|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

גלות על מוקד אי הוודאות

כשמצעד האיוולת של מדינה הסובלת עיוות הדין, מתפשרת עם אכיפת החוק, מייאשת גרים ועניים ואלמנות ויתומים - ייפסק, וסדר היום הלאומי יהיה "בחוקותי תלכו", לא יישמע בשער אלא קולה של ברכת גריזים, ועיבל המתגבה מנגד ישתוק ויענה "אמן" ואנחנו נאמין בחיינו וינייטה לפרשת כי תבוא התשע"ב
06/09/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
הר גריזים. גיאוגרפיה ומטאפורה [צילום: פלאש 90]

הר גריזים והר עיבל הם גם גיאוגרפיה וגם מטאפורה. מערבה לירדן, גם הוא נהר של ממש היורד משיאי החרמון בהם נולד אל שפלת בקעת ים המוות בו הוא גווע, וגם קו הגבול המטפורי בין ההפקר המדברי לבין הקוממיות הריבונית, ניצבים שני ההרים כמשקופי השער של הכניסה לארץ ישראל.

עם העבדים שחצה את הים המפריד בין עבדות לחירות והלך ארבעים שנה אל ארצו המובטחת תועה ותוהה בישימון, מתבשר על קיומם עוד בטרם תדרוך כף רגלו על טרשי מרגלותיהם. הם מעבר לאופק בכל הדרת גובהם. משה מדבר בהם באוזניהם כדבר על אידיאה. הר של ברכה, הר של קללה. לא הר מבורך ולא הר מקולל, אלא שלטי ענק של בשורה מזה ואזהרה מזה, המסמלים את הברכה השמורה למי שידע לכבד ולשמור את האמנה בין הריבונות לבין המצווה והמשפט והצדק, ואת הקללה חלילה למי שיטעה לראות בהם הערות שוליים למגילת הריבונות המקדשת את הכוח. בשלט הבשורה כתוב "... וּבֵרַכְךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ" (דברים כ"ח,ח'), מולדת, ובשלט האזהרה כתוב "וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ" (שם, כ"ח, ס"ה), גלות.

אזהרת גלות

הרגע בו צריך להזהיר על קללת הגלות מן הארץ הוא הרגע בו מקדשים את ברכת התחייה בארץ. ההרים הגיאוגראפיים אינם אלא אביזרי במה למחזה שייכתב אם "בחוקותי תלכו" ולמחזה בלתי נמנע אחר שייכתב אם "בחוקותי תמאסו". הבחירה בין צדק המעגן אומה בארצה לבין אי צדק המנתק את העם מעוגניו, ובניו ובנותיו מיטלטלים לגלות, נדרשת ערב הכניסה לארץ. גריזים ועיבל הם משל נצחי לכל מי שבא, כמו לכל מי ששב, בשערי החירות והריבונות אל נחלת מכורתו. מולדת, אם "בחוקותי תלכו", גלות, "אם בחוקותי תמאסו".

היה טבעי אילו נשענה אזהרת הגלות על הזיכרון הטרי של גלות מצרים. אומנם יוצאי מצרים מתו בארבעים שנות מדבר, אך ספורים שרדו לספר וגם דור לדור בניו מביע אומר ומה שודאי סיפרו אבות על מה שחוו בגלות מוכרח היה להרשים בניהם ובנותיהם. אולם לא כן עושה האזהרה. היא אינה מאיימת בתיאור גלות שהייתה בטרם ירש ישראל את הארץ, אלא בתיאור תמצית מהותה של גלות אם תיכשל ירושת הארץ. אינם דומים הייסורים של אוהב שכיסופיו אינם נענים לייסוריו של אוהב שכיסופיו נתגשמו ולאחר זמן נופצו ואהבה שהייתה אבדה.

מצרים היא גלות של כלל ישראל בקסרקטין ענק אחד של סרדיוטים מענים. קללת עיבל מתחילה במילים "וֶהֱפִיצְךָ יְקֹוָק בְּכָל הָעַמִּים מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ..." (דברים כ"ח, ס"ד). גלות אחר גאולה אינה תיבת לאום שבויה כתיבת לאום בטרם גאולה. היא תיבת לאום מרוסקת. במצרים שוועה התיבה השלימה לפדיונה.

בגלות שלאחר גאולה, כל שבר ושבר הוא בודד, רחוק מדי מחברו, משווע גם בעבורו. יותר משהוא מסוגל להתפלל על התיבה כולה הוא מתפלל על עצמו, על שברו שלו, והכלל מוצא מקומו בעיקר בעתיד משיחי, בתפילות של געגועים לגורל שנשלל עד שאין לו סיכוי בהווה. קהילות קהילות חיות את נאמנותן הפרטית לציווי הישרדותן ואין גולה אחת מסכנת עצמה כדי להושיע לגולה אחרת. מצרים לא ידעה שברי שברים. ההיסטוריה הארוכה שלאחר החורבן, כולה שברי שברים.

הגלות היא איום על הביטחון האישי

עיבל מאיים בקללה בגוף נוכח. לשונו אישית, מזהירה את הפרט במה שיקרה לו. העם מרוסק. תקוותו לנה בעיים פזורים בין עמים רודפים שלמים. "וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ וְנָתַן יְקֹוָק לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ" (שם, ס"ד). בַגּוֹיִם, זה הם, לֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ, זה אתה. גלות אינה מצוירת כאובדן טריטוריית הלאום. היא מצוירת כניפוץ צותת האומה, כאיום על הביטחון האישי, על כינוס תקוות הקיום לאגני מנוחת הנפש. היא הפקרת הפרט לכאב של נטישה, לריב עם הגורל, לתוחלת שאין לה חוף. מי שבחר לנוס מן הפח כדי לשרוד בין היוקשים יגלה עד מהרה כי לא ירגיע שם.

רבים וטובים ותמימים חישבו לנבא אחרת. מי לנו גדול מן הרמב"ן הכותב בימי תור הזהב באמצע המאה השלוש עשרה, "אבל אחרי היותנו בגלות בארצות אויבינו, לא נתקללו מעשה ידינו, ולא אלפינו, ועשתרות צאננו, ולא כרמינו, וזיתינו, ואשר נזרע בשדה, אבל אנחנו בארצות כשאר העמים יושבי הארץ ההיא, או בטוב מהם (!), שרחמיו עלינו, כי ישיבתנו בגלות היא בהבטחה שאמר לנו "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם" ( על ויקרא כ"ח,מ"ב).

גם זה מסימני הגלות. גם ההיסטוריה שלה היא שברים שברים. שבר בתור הזהב נראה כמימוש ההבטחה האלוהית לא ליטוש עולמית את העם. הדמעה שלפני השבר הטוב, והדמעה שלאחריה, מנוגבות. גלות החסד היא פרגמנט בין הפקר להפקר. היא עונש כבד מנשוא גם כשתורי זהב באים להשלות, כי כבר נגבה חוב עיוות הצדק והטובה הזמנית היא סוף קללת עיבל.

מה היה הרמב"ן כותב במאה השלוש עשרה אילו באה לפניו המאה העשרים בחלום לילה מבעית? האם לא היה חוזר אצל הפסוק "וְהָיוּ חַיֶּיךָ תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ" (שם,ס"ו), האם היה כותב על תור הזהב כוודאי מובטח ושוכח את אי הוודאות הקיומית של היהודי הגולה, שחייו תלויים תמיד, שספקותיו הם הוודאות היחידה שלו, שפחדיו לילה מרוקנים אותו מאמונה במחר?

עד שאין מחר עוד בעולם

התלמוד מתאר במכחול הנראה ככלכלי בלבד את אי הוודאות העולה בטור גיאומטרי בגלות. "חַיֶּיךָ תְּלֻאִים לְךָ , זה הקונה חיטה לשנה אחת", אי וודאות קטנה ביחס. אפשר עוד לתכנן עתיד, אבל לא מעבר עתיד של שנה. "וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם זה הקונה בכל שבוע", כי חיים רק משבוע לשבוע, "וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ זה הסומך על פת של פלטר" הקונה לחם ליום מן הנחתום. (מנחות ק"ג,א') אי הוודאות גדולה עד שאין מחר עוד בעולם. זה תאור של גולה המכה באדם, באיש המשפחה, באב, באם, אישית, ישירות.

שמא תאמר כי רק הפגיעה בקיום החומרי הוא עונשה של הגלות, בא המדרש ודורש את הפסוק על הנפש ממש, ואומר "כי חייך תלויים זה מי שחבוש בבית האסורים ואינו יודע מה ילד יום, ופחדת לילה ויומם זה מי שיוצא להידון, ולא תאמין בחייך זה שהוא יוצא להיצלב" (אסתר רבא). אכן קשה לו, אולי אי-אפשר לו למי שחי את הפרגמנט של "אנחנו בארצות כשאר העמים יושבי הארץ ההיא, או בטוב מהם" להכניס לתוך מסלול דמיונו את "יוצא להיצלב", את אושוויץ.

עיבל הזה אינו פותח במצרים אבל במצרים הוא מסתיים. סוף קללת הגלות היא לסגור מעגל שהקדוש ברוך הוא עצמו קרע בו פתח לבל ייסגר עולמית. "אם בחוקותי תמאסו" גובר על "וֶהֱשִׁיבְךָ ה' מִצְרַיִם בָּאֳנִיּוֹת בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָמַרְתִּי לְךָ לֹא תֹסִיף עוֹד לִרְאֹתָהּ" (שם,ס"ז). אבל הוא לא נועל את הדלת בפני תשובה וברית "לֹא מְאַסְתִּים ... לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם" אינה זזה.

כשמצעד האיוולת של מדינה הסובלת עיוות הדין, מתפשרת עם אכיפת החוק, מייאשת גרים ועניים ואלמנות ויתומים - ייפסק, וסדר היום הלאומי יהיה "בחוקותי תלכו", לא יישמע בשער אלא קולה של ברכת גריזים, ועיבל המתגבה מנגד ישתוק ויענה "אמן" ואנחנו נאמין בחיינו.

תאריך:  06/09/2012   |   עודכן:  06/09/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לרבים מאוד יש בעיה עם הבנת הביטוי "שלטון החוק" כאן מדובר לא בשמירה על חוקי המדינה אלא ממש בשלטון אנשי החוק! אם נתייחס למשמעות הזו בדיוק – אז הכל יסתדר ולא יהיו אי-הבנות
06/09/2012  |  יעקב אסתרליס   |   מאמרים
אחרי פרשות רבות בהן לימד משה את העם מצוות ומוסר, מגיע הוא לשיא החינוך לבני ישראל. הדרך החינוכית לבן האהוב! אם תקיימו – תזכו לברכה בכל. אם לא תקיימו – תיענשו. אין פה בחירה של דרך חינוכית אחת - דרך ההרתעה או דרך הפרסים. משה משתמש בשתיהן ובהחלטיות קיצונית.
06/09/2012  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
הרחוב, בעידודם של עיתונאים צמאי דם, הטיל על מר אולמרט קלון לפני הדיון בבית המשפט כיאה לדמוקרטיה מהסוג הסטליניסטי או זו הנהוגה ברפובליקה העממית הסינית. שם המשפט מתנהל יום אחד, לכל היותר, גוזרים את הדין ומבצעים אותו.
06/09/2012  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
אנחנו משלמים על הבחירה שלנו, ומקבלים אותך כראש הממשלה הגרוע ביותר שהיה כאן אי-פעם. ואתה משלם על הבחירות שלך, עם ממשלה גרועה וקבינט של מדליפים. אנחנו אולי מטומטמים על שבחרנו בך, אבל את הקבינט שלך אתה בחרת, את איכותם וזהותם אתה קבעת. נחש מה זה אומר עליך...
06/09/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
בטרמינולוגיה הפלילית יש מושג כזה "דפוס התנהגות". פרקליטים ושופטים יודעים שעבירה שחוזרת על עצמה, מעידה על אופיו של הנאשם. עבר עשיר מחזק אצל השופט את גרסת התביעה, עבר נקי מחזק את גרסת ההגנה. השופט לצורך הדיון הוא "שניים" - זה שיושב על כס המשפט, והוד מעלתו הבוחר (להלן צרכן התקשורת).
06/09/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il