|   15:07:40
  ציפורה בראבי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

פרידה מענווה

משה רבינו, המנהיג הדגול, נפרד מהעם ומלמד אותנו דבר נוסף: ענווה וקבלת הדין, וכן מביא בפני העם את ההכרה שמנהיגות היא רק שליחות. וגם היא מסתיימת. גם לו יש תחליף
21/09/2012  |   ציפורה בראבי   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

אווירת עצב של פרידה שורה על פרשת השבוע הקצרה שלנו, פרשת וילך. פרשת הפרידה האישית של משה מהעם. העם כולו בפתח הארץ המובטחת, מחלקים נחלות, מתכוננים לחיים חדשים, ומשה עומד לעזוב. ללכת בדרך כל בשר.

"וילך" היא הפרשה הנקראת בשבת הראשונה לשנה זו – שנת תשע"ג. היא מרמזת לנו על מה שנדרש מאיתנו כדי להתחיל נכון את השנה החדשה. כדי להשלים את התשובה השלמה שלנו - ענווה. וזהו היסוד החשוב ביותר לעבודת השם.

לאחר כל פרשיות התוכחה, החינוך והלימוד - הצידה לדרך שהותיר משה לבני ישראל, אין הוא פורש לאוהלו. הוא ניגש לבני ישראל, איש-איש באוהלו, ונפרד מהם. ודברים יפים מלמד אותנו על כך הרש"ר הירש - על ענוותנותו ופשטותו של משה המנהיג. "וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל בני ישראל" [דברים ל"א, א']. והרי כבר אמר לפניהם. ובפרשת ניצבים כבר עמדו לפניו ושמעו את כל שהיה לו להגיד. ובכל זאת – "וילך משה...אל כל בני ישראל".

"הנה כי כן, לא קרא משה לעם לבוא אליו, לא הקהיל אותם לאסיפה כפי שרגיל היה לעשות בזמנים שהיה עליו לדבר אל בני ישראל בשם ה', אלא 'וילך' – בעצמו הלך אל העם כדי להיפרד ממנו בפשטות גמורה המתאימה למי שהכתוב מעיד עליו: 'והאיש משה ענו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה' [במדבר י"ב, ג']". מצמרר ונוגע ללב.

כי קרבו ימיו למות

משה, כבר בן 120 שנה, שהנהיג את העם הזה במדבר, הוציאו ממצרים, היפך את חיי העבדים שלא שמעו לו בתחילה מ"קוצר רוח ומעבודה קשה" [שמות ו', ט'], הפכם לעם סגולה בהדרכה ישירה של הקדוש ברוך, נאלץ היום, בפתח הכניסה ההיסטורית והמרגשת לארץ המובטחת, לעזבם. כי קרבו ימיו למות.

והוא מתנצל בפני העם, הרגיל שיש לו מנהיג דואג ואחראי אליו אפשר לפנות וממנו אפשר לקבל הדרכה והכוונה בכל מצב – גופני, נפשי, רוחני, מלחמתי, ומסביר: "בן מאה ועשרים שנה אנוכי היום לא אוכל לצאת ולבוא" [שם ל"א, ב']. כבר "אני זקן ואין לכם עוד תועלת ממני" [על-פי הרמב"ן]. שהרי כל הנהגתי הייתה רק שליחות והיא הגיעה אל קיצה.

"באותה שעה התברר לכל, שמנהיג זה מעולם לא חש עצמו 'יחיד סגולה' הנישא מעל העם כולו. הוא ידע כי רק שליחות הוטלה עליו. שליחות הגאולה ממצרים ותפקיד הנחלת התורה לדורות. אין השליחות מקנה לו זכויות יתר מעבר לנחוץ. על כן, כשהסתיימה השליחות ויורשו, יהושע, נבחר, היה הדבר פשוט בעיניו, שהוא חייב להיפרד לא על-ידי טקס פרידה רשמי מעל במה מוגבהת, כי אם לומר להם את דבריו האישיים מלב אל לב, כשווה בין שווים" [מתוך "פרשה ופישרה", פרשת וילך, הרב משה גרילק].

אחריתו של בשר ודם

וזה כל האדם – וגם משה, המנהיג הדגול שעלה למרום והיה כמלאכי השרת, האיש שדיבר עם האלוקים פה אל פה, משה שקרן עור פניו – הן "מקרה אחד יקרה את כולם" [קהלת ב', י"ד] – וגם הוא צריך ללכת. ועל כך נאמר במדרש דברים רבה ט', ב': "זה שאמר הכתוב [קהלת ט', י"א]: 'שבתי וראיתי תחת השמש, כי לא לקלים המרוץ ולא לגבורים המלחמה וגם לא לחכמים לחם, וגם לא לנבונים עושר וגם לא ליודעים חן כי עת ופגע יקרה את כולם'.

"אמר רבי תנחומא: המקרא הזה מדבר במשה. כיצד? 'כי לא לקלים המירוץ' – אתמול היה עולה לרקיע כנשר, עכשיו היה מבקש לעבור את הירדן ואי נו יכול, שנאמר: 'כי לא תעבור את הירדן הזה' [דברים ג', כ"ז]. 'ולא לגיבורים המלחמה' – אתמול היו מלאכים מרתתין לפניו, ועכשיו הוא אומר: 'כי יגורתי מפני האף והחימה' [דברים ט', י"ט].

"וגם לא לחכמים לחם (לחם זו תורה)... אתמול עלה משה החכם ויורד לנו משם את התורה, ועכשיו ניטלה ממנו וניתנה ליהושע בן נון. וגם לא לנבונים עושר – אתמול היה מסיח כעשיר 'שוב מחרון אפך' [שמות ל"ב, י"ב], 'סלח נא לעוון העם הזה' [במדבר י"ד, י"ט], ועכשיו הוא מסיח כרש – 'ואתחנן'.

"וגם לא ליודעים חן – אתמול היה יודע היאך לרצות את בוראו [במדבר י', ל"ה-ל"ו] 'קומה ה", 'שובה ה", ועכשיו, משנתחנן כל שבעת הימים – לבסוף אמר לו הקדוש ברוך הוא: 'הן קרבו ימיך למות' [דברים ל"א, י"ד]".

וכך גם לפני מותו אנו לומדים מוסר גדול - ענווה וקבלת הדין. הוא נפרד מהעם אותו הנהיג ומשאיר לנו מורשת נצחית, מורשת של ענווה והכרה בארעיותו של הקיום בעולם הזה. וכן הכרה שמנהיגות היא רק שליחות. וגם היא מסתיימת. גם לו יש תחליף. הלא הוא יהושע בן נון תלמידו. וכך עמד לפניהם, "נטל שתי ידיו והניחן על ליבו ואמר לישראל: ראו אחריתו של בשר ודם" [מדרש תנחומא ואתחנן ו'].

תאריך:  21/09/2012   |   עודכן:  21/09/2012
ציפורה בראבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רומני אמר את האמת על הסכסוך הישראלי-פלשתיני מעריב וערוץ 10 מסתירים סיבה מרכזית למשבר בו הם מצויים אמינותו של ש"ד לא תכריע לבדה במשפט הולילנד משרד הבריאות הודה שהוא מפקיר את ילדינו יוגב אוחיון כמשל לתרבות השקר בספורט הישראלי וגם סיפור נחמד עם מוסר השכל
20/09/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בשולי הכותרות: כרטיס הביקור של יאיר לפיד מי הם העניים החדשים? מה קרה לנורמות הציבוריות? מלכה ומיסז'ניקוב כמשל
20/09/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
המצווה האחרונה שמצווה עלינו התורה היא לכתוב ספר תורה, מ"בראשית", התיבה הפותחת את הספר, ועד "לעיני כל ישראל", שלש התיבות הנועלות אותו. בתרי"ג המצוות, המצווה השש מאות ושלש עשרה הזאת היא כתר הכתרים, לא רק מפני שכל המצוות כולן משובצות בו כאבני חן ואבנים ומרגליות, אלא מפני שמצווה זאת בכתר מכתירה כל אדם בישראל באותו כתר עצמו. על-פי אוצר החוכמה והמסורה השמור בליבו של טרקלין האומה היהודית, כל ספרי התורה שבעולם מאז ועד היום, ברבבות בתי כנסיות בכל ארבע קצוות הארץ, באפלולית המאירה של כל ארונות הקדש כולם, על אין ספור במות הקריאה מהן בוקעת ברכת "אשר נתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו", זהים בכל תג ובכל אות ובכל מילה ל"... דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת..." שכתב משה "... עַל סֵפֶר עַד תֻּמָּם" (דברים ל"א, כ"ד) ומסרו ללוויים שנצטוו "וְשַׂמְתֶּם אֹתוֹ מִצַּד אֲרוֹן בְּרִית הי אֱלֹהֵיכֶם וְהָיָה שָׁם בְּךָ לְעֵד" ( שם, כ"ו).
20/09/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
התלוויתי בתפילת חג ראש השנה לנכדי, ליאור, לבית הכנסת במקום מגוריו. עמדתי לידו, כשהתכבד להיות מוזמן לעלות לתורה כקורא חמישי. הייתה זו קריאה החוצבת בלבבות השומעים מלים רועדות וכואבות, מלים מייסרות ואף חובטות אודות הגר, אם בנו של אברהם אבינו, התועה במדבר באר שבע.
20/09/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הסערה סביב אירן ה"גרעינית" איננה מותאמת רק נגד אירן. הויכוח על הגבלת הנשק הגרעיני הוא סיפור שכבר לאחר הפצצת הירושימה ונגסאקי היפניות - בידי ארה"ב, מתגלגל ככדור אשמה בין מעצמות ומדינות כשכל אחת מאשימה את רעותה באי רצון להגבלת האסון. מסתמא שבנוגע לסכנה פיזית כזו הרי שכל העולם שותף להסכמה להגביל כוח מדעי - גם כשהוא נחשב הטוב שבמדע הלחימה, וכמו-כן הגבלת ניצול מודרני של אנרגיה חשובה. ההסכמה הזו - להגבלת כוח מדעי ומודרני, נובעת מההבנה כי אם לא יוגבל הכוח הזה, אזי, העולם יעמוד בסכנת קיום פיזית.
20/09/2012  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il