|   15:07:40
  תרצה הכטר  
מרצה, חוקרת וכותבת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

מסלול ישיר למלחמת תרבות

מה תהיה תגובת המגזר החרדי ביום שאחרי? מקבץ התבטאויות של רבנים ודעתו של מומחה - פרופ' ידידיה שטרן, שניסח את כתב המינוי להקמת ועדת פלסנר והיה חבר בה תמונת מצב גיוס החרדים
13/07/2012  |   תרצה הכטר   |   מאמרים   |   תגובות
פרופ' ידידיה שטרן. חושש משסע בחברה [צילום: יותם פרום]

עד פיזורה של ועדת פלסנר בתחילת יולי 2012, המצב היה סביר. נשמעו פה ושם דעות רבנים, אבל אלו היו מכוונות בעיקר לקהל החרדי ומטרתן הייתה לחזק ולתמוך באברכים ומשפחותיהם. פיזור הוועדה והשלמת הדוח על-ידי ח"כ פלסנר בלבד, יצר מצב משברי. הרוחות לוהטות.

מקבץ קולות הרבנים, לפני פיזור ועדת פלסנר

(1) הרב הראשי יונה מצגר - לימוד תורה נותן כוח; חיל השם מגן עלינו; כשיהודים למדו פחות, היו יותר נפגעים - בטקס צבאי בראשית חודש מאי 2012, במהלך מינוי רב ייעודי לחיילים חרדים בצה"ל אמר מצגר: "כששירתתי במלחמת יום כיפור ישבתי בגבול סוריה במוצב ... ראינו לנגד עינינו שכאשר יהודים יושבים ולומדים תורה בישיבות זה נותן כוח. ביחידה שלנו ראינו שכך זה היה בערבי שבתות, כשיהודים למדו פחות, היו יותר נפגעים". (מלשכת הרב מצגר נמסר כי בדבריו אין כל חידוש. חז"ל קבעו, "תורה מגנא ומצלא" - התורה היא המגנה והמצילה את עמנו). בטקס להכתרת הרב רס"ן שמעון קליין (24.5.2012) לתוכנית שח"ר (מיזם של צה"ל לשילוב חיילים חרדים) אמר הרב מצגר: "אנו עומדים לפני תקופה לא קלה אני מצהיר במפורש, אומנם אני שירתתי בצבא אבל אני מאמין גדול שכשם שיש לנו חיל האוויר, הים, צנחנים - אני מאמין כי חייב להיות חיל השם, חייב להיות חיל שמגן עלינו". לסיום דבריו ציין: "חשוב שיהיו לנו יהודים שילמדו תורה. ככל שילמדו תורה יותר, אתם וחיילי צה"ל כולם יהיה לכם יותר כוח". דבריו של מצגר היו מיועדים בעיקר לאוזניו של קהל חרדי.

(2) הרב שמואל אויערבך - רב בכיר מהזרם החרדי המרכזי וראש ישיבת " מעלות התורה"- "יש להתנגד לגיוס תלמידי ישיבות" "יש לומר שאולי גם פרעה הבין שבשבט לוי לא פוגעים. הדברים פשוטים וברורים לכל אחד ואחד. רק נזכיר שזה ייהרג ואל יעבור, לא יהיו שום פשרות" - אויערבך השתתף בהפגנה בכיכר השבת שנערכה סמוך לשעה 5:00 לפנות בוקר (25.6.2012), בה השתתפו חרדים מהעדה החרדית. חלקם לבושים בגדי שק לאות אבל על "גזירות השלטון", קראו פרקי תהילים, פיוטי סליחות וקטעי קינות ומחו נגד "סכנת הגיוס".

הנימה השלטת לאחר פיזור ועדת פלסנר - תחושה של "עליהום נגד החרדים"

(1) הרב שלמה עמאר, הרב הראשי לישראל - זה שמתעוררות מחלוקות בתוך עם ישראל, זה שגורר חלילה להסתה ושנראה - זה דבר חמור ביותר; אתמול הייתה רעידת אדמה בישראל, מהשנאה צריכים לפחד; יש לנו נח"ל חרדי ויש שח"ר ויש עוד תוכניות יפות; חושבים שבחורי הישיבות משתמטים - במקביל למיזם "גיוס חרדים" ו"שיוויון בנטל" המתנהל בערוץ הפוליטי, התראיין עמאר לרדיו "קול ברמה" (11.7.2012) ואמר למראיין כך, "זה שמתעוררת קטגוריה נגד תורה ולומדיה, זה שמתעוררות מחלוקות בתוך עם ישראל, זה שגורר חלילה להסתה ושנאה - זה דבר חמור ביותר. בפרט בימי "בין המצרים". הלא תראו, עוד לא עבר זמן מאז שהתחילה הסערה לגדול, ואתמול אמרו לנו שהייתה רעידת אדמה בישראל, בדרגה גבוהה רחמנא ליצלן. מהשנאה צריכים לפחד, מהמחלוקת צריכים לפחד, על התורה אין מה לפחד, על לומדי התורה אין מה לפחד, צריכים לפחד מהשבתת האחדות". ביחס ל"שוויון בנטל" אמר הרב עמאר, "... מה שראינו זה כמה שנים, היו גדולי תורה שנתנו ידם ... להקים את הנח"ל החרדי (בשנות ה-90), ... יש שח"ר ויש עוד תוכניות. זה הולך יפה..." על בחורי הישיבות אמר, "חושבים שהם משתמטים. שינסו כל הגיבורים לשבת ללמוד שבוע אחד כל היום, ויראו מהו הקושי האמיתי. שיעמלו עמלה של תורה ויראו כמה אומץ ועוז רוח, כמה גבורת נפש צריך לזה".

(2) מנהיג הפלג הליטאי, הרב אריה לייב שטיינמן שיגר (11.7.2012) מכתב מיוחד בסוגיית "גזירת הגיוס" על-רקע "הקטרוג" המרחף על עם ישראל - "שיכול לגרום להרס למקומות התורה בארץ ישראל".

(3) הרב הצבאי הראשי לשעבר, אביחי רונצקי - תלמידי הישיבות צריכים להתגייס; זו מצווה וחובה בסיסית של כל אזרח במדינת ישראל - באתר "סגורים" (4.7.2012) התבטא רונצקי ביחס לשוויון בנטל וגיוס בחורי ישיבות חרדיים, כתחליף לחוק טל, כך: "תלמידי הישיבות צריכים להתגייס, ואפילו למסלול קצר, שיכשיר אותם למלחמת מצווה". ביחס לאלו שנחשבים "עילויים" הוא הוסיף, "היום אנחנו נמצאים במלחמת מצווה שאין בה פטורים. משה רבנו פונה לשבט ראובן וגד עם השאלה: 'האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה?! הוא לא הביא פסוקים ולא מקורות, הוא זעק את הדבר הבסיסי ביותר. זו מצווה וחובה בסיסית של כל אזרח במדינת ישראל. ואל תגיד לי שזה נגד ההלכה, האם דויד המלך וגיבוריו היו נגד ההלכה?! - בניגוד לאחרים, הרב רונצקי מציג עמדה המקבלת את הדין ומעמידה את כלל ציבור האזרחים בישראל באותה מסגרת, אין פטורים לאיש מאיתנו.

(4) הרב עובדיה יוסף - ביטול חופשת הקיץ בישיבות; גזרות קשות; אנחנו עכשיו נמצאים בצרה גדולה- יוסף שנחשב ל"פוסק הדור" הספרדי נושא בכל מוצ"ש דרשות מביתו ואלו משודרות לקהל הרחב. בדרשה השבועית (מוצ"ש 7.7.2012) קרא עובדיה יוסף לבטל את חופש הקיץ בישיבות, נוכח הניסיונות להביא לגיוס חרדים לצה"ל. הוא התייחס לנושא כ"גזרה קשה". "יש ללמוד תורה ולהתחזק בתורה" הוא אמר לראשי ישיבות. "אנחנו עכשיו נמצאים בצרה גדולה. יש שחושבים למעט את כבוד התורה, למעט את לימודי התורה... והרי ישראל לא קיימים אלא בזכות התורה". "כל הלומד תורה עוזר להרחיק מעלינו את האיום של אוייבינו, ... אנחנו מוקפים בשונאים... הינה אירן, הינה חיזבאללה, ויש פלשתינים צוררים לעם ישראל. מי יציל אותנו מידם? התורה!... אם לא הייתה תורה - לא היה נברא העולם בכלל". אל קריאתו לומר, במשך עשרה ימים מי"ז בתמוז (8.7.2012), את תפילת "אבינו מלכינו"- תחינה הנאמרת רק בימי תענית ובימים הנוראים שבין ראש השנה וכיפור - הצטרפו גם רבני "העדה החרדית", הפלג החרדי-קיצוני במאה שערים ובהם מנהיגם, הרב יצחק טוביה וייס, הגאב"ד).

פרופ' ידידיה שטרן - המטרה החשובה מכולן היא שילוב החרדים בחברה הישראלית, לנוכח המצב, המטרה רחוקה מלהתקיים. אדרבא, הסיכון של עימות חזיתי עם החרדים קרוב מאי פעם.

המשפטן, פרופ' ידידיה שטרן, שניסח את כתב המינוי של הוועדה לקידום שוויון בנטל, חושש שהשבועות הבאים ישסעו את החברה כפי ששיסע אותה רצח רבין. לדעתו של שטרן, חוק טל היה חוק לא רע שנחקק בתהליך לגיטימי והשיג באיחור תוצאות טובות למדי. בחמש השנים האחרונות הוא עודד מאוד את התהליך החיובי של השתלבות חרדים בצה"ל, באקדמיה ובמקומות עבודה. כפרופ' למשפטים שטרן טוען שהבג"ץ שביטל את החוק היה אקטיביסטי מדי ובלתי מוצדק.

ועדת פלסנר עשתה עבודה ראויה עד לפיזורה. אומנם "ידענו שגיוס חרדים בגיל 22 הוא יקר ובלתי יעיל. אבל רובנו הבנו שזה המחיר הנדרש כדי שחרדים יתגייסו בהמוניהם לצבא מבלי לאבד את זהותם. גיוס בגיל 18 אכן עלול לסכן את הזהות החרדית של הצעירים המתגייסים..." "גם ההחלטה שלא להפעיל נגד החרדים סנקציה פלילית בשל סירוב להתגייס" הייתה נכונה משום ששידרה נימה פושרת ופייסנית ולא עמדה של "יקוב-הדין-את-ההר". ואולם, "אז קיבל נתניהו עצת אחיתופל כלשהי ופיזר את הוועדה..." סיכם פרופ' שטרן והוסיף, "ובכך הלהיט את הרוחות והעצים את הסיכון של עימות חזיתי וקרוב עם החרדים".

תאריך:  13/07/2012   |   עודכן:  13/07/2012
תרצה הכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מסלול ישיר למלחמת תרבות
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כך בדיוק ראו אתנו
14/07/12 16:08
 
איריס כהן
14/07/12 21:57
2
הקב"ה מקיא מהם...
14/07/12 17:13
3
יואבחלב
14/07/12 20:39
4
אוונגארד
14/07/12 21:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סוד גלוי הוא שבין "המוסד" לבין אמ"ן, הפועלים הרחק מאור הזרקורים, ניטשת שנים מלחמת יוקרה. למרות זאת נחשפת, מפעם לפעם, פרשיה כזו או אחרת על עוללות ההצלחה, או - חלילה - הכישלון שלהם. הצרה היא שלא אחת הופכת מלחמת היוקרה שבין השניים לקרב מאתגר של התנצחות והתנגשות מילולית.
13/07/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כחברה בדעת מיעוט בוועדה לקידום השוויון בנטל, אני מקווה כי המשבר הנוכחי יביא לביטול הניסיון הנואל למצוא נוסחה לגיוס חרדים על בסיס המלצות דו״ח פלסנר. המלצות פלסנר הן הגרוע שמכל העולמות: הן נדיבות הרבה יותר מדי לחרדים, הן לא יביאו לגיוסם, והן משמרות את החיבור הלא-קדוש שבין רישום בישיבה לבין פטור משירות בצבא. חיבור זה הוא שורש הרע בכל הקשור לגיוס חרדים. הוא הסיבה להשתתפות הנמוכה בכוח העבודה והוא הסיבה לנטל הכבד, הצבאי והכלכלי, על מעמד הביניים הישראלי.
13/07/2012  |  עינת וילף  |   מאמרים
הכל מדברים על הלקחים שהפרקליטות צריכה להפיק מפסק דינו של אהוד אולמרט, אבל איש אינו מדבר על הלקחים למערכת הפוליטית. וזה עצוב וגם חמור, כי בית המשפט - אשר ממש לא מותח ביקורת על הפרקליטות - כן מצביע על שורה של פרצות שאיפשרו לאולמרט לעשות את אשר עשה.
13/07/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
כידוע, לכל פרשה בתורה יש שם, והשם הוא אחת מהמילים של תחילת הפרשה. לכאורה, די אקראי; אבל באמת, אומר כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ', שמה של הפרשה מלמד על תוכנה מתחילה ועד סוף. לפי זה, כל הנושאים בפרשת השבוע שלנו, פרשת פִּינְחָס, אמורים להיות תואמים או אף נגזרים מדמותו של פִּינְחָס, הכיצד? נסביר כי יש בתורה בסך-הכל שש פרשות הקרויות על שם אדם והאחרונה בהן היא פרשתנו, פרשת פִּינְחָס. קדמו לו הַפָּרָשׁוֹת "נח" ו"(חיי) שרה" בספר בראשית "יתרו" בספר שמות ו"קורח" ו"בלק" בספר במדבר. על כולם דיברנו כבר בעבר לא אחת, אבל דומני שמעולם לא ניסינו לבחון מה הקשר בין פינחס ובין הנושאים הנוספים שכתובים בפרשה הקרויה על שמו. אולי באמת הגיע הזמן לעשות זאת; מה עוד שחז"ל אומרים לנו שיש קשר ישיר בין דמותו של פינחס ובין הגאולה האמיתית והשלמה שאנחנו מייחלים לה בכל עת.
13/07/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
כבר בסוף פרשת בלק, מתחילה הפרשה של פינחס. אותו פינחס שרצח נשיא בישראל.
13/07/2012  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il