|
ארגון המורים נטש. "כוח לעובדים" הציל
|
|
|
|
|
מצער, שהסתדרות המורים בראשותו של יוסי וסרמן וארגון המורים בראשותו של רן ארז לא עמדו לימינם של 1,500 מורים בתוכנית היל"ה, שהועסקו שנים רבות על-ידי חברות כוח אדם.
מערכת חינוכית מופרטת התנכלה למורים העושים עבודת קודש בהתמודדות עם נערים ונערות, שנפלטו מכל מערכות החינוך. 1.500 מורים, המהווים עבור אותם תלמידים קרש הצלה האחרון מפני נפילה לתהומות של חיים בביבי החברה, עבדו שנים רבות בתנאי עבודה מחפירים.
מערכת החינוך והסתדרויות המורים התנערו מכל מחויבות חינוכית ומוסריות דווקא כלפי ציבור מורים ערכי, המתמודד עם קשיים חינוכיים והפקירו אותם לחוקי הג'ונגל של חברות כוח אדם, שמנעו מהם זכויות סוציאליות, זכויות פנסיה, חופשות, דמי מחלה ויצרו להם מקומות עבודה ללא ביטחון תעסוקתי.
במקום לבנות מערכת חינוכית של מחויבות הדדית - מוסד כלפי מורה ומורה כלפי המוסד - בנו במערכת היל"ה במשך שנים רבות דפוסי עבודה מופרטים פוגעניים, וסרבו לנהל משא-ומתן עם וועד נבחר.
אותו ציבור מורים, שביקש להעניק ביטחון בתלמידים פליטי כל מערכות החינוך, נגזל ממנו הביטחון התעסוקתי.
את מה שלא עשו ארגוני המורים עשה "כוח לעובדים". רק חבל שההישגים הנאים של "כוח לעובדים" הצריכו תקופה יותר מדי ארוכה של מאבק ושביתות.
מורי היל"ה ו"כוח לעובדים" הגיעו להסכם עם רשת "עתיד", שקיבלה השנה את הזיכיון להפעלת תוכנית היל"ה. במעמד חתימת ההסכם שמעו מורי היל"ה בפעם הראשונה ממנכ"ל הרשת המעסיקה הצהרה : "המורים והמנחים נחשבים בעיני לנכס החשוב ביותר בהפעלת תוכנית היל"ה".
בהסכם ניתנה התחייבות, ששכרם של מורי היל"ה יתבסס על שכר המורה בחינוך העל יסודי, כולל תוספות שלא שולמו למורי היל"ה עד כה: פנסיה, חופשות, קרן השתלמות, קופות גמל, ימי מחלה, החזר הוצאות נסיעה.
כמורה גימלאי אני מעריך ומוקיר את המעשה, שעשה "כוח לעובדים" בשילוב המאבק נגד שחיקה ופגיעה במעמד המורה עם המאבק נגד פגיעה בנוער הנושר.
ראוי "כוח לעובדים" לכל המחמאות על הסכם, שיש בו בשורה למורה וגם בשורה לתלמידים, שפעם ראשונה ילמדו בנוסף למקצועות העיונים הרגילים, ילמדו גם את מקצועות הטכנולוגיה והמחשוב.
והערה אחרונה, מערכת חינוכית מופרטת, אינה מוכנה להשקיע משאבים במעקב הבודק מה עלה בגורלם של בוגרי התוכנית. כמה הצליחו להשתלב בעבודה ובאוניברסיטאות, כמה נפלטו ולא מצאו עצמם בחברה. מעקב כזה הוא סם חיים למערכת, המתמודדת עם נוער שנשר ממערכות הלימוד הבית ספריות. העדר המעקב הוא אחד מביטויי הזלזול במערכת היל"ה, שאותו יש לתקן, ומייד.