|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

פרשת השבוע - וָאֵרָא

הַסִּבֹּלֶת נִמְדֶּדֶת לְפִי יְכֹלֶת הַקִּבּלֶֹת וְחֻלְשַׁת הַדַּעַת כָּמוֹהָ כְּאִבּוּד לָדַעַת
11/01/2013  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]


לָשׁוֹן חַדָּה
לָמָּה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה
כֹּה אָמַר מֹשֶׁה אֶל הָאֵל בְּאֵימָה
וְאֱלֹהִים דִּבֵּר אֶל מֹשֶׁה מִשְׁפָּט
אֲנִי שׁוֹלְחֲךָ אַל תִּירָא וְאַל ְתֵחַת

דַּבֵּר אֶל פַּרְעֹה וְעַמּוֹ בִּלְשׁוֹן חַדָּה
שֶׁבְּמַעֲלָלָיו הִגְדִּיש שֵׂאָה וּמִדָּה
שָׁכַח אֶת יוֹסֵף שֶׁהֵטִיב עִם עַמּו
וְשִׁעְבֵּד אֶחָיו אֶת בְּנֵי אָבִיו וְאִמּוֹ

זֹאת הָעֵת וְזֹאת שְׁעַת הַיְּשׁוּעָה
לָלֶכֶת תְּחִלָּה בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה
אֶל הָאָרֶץ הַיְּעוּדָה שֶׁלָּנוּ הֻבְטְחָה
בַּזִּכָּרוֹן חֲקוּקָה וְהִיא לֹא נִשְׁכְּחָה


עַם בְּנֵי ישראל במצרים

בשבעים נפש ירדו אבותינו מצרימה והיו שם לעם , כך הדבר מתואר על-ידי פרעה: ויאמר (פרעה) אל עמו הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו.(שמות א/ט) השימוש בהגדרת צאצאי יעקב במצרים היה לרוב , "בני ישראל" כי ישראל הוא יעקב שנקרא גם בשם ישראל על-ידי המלאך שנאבק אתו. ברם הכינוי עם נאמר על-ידי פרעה ולאחר מכן גם על-ידי משה ואהרן כשהתיצבו בפני פרעה ודרשו: שלח את עמי וְיָחֹגּוֹ לי במדבר.(ה'/א'). בני ישראל ששמרו על ייחודם, שפתם, שמותיהם, לבושם, מנהגיהם ומועדיהם, נהיו לעם, זאת גם על-פי המושגים המודרנית המגדירים עם כאנשים שיש להם שָׂפָה משותפת וטריטוריה משותפת. בני ישראל במצרים תאמו להגדרת עם, למרות שחסרה להם הטריטוריה, אך עצם השאיפה לשוב לארץ מוצאם אשר הובטחה להם על-ידי רבון עולם מקנה את להם התאור של טריטוריה ישיבתם בארץ גושן במצרים שמרה על יחודם. הופעת משה ואהרן בשטח העלתה את השאיפה המאחדת את הלאומיות. לא חסרו גם אז מקטרגים דתן ואבירם, כבימינו, ששמו להם למטרה להשאיר את ישראל במצבם, ונכשלו, לכן הם וההולכים אחיהם לא נכאלו משעבוד מצרים (כי עוד נקרא שבני ישראל יצאו חמושים כלומר 1/5 מהם) 4/5 בתוכם דתן ואבירם אבדו לעם בני ישראל לעולמים. הם גם כונו כמלשינים (לפי רש"י הם שני הַנִּצִּים שהרשע מביניהם אמר למשה מי שמך לאיש שר ושופט עלינו. (ב'/'ד'). זו תופעה לא נדירה ומוכרת לנו מאז ומתמיד. "הדתנים והאבירמים" לא מתו רק התחלפו. הם בהתנהגותם הרחיקו את מועד היציאה ממצרים למשך התקופה שמשה שהה על כרחו במדין.

אם בן בריתי לא שמע לי איך ישמע לי אויבי

כך אמר משה להקב"ה. אמירה זו ֶׁצָפָה ועלתה בראשו של משה בקבלו את השליחות שהוטלה עליו. היה חשוב למשה שהעם יקבל אותו וישמע בקולו, כדי שיוכל להתיצב בפני פרעה ולגרום שישלח את בני ישראל מארצו, לכן פנה משה אל אלהים בשאלה: הן בני ישראל לא שמעו אלי ואיך ישמעני פרעה ואני עֲרַל שפתים .(ו/יב) אחרי דברים אלה צורף אהרן אל משה להיות לו לפה כלפי פרעה. שנאמר: ואהרן אחיך יהיה נְבִיאֶךָ.(ז/א) (מלשון ניב - דיבור שלך) למרות שפרעה היה אויב, נדרשו משה ואהרן, לפי המדרש , ש משה ואהרן יחלקו לפרעה כבוד בדברם אליו , אך לפי הפשט: אלהים צוה אותם על בני ישראל , לנהוג בישראל בנחת ולסבול אותם בהתיחסם אליהם במהלך מילוי שליחותם מול פרעה. הקב"ה אמר למשה ואהרן, אם תנהגו בתבונה תוך כיבוד אויבך, תוכלו להביאו לשולחן הדיונים ולאלצו (לא בכוח) אלא בשכנוע כי שלום עדיף על מלחמה לשני הצדדים. דחית היד המושטת עלתה לפרעה באבדנו.

היחוס של צאצאי שבט לוי (הַגֶּנֶאוֹלוֹגְיָה)

כיוון שחשוב שהמדברים אל פרעה לידע אותו מי עומד מולו וומה היחוס שלו אם הוא אכן בעל בעמיו, ומה ייחוסו. ככל שהדובר מיוחס ויש אחריו בסיס איתן, כך דבריו נשמעים טוב יותר. כי למשל לא הרי נשיא ארה"ב כסגנו או כשלוחו. לכן בשלב זה נפסק בפרשה שטף הדברים על פרעה והתחיל לדבר על היחוס של משה ואהרן, וכך זה מתחיל: אלה ראשי בית אֲבֹתָם (ו/'ד) , התחיל בבכור ראובן ועבר אל שמעון וסים בלוי ולא הוסיף. מכאן ואילך מדובר בצאצאי שבט לוי : גרשון וקהת ומררי ובצאציהם: גרשון וקהת ומררי ובצאצאיהם: עמרם (אביהם של משה ואהרן) ויצהר וחברון ועזיאל . מכאן ואילך מתרכז הדבור ב-עמרם שנשא את יוכבד דֹּדָתוֹ לו לאשה והיא ילדה לו את אהרן ואת משה (וכפי שזה בתורה לא נזכרה מרים שהיא בת עמרם ויוכבד). כמו ב"פסק זמן" בפרשה, עולה שאלה "העריות" עמרם נושא את דודתו אחות אביו שזה גילוי עריות לפי התורה. אך מרגיעים אותנו הפרשנים בכך שמזכירים את אברהם שנשא את שרה שעל-פי עדותו לאבימלך היא אחותו בת אביו. ומזכירים את יעקב נושא את רחל אחות לאה שגם נישואים אלה אסורים כעריות, אך הפרשנים פותרים אותנו באמירה כי התורה טרם ניתנה, לכן לא קים איסור וכי איסור זה הוא מן האיסורים שאסרה התורה ולא כאיסורים מוחלטים כגון לא תרצח. כן אני למדים לדעת מי אלה משה ואהרן שנאמר: אהרן ומשה אשר אמר להם הוציאו את בני ישראל מארץ מצרים על צבאתם. (ו/כו) אלה אשר ידברו אל פרעה מלך מצרים, אלה הם אינם אנונימיים, הם בני שבט לוי שבא למצרים וישב עם אחיו וצאצאיו בארץ גושן.

תהליך סוף השכנוע - מכות

כשהדבור אינו מועיל צריך להפעיל אמצעי משכנע אחר, לצערנו הדבר ככה מתרחש תמיד גם בימינו ובחיי יומיום שלנו, כאן מְכֻוָּנִים הדברים ליחסים שבינינו לבין שכנינו בארץ - הם גם צרינו המכריזים על כונתם להשמיד אותנו ומחנכים ילדיהם עוד בגיל הרך לשנוא את היהודים ואת ישראל , ובכדי שלא ישמעו גזעניים מול העולם, אומרים הם כי הם שונאים את הציונים. הרי כל אחד מאתנו ציוני בעצם בחירתו לעלות לארץ ולחיות בה, היא מכונה ציון במקורותינו ובהמנון התקוה. כיון שכך אויבנו אינם חדלים מלרצות לענותנו, בטיליהם ובמעשי חבלה להשמידנו, על-אף שישראל מסכימה לישיבתם בארץ זו כישות עצמאית וכשוי זכויות. אויבים אלה אינם חדלים מפגיעה פיזית בנו ובילדינו. לכן נאלצים אנו לעשות שימוש באמצעי שכנוע - כדוגמת מכות מצרים. נכון שזה נראה לא טוב בעיני העולם, אך זה אמצעי משכנע. והראיה שאויבינו אחרי "אמצעי שכנוע" שלנו , נזהרים שלא לשוב ולפגוע בנו. נשוה אותם אל פרעה, שנקט באמעים לענות בהם את בני ישראל, ואף על-פי כן הם פריו ורבו ולא נרתעו, ממעללי פרעה שמטרתם לכלות את ישראל. בא משה בשליחות אֱלֹהִית ומזהיר אותו כי בתגובה למעשיו יקבל "מכות" מסוגים שונים שפוגעים: במי השתייה, בגוף האדם , בסביבתו במכות טבע קשות , בהשחתת מקורות המחיה שלו, וכל זה איננו משכנע אותו, הוא מסכים וחוזר מהסכמתו כמו שעושים צרינו הנוכחיים, המשלחים שוב ושוב את טיליהם בנו. אולם לפרעה מדד הקב"ה מדה כנגד מדה, על רצח כל הבן הילוד, נהרגו בכורותיו. ומכה זו הייתה המשכנעת ביותר. הצלחת ישראל במלחמתם בפרעה מותנית הייתה בכך: ושמרתם מצותי ועשיתם אותם אני ה'. דברים אלה נסימם בדברי הרמב"ם שאמר: כשם שהשם קים לעולם ועד, כך יתקיים עם ישראל לעולם ועד, בגלל הקשר שיש בין הקב"ה לעם ישראל" מכאן צריך להזהיר את העם לבל יבחר בדרך הקלה לכאורה , להגר או לקבל תכתיבי מי שמטרתו סילוק ישראל מהשטח.

התראה לפני מכה

מתאימה התראה לפני מכה , ולו במשמעות לכלל המשפטי "אין עונשין אלא אם מזהירים תחילה". כאן אנו רואים כי הכלל הופעל לגבי רוב המכות , למעט מכות: כנים , שחין, וחושך שבהם לא הקדימה את המכות התראה. במדרש הגדול התימני נאמר: כי הקב"ה מתרה באדם פעם ראשונה ושניה ואינו צריך להתרות בו שלישית , שנאמר: כי באחת ידבר אל ובשתים לא ישורנו" (איוב, לג/יד) כי האדם שבעקשנותו אינו נשמע לשתי ההתראות אין לו זכות להתראה שלישית. נאמר עוד למשה: ואני אקשה את לב פרעה (ז/ג) אמירה זו מעוררת שאלת "חופש הבחירה" שיש לאדם, הנהוגה בכל התרבויות האנושיות. מצד שני נאמר על דרך הפילוסופיה, שאין למעשה בחירה חופשית לאדם במעשיו, כי כל דבר בעולם קשור כִּמְחֻיַּב המציאות בדברים אחרים. בעניין זה ניתן לאמר את הפסוק: אֲרֻכָּה מארץ מִדָּה ורחבה מִנִּי-ים (איוב יא/ט). כידוע ספר איוב מחולק לשלושה החלק הפותח את הספר סיפור ראשית המעשה והחלק המסים הוא סיפור סיום המעשה , אך בין שני אלה יש דברי הגות של איוב ורעיו. על האמירה ואני אקשה את לב פרעה, אמר הפרשן רבנו עובדיה . כי הקב"ה איננו חפץ במות הרשע, "כי אם בשוב רשע מדרכו וחיה"(יחזקאל לו/יא) המכות היו גם כדי שישראל יראו ויראו. הזהרו מן הרשעים כי "טובתם" רעה.

כּשֶׁמִמּוּל נִצָב אוֹיֵב מֻשְׁבַּע דַּע שֶׁהַדְּמוּת שֶׁבּוֹ דְּמוּת רָשָׁע
כִּי הוּא מַכֶּה וּבוֹכֶה כְּנִפְגַּע מְמָהֵר וּמִתְלוֹנֵן וְקוֹלוֹ נִשְׁמַע
הַשֶּׁקֶר וְהַהִתְחַסְדּוּת מְזוֹנוֹ הָרֶשַׁע שֶׁבּוֹ הוּא מוֹרוֹ וַאֲדוֹנוֹ
הוֹנְךָ לְדִידוֹ אֵינוֹ אֶלָּא הוֹנוֹ תֵּטִיב עִמּוֹ יַחֲרוֹץ בְּךָ לְשׁוֹנוֹ

כּבְדֵּהוּ וְחַשְׁדֵּהוּ על טוּב לִבּוֹ כִּי שֶׁבַע תּוֹעֲבוֹת בְלִבּוֹ וּבְחֻבּוֹ
תְּבַקְשׁוֹ לְהֵיטִיב תֵּדַע טִיבוֹ יָסִיר מַסְוֶהוּ וְיָסִירְךָ מִנְּתִיבוֹ
זֶהוּ טִבְעָם שֶׁל"הַפַּרְעוֹנִים" פּוֹרְעִים פְּרָעוֹת וְלֹא מִשְׁתַּנִּים
טוֹבִים הֵם בְהַעֲמָדַת פָּנִים זֶה סִפּוּר יִשְׂרָאֵל מִלִּפְנֵי שָׁנִים
לָכֵן נאֱמַר אַל תְּהִי תִּקְוָה לַמַּלְשִׁינִים

נספח לפרשת וארא

כמדי שנה אני מצורף בזה גליון עץ משפחת צאצאי לוי , אשר יתכן וכבר מצוי ברשותכם. צריך לעין בהערות שבו. שבט לוי זכה למרות הִסְתַיְגּוּת יעקב ממנו, להיות בראש סולם מנהיגי האומה וממנו יצאו הכהנים והלוויים שנקבעו כמשרתים בקדש לעם קדוש.

עץ המשפחה של לוי

ל ו י חי 137 שנה

גרשון קהת מררי יוכבד
!
לבני ישעי
!
עמרם יצהר חברון עוזיאל יוכבד אשתו
! ! של קהת
מחלי מושי
אהרן משה אשתו יוכבד

קרח נפג זכרי

מישאל אלצפן סתרי

נדב אביהוא אלעזר איתמר אשתו אלישבע בת עמינדב אחות נחשון


אסיר אלקנה אביאסף

למרבה הפלא אין זכר לילדיו של משה ולצאצאיו בפרק זה. ואפילו אשתו של אלעזר בנו של אהרן נזכרה לא בשמה אלא בהשתיכותה לפוטיאל (הוא יתרו) , יחוסה ליתרו הוא לגנאי. רק במקרים נדירים הנשים תופשות מקום נכבד בתנ"ך כמו מרים אחות אהרן, אגב בפרשתנו לא נזכרה ביחד עם אהרן ומשה כפי שזה היה מתחיב. אך מקום מכובד ניתן לדבורה הנביאה וליעל אשת חבר הקני, גם לנעמי וביחוד לכלתה רות המואביה. כל הנשים האחרות נזכרו בתנך מוזכרו כשייכות למנהיגים ומלכים . במקרה שלנו גם יוכבד אמם של משה ואהרן שנולדה בין החומות בכניסה למצרים, לא נזכרה שם בשמה, בענינה נֶאֱמַר: וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי. כלומר עמרם נשא את יוכבד דודתו לאשה. ואילו במשה נתנה חשיבות רבה דוקא לאלה שנתגיירו: יתרו חותן משה וצפורה אשתו בת יתרו שנזכרו בשמותיהם. כי השם אוהב את אלה המקבלים את האמונה לשמה ללא תנאי וללא תניה ומבלי לצפות לקבלת טובת הנאה. צפורה מָלָה את ילדיה ובכך גם גירה אותם. גרים אלה ודוגמתם נחשבים על-פי ההלכה גרי צדק המקובלים על ישראל כבני ישראל , למרות דברי הכוזרי אל מלך כוזר שאמר לו (לא ציטוט אלא רק הבאת הרעיון) , כי עם ישראל הוא כעץ שיש לו עלים ירוקים כל השנה, כעץ פרי הדר וכאשר יש עלים מצהיבים ונופלים מעץ כזה, סימן שעלים אלה מלכתחילה לא ממין העץ שבו צמחו, כך אלה שמשתמדים ועוזבים את דתם ועמם.

תאריך:  11/01/2013   |   עודכן:  11/01/2013
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משהו על צמרת צה"ל ומשמעות המראות והריחות העולים ממנה ומדריך שימושי קצר לבוחר הנבוך
11/01/2013  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
כשהתחלתי לפני שנים לתהות על טיבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו זיהיתי בו את מעלותיו ולא פחות מאלה גם את מגרעותיו, ביניהן גם התוודעתי לאי יכולתו להיצמד תמיד לאמת, לא מתוך רשעות ולא מתוך רצון להטעות, אלא מכיוון שזה קו טבוע באופיו לנקוט בהגזמה המתבססת לעתים על מציאות שהיה חושק בה אך איננה קיימת. בסופו של תהליך היכרות זו הסכמתי עם הודאתו כי הוא למעשה הושפע רבות על-ידי אביו.
11/01/2013  |  עמוס אריכא  |   מאמרים
הבחירות לכנסת הולכות ומתקרבות, והשיח הציבורי בשיאו. יש מי שמתעלם, יש מי שממש לא מתכוון להצביע, ויש מי שמתלבט באופן פסיבי או אקטיבי. מול המתלבטים, יש את מי שיודעים כבר למי יצביעו. יש את מי שמצביעים תמיד לאותה המפלגה, ויש את מי שמנסים בכל פעם את מזלם עם מפלגה אחרת. יש מי שמצביעים הצבעה רגשית, ויש הצבעה שכלתנית. יש הצבעת "בעד" ויש הצבעת "נגד" או הצבעת "מחאה".
11/01/2013  |  דן אלון  |   מאמרים
אין שיעור למרחק הקוסמי המוסיף והולך ללא הרף וללא אתנחתה של הרף-עין בין האדם הצמא לרדת לסוף כל סודות הבריאה לבין ה"בְּרֵאשִׁית בָּרָא" המופלא שאין הדעת יכולה להשיגו. הכל יודעים לומר EX NIHILO, "יש מאין", אבל אין ילוד אישה שהתברך ביכולת להבין אל נכון את עצם ההיתכנות של התהוות, ולו הזעיר בגרגירי חומר, מאפס-חומר. לא לתיבה "בְּרֵאשִׁית" יש סיכוי להיות מובנת, מפני שהיא מציינת זמן לפניו לא היה זמן ומי בארץ מסוגל להעלות את המטאפיזיקה הזאת על דעתו, ולא לתיבה "בָּרָא" יש סיכוי להישמע, מפני שאין עדות לקיומה של יצירה נובעת ושופעת בלי שקדם לה מבוע.
11/01/2013  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
השבת אנחנו קוראים את פרשת וָאֵרָא ובה אנו נתקלים בתופעה תקדימית, סירוב להכיר בעובדות; אדם או קבוצת אנשים שנעלו עצמם במסגרת חשיבתית כלשהי ומכאן ואילך לא משנה מה קורה או יקרה, הם בשלהם; זו דעתי והעובדות אינן מעניינות אותי. כאמור, בפרשה שלנו אנחנו פוגשים את התופעה הזאת לראשונה בתורה או בכלל, עד עתה לא כל כך פגשנו מנהיגים בסדר גודל של פרעה וכאשר כבר פגשנו, לא קיבלנו די פרטים שיאפשרו לנו לעמוד על מידת פתיחותם או סגירותם הרעיונית. אומנם למדנו מעט על הנהגתם ועל מנהיגותם המופתית של יהודה ושל יוסף; האחרון כמנהיג כלכלי וחברתי של מצרים ובעצם של כל האזור, מחל לאחיו בלב שלם מתוך מודעות להשגחה הפרטית שכיוונה את המאורעות והראשון "הודה ולא בּוֹש" התגבר על הבושה הטבעית, הודה בשגיאות שעשה ופעל לתקן אותן.
11/01/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il