|   15:07:40
  גד גזית  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

דרעי - פוליטיקאי זמני או נוכל קטן?

הספר "קללת דרעי" מפריו של מוטי גילת מרתק חשיבותו בעיני היא לא במתואר בו אלא יותר במה שמשתמע ממנו לגבי החברה הישראלית, הפוליטיקה הישראלית, אמצעי התקשורת והממסד המשפטי בישראל אילו שיקולים השפיעו על עיתוי הוצאת הספר הזה? האם אלה הציוצים שנשמעו מכוונו של דרעי, שהלכו והתגברו לגבי חזרתו למגרש הפוליטי? האם אלה משפטיו של אולמרט שנכנסים לישורת האחרונה? יתכן שזה וגם זה
08/09/2012  |   גד גזית   |   מאמרים   |   תגובות
היה לסמל בציבור המזרחי [צילום: פלאש 90]

אריה דרעי מתלבש "ככפפה על יד". הגדרת ההבדל שבין חכם לפקח, שאומרת: "החכם לא ייפול לבור עמוק שהפקח יצליח לצאת ממנו". הוא גם מתלבש היטב על הדימוי של מטאור גדול שהבהיק בשמי הפוליטיקה השחורים ונשרף באטמוספרה הקשה הזאת. נמצא בסיפורו גם את "ההבטחה הגדולה שהכזיבה", וגם את המסקנה המתבקשת: "האיש ההוא היה הקרבן של עצמו". דרעי נוצר בחברה סקטוריאלית, נשלח מתוכה כדי לשרתה, שרת אותה בנאמנות וכשרון ונותר חלק ממנה.

מרדכי גילת הוא כנראה העיתונאי החוקר האחרון מהגזע שמאמין שמקצועו ועיסוקו הם שליחות קדושה. כמה חבל כמה עצוב.

הספר שכתב "קללת דרעי" הוא ספר חשוב לכל מי שעוסק בתחום העיתונות, ובעיקר בזאת החוקרת. הוא כנראה יהיה מורה דרך רק למעטים בתחום, לאותם בודדים שיפגעו מנגיף קידוש היושר האמת והצדק, הם יוכלו להיאחז בו בעתות היאוש הקשה.

הספר יצא בהוצאת "כנרת זמורה ביתן" למרות שמתבקש היה שיצא בהוצאת ידיעות אחרונות העיתון שהוביל על דפיו את הפרשה המסעירה הזאת ואיפשר אז את חשיפתה, וזה מראה היטב, את ממדי שקיעתה של העיתונות הישראלית בכלל וידיעות אחרונות בפרט, מאז ועד היום.

אותי הספר ריתק וחשיבותו בעיני היא לא במתואר בו, אלא יותר במה שמשתמע ממנו לגבי החברה הישראלית, הפוליטיקה הישראלית, אמצעי התקשורת, והממסד המשפטי בישראל.
אילו שיקולים השפיעו על עיתוי הוצאת הספר הזה? האם אלה הציוצים שנשמעו מכיוונו של דרעי, שהלכו והתגברו לגבי חזרתו למגרש הפוליטי? האם אלה משפטיו של אולמרט שנכנסים לישורת האחרונה? יתכן שזה וגם זה.

העלאת הפרשה הזאת עתה, מזמינה את ההשוואה המתבקשת בין שני האירועים האלה, בין שני האנשים האלה, בין שני הפוליטיקאים האלה ואופן ההתנהלות שלהם מול "האויב". השוואה בין שתי המורכבויות בטווית קורי הפשיעה, שיש להם השלכה ישירה על האפשרויות להטלת הספק באשמה. וגם את ההשוואה המתבקשת שבין "החכם" לבין "הפיקח"?... בין פוליטיקאי מנוסה לבין פוליטיקאי טירון? בין האחד שהתבשם מהשתן שעלה לראשו, לבין זה ששולט היטב בשלפוחיתו?...

מהיותי מודע לקיומם של מניעים שונים, קבעתי לעצמי מראש לחשוד דווקא במרדכי גילת, ולא להסתפק רק במסקנותיו ובפרשנותו. ואכן הסקותיו כנראה די נכונות, אבל לא בהכרח הן המהותיות, וישנם דברים נוספים משמעותיים שגילת לא הבין אותם, או שנמנע מלבטא אותם בספרו במפורש, מתוך כוונה נסתרת להציג את דרעי במערומיו רק כפושע קטן, כמיני מאפיונר, ולא לאפשר לו לזכות "בהנחות" כל שהן.

אריה דרעי הוא קודם כל חרדי ספרדי לא "טהור", שפקחותו ותעוזתו אפשרו לו להתחפש היטב לחרדי אשכנזי, בעיקר בעיני הפוליטיקאים החילוניים. דרעי זיהה את הכמיהה של הפוליטיקאים החילוניים לחרדי שישוחח איתם בשפה החילונית שלהם.

אפשר לעשות "רווחים נאים"

החרדים היו ועודם אגוז קשה לפיצוח בקרב השמאל הישראלי שמתקשה להינתק מחזונו, אמונותיו ותקוותיו לקרב אותם אל הדמוקרטיה ואל חזון המדינה החילונית. דרעי זיהה נכון ובזמן את הפוטנציאל הכלכלי העצום שניתן להפיק מהכמיהה הזאת. הוא הבין שעל התהום הפעורה בין החרדיות האשכנזית לחילוניות האשכנזית ניתן לגשר באמצעות החרדיות הספרדית וגם לעשות מזה "רווחים נאים".

במשטר הישראלי הבינוי על מפלגות, החרדים הם לקוח מועדף. דרישותיהם בעיקרן סקטוריאליות כספיות, שיעור כוחם הפוליטי קשיח ואינו מותנה כמעט בשנויי דעת קהל. ההסכמים אתם הם הסכמים יציבים ולא צפויות מהם יותר מדי הפתעות, מה גם שעד לפני 20 שנה לא היה להם יותר מדי עניין בבעיות מדיניות ביטחוניות וחברתיות של המדינה. הייתה רק "צרה" אחת, שתי המפלגות החרדיות האשכנזיות התחרו ביניהן והייתה ביניהן עוינות "האופיינית לאשכנזים נבחרים" שנבעה מעוינות בין חצרות רבנים גדולים, ולשם לפוליטיקאים החילוניים לא הייתה גישה של ממש. לשם אריה דרעי כיוון! עת לקח על עצמו את תפקיד "המויציא והמייביא", ואכן הביא תוצאות של ממש לשני הצדדים.

די מהר הפכו הפוליטיקאים החילוניים מרצונם ו/או מעצלנותם לתלויים בו, ואת מעמדו המתרומם בקרב הרבנים הוא קנה ביושר באמצעות תמיכות כלכליות ושלמונים לרוב ש"חלב" להם מהמדינה החילונית. היו לו בהחלט קבלות אמיתיות על הצלחות ניכרות.

דרעי טופח בעיקר ע"י השמאל וקשריו עם מפלגת העבודה. הם אלה שפתחו לו את הפירצה "והכשירו" אותה, והוא הבקיע אותה במרץ ובתאבון, כמי שנפלה לידיו הזדמנות חד פעמית, שאי-אפשר לדעת כמה זמן תשאר פרוצה...

בעיני האשכנזים חרדים וחילוניים, אריה דרעי היה נכס זמני, בעיקר משום שהוא התנהל כנכס זמני. הוא זכה לשררה כל זמן שסיפק את "הסחורה" המבוקשת לשני הצדדים, והשררה גרמה "לשתן לעלות ולהציף את ראשו".

בעיני הציבור המזרחי הוא הפך לסמל, כי הוא סיפק סוף סוף לציבור הזה גאווה אתנית: הנה התגלה מזרחי שמשחק כשווה בין שווים במגרש האשכנזי. מזרחי טהור שהאשכנזים "עולים אליו לרגל", שהאשכנזים יראים מפניו, שדלתות כל הרבנים פתוחות בפניו, ודלתות צמרת השלטון לא נסגרות בפניו. מובן שאחד כזה מעורר הערצה עצומה בציבור שלו, אך זה היה גם בעוכריו. חוסר התחכום שגילה בשיטות שבחר לשלוח ידו בכספי הציבור, חוסר הזהירות שלו והתיאבון הגדל שלו לעשות לעצמו, ביחד עם חששו לסרב ולבלום פונקציונרים אנשי סוד שמינה, ושגם הם לא עמדו בפיתוי ומיהרו לנצל הזדמנות "לעשות לביתם", כל אלה, מעידים שהבסיס שלו היה תלוש ורעוע. הוא לא הבין עד הסוף את מגבלות כוחו, הוא לא קלט שבסוף הוא יאלץ את גומרי האכיפה, שנטו בכל יכולתם להתעלם מהשמועות על מעשיו, לנקוט נגדו בצעדים והוא לא התכונן כראוי למצב הזה.

למה בעצם? יש לזה הסבר טוב אחד, גם הוא ראה את משימתו כזמנית בלבד, ולא האמין שתתאפשר לו קריירה ארוכה.

הדרכים המאולתרות והאמצעים הברוטאליים בהן בחר כדי להתמודד מול "מבקשי נפשו". הדמויות שבחר שיעזרו לו, וטקטיקת הפליית מזרחיים, האיומים וההפחדה שנקטו, הם סימן למצוקה קשה ולהפקרתו למעשה ע"י שני הצדדים שאותם שרת.

אתרוגים מזרחיים

דרעי נותר מחוץ לאליטות החרדית והחילונית ובצדק מבחינתן, הוא היה רק נכס זמני, לכן סייעו לו למשוך זמן עד כמה שאפשר, זה תאם אינטרס של שני הצדדים. הוא משך זמן בתקווה וצפייה שתמצא הדרך ויחלצו אותו, אבל אחרי התפוצצות פרשיית "בר-און חברון" היה כבר ברור לכולם שנזקו רב מתועלתו.

האופן שבו בחר להיאבק עד שהורשע מזכיר את האופן שבו בחר קצב להיאבק. לשניהם היה חשוב לשמר את מראית תדמיתם הכוזבת בעיני תומכיהם ורק לא לאכזבם! שניהם היו אתרוגים מזרחיים של השלטון האשכנזי, שלא עמדו בפיתויים שהקנתה להם השררה. שניהם היו תקווה מזרחית עצומה ושניהם הכזיבו כי בסוף התגלו כחסרי "חוט השדרה האשכנזי". הם הציגו לציבורם את שהוא מבקש מהם: תדמית גאה גם אם שקרית. הציבורים שלהם ששורשיהם כאן יונקים מתחושות עמוקות של קיפוח, לא רואים פגם מוסרי בניצול של המעמד הגבוה לאחר שהושג, לצרכים האישיים ולהפקת הנאות. בעיניהם זה חלק טבעי מהתמורה שמגיעה על הכישרון והמאמץ שהושקע. מה גם שהם משוכנעים שמקפחיהם האשכנזים עצמם, מועלים, נוטלים וגונבים ורק מצליחים שלא להיתפס! לכן בעיני הציבורים האלה שפיטתם והענשתם של דרעי וקצב, זה עוד הפרה בוטה של "ההעדפה המתקנת" שמגיעה להם.

עדיף בעיניהם לשמור על מראית "הכבוד" גם כשהוא עומד כולו כרעיים של תחושת הקיפוח. מה עוד, שאצל החרדים האשכנזים, ניצול המדינה החילונית באמצעות ההונאה, זאת תרבות מוערכת, והם הרי סמן החרדיות של המזרחיים...

עיתוי הוצאת הספר עתה, מבקש את ההשוואה להרשעתו של הירשזון ולפרשיותיו ומשפטיו של אהוד אולמרט.

במקרה של הירשזון, סוד מעטפות הכסף נחשף רק "בזכות" מינויו לשר אוצר, מינוי אחד גבוה מדי! וגם "בזכות" פגיעה - קיפוח שנגרמו לשותפים לעבירה ולסוד. הירשזון עשה אחד ועוד אחד, והבין שבמצבו הוא שרוף פוליטית ומנותק סופית "מעטיני ההשפעה" ונכון לו להיכנס לכלא ולסתום את הפה כי עתידו הכלכלי תלוי בהמשך התקיימות הרשת של ההון והשלטון.

לעומתו, אהוד אולמרט הוא דוגמה מצוינת למושך בחוטים הסמויים של רשת הקשרים לטווח ארוך. כזה שבנה מסביבו חומת ספק גבוהה ועבה, שמאד ייקשה על נציגי החוק, מוגבלי הכישרון, לחדור אותה. הוא בהחלט חכם ומתוחכם, מנוסה וקר רוח, ממוקם היטב במרכזה של אליטת הכלכלה והעושר שלנו. ישנם מספיק אנשי עסקים, טייקונים, פוליטיקאים ופרקליטי צמרת, שחייבים לו הרבה מעושרם ומהצלחתם, שהוא יודע עליהם ועל מקורות עושרם די והותר, והם יתגייסו לסייע לו כדי "לעזור לעצמם". יש לו את כל מה שחסר לדרעי.

זכה ב"מלוכה"

מרדכי גילת "לא הלך לחפש אתונות ומצא מלוכה". הוא אפילו לא חיטט. "האתונות" הגיעו אליו "ופתחו את פיהן".

גילת זכה ב"מלוכה" כי סרב בעקשנות ראויה לשבח, להיכנע לאיומים וללחצים. כי בתבונתו ידע לשכנע ולתמרן ממונים עליו, שחשופים ללחצים ונוטים להיכנע להם. כי נרתם לחקירה מעמיקה ועיקשת של הפרשיות שנחשף אליהם. על אלה מגיעה לו "המלוכה". וגם משום שהחליט ללמד לקח, "פשפש שעלה למעלה" כמו דרעי, שהעז, שהרהיב עוז לאיים ולהפחיד אותו.

גילת לא מגלה בספרו, את מה שמסקרן ביותר: האם "הגרונות העמוקים" שהגיעו אליו והזינו אותו, עשו זאת רק מיוזמתם הם? או עשו זאת ברשות "מושכי חוטים" מרכזיים מתוך אחת המפלגות החרדיות או מתוך חצר רבנית חשובה? לאחר שהגיעו למסקנה שדרעי נעשה חזק מדי פוליטית, וקרוב היום שיוכל להכתיב לרבנים את רצונותיו.

אריה דרעי פיקח דיו ואמור לחשוד שזאת אכן אפשרות קיימת. לכן מפתיע היה לשמוע ולקרוא על כוונותיו לחזור לפעילות. יותר מפתיע היה לקרוא שהוא לוחץ ומצפה לקבל את הסכמת וברכת הרב הספרדי שלו ושל רבנים אשכנזיים קובעים לכוונתו.

לא מן הנמנע שעיתוי פרסום הספר, נועד גם כדי להוריד את אריה דרעי שוב "מהעץ הפוליטי" אל קרקע המציאות. אם לדרעי יש חזון פוליטי ריאלי הבוער בעצמותיו, אל לו לתלות תקוות "בעולם הישן" אליו הוא משתייך חברתית ותרבותית. עדיף לו לחבור לח"כ אמסלם המוחרם, וביחד עליהם להצטרף כחרדים, שותפים לתנועה פוליטית חילונית חרדית חדשה, שדגלה יהיה שינוי לקירוב בין חילוניים לחרדים.

האם הוא מבין שזה לא יכול להיות שוב רק משהו זמני? האם הוא יהיה מספיק נועז ונחוש כדי לסבול ולספוג את החרמות והנידוי המזומנים לו? רק ימים יגידו.

ספר הפנים.
תאריך:  08/09/2012   |   עודכן:  09/09/2012
גד גזית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרעי - פוליטיקאי זמני או נוכל קטן?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יפתח ג
19/09/12 17:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אכן נפלאות דרכי ההשגחה ונסתרות דרכי הארכיונאות. ועוד כשמדובר באשת ספרות מיוחדת במינה כעזה צבי ז'ל, 1934 - 2011, שבקרוב תמלא שנה לפטירתה. בימים אלה נמסר לארכיון קיבוץ עין החורש ארגז מסמכים ישנים של יצחק אורחן ז"ל. הארגז נמסר על-ידי המשפחה לרגל שיפוצים מקיפים בבית. יצחק אורחן, מצעירי גדוד-העבודה ומראשוני עין-החורש היה אמן ובוהמיין בנשמתו.
08/09/2012  |  אלישע פורת  |   מאמרים
במבט לאחור, נאום ההכתרה של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, באוניברסיטת קהיר, ובמיוחד שבועת האמונים שלו לצבא, עלולים להטעות. מורסי הצהיר: "אני מתחייב בפני האל, כי אשמור על מוסד זה [הצבא] ואבטיח את שלום אנשיו, חייליו ומפקדיו, אפעל לשיפור ולקידום מעמדו שלו, ואקדמו בכל דרך אפשרית למען יהיה חזק יותר מאי פעם, ישמור על איתנותו, ויזכה לתמיכת העם בכל פעולותיו". אולם, לאור המהירות שבה פיטר מורסי, בהצלחה, את ראשי הכוחות המזוינים של מצרים, כנותה של התחייבות זו מוטלת בספק.
שר המשפטים הוא חבר ממשלה מטעם הליכוד בפעם השנייה. בשתי הפעמים הוא היה שם מכוח מינוי אישי של ראש הממשלה, כשבפעם השנייה הוא שם לפי דרישת שר החוץ. מעולם לא עמד לבחירה בפריימריז וכנראה שאפילו חבר בליכוד לא היה. הוא לא חייב דבר לבוחרי הליכוד, לא לחבריו ולא לחברי המרכז שלו, וברצותו יהיה שר גם בממשלת נתניהו-ליברמן הבאה מבלי לעמוד לפריימריז. הוא חייב רק לנתניהו ולליברמן, הוא במקום בו הוא נמצא קודם כל כדי לספק להם שירותים שונים שהשתיקה יפה להם, ולנו רק נותר לשער בחרדה באילו שירותים מדובר.
08/09/2012  |  ספי סגל  |   מאמרים
יהודי-ספרדי הוא יהודי שמוצאו מספרד ופורטוגל לפני גירוש היהודים מספרד בתאריך 1492 לספירה. הכינוי יהודי-ספרדי כולל את צאצאי היהודים שגורשו מספרד תחת צו אלהמברה ב-1492 לספירה, או יהודים שגורשו מפורטוגל בפקודת המלך מנואל הראשון ב-1497 לספירה, צאצאי האנוסים שעזבו את האי האיברי במאות מאוחרות יותר לצפון אפריקה, אסיה הקטנה, לפיליפינים ולמקומות אחרים בעולם, וצאצאי האנוסים שנשארו בחצי האי האיברי.
08/09/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
"אחת הצרות הגדולות של דורנו, נעוצה בכך שהרגלי החשיבה שלנו אינם משתנים באותה מהירות שבה משתנות הטכניקות שאנו מפתחים. לפיכך ככל שגדלה מיומנותנו, כך פוחתת חוכמתנו".
08/09/2012  |  ד"ר חיים בר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il