|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

דרך שלושת ימים בארבעים שנה

משה, הנווט הגדול של מסעי עמו בין שרטוני אויביו, התפלל כי הדרך לארץ ישראל לא תהיה דרך מלחמת דמים חזיתית אלא דרך נסיגת האויבים, כי הפגנת כוח הרוח הכפול, הענן והארון, תיירא ותרתיע את המתנכלים, ואף על-פי שכל צבא ישראל היה דרוך למלחמה הוא האמין כי בְנֻוחֹו, כאשר ישב בטח בארץ ויהיה פנוי ממערכי מחשבות חרב ודם, תשוב השכינה לשכון ברִבְבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל באשר הם שם וינייטה לפרשת בהעלותך התשע"ב
07/06/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות

בארץ נושבת מודדים את המרחקים ביחידות אורך ומציינים אותם באבני דרכים. בין הערים והכפרים טוו בני אדם רשתות של כבישים ושבילים וסימנו בהם ציוני מילין או פרסות, או קילומטרים במידות ימינו, ועל-פי המרחק העריכו בני האדם את הזמן הצריך להם למסע ושמרו במרחבי הסחר והנדודים על שפיותם. במדבר שכמו אינו תם, מונים את הימים הנוקפים בין חנייה בנווה נודע לנווה רחוק ששמו עושה לו מקום בשממה, בין באר לבאר, בין ההרים הרמים לבין הפסגות האדנותיות ומידת הזמן, היום, מודדת את המרחק.

"דרך שלושת" ימים היא יחידת מרחק. הרווח ששם לבן בין צאנו הרועה במדבר לבין זה של יעקב, אינו נמדד ביחידות אורך מדויקות, אלא ביחידות זמן מוסכמות. "וַיָּשֶׂם דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בֵּינוֹ וּבֵין יַעֲקֹב וְיַעֲקֹב רֹעֶה אֶת צֹאן לָבָן הַנּוֹתָרֹת" [בראשית ל', ל"ו]. משה ואהרון מסווים את יציאת העבדים העברים ממצרים לבלי שוב, בתואנה של מיצוי זכות חופש הפולחן במדבר. "וַיֹּאמְרוּ אֱלֹהֵי הָעִבְרִים נִקְרָא עָלֵינוּ נֵלֲכָה נָּא דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְנִזְבְּחָה לַה' אֱלֹהֵינוּ" [שמות ה', ג']. מידת זמן הימים הזאת, הייתה בחינת המרחק הגדול ביותר שאדם יכול ללכת למדבריות ולשוב עוד בבטחה אל מקום היישוב ממנו יצא, מעין "קְצֵה הַמִּדְבָּר" [במדבר ל"ג, ו'], שלושת ימים הלוך, שלושת ימים חזור, יום מנוחה בין הלוך לחזור, שבוע.

"שלושת ימים" לא הייתה על כן מידת זמן המציינת מרחק מדויק. החול הלוהט ואבני החצץ הפוצעים, הנקיקים ומפלי הסלעים, הצמא והתשישות, התעייה והסחור-סחור בנוף שאין בו נקודות חיבור כדי נתיב ישר ובוטח, הפכו כל יום של הליכה ליום שלא יכול היה לדמות לקודמו. "דרך שלושת" ימים הייתה מרב ההליכה המותרת עד לגבול פיקוח הנפש במדבר.

ארבעים שנה אקוט בדור

ישראל קיבלו את התורה בהר ה', ועל-פי חפץ האל מוציאם ממצרים, בשלו מיד להיכנס לארץ כנען. ארץ כנען היא קצה המדבר, בכל מובן. מרחק גדול נפתח בינה לבין סיני, אבל כמאמר רש"י, כיוון "שהיה הקב"ה חפץ להכניסם לארץ מיד - מהלך שלשת ימים הלכו ביום אחד" [בפירושו לבמדבר י', ל"ג]. הענן והארון הלכו לפניהם והדריכו אותם לפסוח על כל מה שמעכב על-פי דרך הטבע, ומהלך שלושה ימים היה למהלך של יום. "וַיִּסְעוּ מֵהַר ה'... וַאֲרוֹן בְּרִית ה' נֹסֵעַ לִפְנֵיהֶם... לָתוּר לָהֶם מְנוּחָה" במדבר פארן, ומשם מיד "אֶל מְנוּחָתִי" [תהלים צ"ה, י"א], ארץ ישראל.

אלא ששם, בקצה היום האחרון במדבר, ביקשו להם ישראל, "עַם תֹּעֵי לֵבָב... שלֹא יָדְעוּ דְרָכָי" [שם, י'], מרגלים, והמשך הסיפור, "אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר..." [שם] ידוע. אף על-פי שהענן הולך לפניהם, ומיד אחרי הענן הולך הארון ואין מקום לא לטעות ולא לתעות, הגיאוגרפיה שבלב קטני האמונה הופכת אותם לעם תועי לבב ודרך שלושת ימים הופכת לדרך ארבעים שנה, וארץ ישראל שבקצה המדבר הופכת לארץ ישראל בקץ חיי דור יוצאי מצרים. המרחקים עושים זמנים והזמנים עושים מרחקים, ואלה ואלה תוהים ותועים זה לעומת זה.

ויפוצו אויבינו וינוסו משנאינו

לא כך חשב משה. "אֲרוֹן בְּרִית יה' נֹסֵעַ לִפְנֵיהֶם דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לָתוּר לָהֶם מְנוּחָה... עֲנַן ה' עֲלֵיהֶם יוֹמָם בְּנָסְעָם מִן הַמַּחֲנֶה. וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה קוּמָה ה' וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ. וּבְנֻחֹה יֹאמַר שׁוּבָה רִבְבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל" [במדבר י', ל"ג-ל"ו]. הענן היה כמלבושו הפלאי של הסייר האלוהי שאין לו דמות הגוף שהורה את הדרך. הארון בו היו מונחים לזכרון עולם שברי הלוחות הראשונים (ארון הלוחות השלמים השניים לא מש מתוך המחנה), לאות כי עם שנסלח לו עוון העגל הוא בלתי מנוצח, כי עם שאינו ירא להודות בכשלי עבר הוא עם שיש לו כוחות נפש לא ישוערו לעתיד, פינה את הדרך מאויבים.

משה, הנווט הגדול של מסעי עמו בין שרטוני אויביו, התפלל כי הדרך לארץ ישראל לא תהיה דרך מלחמת דמים חזיתית אלא דרך נסיגת האויבים, וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ... וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ, כי הפגנת כוח הרוח הכפול, הענן והארון, תיירא את המתנכלים, ואף על-פי שכל צבא ישראל היה דרוך למלחמה הוא האמין באמונה שלמה כי בְנֻחֹה, בהניחו את נשק המגן כאשר ישב בטח בארץ ויהיה פנוי ממערכי מחשבות חרב ודם, תשוב השכינה לשכון ברִבְבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל באשר הם שם.

רוני רוני השיטה

גם העם עצמו לא העלה על הדעת איזה אסון עומד להתרגש עליו בגינו. הוא לא ידע במה יאשם, במה יחטא ויגזור על עצמו בהרף עין אחד לפני הגאולה, נדודי דור. הוא שר לארון ההולך לפניו. הגמרא במסכת עבודה זרה דף כ"ד עמוד ב' תוהה מה אמרו ישראל, לא רק משה, בנסוע הארון שהיה מקושט קישוטי מלכות. רב אשי אומר כי אז אמרו לראשונה את פיוט השבח המופלא ששבו ואמרו אותו כאשר פדו את הארון משבי הפלשתים בדרך אל בית שמש, "רוני רוני השיטה, התנופפי ברוב הדרך המחושקת בריקמי זהב, המהוללה בדביר ארמון, ומפוארה בעדי עדיים", שירה נא הארון העשוי עצי שיטים, הכה את כל רואיך בהתפעמות בראותם את ארון הדביר, ארון קודש ארמון האלוהים. אף לא מילה על הלוחות. אף לא שורה של פיוט על התורה שירדה מסיני. שיר הלל לארון, לסמל המלכות. את נותן התורה "קוּמָה ה'", שר משה, את קבלת התורה, את הארון, את "רוני רוני השיטה" שר העם.

ברגע קטון של יצר דעתני סיכל חטא המרגלים את הבשורה שעוררה התלהבות מופלאה. לא הענן, לא הארון, לא משה ולא תורתו, יכלו לרסן את התפרצות כוחות אובדן האמונה, ולא יכלו למנוע את האסון הכבד שהמיטו הנלהבים, שכבו פתאום, על עצמם. צריכים לקרוא, ולשוב ולקרוא, בכל דור, את סיפור ניצחון הרגע הקטון של הכפירה על האמונה כדי לדעת כי לעולם דרך שלושת ימים עלולה להיות דרך ארבעים שנה, וכדי לקוות עם זאת כי סוף דבר אחרי ארבעים שנה מתקיים גם לעד שׁוּבָה רִבְבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל. כל יום ייזהר אדם מיצר שלטונו הבלעדי על גורלו ולעולם אל יתייאש מן הנחמה.

תאריך:  07/06/2012   |   עודכן:  07/06/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרך שלושת ימים בארבעים שנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: אהוד שוב ברח תורת המלך? סערה בכוס מים העלאת גיל הנישואין - גזירה שלא כל הציבור יוכל לעמוד בה עוואד כמשל וגם אמור לי מה הפסיקה, ואומַר לך מי השופטת ולקינוח: המין החזק במתמטיקה
07/06/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
הרעיון שלך שלרגל "שבוע הספר העברי" אעלה סרטונים בהם סופרינו המהוללים, עמוס עוז, דוד גרוסמן וא"ב יהושע, מפיצים את משנתם - מצא חן בעיניי. על זה אני מוסיף, ששלושת הסופרים המהוללים מרבים להתבטא בנושאים פוליטיים, תוך תחושה שאם המציאות תוכיח שדיברו דברי הבל - לא יהיה מי שיציג את ערוותם הפובליציסטית.
07/06/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אנדרדוג הוא אדם או קבוצה של אנשים המשתתפים בעימות ומאבק, בו ההערכה היא שהם יפסידו בו. הביטוי אנדרדוג, מושאל כיום ומוצמד לקבוצה חברתית או פוליטית הסובלת מדיכוי, רדיפה, או אפליה.
07/06/2012  |  משה חסדאי  |   מאמרים
כנגד ארבעה בנים דיברה התורה.
07/06/2012  |  דמיטרי רייזמן  |   מאמרים
מעל למאה וחמישים סופרים מחו נגד מבצעי הספרים ברשתות. הם דורשים לקבל תשלום מלא על כתיבתם ולשלם משכנתא, ארנונה, חשמל ואת הקניות בסופרמרקט מהספר שכתבו.
07/06/2012  |  עדנה כהן קדוש  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il