|   15:07:40
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

תורת אמת

לעניות דעתי, כוונתם של אלו המנסים לפרש את תורתנו הקדושה בדרך שבה כל גיבוריה הינם נקיים מכל חטא ורבב - כוונתם טובה אך מעשיהם אינם ראויים. ומדוע? כי הם פוגעים במהֵימנותה של תורתנו הקדושה -- לא פחות!
06/12/2012  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות

אופייה התמציתי של תורתנו הקדושה הותיר למעשה אירועים רבים מעורפלים, קרי, ללא תאור מדויק לגבי פרטיהם. כתוצאה מכך, חז"ל, בניסיונם להבין מה באמת קרה, נאלצו להביע את פרשנותם לאותם אירועים. זה בהכרח גרם לרבים מהם לפרש את אותם אירועים בצורה שונה. ולמרבה הפלא רוב הפירושים הללו "חיים ביחד" בתוך מסגרת התורה. רעיון "הפרדס" מעיד על כך שחז"ל ראו בהבנת התורה פרדיגמה ליברלית ביותר שבה גם הפשט, הרמז, הדרש, והסוד - כולם משרתים את המטרה העליונה של הבנת התורה.

דומני שה"ליברליזם" של חז"ל בקבלת דעות שונות בהבנת המקרא מהווה בעיה כאשר באותו רובד, לדוגמה ברובד הפשט, חז"ל מציגים דעות סותרות ממש. למה אני מתכוון? לפני שנה בשיעור תורה על פרשת 'וישב', הצהיר הרב שנתן את השיעור שלמרות כל הסימנים והראיות שיהודה חשב שתמר הייתה זונה וביקש לבוא אליה כאחת שכזאת, לא כך המצב. הרב טען שיהודה קידש את תמר בקידושין.

היו או לא היו קידושין

ולכן, נשאלת השאלה: מי צודק? הרב שאימץ את עמדת בעלי התוספות בספר 'דעת זקנים' - שהיה פה קידושין - או רש"י, רמב"ן, חזקוני, הרס"ג ורבים אחרים שטוענים שאכן יהודה חשב את תמר לזונה וביקש "הָבָה-נָּא אָבוֹא אֵלַיִך (בראשית לח, טז)? המחלוקת פה משקפת את שתי הגישות לתורה. אחת מנסה להיצמד לפשט ולתודעה שבה אנו נאלצים לפעמים להודות שאבותינו, למרות גדולתם האדירה, היו למעשה בני אדם, בשר ודם, ושכאלה חטאו מדי פעם, נפלו, אך קמו ועלו מעלה. הגישה השניה, היותר מאוחרת, מנסה לעשות כל מאמץ אפשרי, כולל שמיניות אינטלקטואלית באוויר הכוללות הכחשת הפשט והכחשת דעותיהם של רוב הפרשנים - כי במקרה דנן לא יתכן שיהודה, שממנו יבוא מלך המשיח, יפנה לאשה בדרך כה מבישה.

האסכולה השניה טוענת שכפי שאי-אפשר לדמיין שהחזון איש יחלל שבת, כך אי-אפשר לדמיין שיהודה יעשה מה שהתורה אמרה שהוא עשה. ואכן בגישה "הרביזיוניסטית" לתורה, בעלי התוספות ואלו שהצטרפו אליה היום טוענים שכאשר יהודה פנה לתמר, בתשובתה "מַה-תִּתֶּן-לִי כִּי תָבוֹא אֵלַי" (בראשית שם, טז) היא למעשה שאלה "במה תקדשני". הוא הבטיח גדי עזים אך היא דרשה עירבון. הוא שאל מה היא רוצה, והיא ענתה "חֹתָמְךָ וּפְתִילֶךָ וּמַטְּךָ אֲשֶר בְּיָדֶךָ" (שם, יח). זה גרם לבעלי התוספות לטעון שהחותם הינה טבעתו, שבזה נוהגים לקדש אישה, פתילתו (שמלתו) הינה החופה, ומטהו, אלו העמודים של החופה. לא פחות!

אני מבין את הרצון הגדול לדון כל אדם לכף זכות. ברם, אידיאל זה חל כאשר יש ספק קרי, חוסר ידע. אז ראוי לדון את האיש שחשוד במעשה שלילי לכף זכות, וע"י גישה אלטרואיסטית זו נמנע החושד בחברו מלשון הרע ומהוצאת שם רע. נשאלת השאלה: האם סיפורם של יהודה ותמר עומד בדרישות של ספיקא בראיות שדורש לדון איש לכף זכות או שמא הראיות הינן כל כך מוצקות, שלומר שיהודה קידש את תמר מהווה מתן עדיפות לאדם על בסיס מעמדו הרם ולא על בסיס מעשיו.

הראיות מוכיחות: יהודה לא קידש את תמר

הראיות בנושא יהודה ותמר הם: "וַיִראֶהָ יְהוּדָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה...וַיֹּאמֶר הָבָה-נָּא אָבוֹא אֵלָיִךְְ" (שם, טו-טז). כדי לומר שהוא ביקש לשאת אותה לאשה צריך לומר שאיש בעל שיקול דעת מציע לאשה שמעולם לא החליף עמה מילה, להיות אשתו תוך דקות ספורות בלבד. היא מבקשת שכר: "מַה-תִּתֶּן-לִי כִּי תָבוֹא אֵלַי (שם, טז), והוא מציע גדי עזים. את חֹתמו ופתילו ומטהו הוא לא מקנה לה, אלא משאיל לה אותם עד שיביא לה את גדי העזים, כך ש"הטבעת" לא עברה לבעלותה כפי שנהוג בקידושין. ואם הוא נשא אותה, מדוע הם לא חזרו לביתו כבעל ואשה, וכיצד לא ידע יהודה את מקום מגוריה אם הוא נשא אותה? ומדוע רעהו הָעֲדֻלָמִי שאל "אֶת-אַנְשֵי מְקֹמָה...אַיֵה הַקְּדֵשָׁה" (הזונה) אם יהודה לא אמר לו שזה מקצועה? ועוד, לו יהודה נשא אותה, הייתכן שיחיה שלושה חודשים בלי שיראה אותה ויבחין שהיא בהריון, עד שהדבר יסופר לו? כל הראיות הפשוטות הללו מובילות למסקנה הברורה והבלתי ניתנה לשתי פרשנויות...שאכן יהודה חשב אותה לזונה וביקש לבוא אליה ככזאת, ושהוא בשום פנים ואופן לא קידש אתה.

גיבורים עם פגמים

ולכן, לעניות דעתי, כוונתם של אלו המנסים לפרש את תורתנו הקדושה בדרך שבה כל גיבוריה הינם נקיים מכל חטא ורבב - כוונתם טובה אך מעשיהם אינם ראויים. ומדוע? כי הם פוגעים במהֵימנותה של תורתנו הקדושה -- לא פחות! למה אני מתכוון? הרב ישראל מאיר לאו נוהג לומר שהראיה המובהקת לכך שתורתנו הינה תורת אמת - להבדיל מאלו של הנוצרים והמוסלמים - תלויה בכך שתורתנו מגלה לנו את גיבורינו הצדיקים על כל פגמיהם וחטאם. לעומתה, "תורתם" של הגויים מציגה את גיבורם כאנשים מושלמים, שמעולם לא חטאו. ולכן, איזה תורה אמינה יותר - שלנו או שלהם?

יהי רצון שהשאיפה לאמת תדריך תמיד את לימודי התורה שלנו, ובכך נקיים את רצונו של הקב"ה -- שנתקרב אליו רק בדרך של אמת. כי אין דרך אחרת לדעת אותו ואת תורתו! הוא אמת ותורתו אמת והדרך אליו חייבת להיות דרך של אמת.

הכותב הוא רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים
תאריך:  06/12/2012   |   עודכן:  06/12/2012
חננאל ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תורת אמת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שבת שלום
6/12/12 17:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קבלו ציטוט מהמקלדת של יואל מרקוס: "הליכוד של שרון המכונה קדימה הוא בעצם ליכוד גנוב" (הארץ, 5.12.08). הפירוש פשוט: הרודן המושחת אריאל שרון, הצליח לשכנע כמה חברי כנסת מהליכוד, ביניהם ציפי לבני, וביחד גנבו את המנדטים שהיוו את היסוד להקמת המפלגה הטמאה, קדימה.
06/12/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בפי שמסתבר, "כיפת ברזל" אכן הוכיחה שביכולתה לעצור את מרבית טילי האויב. השאלה, כמה זה עלה לנו. נורו לפחות-400 טילי כיפת ברזל וזה עלה לנו סכום אדיר של 20,000,000 דולר(!!). ברור שאם טילי האויב הזולים בהרבה שחוסלו באויר היו פוגעים בריכוזי אוכלוסיה, העלות בהרס, בפיצוי לפצועים וההרוגים היו מעל ומעבר לסכום הזה. אלא ש"כיפת ברזל" לא השכילה להגן על הישובים בעוטף עזה כי משימותיה היה להגן על העיירות והערים.
06/12/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
נתחיל ב"מסע" ונסיים ב"רצפת אש"...עזה צבי פרסמה מחקרים בחייה, וכדי להבין את המסלול המיוחד שלה, כדאי לקרוא את המחקר שלה - שאותו זיכתה בכותרת 'מסעו של אבא נלחם לחופש'.
06/12/2012  |  הרצל חקק  |   מאמרים
בדור האחרון זכתה מדינת ישראל להתברך במיליון עולים חדשים, שהגיעו אלינו מארצות חבר העמים. כיום קשה לראות מגזרי חיים משמעותיים בישראל, כמו מערכת בריאות מתפקדים בלי כוח האדם שבא עם העלייה מרוסיה. זו עלייה שברכה את מדינת ישראל גם בשדה האומנות והמדע.
06/12/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בעקבות החלטת האו"ם להכרה במדינה פלשתינית בגבולות 67', מתחיל שלב טקטי חדש של פיוס זמני בין הפת"ח לחמאס, בתהליך השלבים להשגת היעד המשותף, לחיסול "הישות הציונית", על-מנת להגיע לממש את "זכות השיבה" לפלשתין השלמה ללא אף יהודי בתוכה.
06/12/2012  |  מתי דוד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il