בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
קריצת עין נחשבת כהטרדה מינית?
|
חז"ל ביקשו למנוע כל פגיעה בנפשה העדינה של האישה, עד כדי כך שאפילו קריצת עין לכיוונה נחשבה בעיני חז"ל כהטרדה מינית
|
עין קורצת לאישה - עין רעה [צילום אילוסטרציה: אסותא אופטיק]
|
|
|
|
|
חז"ל שמרו על כבוד האישה וחירותה. הם הקפידו על הפרדה בין גברים ונשים מחשש לזנות והרס התא המשפחתי וחינכו את העם לצניעות. חז"ל ביקשו למנוע כל פגיעה בנפשה העדינה של האישה, עד כדי כך שאפילו קריצת עין לכיוון האישה נחשבה בעיני חז"ל כהטרדה מינית. לכן פסקתי שיש להיזהר מלשלוח קריצת עין לאישה אפילו מתוך שחוק וקלות ראש. חז"ל סיפרו לנו: בראשונה היו נשים צופות בחג הסוכות בשמחת בית השואבה בבית המקדש מבפנים בתוך עזרת הנשים, ואנשים צפו מבחוץ ברחבה של הר הבית והיו באים לידי קלות ראש (ברייתא). הרי"ד גורס שהאנשים היו נכנסים לעזרת נשים ששם עמדו הנשים. ראו חכמים והתקינו תקנה שיהיו הנשים צופות מבחוץ והאנשים קיימו את שמחת בית השואבה בפנים (כך הגברים לא היו צריכים להיכנס למקום בו עמדו הנשים ולהתערבב עמהן). ועדיין היו באים לידי קלות ראש. מבאר רבי ישעיה דטרני בעל תוס' הרי"ד (1260-1180): עדיין היו מסתכלים אלו באלו וקורצים בעיניהם כיוון שכן התקינו שיהיו נשים יושבות למעלה במרפסת ואנשים למטה. כך לא יוכלו האנשים ליצור קשר עין עם הנשים. הן ראשיתו של כל קשר בין גבר ואישה מתחיל עם קשר עין (רמב"ם בפירוש משניות ועיין תוספות יום טוב). למרפסת, עזרת הנשים, היו מחיצות סביב העשויות סריגי חלונות שהנשים בפנים רואות את השמחה בחוץ או יותר נכון למטה, אבל הגברים לא ראו מבחוץ את הנשים שהיו בתוך עזרת הנשים. יען העמידו כמחיצה, שקפים אטומים חד-כיווניים. בחג הסוכות, בשעה שחגגו בבית המקדש את שמחת בית השואבה, היה קיים חשש גדול של עירוב המינים, גברים ונשים. באו המחנכים, הכהנים והלוויים, שדאגו לצניעות המעמד במקום הקדוש, וביקשו למנוע כל קשר לא חיובי בין המינים העלול לבוא תוך כדי שמחה ומתוך קלות דעת. לכן, בנו מעין מרפסת עילית שתשמש כעזרת נשים ומשם היו הנשים צופות בשמחה הגדולה מלמעלה למטה, ללא כל אפשרות של יצירת קשר עין או אחר בין גברים ונשים. לא בכדי פסק בעל הקיצור שולחן ערוך [סימן קנ"ב]: "אסור לקרוץ בידיו או רגליו ולרמוז בעיניו לאשה... והמסתכל אפילו באצבע קטנה של אישה ונתכוין ליהנות ממנה עוונו גדול מאד". וזה בכלל מה שציוותה לנו התורה הקדושה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם למען תזכרו ועשיתם את כל מצוותי והייתם קדושים לאלוהיכם" [לחם הפנים].
|
תאריך:
|
31/05/2012
|
|
|
עודכן:
|
31/05/2012
|
|
הרב אפרים זלמנוביץ
|
קריצת עין נחשבת כהטרדה מינית?
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
לרב המכובד
|
2/06/12 16:48
|
|
תיבה קטנה היא "ברכה", צנועה, כמעט שגרתית אך אדם משתאה לגלות עד מה מלא תוכה משמעויות שונות ומגוונות ומעוררות פליאה. יש ברכה היורדת ממרום בחינת "מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרְכֶךָּ בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל..." (בראשית פרק מ"ט,כ"ה). הנביא באלגוריה ציורית שופעת אומר עליה "בְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת אָמַר ה' צְבָאוֹת, אִם לֹא אֶפְתַּח לָכֶם אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם וַהֲרִיקֹותִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי" (מלאכי ג',י').
|
|
|
גזענות שקטה, סמויה, מכוערת. גזענות שבאה לידי ביטוי בקול דממה דקה, עד כמה שלדממה דקה יש קול. היא לא בראש חוצות. אף שאינה סמויה לחלוטין מעין – מעטים רואים אותה. אבל די היה באדם אחד, עד נוכח, כדי להעיד – עליה, עלינו. על מחולליה ועל קורבנותיה. גזענות שאין די מילים במילון העברי המרוכז של אברהם אבן שושן כדי לתאר אותה לאשורה, לדקויותיה, למשמעות החולי הממאיר שהיא גורמת. גזענות שפורמת את חוט המוסר. שפוגעת ברקמות הכי רכות. גזענות שעושה בנו שמות.
|
|
|
חרם בן 73 שנים על יצירותיו של הקומפוזיטור הגרמני, ריכרד וגנר, עומד סוף-סוף להגיע לקיצו. יהיה זה כשלראשונה במדינת ישראל יבוצע בתל אביב, במחצית חודש יוני הקרוב, קונצרט סימפוני מלא של יצירותיו, חרף הקונוטציה האנטישמית המשויכת לו.
|
|
|
השימוע של העיתונאי אורי בלאו התקיים לפני למעלה משנה, לאחר שקודם לכן כבר נפלה החלטה עקרונית להעמידו לדין. היה מקום לתהות, מדוע כה התמהמה היועץ המשפטי בהחלטתו? העיכוב הבלתי סביר בהחלטה אם להעמיד לדין את העיתונאי הביא אותי ברשימה קודמת להעריך כי:
|
|
|
בסוף התוכנית האחרונה (תיק תקשורת, 26.5.12), ראינו ושמענו את העיתונאי הוותיק ב. מיכאל, בהגיג מחאה נגד נורמת ההכללות של התקשורת. הוא הביא אותה בהפוך על הפוך, וקבע שמדובר ב"גזענות תקשורתית, ובבעיה הולכת ומחריפה". נתעלם לרגע מהמאמץ הפתטי שלו להישמע שנון. ב. מיכאל נגד הכללות? זכרתי משהו הפוך.
|
|
|
|