לאחי ורעי ה' עליהם יחיו וברכת ה' ושמחת החג תהיה מנת חלקנו.
הנה הרחיבו חכמינו במצות החג: "ושמחת בחגיך והייתה אך שמח" והקשו מדוע בחג הזה יש את המצוה המיוחדת הזאת של ושמחת בחגיך מה שאין בחגים ומועדים אחרים?.
אלא אפשר לבאר ולומר יסוד גדול, מסופר על האדמו"ר רבי יואל מסאטמר זצוק"ל שבימי נעוריו למד חלק מהשולחן ערוך בעמל ויגיעה רבה מאוד, שינן וחזר עד אשר הרגיש שהוא מוכן לעמוד בפני מבחן וכשהרגיש שלם פנה לאביו וביקש שישלח אותו לאחד ממורי ההוראה שיבחן אותו ויסמוך אותו על החלק אשר נבחן ועמד בו, אביו הצדיק שלחו לצדיק רבי מרדכי מנדבורנא זצוק"ל שיבחן את בנו, כשהגיע אל הצדיק אמר לו רבי מרדכי: דע לך, אינני בא לבחון אותך מה למדת בשולחן ערוך אלא אני בא לבחון אותך מה השולחן ערוך לימד אותך.
במילים אלו יש יסוד גדול, ישנם אנשים אשר לומדים שנים רבות מסכתות שלמות ואף למדו את כל הש"ס אך הם למדו אך הלימוד לא לימד אותם, צריכים לדעת שהלימוד של התורה הקדושה ישנה את המהות של האדם, בכל אדם ישנם מידות אשר צריכים להלחם לתקן אותם, אין צדיק אשר יהיה בארץ ולא יחטא והגדולה היא שהלימוד ישנה את המהות של האדם ויביא אותו להיות אדם אחר שלא יהיה הלימוד מן השפה ולחוץ אלא ישנה את המהות של האדם.
הנה עברנו ארבעים יום מראש חודש אלול של סליחות, תחנונים, עבודה גדולה ביותר, המבחן שזה לא מן השפה ולחוץ ולא מצות אנשים מלומדה היא שבמהות נשתנה ואיך רואים שהאדם השתנה על-ידי השמחה, זה הסימן המובהק. ולכן אחרי הימים הקדושים ימי הרחמים והסליחות אנו עומדים בימים של מבחן האם הימים האלו למדו אותנו על החיים והדרך החדשה נחקקה בתוכנו. וזה מבחן על-ידי שמחה מי שהשמחה מנת חלקו והולך מחיל אל חיל יזכה לאורות עליונים ומיתוק הדינים וישועה לקראת הושענא רבה שהוא יום קדוש ונורא. ובעזרת ה' יתברך יחד נכנס לימי החורף, ימי עשייה, ימי בנייה, ימי דבקות בכוחות חזקים ונזכה להשיג השגות גדולות ולאור גדול במהרה.
ישועה והצלחה וחג שמח בשורות טובות.