בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
פרה מסתורית שבכוחה לטהר אבל גם... לטמא ● למה ואיך? מצווה שטעמיה לא ברורים והיא מעמידה אותנו מול מצב האמונה שלנו
|
אין כוחות מאגיים [צילום: דפנה יוריסטה ורן סולומון, משרד החקלאות]
|
|
|
|
|
פרדוקס הפרה האדומה: אפר הפרה האדומה מטהר את מי שנטמא כשנגע במת, אבל מטמאת את הכוהנים שהתעסקו בהכנתה למצוות הטהרה. וזה מעורר תהיה - הפרה מטמאת או מטהרת? הרב משה גרילק (פרשה ופשרה/ פרשת חוקת) מביא את דבריו של יוחנן בן זכאי המסביר את הפרדוקס הזה: "אמר להן (לתלמידיו): חייכם! לא המת מטמא ולא הפרה מטהרת ולא המים מטהרים. אלא אמר הקדוש ברוך הוא: חוקה חוקקתי, גזירה גזרתי. אין אתה רשאי לעבור על גזירתי. דכתיב: "זאת חוקת התורה" (מדרש תנחומא, ח). והרב גרילק מוצא פה דברים גדולים ומפליאים: "בדבריו של יוחנן בן זכאי יצאה לאור אמת גדולה. אמת יהודית גדולה, המתייצבת מול התפישה האלילית, השלטת עדיין בחברה האנושית. אין בעולם - טען באזניהם - אין בעולם כוחות מאגיים אפלים, השולטים באדם בצו גורל עלום כלשהו, שאין להשתחרר ממנו. לא קיימים כוחות דימיוניים, המכתיבים את מהות חייהם של הבריות, וכופתים אותם באזיקי טומאה כלשהי. המציאות החומרית ניטרלית היא. אינה טובה ואינה רעה. האדם במחשבתו ובמעשיו יוצר את הטומאה או את הקדושה. במוסריותו או באי מוסריותו קובע הוא את איכות החיים... ובעיקר, ביותו לחוק האלוקי או במרידתו בו, מעניק הוא ערך למציאות חייו, או הופכה לחסרת משמעות". מבחן של אמונה. מצווה תמוהה - פרשת חוקת פותחת במצווה תמוהה ביותר שניתנה לעם ישראל. מצוות פרה אדומה שבאפר שלה מטהרים טמאים לנפש אדם. "דבר אל בנני ישראל ויקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין בה מום אשר לא עלה עליה עול" (במדבר,יט,ב). זוהי אחת המצוות שטעמיה וסיבותיה אינם ברורים ויש לקיימה רק כי כך צווינו. ובאמת, מצוות פרה אדומה עוררה תמיהה גדולה בין חכמי ישראל. מה מובנה? מה פשרה של מצווה זו? וכיצד דווקא פרה אדומה, תמימה וללא עול, מטהרת? "ועל כך אמר שלמה המלך, החכם מכל אדם: "על כל התורה כולה עמדתי, ועל פרשה זו של פרה אדומה, כיוון שהייתי מגיע בה, הייתי דורש בה וחוקר בה ושואל בה: "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני" (ילקוט שמעוני). להתאים לעול המצווה כדי שהפרה כשרה לתפקידה התמוה עליה למלא מספר דרישות: 1. שתהיה "אדומה תמימה" "שתהא תמימה באדמומית. שאם היו בה שתי שערות שחורות - פסולה" (רש"י) 2. לא עליה עול - אם משכה הפרה בעול המחרשה היא לא תתאים לקיום המצווה. ויש סימנים למי שניתנה עליה עול: שערות כפופות בגב הפרה ועיניים מפלבלות. 3. אין בה מום הפוסל קורבנות. 4. עליה להיות לפחות בת שנתיים. ספרות חז"ל - להתרגש מאמונת בני ישראל! ומאחר שלא קל להשיג פרה אדומה המתאימה לדרישות, מוצאים אנו בספרות חז"ל, סיפורים רבים על חיפוש פרה אדומה ועל הכסף הרב שהיו מוכנים חכמים לשלם עבור פרה כזו. אחד הסיפורים המפורסמים הוא סיפורו של דמא בן נתינה: מסופר על חכמים שיצאו לחפש אבן ישפה עבור החושן של הכהן הגדול במקום זו שאבדה. החכמים הגיעו לדמא ורצו לקנות ממנו את האבן, אך זה סירב מכיוון שהוצאת האבן מהתיבה שבה היא נמצאת תעיר את אביו (ישנה מחלוקת בתלמוד האם מפתחות התיבה היו בידי אביו או מתחת לכריתו, או שמא רגלי אביו היו מונחות על התיבה). החכמים מצידם ניסו שוב ושוב להעלות את המחיר שהם מוכנים לשלם עבורה. לאחר מכן, כשהחכמים כבר פנו לדרכם ללא האבן, בא אליהם דמא בן נתינה עם האבן. החכמים רצו לשלם את מלוא הסכום כפי שעמד לאחר שהעלו אותו. דמא בן נתינה סירב באומרו לחכמים, "מה מוכר אני לכם את כיבוד אבותי במעות כסף?". על כך זכה דמא בכך שנולדה בעדרו פרה אדומה, פרה מסוג מיוחד הנדרשת לעבודת בית המקדש כאשר החכמים שבו לביתו ורכשוה בכסף רב. כיבוד הורים מצווה מובנת, אבל פרה אדומה? אבל, כששמע רבי יעקב דוד מאמשינוב זיע"ה חסידים מדברים על גדלותו של דמא בן נתינה, על כך שלמרות שהוצע לו סכום כסף כה גדול בעד האבן הטובה שהייתה ברשותו, לא הסכים להעיר את אביו. על כך אמר להם הרבי: "מדוע אתם מתפעלים ממעשהו של הגוי שותר בעד מצוה שכלית מצות כיבוד אב? התפעלו מגדולת בני ישראל שהיו מוכנים להוציא כסף רב כל כך בעד מצוה שהיא חוק בלי טעם, שהרי הם קנו ממנו לאחר מכן את הפרה האדומה בכסף רב?
|
תאריך:
|
28/06/2012
|
|
|
עודכן:
|
28/06/2012
|
|
ציפורה בראבי
|
|
אני לא אוהב מוסכים. אולי זה בגלל שאני אף פעם לא מבין מה הם אומרים לי. ואולי זה בגלל, שבפעם האחרונה שנכנסתי למוסך כדי להשתמש בשירותים שלהם, קפצה עליי הפקידה במקום וביקשה לדעת את תעודת הזהות שלי, מספר הטלפון, מספר הרכב והקילומטראז, ולאחר דקות ארוכות מול המסך פסקה בצורה חד-משמעית "אתה חייב להחליף את רצועת הטיימינג".
|
|
|
את מי אתה רוצה/איזה שרות אתה רוצה? לאחר מכן - מה אתה רוצה, למה אתה רוצה, תעבור לשם, תלחץ לפה, תפנה לכאן, תצפצף לשם, תשמיע קול, אנו מזהים את קולך, תאמר לנו בקול ברור מי אתה.
|
|
|
בטרם אגש לנושא המאמר, ביקורו של פוטין בארץ ישראל, אני רואה חובה לעצמי לצרף את קולי למביעים הוקרה לזאב חבר, זמביש, על כל מה שהוא עושה בארץ ישראל בשביל עם ישראל זה עשרות רבות בשנים - ללא ליאות, בכישרון נדיר ועם הישגים היסטוריים. העם היהודי ממעיט להכיר תודה למיטיביו מבני עמו, בוודאי לא כמו שהוא יודע לעשות זאת כלפי זרים.
|
|
|
כואב לקרוא עיתונות רוסית בישראל, שמסירה את כל ההדר של תרבות יפה וממירה אותה בלשון בוטה, רוויה בגסות רוח בשפה שופעת ביטויי דה לגיטמציה לעבר מעטים המבטאים בשפה הרוסית עמדות ביקורתיות במישור המדיני.
|
|
|
בדיכוטומיה המקובלת בשיח הציבורי והתקשורתי הגזען הוא בור, חשוך, מלא בדעות קדומות, רדוף פחדים וחרדות מפני השונה, לא סובלני, אטום, שונא זרים, פרימיטיבי ותסלחו לי אם שכחתי בדרך כמה תכונות חביבות. אלו המתנגדים בתוקף לכל גילויי הגזענות שייכים לצד המואר של האנושות, ליברלים, סובלניים, שופעי אהבת אדם ואחווה אנושית, רגישים, הומניים וכן הלאה וכן הלאה - להוסיף הרי אוכלה - כמאמר הפזמון.
|
|
|
|
|
|
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
|
|
|
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
|
|
|
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|