טובים ובכך עושה לבו טוב עליו, מכאן אנו מתקרבים לשאלת היובל שלמעשה היא מהוה את השיא לטוב הלב ולטהרת הנפש עד כדי שהוא מעביר הקנין על המקרקעין והרכוש והנכסים לבעליהם המקוריים. העיקרון הוא לגמול טוב לחברך לא משום שהאדם חייב דבר מה לחברו, אלא מפני שהוא חייב לעצמו את המעשה הטוב הזה המיטיב עמו ועם נפשו. אם נעין נמצא שרוב המעשים הטובים שאדם עושה , מקורם בהרגלת עצמו לכוחות נפש טובים. למעשה כל המעשים הטובים האלה שאדם לימד עצמו לעשותם, אינם מטיבות רק עם מקבל את הטובות אלא הן מטיבות עם עשה הטובות. הרגלת נפש האדם למעשים טובים והתרחקות מן התאוות האישיות, כולל דיני עריות שבתורה , מלמדים כי אדם המפנה יצריו לעבודת השם הוא משחרר יצריו האפלים למעשים נאורים ובכך הוא מהנה ונהנה.

העבדות ושחרור עבדים

הפרשה עוסקת גם בשאלה העבדות ושחרור העבד מעבדותו, והיא מבחינה בין עבד עברי לבין עבד כנעני. שוב אנחנו מדברים בתקופה של יותר משלושת אלפים וחמש מאות שנה, כאשר העבדות הייתה דבר מובן מאליו. בעצם הקונה עבד עברי , הוא קונה עובד לתקופה מוגבלת. כל המושג עבד איננו ראוי שיאמר והרי חז"ל אמרו על מי שקונה לו עבד עברי הוא כקונה אדון לעצמו. ובסיום הפרשה נאמר עוד על ענין העבדות בישראל , כאשר הקב"ה מזהיר מפני פגיעה בזכויות העבד העברי אומרת התורה בעניין זה: כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים אני ה' אלהיהם.(כה/נה) .לשון זו מלמדת ומזהירה את האדם מישראל , שלא יראה את עצמו אדון כי הוא עבד ה' וכי גם משה נקרא עבד ה'. לכן אדם עברי לא יכול להיות עבד לעבד. דברים אלה דוקא מכוונים לעבד העברי עצמו הבוחר בעבדות ואוהב את אדונו, התורה איננה עושה חסד אתו. התורה מחיבת את העבד העברי להשתחרר מן העבדות. עם ישראל הוכיח כי הוא העם הראשון או היחיד שלא השתמש בבני אדם לעבדים, אלא לתקופה מוגבלת בזמן ובתקופה קדומה מאד בהשפעת היותו עצמו עבד במצרים. מכאן שכל העולם יכול היה ללמוד על שחרור העבדים מישראל.

אִם נַטֶּה אֹזֶן וְנַקְשִׁיב נוּכַל לְהֵיטִיב
נוֹדֶה לַנּוֹתֵן הַנָּדִיב וְטוֹבָה לוֹ לְהָשִׁיב
לֹא יִשָׂא אֶחַד בַּנֶּטֶל וְהָאָחֵר יֵלֵךְ בָטֵל
לֶךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְּרָכֵיהָ וְהִנָּצֵל

יֵשׁ וּבִרְצוֹנְךָ לָצוֹן וּמֵמִיט עָלֶיךָ אָסוֹן
מְאַבֵּד רֹאשְׁךָ בְּרָצוֹן וּמִתְנָהֵג בְּחִפָּזוֹן
חֲמָתְךָ תִּבְעַר כְּהֶרֶף וְתִמְצָא לְךָ טֶרֶף
הֶגְיוֹנְךָ פּוֹרֵחַ וְחוֹלֵף וּמִיָּד אַתָּה שׁוֹלֵף

אָנָא הִגַּעְנוּ וּמָה נִשְׁאַר מִמִּצְווֹת בְּהַר
כֹּל צָעִיר נִמְהַר עַל סוֹגַר וּבָרִיחַ נִסְגַּר
כְּבַר אֵין עֶרֶךְ לָחִַיִּים וְאֵין נַעַר תָּמִים
שׁוֹלֵחַ גַּם אִיּוּמִים וּכְהֶרֶף נוֹטֵל חַיִּים

תאריך:  11/05/2012   |   עודכן:  11/05/2012
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
להזיז את הטריז, זו משימתו של מופז בממשלתו החדשה של נתניהו, אותו טריז אשר רבים ניסו לתקוע בין ביבי לברק מבחוץ, החל ממסמך הרפז ועד ימינו אלה, כשלו ועתה הם מנסים מבפנים.
11/05/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
ראש הממשלה ושר האוצר מתגאים כבר חודשים ארוכים בכך שמצבה הכלכלי של ישראל מעולם לא היה טוב יותר, כשהם טוענים "שהפריחה" הכלכלית שלנו נובעת מהמדיניות הכלכלית "האחראית" של הממשלה. עכשיו מתחיל להתגלות לציבור שהכול היה בלוף, ושהקופה הציבורית התרוקנה בגלל שנתניהו חילק את כל הכסף לבעלי ההון שהשתלטו על המדינה. נתניהו צדק כשהוא אמר שיש צמיחה גבוהה, אבל הוא לא סיפר לאזרחים שהוא מחלק את כספי הצמיחה האלה רק לבעלי ההון שמשלמים פחות מיסים, מנצלים את משאבי המדינה, ועושקים את הציבור. ראש הממשלה הבטיח לאחר המחאה שהוא יסייע למעמד הביניים ויאבק ביוקר המחיה, אבל באותה נשימה הוא חילק את הכסף לבעלי ההון, ולכן היום אין כסף כדי ליישם שום החלטה של וועדת טרכטנברג שהוא בעצמו מינה.
11/05/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
גלי המהפכות הערביות והפלת השליטים עדיין לא הביאו את האביב המיוחל. במקום הפריחה האביבית, יש רק קוצים של קיץ לוהט.
11/05/2012  |  מנשה שאול  |   מאמרים
מבקר המדינה השופט בדימוס לינדנשטראוס אוהב לדחוק את גבול המעטפת בכל האמור בביקורת המדינה. הביקורת שלו אינה נוגעת רק לתפקוד המדינה, לאופן שזו מתרגמת את הכוח והתקציבים שקיבלה מן הציבור לשם עשיית עבודתה, אלא גם לערכים המוסריים שלאורם היא פועלת. מכל הדוחות שהוציא לאור, זכתה ביקורתו אודות חיל החינוך של צה"ל לתהודה הרחבה ביותר, ובצדק: הדוח הזה נוגע לא לטפל, כלומר לתפקודו ויעילותו של מנגנון הממומן מכספי המדינה, אלא למהות, דהיינו המלחמה על נפשה של מדינת ישראל. בקרב הזה, מתריע המבקר, מופר הסדר הישן והטוב, זה של קונסנזוס, ומופיע סדר חדש ולא רצוי, שמחוץ לקונסנזוס. בכך מצטרף המבקר ומטיל את כובד משקלו הציבורי למכתבים של קצין חינוך ראשי שמדגיש: "תהליכי הכרסום והסחיפה בבסיס השירות המשותף מעצימים מאוד את האתגרים והאיומים על המשך קיום מודל צבא העם, ומחדדים מאוד את הצורך לעסוק בו כנושא אסטרטגי עבור הפיקוד הבכיר של צה"ל".(הדגשה במקור).
11/05/2012  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
כאשר הכריזו ראשי המדינה וחברי הכנסת על הקדמת הבחירות, אמרתי לעצמי שזו חוצפה לבזבז כך את כספי הציבור על גחמות טיפשיות ללא כל סיבה אמיתית. במילים אחרות - מעשה נבלה.
11/05/2012  |  עפר דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il