|
שמעון פרס. נשיא המדינה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בניגוד לדעה הרווחת בציבור לפיה חייב הנשיא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה לאחר הבחירות, על ראש המפלגה שזכתה במרבית הקולות בבחירות, הרי חוק יסוד: הממשלה אינו קובע תנאי שכזה כבסיס להחלטת הנשיא על מי להטיל תפקיד הרכבת הממשלה.
סעיף 13 לחוק יסוד: הממשלה קובע באופן פשטני למדי, כי נשיא המדינה יטיל תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת ויודיע על כך ליו"ר הכנסת. יו"ר הכנסת מחויב, על-פי הוראות החוק, להודיע על כך לכנסת. החוק אינו מציב לנשיא המדינה כל תנאי וכל מתווה לפיו יקבע הוא על איזה חבר-כנסת יטיל הוא מלאכת הרכבת הממשלה.
מבחינת תיאורטית גרידא יכול נשיא-המדינה להטיל מלאכת הרכבת הממשלה גם על חבר-כנסת בודד שנבחר לכנסת, שכן חוק יסוד הממשלה אינו מונע זאת ממנו. יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי אם יבחר נשיא-המדינה בדרך זו תמצא דרך להתערבותו של בג"ץ בהחלטה שכזו.
חוק יסוד: נשיא המדינה קובע חסינות מוחלטת לנשיא המדינה בפני התערבות משפטית בפעוותיו במסגרת תפקידו כנשיא המדינה. סעיף 13 לחוק יסוד: נשיא המדינה קובע, כי לא ייתן נשיא המדינה את הדין לפני בית משפט או בית דין בשל דבר הקשור בתפקידיו או בסמכויותיו ויהיה חסין בפני כל פעולה משפטית בשל דבר שכזה.
לכן, ככל שתוגש עתירה נגד החלטה זו או אחרת נגד נשיא המדינה לבג"ץ, בקשר לשיקול דעתו להטיל מלאכת הרכבת הממשלה על חבר-כנסת זו או אחר, הרי - ככל הנראה - היא תדחה, על הסף, בשל החסינות הדיונית העומדת לנשיא המדינה מפני התערבות שיפוטית במילוי תפקידו. יחד עם זאת ניתן, לכאורה, לעקוף חסינות דיונית זו -המוקנית, אך ורק לנשיא המדינה, לבדו - שעה שהעתירה לא תכוון נגד הנשיא עצמו, אלא נגד חבר הכנסת אשר עליו הטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה.
אם לשם דוגמה יטיל נשיא המדינה מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת, שברור לכל הדעות, כי לא יוכל להצליח במלאכת הרכבת הממשלה והטלת התפקיד עליו, יסודה בשיקולים ומניעים זרים, למלאכת הרכבת הממשלה, סביר למדי שבג"ץ ימצא דרך משפטית לבטל החלטתו זו של נשיא-המדינה, גם בלא להוציא צו מוחלט נגד נשיא המדינה עצמו.
בג"ץ יבחן, במצב דברים שכזה - בעקיפין - את שיקול דעתו של נשיא-המדינה בהטילו תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שאין לו כל סיכוי להרכיב ממשלה. ממילא מקציב חוק יסוד:הממשלה לחבר כנסת שהטיל עליו נשיא-המדינה תקופת זמן של 28 ימים להרכבת ממשלה. אם נכשל הוא במשימתו זו או שהכנסת מביעה אי אימון בממשלה שהרכיב יכולים רוב חברי הכנסת להציע לנשיא-המדינה להטיל תפקיד הרכבת הממשלה על חבר-כנסת המוצע על ידם.
לכאורה יכול נשיא-המדינה להתעלם מפנייתם של רוב חברי ה כנסת להטיל תפקיד הרכת הממשלה על חבר-הכנסת עליו המליצו הם בפניו כמרכיב הממשלה העתידית ולא ניתן לנקוט בהליכים משפטיים נגדו בשל החסינות הדיונית שיש לו מפני הליכים משפטיים במילוי תפקידו.
סוגיה משפטית שכזו לא עלתה - מעולם - על שולחנו של בג"ץ, שכן לא היה נשיא-מדינה שהתעלם מרצונם של רוב המפלגות וחברי הכנסת ומטעמם והוא הטיל מלאכת הרכבת הממשלה על מי שרוב חברי הכנסת המליצו בפניו כי יטיל עליו מלאכת הרכבת הממשלה. יחד עם זאת, בכל הכבוד הראוי, אם תיווצר מציאות לפיה יפעל נשיא-המדינה בקשר להרכבת ממשלה בניגוד להוראות חוק יסוד: הממשלה, דומה כי בג"ץ לא ישב בחיבוק ידיים וימצא דרך להתערב בכך, חרף סעיף החסינות העומד לנשיא מפני התערבות שיפוטית במעשים שעשה במילוי תפקידו.