בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
בנימין זאב הרצל. שיעור בהיסטוריית העם היהודי [צילום: פלאש 90]
בנימין זאב הרצל, הידוע כחוֹזֵה הַמְדִינָה היהודית, היה עיתונאי אוסטרו הונגרי ואב התנועה הפוליטית-מודרנית הציונות שהולידה את מדינת ישראל.
השבוע נכחתי בהקרנת הסרט התיעודי 'אין זו אגדה', על יצירת הרעיון להחזיר את העם היהודי למולדתו העתיקה, ישראל. 'אין זו האגדה' הוא סרט תיעודי הלוקח את הצופה לאורך חייו של תיאודור הרצל. הסרט בוחן את חייו וזמניו של הרצל, שהיה, כמעט ביד אחת, אחראי ליצירתה של התנועת הפוליטית הציונות שהובילה, בשנת ,1948 להקמת המדינה היהודית, ישראל.
בהפקת סרטי מוריה, עם קריינות של בן קינגסלי וכריסטוף וולץ כקולו של בנימין זאב הרצל, אין זו האגדה מספר את הסיפור איך חייו של בנימין זאב הרצל - יהודי מתבולל, מחזאי וסופר מצליח, שנולד לתוך משפחה מסורתית, אבל בעיקרו לא דתית, בבודפשט בשנת 1860 - שונו על-ידי משפטו של סרן אלפרד דרייפוס בפריז, שאותו הרצל כיסה כעיתונאי בשנת 1895.
כסרט תיעודי רובו ערוך מתמונות רקע, רובן דוממות, וקריינות בלבד. לאורכו של הסרט, בן קינגסלי וכריסטוף וולץ מספרים, באופן יסודי, את תולדות חיי הרצל, התפתחות רעיונו להקמת מדינה לעם היהודי בארצם הקדומה, אז ידועה בשם פלשתין, ואת תלאות דרכו ומאמציו להשיג את מטרתו.
מהסרט התעודי ההיסטורי הזה, הצופה מבין שלהרצל היה ברור שישנה "בעיה יהודיה" באירופה שצריכה להיפתר. חייב להיות פתרון לאנטישמיות הגוברת באירופה. לאחר שראה את הליכי בית המשפט שבו הורשע דרייפוס, במזיד, בבגידה וראה את ההפגנות האנטישמיות נגד היהודים של הציבור הצרפתי, הרצל השתכנע שהתשובה היחידה לאנטישמיות שהלכה והתפשטה ברחבי אירופה הייתה הקמתת מדינה יהודיה בפלשתין, מולדתו התנ"כית של העם היהודי. שיעור בהיסטוריה . כסרט לא עלילתי, אלא סיפור תולדות חיים, הצופה מקבל שיעור יסודי ומעניין אותו רבים שכחו או פשוטו לא יודעים, על חייו של הרצל, חוזה מדינת היהודים.
מתוכנו של הסרט הצופה לומד שהרצל כתב מסה פוליטית שכותרתה "מדינת היהודים" שהפכה לרב מכר בינלאומי, שבה הביע את רעיונותיו ליצירת מדינה יהודית חדשה.
המעגל הספרותי של הרצל בווינה לעג לו; מנהיגים יהודים רבים באירופה ובארה"ב דחו את רעיונותיו וגינו אותם; חברים ובני משפחתו היו משוכנעים שהוא אבד את אחיזתו במציאות או שעבר התמוטטות עצבים. אבל הרצל המשיך, ללא הפסק עם "רוכלות" החזון שלו.
אבל היו מספר אינטלקטואלים, כגון מקס נורדאו ומנהיגים דתיים כגון ברבנים הראשיים של פריז ובאזל, שהביעו את תמיכתם בתוכניתו של הרצל לשקם את חבר העמים היהודי השלישי במיקומו המקורי, בפלשתין.
תוך תקופת זמן קצרה, יהודים נרדפים ברוסיה, פולין וחלק גדול ממזרח אירופה הצטרפו לאירגון הציוני העולמי של הרצל, שקיים את הקונגרס הבינלאומי הראשון שלו בבאזל, שוויץ, בשנת 1897. תוך פרק זמן קצר, היהודי המתבולל לשעבר, ששאיפתו הייתה להיות מחזאי מצליח, פיקח על ארגון עם עשרות אלפים, אם לא מאות אלפי חברים תומכים. במאמציו לקבל אישור בינלאומי לחזונו, הרצל נפגש עם הקיסר הגרמני, הסולטן של האימפריה העותומנית, שרים בקבינט ופוליטיקאים בריטיים בכירים, האפיפיור, מלך איטליה ואישים אחרים. הוא החל לקבל תמיכה כספית מהענף האנגלי של משפחת רוטשילד, שבמקור דחתה אותו ותוכניתו. עם זאת, למרות הצלחות אלה, המשימה שלו הייתה קשה עם מכשולים רבים ותסכול.
לאחר הפוגרום הידוע לשמצה בקישינב, רוסיה, באפריל 06-07, 1903, הרצל נהיה נואש. הוא היה משוכנע שיש ליהודים רק זמן קצר לפני שזוועה עצומה תפגע בם. בעודו בבבריטניה, כחלופה לפלסטינה, להרצל הוצע שטח באוגנדה, שבמזרח אפריקה למדינה יהודית. בגלל רעיון זה הרצל היה צריך להתמודד עם אופוזיציה זועמת משורות תומכיו היהודים הציונים ברוסיה והרעיון מעולם לא התגשם.
בתחום האישי, חייו של הרצל היו מורכבים למדי ואפילו קשים. הוא עמד מול אתגרים רבים ובעיות כספיות. הרצל הזניח את בריאותו, משפחתו ואת הקריירה שלו. הרצל נתן את השראתו לתנועה, אך נפטר בגיל צעיר, בשנת 1904 בגיל 44.
הקרינות המקצועית והדיוק ההסיטורי עושים את הסרט כדאי לראות בכדי ללמוד על הולדות רעיון מדינת היהודים המודרנית - "ישראל" ועל תנועת הציונות.
להרצל היה חזון נבואי. אם הוא היה חי, עם השואה הוא היה חוזה בפחד הגדול ביותר שלו קם לתחיים.
כ-52 שנים לאחר שהרצל השלים את ספרו "מדינת היהודים", מדינת ישראל המודרנית הוקמה, מעשה שלא היה מתרחש ללא החזון והנחישות של יהודי הונגרי זה, שעד שנות העשרים המאוחרות שלו לא רצה דבר אחר מאשר להיות מחזאי מצליח.
השאר היא ההיסטוריה כשאנו רואים את מדינת ישראל הולכת מחיל אל חיל, במלחמות, הרבה סכנה ויותר מכל עם נחישות מרובה. זוהי חובתו של כל יהודי לדעת ואז להסביר לרבים אחרים - יהודים ולא יהודים - מדוע הקיום וההישרדות של מדינת ישראל הוא חבל ההצלה-עורק החיים של הקיום היהודי. אין זו אגדה ייעשה את ההסבר.
לכו לראות את הסרט ולאחר מכן בקשו מרבים אחרים לעשות את אותו הדבר; להפיץ את המילה.
לכאורה אותו הנוף ממש אצלנו, כמו בשירה המפורסם של נעמי שמר: גם לנו יש חורשת אקליפטוסים עבותה, גם לנו יש גשר הולכי רגל מיוחד במינו, שבנאו אילון כהן, וגם אצלנו היו משייטות סירות בבריכות הדגים, באותם ימים רחוקים, שבהם המלה "הפרטה", טרם תורגמה לעברית.
מאמרים רבים שפורסמו לאחרונה מגנים את הפטפטת הלאומית שנוצרה פה בגלל האיום האירני ומפחד המלחמה העומדת בפתח.. פטפטת זו איננה רק נחלתם של אנשי ביטחון בעבר ובהווה, ולא רק של שרים, חברי כנסת ואנשי ממשלה, היא קיימת בכל מקום אשר שם אנשים עם אינטלגציה מינימלית ויותר נפגשים ומשוחחים.
אל מצעד הריאליטי המאפיין את אורח חיינו התרבותיים כאן בעשור האחרון הצטרף בגאווה רבה גם משרד החינוך. סביר להניח שלא מרצונו ולא מתוך כוונה, אבל כלל ברזל בחיים אומר שמבחן התוצאה הוא המבחן הקובע, ולא הכוונות.
הנשיא אובמה מעניק לנושא הפלשתיני עדיפות עליונה במדיניותו במזה"ת. הוא משוכנע שהנושא הפלשתיני הוא שורש זעזועי המזה"ת, בבת עינם של מעצבי מדיניות ערבים ולב הסכסוך הערבי-ישראלי. הוא סבור שפתרון הנושא הפלשתיני ימתן את המזה"ת ויאפשר גיבוש קואליציה ערבית פרו-אמריקנית מול אירן. ב-21 לספטמבר 2011 הוא הצהיר מעל בימת האו”ם: "קיים נושא אחד הניצב...כמבחן בפני מדיניות החוץ האמריקנית - הסכסוך בין הישראלים לבין הפלשתינים." האמנם?
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...