|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

דוח פרשת הרפז

דרושה גננת

ברק ואשכנזי יוצאים מהדוח כמו שני ילדים קטנים וינשטיין ונתניהו מטפלים בפרשה הזו כמו שהם יודעים הכי טוב: לא עושים דבר התקשורת סופגת ביקורת נדירה אבל היא לא תשתנה, כמו שגם ההדלפות לא ייפסקו וגם המלצה משלנו לקראת המינויים העתידיים
06/01/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   מבקר המדינה   |   תגובות
שניים רבים, השלישי מסתכל [צילום: אריאל חרמוני]


דוח ביקורת בפרשת "מסמך הרפז"
דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז: קשריו של בועז הרפז עם גבי אשכנזי וארז וינר; איסוף מידע על אהוד ברק בידי וינר בידיעת אשכנזי; מכלול היחסים בין אשכנזי וברק ולשכותיהם; אופן מינוי הרמטכ"ל ה-20; המלצות לשינוי בנוהל מינוי הרמטכ"ל; בטחון מידע והדלפות של חומר סודי
דוח ביקורת בפרשת "מסמך הרפז": ריכוז הערות ביקורת מרכזיות
דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז: הממצאים העיקריים בארבעת פרקי הדוח - מסמך הרפז, יחסי ברק-אשכנזי ולשכותיהם, הליך מינוי הרמטכ"ל, בטחון מידע

ברק ואשכנזי
הוא לקח לי את המשחק [צילום: עומר שביט]

כמו ילדים קטנים. זו התחושה למקרא עשרות עמודי דוח המבקר המתארים את היחסים בין אהוד ברק לגבי אשכנזי. היו שם חילוקי דעות אמיתיים, שאם מתעלים אותם לאפיקים הנכונים – יכולים היו לסייע לבירור רציני ומעמיק של הסוגיות. אבל גם ברק וגם אשכנזי יוצאים מהדוח כדמויות קטנוניות, שבשלב מסוים הניצחון בוויכוח הפך עבורם למטרה העליונה. ברק עושה א', אז אשכנזי יעשה דווקא ב'. אשכנזי לא מאשר פקודה X, אז ברק יעכב את פקודה Y. אין הסכמה על מינויו של קצין פלוני, אז לא יהיו מינויים בכלל.

לדעת מבקר המדינה, התנהגותו של אשכנזי היא שהייתה חמורה במיוחד, משום שעליו לציית לדרג המדיני (אם כי חשוב להדגיש, כי המבקר דוחה את טענת ברק על "פוטש"). זה נכון לגמרי, ויש מדינות בהן הרמטכ"ל ועוזרו היו עפים הביתה על הרבה פחות ממה שעשו אשכנזי וארז וינר. לאסוף מידע מכפיש על שר הביטחון? זו עילה לפיטורים מיידיים, אם לא להעמדה לדין. אך גם ברק יוצא מהדוח רע, אפילו רע מאוד, כמי שהיה צריך להיות המבוגר האחראי – והתנהג גם הוא כמו ילד במריבה על צעצוע.

אולי כדאי לפרסם מודעה: דרושה גננת בעלת ידע נרחב בפסיכולוגיה של הגיל הרך ובבעיות של אגו מנופח. ניסיון קודם בטיפול במבוגרים ילדותיים – יתרון. משרה ל-24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע.

בנימין נתניהו
מעל בתפקידו [צילום: פלאש 90]

נתניהו, כמו נתניהו, לא מתערב ולא חותך אם הוא לא חייב. הוא עצמו הודה שידע על היחסים הבלתי-נסבלים בין ברק לאשכנזי אך למעשה לא עשה מאומה. הוא אמר לברק שאולי זה לא בסדר, ואמר לשניהם שהם צריכים להתנהג בצורה נאותה – וזהו. כי למה לנתניהו ללכלך את הידיים במריבה, כאשר בכל מקרה אחד הצדדים ייצא לא מרוצה?

המחויבות הראשונה במעלה של ראש הממשלה היא לשמור על בטחונם של המדינה ואזרחיה, וכאשר שר הביטחון והרמטכ"ל עסוקים במריבות אין-סופיות – בטחון המדינה נפגע; אין שום דרך למנוע זאת. כאשר ראש הממשלה יודע על המריבות הללו ואינו עושה דבר, הוא אשם בדיוק כמותם בפגיעה הזאת בביטחון. אולי בעצם נתניהו אשם עוד יותר: לזכותם של ברק ואשכנזי עוד אפשר להגיד, שהם נסחפו בסכסוך ולא הצליחו לצאת ממנו; נתניהו, דווקא משום שעמד מן הצד, היה חייב להתערב ולחתוך, גם במחיר פיטוריו של אשכנזי או התפטרותו של ברק. אך נתניהו לא עשה זאת ובכך מעל בתפקידו.

יהודה וינשטיין
זה נראה כקו מכוון [צילום: פלאש 90]

גם יהודה וינשטיין, כמו יהודה וינשטיין, עושה את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב: לא להחליט. שנתיים עברו מאז ההחלטה להגיש כתב אישום נגד בועז הרפז בכפוף לשימוע – והחלטה אין. את החומרים שהעביר לו מיכה לינדנשטראוס הוא הצליח למסמס, ושבעה חודשים אחרי שקיבל את הממצאים הסופיים – זה עדיין "בטיפול". כאשר נחשף דני בורוביץ כמי שהבטיח לאסוף חומר מכפיש על אבי בניהו, העביר המבקר לפרקליטות את החומר – וגם עם זה לא נעשה עדיין דבר. והשיא: כאשר התלוננו גבי אשכנזי וארז וינר על הדלפות חמורות מוועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון, הפרקליטות אפילו לא טרחה לענות להם (ונא לזכור שאשכנזי היה אז הרמטכ"ל).

זה כבר לא עניין של חילוקי דעות עקרוניים או אישיים עם מיכה לינדנשטראוס; זה כבר נראה כקו מכוון של לטאטא את הפרשה המסריחה הזאת אל מתחת לשטיח, ולמשוך זמן בתקווה שבסוף יקרה משהו ולא יהיה צריך להחליט. וזה רק מחזק את מה שכבר אמרתי בהזדמנות אחרת: וינשטיין מתקדם במהירות לתואר "היועץ המשפטי הגרוע ביותר בתולדות המדינה".

המינויים הבאים
לשים לב לכימיה האישית [צילום: דו"צ]

כל מי שעסק בהשמת עובדים ובקליטתם בעבודה לומד בשלב כלשהו, שהכימיה האישית חשובה לא פחות מאשר היכולת המקצועית. אם מי שעובדים זה לצד זה אינם יכולים לקיים לכל הפחות יחסי עבודה קורקטיים, התוצאה תהיה הרסנית לסביבתם ואולי אף לארגון כולו. על אחת כמה וכמה שהדברים נכונים כאשר מדובר בשתיים מן המשרות הבכירות והחשובות ביותר במדינה: שר הביטחון והרמטכ"ל.

אין תעודות אחריות ליחסים אישיים, אבל אפשר וחובה לבחון אותם מראש. האם המועמד לתפקיד הוא אדם חברותי או מסתגר? האם הוא אוהב לעבוד לבדו או בצוות? האם יש לו חוש הומור או שהוא אדם קודר? מה אומרים עליו חבריו לעבודה בתפקידים הקודמים שמילא? ואולי מעל הכל: האם נוצר "קליק" בינו לבין מי שיהיה הממונה עליו?

כאשר שר הביטחון בוחר רמטכ"ל, קל לו הרבה יותר לענות על השאלות הללו. הוא מכיר אישית את המועמדים, אולי אפילו שירת לצידם, יש להם עבר עשיר והרבה מאוד אנשים יכולים לחוות את דעתם עליהם. הדברים נכונים, גם אם במידה פחותה, לגבי ראש הממשלה. לכן, לצד ההמלצות הנכונות של המבקר בנוגע למינוי הרמטכ"ל לעתיד, כדאי מאוד לצרף גם את נושא היחסים האישיים. ועוד נקודה: זו ממש לא בושה להיעזר באנשי מקצוע בתחום היישום, לשלוח את המועמדים לראיונות חיצוניים ולבקש חוות דעת של מומחים.

התקשורת
הציג זיוף כמסמך אותנטי

בצורה יוצאת דופן מצביע הדוח על המחנאות התקשורתית שליוותה את הפרשה. מחנאות זו הייתה גלויה לעין כל, כאשר עיתונאים וכלי תקשורת מסוימים לקחו צד ודיווחו רק את מה שהתאים לאותו צד. אחד הבולטים בהם היה בן כספית, שלקח את הצד של ברק – ובמקביל תקף בשצף-קצף (מוצדק לכשעצמו) את הקו מחבק-נתניהו של ישראל היום. אבל אפילו המבקר – וקרוב לוודאי שהיה זה מיכה לינדנשטראוס, בעצמו אשף תקשורת לא קטן – לא יכול היה לעבור לסדר היום על התופעה הזאת, שהיא הכל חוץ מעיתונאות מקצועית וראויה.

עוד נקודה חשובה שכמעט נשכחה: אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל חשפו את מסמך הרפז וטענו שהוא אותנטי. אין לזלזל לרגע בחשיבות הפרסום הזה, שהביא לפתיחת תיבת הפנדורה הנפרסת של פני 294 עמודי הדוח. אך גם אין לשכוח את הפאשלה הבסיסית שלהם.

האם התקשורת תשתנה בעקבות הפרשה הזאת? תהיו בטוחים שלא, בדיוק כפי שהיא לא השתנתה בעקבות הביקורת של בית המשפט על התנהלותה במשפט קצב. הנה הוכחה מיידית: כמה אמצעי תקשורת פרסמו, בניגוד לחוק, ממצאים מדוח הרפז לפני המועד שקבע המבקר. שם המשחק ברוב התקשורת הישראלית כיום הוא אך ורק רייטינג, המצב הכלכלי מצמצם את המשאבים ופוגע באיכות השחקנים, והתוצאה היא תקשורת ההולכת ונעשית רדודה וסנסציונית, דבר שכמובן מאפשר לגורמים אינטרסנטיים להשפיע על התכנים שלה.

ההדלפות
דלתות פתוחות לטיפוס מפוקפק [פלאש 90]

עוד דבר שלא ישתנה הוא ההדלפות. מבקר המדינה מתייחס לנושא חמור זה רק בשולי הדוח שלו, וחבל. היה ראוי להקדיש לו דוח נפרד ולא להסתפק בכמה עמודים הנבלעים בתוך שלל הפרשות והגילויים שבעמודים הקודמים. מדובר בנושא שהוא בנפשנו, כאשר בטחון המדינה וחיי אזרחיה וחייליה הופכים לכלי משחק במאבקים אישיים ולצורך האדרה/השחרה. בנגע הזה צריך לטפל במלוא החומרה ובכל הכלים החוקיים, תוך מאמץ מרוכז ומיידי לחשוף מדליפים והענשתם בכל חומר הדין.

אני לא מדבר על הדלפות קטנות ושגרתיות, שהן חלק מהמחיר שדמוקרטיה משלמת תמורת חופש הביטוי וחופש העיתונות. אני מדבר על אירועים דוגמת אלו המתוארים בדוח: העברת מידע מסווג למי שאינו זכאי לקבל אותו (ומדהים לראות כיצד טיפוס מפוקפק כמו בועז הרפז זכה לדלת פתוחה ברחבי מערכת הביטחון) והדלפה של מידע רגיש מתוך דיונים סגורים (כמו דבריו של אביב כוכבי בדיון על המשט הטורקי). כעיתונאי אני אומר לכם חד-משמעית: אני מעדיף פחות כותרות ופחות הלוויות.

תאריך:  06/01/2013   |   עודכן:  06/01/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרושה גננת
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
6/01/13 19:58
2
איתמר לוין כותב
6/01/13 21:21
3
ישמעאל
6/01/13 21:57
 
ישמעאל
7/01/13 07:28
 
ישמעאל
7/01/13 10:54
4
את נתניהו לא ברור
7/01/13 00:02
5
אהוד פרלסמן
7/01/13 00:16
6
וגם אשכנזי
7/01/13 00:30
 
ןייס2
7/01/13 07:43
7
עידןסובול
7/01/13 01:36
8
קורןנאוה טבריה
7/01/13 04:08
9
קורןנאוה טבריה
7/01/13 04:16
 
ישמעאל
7/01/13 11:16
10
שפר (עו"ד בפנסיה)
7/01/13 06:52
11
אובד מדינה
7/01/13 08:11
12
המשפט
7/01/13 08:24
13
דודי30
7/01/13 09:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
כשבוע קודם לפרסום מסמך הרפז, ב-31.7.10, הגיעו תמיר פרדו, כיום ראש המוסד, ואל"מ (מיל.) גבי סיבוני, שקיבל את המסמך מידי אלוף פיקוד הצפון דאז וסגן הרמטכ"ל כיום, גדי איזנקוט, לביתו של איש יחסי הציבור אבי גוט. השניים הראו לו העתק של מסמך הרפז, וסיבוני ביקש מגוט להעביר את המסמך לאמנון אברמוביץ. הדבר לא נעשה באותו מעמד, כיוון שהמסמך שהיה ברשות סיבוני ניתן לו על-ידי איזנקוט, והוא התחייב שלא לעשות בו שימוש.
04/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
לקראת הגעתו לנקודת ההחלטה בנוגע לרמטכ"ל שיחליף את גבי אשכנזי, היה לאהוד ברק ברור שיש שלושה מועמדים שאותם הכיר היטב: סגן הרמטכ"ל, אלוף בני גנץ; מפקד פיקוד הצפון, אלוף גדי איזנקוט; ומפקד פיקוד הדרום, אלוף יואב גלנט.
04/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
לאור הקשרים הבלתי-תקינים בין קצינים בשירות פעיל, כולל בתפקידים מסווגים, לבין בועז הרפז, בדק מבקר המדינה גם את היבטי ביטחון המידע של הפרשה. "משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה, כי חשיפת מידע, במיוחד חשיפת מידע מסווג רגיש, לגורמים בלתי מורשים עלולה לסכן את בטחון המדינה ואת ביטחון הפועלים בשירותה, ואינה עולה בקנה אחד עם פקודות הצבא".
04/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
ממצאי שתי ועדות באמ"ן ודברים שמסרו מפקדים במערך מסווג באמ"ן בהווה ובעבר לנציגי משרד מבקר המדינה ממחישים, כי המגעים המקצועיים שהם קיימו עם בועז הרפז לאחר פרישתו מצה"ל, נתפסו על ידיהם כלגיטימיים.
04/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מציין במספר מקומות בדוח כיצד נמנע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מביצוע פעולות חקירה מתחייבות או שהחלטותיו מתעכבות זמן ניכר.
04/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת הרפז  /  מי ומי  
נתניהו לא פעל להסדרת יחסי ברק-אשכנזי  /  איתמר לוין
התנהלות פסולה של וינר ביחסיו עם הרפז  /  איתמר לוין
אשכנזי נתן יד לאיסוף המידע נגד ברק  /  איתמר לוין
ציון טוב למבקר  /  אריה אבנרי
בועז ענר מכה על חטאיו  /  עמי דור-און
סחבה משפטית  /  אריה אבנרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il