|   15:07:40
  אורי אליצור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

לא גיבור ולא סמל

למרות מצבו האנוש של משה סילמן, שהצית את עצמו במוצאי שבת, צריך לומר שמעשהו ראוי לכל גנאי, וכמוהו ראוי לגינוי מי שהופך אותו לסמל ודגל, ובכך דוחף אנשים נוספים ללכת בעקבותיו של סילמן אל התהום
23/07/2012  |   אורי אליצור   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
קברו של משה סילמן [צילום: פלאש 90]

סילמן עשה מעשה שלא ייעשה ולא ייסלח.

לטעמי כל התאבדות היא מעשה אלימות קיצוני ראוי לגנאי, וגם אם היא מעשה ייאוש בלבד, גם אם היא אלימות שאדם מפעיל רק נגד עצמו ובכלל לא נגד אחרים, גם אז היא ראויה לגנאי ואין עליה מחילה. על העמדה הזו שלי מותר להתווכח איתי, אבל סילמן הרי לא בלע חפיסה של כדורי שינה בבדידות ביתו ולא ירה בעצמו בחדר סגור. הוא לא עשה מעשה ייאוש שבין אדם לעצמו, אלא פעולת ענישה אלימה ופומבית מול מצלמות הטלוויזיה ולעיני המוני בני אדם, פעולה שנועדה לפגוע אנושות גם בו וגם באחרים, ובעיקר באחרים. במכתבו הוא מונה במפורש את האנשים שבהם הוא מבקש לפגוע: שופט מסוים, פקיד מסוים בביטוח הלאומי, ראש הממשלה, שר האוצר ועוד כמה אנשים. יחד איתו הוא מבקש במפורש לשרוף גם את הממשלה הנבחרת של ישראל מכיוון שהיא לא הממשלה שהוא בחר, וגם את התרבות הכלכלית של ישראל, שלדעתו צריכה להיות מוחלפת באחרת.

סילמן הוא לא אחמד בועזיזי ולא יאן פאלאך, מהסיבה הפשוטה שבניגוד מוחלט לשלטון הדיקטטורי בתוניס ולשלטון הסובייטי בפראג, ישראל היא מדינה דמוקרטית וחופשית, והשלטון בה עומד למבחן הציבור בכל ארבע שנים.

יתר על כן, במדינה דמוקרטית הקלפי איננה הדרך היחידה הפתוחה לפני האזרחים כדי להביע את דעתם על השלטון. בין בחירות לבחירות מותר בהחלט לאזרחים להתאסף להפגנות ומחאות נגד השלטון, מותר לעיתונאים לכתוב מאמרי ביקורת ארסיים, ומותר גם לאזרח מן השורה לעשות הפגנת יחיד או לפרסם דברי ביקורת חריפים ברחבי הרשת החברתית או על שלטים שהוא מניף. במדינה דמוקרטית קיימים גם גופי ביקורת ממוסדים, כמו מבקר המדינה, בתי המשפט וועדות חקירה.

כל אלה אינם קיימים במדינות הנתונות תחת שלטון דיקטטורי כוחני, שבהן השלטון מושל באזרחים ובחייהם בכוח הזרוע, ולאזרחים לא נותרה דרך להתנגד לאלימות המשטר מלבד אלימות משלהם.

דחיפה אל התהום

בשל ההבדל הזה, במדינה דמוקרטית אין שום מקום ושום הצדקה למעשי אלימות קשים בחסות מחאה נגד מדיניות הממשלה, והתאבדות - נשוב ונאמר - היא מעשה אלימות קיצוני מאוד. המסורת היהודית מתייחסת למתאבדים בפנים זעופות וללא חמלה. וזאת לא משום שהיהדות חסרה חמלה, אלא משום שמתוך הבנה עמוקה בנפש האדם, יודעת המסורת היהודית שהתאבדויות באות בשרשרת ומשפיעות זו על זו.

יחס חומל על האיש שכבר התאבד, ובמיוחד הטלת אשמה על האנשים שהמתאבד מבקש לנקום בהם, מעודדים ומקרבים את התאבדותו של הממורמר קשה היום הבא אחריו. הידיעה, או המחשבה, שבאמצעות מותך אתה יכול לנקום נקמה קשה ביריביך או בשנואי נפשך, היא אחד הגורמים הדוחפים אנשים במצוקה לעשות מעשה ולהתאבד. היהדות קבעה יחס של חוסר חמלה כלפי המתאבד המת, מתוך חמלה עמוקה על המועמד להתאבד החי עדיין, מתוך אחריות עמוקה לשמירה על נפשם של אלה שעומדים על סף התהום, חושבים עליה לא פעם כאפשרות, ובכל זאת דבקים בחיים.

סילמן נתן להם במוצאי שבת דחיפה חזקה לכיוון התהום המפחידה-מתוקה. אבל את הדחיפה החזקה ביותר אל התהום נותן להם היחס הציבורי והתקשורתי שהופך את סילמן לגיבור ולסמל. זה לא מפתיע שבמשך השבוע כבר היו חמישה מקרים של אנשים קשי יום שאיימו לחקות אותו ולהצית את עצמם.

חברה שמקדשת את ערך החיים חייבת ללמד את בניה להושיט עזרה לאדם במצוקה, ולדרוש זאת דווקא מן המעגלים הקטנים: מחברים, מבני משפחה, משכנים, מהקהילה. לא רק מהמדינה. דרישה מהמדינה היא במידה רבה התחמקות מאחריות. חברה מקדשת חיים צריכה גם ללמד את בניה לדעת לבקש עזרה. לבקש עזרה מבני משפחה, מחברים, מהקהילה. לא רק מהמדינה. כי המדינה היא פיל בחנות חרסינה, ואסור להשאיר חבר או אח במצב שבו הוא תלוי רק בה.

לקח הפוך

יש הרבה אמת בביקורת הקשה עד מוות שביטא סילמן נגד המנגנונים האטומים של הביטוח הלאומי וההוצאה לפועל. אפשר לפעמים לצאת מן הדעת מול הפער שבין היעילות והאצבע הקלה על ההדק של מנגנוני השלטון כשהם באים לגבות ממך את חובותיך, ובין הסרבול והאטיות שלהם כשאתה בא לתבוע מהם את זכויותיך. אבל אין ילדותית ושקרית מן המחשבה שהבעיה הזו תיפתר במשהו אם רק נחליף את נתניהו ביאיר לפיד או את שטייניץ בעמיר פרץ. הביטוח הלאומי הרי קיים כדי להושיט עזרה לאנשים שנפלו אל תחתית החברה. מדוע אם כן נהג פקיד הביטוח הלאומי בסילמן בגסות ובאטימות? הרי הפקידים האלה הם לא טייקונים שרוצים להתעשר על חשבוננו, הם עצמם אנשים לא אמידים שמשתכרים מעט ובקושי גומרים את החודש. למה הם עיקלו לו את המשאית ההיא ולא חמלו עליו? למה הם לא הסכימו להגמיש קצת את הקריטריונים ולהושיט עזרה לאיש שכבר התמוטט כלכלית ונפשית?

כי המדינה היא פיל בחנות חרסינה, והיא לא יכולה להיות אחרת. אם תיתן לכל אחד מאלפי הפקידים אפשרות להגמיש קריטריונים על-פי שיקול דעתו, לתת סיוע למי שנראה בעיניו ולהימנע מלתת למי שלא נראה בעיניו, לגבות מס ממי שנראה מסוגל לשלם ולוותר על תשלום למי שנראה מסכן, התוצאה תהיה שחיתות, פרוטקציוניזם ובזבוז עצום של כספי ציבור. להגמיש קריטריונים וללכת לפנים משורת הדין יכולים בני משפחה וחברים, מוסדות קהילתיים, עמותות מתנדבים. לא המדינה. היא חייבת להקשיח את הקריטריונים ולהשגיח בשבע עיניים על כל שקל שפקיד מוציא, היא נאלצת לשמור על הסדר ועל ניקיון הכפיים של המערכת, ובכך להפוך את עצמה לאטומה, קשוחה וחסרת לב. זה לא קשור למדיניות כלכלית ובעניין זה אין הבדל בין מדינת רווחה ובין מדינה קפיטליסטית.

בכל מדינה ובכל שיטה כלכלית חברתית יהיו אנשים כמו משה סילמן שהתמוטטו וירדו מנכסיהם ושחובותיהם עולים עשרת מונים על הכנסותיהם. אם תחליף את הקפיטליזם בסוציאליזם או להפך, אנשי השוליים האומללים לא ייעלמו. לכל היותר הם יתחלפו. אם יש איזשהו לקח מהטרגדיה של סילמן, הרי הוא הפוך מזה שרוצים אנשי המחאה לבנות על הגב השרוף שלו: המדינה לא מסוגלת, ולעולם לא תהיה מסוגלת, לטפל בכל החריגים ולפתור את כל המצוקות. בין הפרט ובין המדינה חייבים להיות כמה וכמה מעגלי תמיכה והשתייכות קטנים וגמישים, כאלה שרואים לנגד עיניהם אדם ולא קריטריון. למשה סילמן לא היו מעגלי השתייכות כאלה כי תרבות מעמד הביניים הישראלי חיסלה אותם והרגילה את עצמה לצפות מהמדינה שתהיה אחראית לכול ומסוגלת לכול. שתגבה מאיתנו את המסים ובזה תשחרר אותנו מכל חובה אנושית כלפי אנשים במצוקה.

משה סילמן איננו גיבור ואיננו יכול להיות מופת לאיש. הוא עשה מעשה רע ובלתי הוגן לא רק לעצמו אלא גם לאחרים. מקרהו הטרגי הוא מבחן לאנשי המחאה החברתית שבקרבם עשה את מעשהו. אם הם לא יתאפקו וימשיכו להפוך אותו לדגל וסמל, הם יעודדו בכך את המתאבדים הבאים לקפוץ אחריו אל המוות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  23/07/2012   |   עודכן:  23/07/2012
אורי אליצור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא גיבור ולא סמל
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
24/07/12 07:17
2
אנה מירושלים
24/07/12 08:42
3
נא הבהר
24/07/12 11:29
4
סמולני1
24/07/12 19:54
5
אוחיון
25/07/12 14:53
6
טולדנו
25/07/12 15:14
7
פועה
29/07/12 10:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מציגים לנו כאן שהיה יעד גירעון של 1.5%, והוויכוח: 2.5% או 3%, ועל זה ייפול דבר.
23/07/2012  |  אבישי ברוורמן  |   מאמרים
יש תרבות פופולרית, תרבות להמונים, הממלאת גם פונקציה בידורית, ויש תרבות עלית. שירה היא התגלמותה הנעלה ביותר של התרבות העלית אשר מובילה כראש חץ לעבר העתיד, מושכת אחריה את כל התרבות כולה ומצעידה קדימה, ובזאת חשיבותה. היא זאת שמנסחת מחדש את המחשבה והרגש ברוח התקופה במציאות המתהווה לבקרים.
23/07/2012  |  ברכה רוזנפלד  |   מאמרים
הרי נפתלי, נחל דן, יהודה ושומרון – מה משותף להם? חוץ מהעובדה הפשוטה שמדובר במקומות במרחביה של הארץ הזאת, המקומות הללו (ועוד רבים אחרים) נושאים שמות של אנשים. אומנם היום המושג שם של אדם, התרחב הרבה מעבר למה שהיה מקובל בעבר ומה שפעם אולי היה נשמע יותר כשמו של פרח לא מצוי, או של איזשהו חלקיק לא מוכר, יכול להיות בהחלט שמה של תינוקת שנולדה זה עתה. אבל כוונתי היא לשמות הישנים והמקוריים ושלושת האתרים שמוזכרים בשורה הראשונה, נושאים שמות אישים, שמוכרים לנו מהעבר ההיסטורי הרחוק שלנו. ותתפלאו, שגם בימינו אלה אפשר לפגוש ברחוב אנשים שעונים לשמות שכאלו.
23/07/2012  |  שי אלבוגן  |   מאמרים
רבים שואלים אותי שאלה נפוצה על ערב גיבוש - "איך אני יכול להיות בטוח שערב הגיבוש שלכם יצליח עבור הארגון שלי?". נראה שמנהלי משאבי אנוש ומארגני אירועים רבים דואגים מכך שערב הגיבוש שלהם לא יעבוד, ובצדק. לאורך השנים חשבנו על מספר דרכים לוודא כי ערב הגיבוש יעבוד כמו שצריך:
23/07/2012  |  בן פינס  |   מאמרים
נכון שמשפט אינו מדע מדויק, אבל בכל זאת יש מקום לצפות למינימום של עקביות - במיוחד כאשר לא חלף זמן והנסיבות לא השתנו. אלא שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, והיועץ המשפטי לכנסת, אייל ינון, מוכיחים שהכל מהפוזיציה והכל מהצרכים הנקודתיים והכל לפי האילוצים.
23/07/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il