בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אנשים נקטלים ברחובות והקהילייה המשפטית מתחבטת במילים, אבל מילים לא תגברנה את הביטחון ברחוב - אלא רק מעשים, רק החלטות ברורות ומעש חסר-פשרות
בעשרת הדיברות שקיבל משה בסיני כתוב "לא תרצח", אין כל התייחסות לאיסור ההריגה. איסור ההריגה כפי שקיים כיום בחוק הפלילי, הוא יציר פיתוח מאוחר יותר, פיתוח ה"יסוד הנפשי" הנדרש בעבירה פלילית. אין זה נתפש שאדם ששלף מבגדיו סכין והרג בדם קר אדם אחר, יואשם רק בהריגה. על-פי הפירוש המילולי זהו רצח – ולכן ראוי שהפתלתלות המשפטית תתאים עצמה לשפה ולא ההפך. הריגה נתפשת כשגגה, הריגה נתפשת אפילו כרשלנות שאינה פושעת, הריגה זה ודאי לא רצח, ורצח זה ודאי לא הריגה. מה הם סממני רצח על-פי האינטרפרטציה המוצעת? בואו נאמר שראובן ושמעון נכנסים לחדר אפל, ואז מורם המסך - ראובן חי ושמעון מת. אלו אינדיקציות נחפש על-מנת להחליט אם היה כאן רצח? 1) אם ראובן החי נקט באלימות קיצונית מכוונת שלא נועדה להגנה עצמית וכתוצאה מאותה אלימות מת שמעון. 2) אם ראובן החי נשא על עצמו ביודעין כלי משחית, והשתמש בהם שלא באקראי ושלא לשם הגנה עצמית, וכתוצאה מאותם כלי משחית מת שמעון. 3) אם ראובן יזם את העימות או החריף אותו באופן קיצוני והיוזמה/החרפה היא זו שהובילה בסופו של דבר למותו של שמעון. 4) אם שמעון מת ישירות או בעקיפין מפעולות זדוניות שביצע ראובן ושאדם סביר היה מבין שאסור כך לפעול, ושעלולות לגרום למותו של שמעון, בין אם ישירות ובין אם בעקיפין. 5) אם ראובן נכנס לעימות עם שמעון במצב ששיקול הדעת שלו גבולי, או משתייה או מסמים או מסיבה אחרת, ולעובדה זו הייתה השלכה על מותו של שמעון. 6) אם היה בצד לוי, ולוי שידל או הסית או חימם את ראובן לפעול באלימות, וכתוצאה מאותה פעולה של ראובן מת שמעון, אזי גם לוי ייחשב כרוצח. חברה לא יכולה ואסור לה לפעול לפי "שטאנץ" קבוע. היא חייבת להתאים עצמה למציאות, מציאות אשר לא מאפשרת עוד התייחסות של הריגה למצבי בריונות קיצוניים המובילים למותם של אנשים. אין לנו הלוקסוס הזה. הבריונות הזו פוגעת בחברה באותה מידה, בין אם היה תכנון ובין אם לאו. לכן על המחוקק לשבת על המדוכה, ולהדביר או לפחות לצמצם ככל הניתן את מכת המדינה הזו. חקיקה כזו ודאי לא תשפיע לאחור, היא לא תחזיר נשמות מעולם המתים, אך תהווה סכר מפני הישנותן של תופעות שליליות שכאלה.
|
תאריך:
|
17/05/2012
|
|
|
עודכן:
|
18/05/2012
|
|
אפרים הלפרין
|
|
ביום ראשון הקרוב יציינו יהודי אתיופיה בהר הרצל בירושלים את יום הזיכרון לזכר ארבעת אלפים מיהודי אתיופיה שמתו בסודן בדרכם המפרכת לירושלים. משפחות הקורבנות ואלפים אחרים מהקהילה האתיופית צפויים להגיע לירושלים ליום הזיכרון שמבטא גם יום זיכרון לנספים, וגם סמל למאבק של יהודי אתיופיה למען הכרה ממסדית ותרבותית.
|
|
|
מנתונים שמפרסם האתר ביזפורטל מסתבר, שעבור מי שלא מקבל רכב ליסינג ממקום עבודתו, סביר להניח שרכישת רכב היא ההוצאה השנייה בגודלה שיבצע במהלך חייו. לא ברור למה, אבל בישראל של שנת 2012, המדינה עדיין מגדירה את המכונית כמוצר מותרות וגובה עליו מיסי עתק, מהגבוהים בעולם.
|
|
|
אני חבר בהסתדרות העובדים כששים שנה. אבי ראובן ז"ל נשא בחייו בגאווה רבה פנקס חבר עוד משנת 1920, שנת ייסוד הסתדרות העובדים. זו פעם ראשונה, שאלך לקלפי בתחושת סלידה ממי שמכהן כיום בתפקיד יו"ר הסתדרות העובדים.
|
|
|
לפני שנים רבות למדתי, בבית הספר למינהל עסקים, כי חוזה הוא דבר קדוש (מבלי להתייחס למשמעות הדתית של מונח זה): חוזה יש לקיים בכל מחיר, הוא מחייב את כולם, ורק הכנסת מוסמכת, על-ידי חוק מיוחד, לשנות או לבטל חוזה, בנסיבות מיוחדות. פרשיות בית"ר ירושלים ובית הספר בפרדס חנה מלמדות, לצערנו, שחוזה אינו חוזה, מילה היא לא מילה, ומה שמבטיחים לא צריך (ואולי רצוי?) לקיים.
|
|
|
אחרי ימים מספר שבהם היגגו לנו ופירשנו לנו פרשנויות עד לזרא, לא נשאר לי חשק להוסיף עוד מילים למדורה. אבל מכיוון שאי-אפשר להתעלם מהדרמה הפוליטית כלא הייתה, בואו נסתפק בשני דברים: ראשית ברשותכם נשוויץ קצת. כולם מדברים על תדהמה והפתעה מוחלטת וסודיות של סיירת מטכ"ל, אבל העיתון שאתם קוראים היה כנראה היחיד במדינה שבכל זאת ידע. בעמוד השער של יום שישי שעבר, בידיעה של אריאל כהנא נכתב ש"נתניהו בוחן אפשרויות פוליטיות בלתי צפויות שיחזירו את השד לבקבוק וימנעו הליכה לבחירות מוקדמות. ההערכה היא כי מדובר בצירוף קדימה לממשלה".
|
|
|
|