בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
בגירוש 130 סודנים גירשנו עקרונות מוסר יהודי
|
עקרונות מוסריים הם קווים מנחים לשיקול דעת, להכרעה ולפעולה בתחום המוסר - הם מורים לנו על מה צריך לתת את הדעת וכיצד עלינו לנהוג במגוון רחב של מצבים אנושיים ● הדוגמה המופתית ביותר למערכת של עקרונות מוסר היא "עשרת הדיברות"
|
באו לשבור שבר [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
למרבה הכאב, כשאני בוחן את יחסנו כחברה יהודית כלפי מהגרי העבודה החיים בתוכנו, כשרבים מהם גנבו גבולות כדי לשבור שבר, אני רואה בצער את עוצמת הפער בין תמרורי המוסר, שהציבה לנו הספרות היהודית, ובין עוצמת ההתנכרות שלנו לציוויה הערכיים. לא עמדנו במבחן הציווי הערכי, שיהיה כבודו של אדם באשר הוא אדם יקר לנו, כפי שהורו לנו פרקי אבות | |
|
|
|
|
האוניברסאליות, העולה מעקרונות המוסר שב"עשרת הדיברות", טמונה בערכים שבה, כמו: קדושת החיים - "לא תרצח", כיבוד ההורים - "כבד את אביך ואת אמך", קדושת המשפט - "לא תענה ברעך עד שקר", קדושת המשפחה - "לא תנאף", קדושת הקניין של האדם - "לא תגנוב", וניתן עוד להאריך ולפרט בערכי קדושת המוסר בעשרת הדברות. לאוניברסאליות העולה מ"עשרת הדיברות" מצטרפים עקרונות מנחים, כמו: ו"אהבת לרעך כמוך", "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם, וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" ( פרשת קדושים , ויקרא י"ט 15 ). "סוּר מֵרַע וַעֲשֵׁה טוֹב" (תהילים ל"ד 15 ). "לֹא תַּעֲשֶׁה לַחֲבֶרְךָ אֶת שֶׁשָּׁנוּא עֲלֶיךָ" (הלל הזקן, תלמוד בבלי, מסכת שבת). הסתפקתי בנגיעות זעירות מתוך שלל הקביעות המוסריות הפרוסות בספרות המקראית ובספרות היהודית הענפה, המנחים אותנו לפעולה בתחום המוסר, וכיצד עלינו לחשוב ולנהוג במגוון רחב של מצבים אנושיים. למרבה הכאב, כשאני בוחן את יחסנו כחברה יהודית כלפי מהגרי העבודה החיים בתוכנו, כשרבים מהם גנבו גבולות כדי לשבור שבר, אני רואה בצער את עוצמת הפער בין תמרורי המוסר, שהציבה לנו הספרות היהודית, ובין עוצמת ההתנכרות שלנו לציוויה הערכיים. לא עמדנו במבחן הציווי הערכי, שיהיה כבודו של אדם באשר הוא אדם יקר לנו, כפי שהורו לנו פרקי אבות ב' 8, כשרשויות החוק עברו לסדר היום, עת בכיכרות הערים התנהל מסע התלהמות בוטה עם גילויי אלימות מילולית של ראשי ציבור כלפי הזר. האלימות המילולית של ראשי הציבור נתנה היתר והכשר לאלימות פיזית כלפי הזר שבתוכנו. כלפי הזר שנמלט מאימת כמישה וכיליון ביבשת השחורה ובא אלינו כשהוא גונב גבולות בנדודיו כמבקש רק לשבור שבר. שואבי מים וחוטבי עצים מעדנו בנתינת לגיטימיות לתופעות, העולות מאותיות זרות, שחוברו למלים מפלצתיות, אשר חוברו למשפטים, שאין בהם מאומה מערכי המוסר של היהדות. נכשלנו, כשלא גילינו אמפתיה ואהדה לזולת המדדה בשולי מסילות החיים, לא הענקנו לו את אהבת האדם וירינו לעברו צרורות של קור רחוק ומרחיק ואת הרגישות זרקנו מפני גלי התנכרות. העלינו בשבוע שעבר על מטוס, שעשה דרכו לדרום סודן, 130 חוטבי עצים ושואבי מים, שמכרו את כוח עבודתם במלונות בים המלח ובאילת לעתים גם תמורת 18 שקלים חדשים לשעה וללא תנאים סוציאליים אלמנטריים. הפכנו את מבצע גירוש 130 חוטבי עצים ושואבי מים לפסטיבל של ניצחון על הרשע המהלך בתוכנו, כשעל המבצע מנצח שר הפנים, אליהו ישי, השש להציף אותנו במלל נמלץ בלתי נגמר מעל כל מיקרופון, כמושיע החברה הישראלית. הפכנו את מבצע גירוש 130 חוטבי עצים ושואבי מים למכת סנוקרת חזקה בלב עקרונות המוסר היהודי, כשנתנו למידת החסד, ובמידה רבה למידת החוכמה לעזוב אותנו. לא שהינו לחכם באדם במשלי ג' 3 - "חֶסֶד וְחָכְמָה אַל יַעַזְבוּךָ ". חסד וחכמה עזבו אותנו, כי אנחנו העזבנו אותם מתוכנו. בפסטיבל הגירוש לא הייתה חכמה ולא היה חסד.
|
תאריך:
|
22/06/2012
|
|
|
עודכן:
|
22/06/2012
|
|
איתן קלינסקי
|
בגירוש 130 סודנים גירשנו עקרונות מוסר יהודי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מגיב ותיק
|
22/06/12 13:25
|
|
|
|
איתן .
|
22/06/12 15:55
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
23/06/12 03:26
|
|
|
|
תגטבה....
|
23/06/12 04:57
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
23/06/12 12:21
|
|
|
|
ידידיה
|
23/06/12 09:58
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
23/06/12 12:08
|
|
|
|
שמילו
|
23/06/12 10:48
|
|
|
|
יוא"ב
|
22/06/12 17:30
|
|
|
|
לחסל המדינה היהוד
|
22/06/12 20:36
|
|
|
|
למגיב הוותיק
|
24/06/12 07:53
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
24/06/12 15:52
|
|
2
|
|
שים לב
|
22/06/12 15:10
|
|
3
|
|
אהוד פרלסמן
|
22/06/12 15:49
|
|
|
|
איתן ק.
|
22/06/12 19:27
|
|
|
|
אני מסביר
|
22/06/12 20:31
|
|
|
|
אהוד פרלסמן
|
22/06/12 23:32
|
|
|
|
איתן ק.
|
23/06/12 12:03
|
|
|
|
רני
|
23/06/12 11:56
|
|
|
|
איתן .
|
23/06/12 13:26
|
|
|
|
נעמי קליין
|
24/06/12 08:11
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
24/06/12 12:18
|
|
|
|
רני
|
24/06/12 16:50
|
|
|
|
לרני האדיוט
|
24/06/12 19:37
|
|
|
|
תעבוד בחקלאות
|
24/06/12 20:13
|
|
4
|
|
קול המציאות
|
22/06/12 17:14
|
|
|
|
תתחבר למציאות
|
22/06/12 21:05
|
|
5
|
|
חתומים עליה
|
22/06/12 20:40
|
|
|
|
חתומים עליה
|
24/06/12 14:18
|
|
6
|
|
מכפר מנדא בגליל
|
22/06/12 20:46
|
|
7
|
|
et
|
22/06/12 21:29
|
|
8
|
|
שולה...
|
23/06/12 10:13
|
|
|
|
רני
|
23/06/12 11:50
|
|
9
|
|
qwertyui
|
23/06/12 10:34
|
|
|
|
ראיס-פוטין-בוטוקס
|
23/06/12 19:41
|
|
|
|
המורה להיסטוריה
|
24/06/12 21:37
|
|
10
|
|
23/06/12
|
23/06/12 23:03
|
|
11
|
|
קורןנאוה טבריה
|
24/06/12 10:37
|
|
|
|
איתן קלינסקי
|
24/06/12 11:34
|
|
|
|
ראיס-פוטין-בוטוקס
|
24/06/12 13:34
|
|
|
|
יואל ק
|
25/06/12 02:04
|
|
|
|
איתן ק.
|
25/06/12 14:42
|
|
|
|
יואל ק
|
26/06/12 08:27
|
|
|
|
קורןנאוה טבריה
|
26/06/12 20:46
|
|
|
|
קורןנאוה טבריה
|
25/06/12 04:50
|
|
12
|
|
זקן
|
24/06/12 11:54
|
|
13
|
|
היהדות
|
24/06/12 14:03
|
|
14
|
|
שאול א.
|
24/06/12 14:45
|
|
15
|
|
עידןסובול
|
25/06/12 00:10
|
|
16
|
|
איריס כהן
|
26/06/12 19:42
|
|
17
|
|
chacha
|
8/07/12 09:49
|
|
בתגובה לפרסום הדוח המלא של מבקר המדינה על אסון השריפה בכרמל, פורסם ים של תגובות. חלק גדול לא פחות מאותן תגובות עוסק בביקורת על המבקר. בגל המבקרים ניתן לשמוע בבירור את קולותיהם של משפטנים הגורסים שהמבקר חורג מתפקידו בחוק ושפעולתו מסנדלת בעצם את מטרת הביקורת.
|
|
|
שבוע-עבודה מקוצר, בן ארבעה וחצי ימים, עם שבתון ארוך, הוא מיזם שהגה עוד לפני חמש שנים חבר הכנסת זבולון אורלב. לפני שנה החל המיזם צובר תאוצה, ביוזמתו של המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום. בימים אלה יושבת על המדוכה ועדה משקית מיוחדת שתחליט אם אכן ייושם ומסקנותיה אמורות להתפרסם בסוף חודש יולי הקרוב.
|
|
|
|
|
|
העם דורש את המחאה החברתית שהתעוררה בקיץ הקודם. את אותה המחאה לא ממש אהבתי. ולא שאני לא חושב שצריך למחות. בוודאי שצריך. כתבתי על כך לא מעט ועוד היד נטויה.
|
|
|
כידוע, התורה כולה היא נצחית וממילא הסיפורים שהיא מספרת לנו אקטואליים תמיד, אלא שלא תמיד קל לזהות את האקטואליות בסיפורים של התורה, לפעמים הזיהוי מחייב השקעה ניכרת, התבוננות מאומצת בכתוב וגם במציאות וגם אז לא מובטח לנו שאכן נמצא, שבאמת נצליח למצוא את הקשר הפנימי בין הסיפור שהתורה מספרת ובין המציאות העכשווית. מבחינה זו, בפרשת השבוע הזה כמו גם בפרשת השבוע שעבר, קל יחסית לזהות את הקשר לימינו, הוא ממש בולט לעין. בשבוע שעבר התמקדנו בחטאם של המרגלים, שיצאו עם הדיווח ועם המסקנה התבוסתניים שלהם לתקשורת במקום לדון בכך עם משה בפורום מצומצם, כפי שהיה ראוי להם לעשות, והשבוע אנחנו עם קֹרַח שמסית חלקים מהעם נגד משה ואהרון. אגב, לא בטוח שנוכל להכריע איזה מעשה חמור יותר, מעשה המרגלים או מעשהו של קֹרַח, אז נשאיר את זה פתוח.
|
|
|
|
|
|
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
|
|
|
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
|
|
|
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|