|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

בצבת הג'יהאד

ספק אם סיוע המערב בנשק, תחמושת, ציוד וכסף אכן מגיע לידיים הנכונות, שכן השלטונות במדינות אפריקה זרועים בגורמים עוינים, המשתפים פעולה מאחורי הקלעים עם הג'יהאדיסטים האיסלאם ביבשת השחורה מאיים על אירופה וארה"ב
25/01/2013  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
חיילים צרפתים במאלי [צילום: AP]

במאמרי "מנפלאות 'דת השלום' באפריקה", תיארנו מעל במה זו את התעוררות האיסלאם הקיצוני באפריקה. ציינו אז כח "במדינות צפון אפריקה - מרוקו, אלג'יריה, לוב ותוניסיה - פועל ארגון 'אל-קאעידה של ארצות המגרב', אשר מדי פעם חוטף ורוצח תיירים ואנשי מקצוע כמו מהנדסים המגיעים לארצות אלה כתיירים או כבעלי תפקידים". מסקנתנו אז הייתה ש"אוכלוסיית אפריקה נמצאת בשורה ארוכה של סכסוכים פנימיים על-רקע שבטי, שהמרכיב האיסלאמי והאתני שבהם חשוב, ולפעמים קריטי. כסף סעודי, תעמולה ווהאבית, נוכחות של ארגוני טרור, ותפוצה רחבה של נשק (שחלקו נעלם ממחסני הנשק של צבא לוב בעקבות נפילת קדאפי), אינם מוסיפים רגיעה ליחסים בין קבוצות האוכלוסיה באפריקה, ומגמות ההתפתחויות אינן לכיוון של רגיעה".

האירועים באלג'יריה בשבוע שעבר הוכיחו את אשר היה ברור: אזור שהשלטון מזניח הופך חממה לטרור. מרבית שטחה של אלג'יריה, שהוא למעלה מפי-עשרה משטחה של מדינת ישראל, נמצא במדבר הסהרה הענקי שרובו ריק מתושבים. ריכוזי אוכלוסיה קטנים נמצאים סמוך למקורות מחיה כמו מעיין או באר, ולאחרונה סמוך למכרות ומקורות אנרגיה כמו נפט וגז. ריכוזים אלה מבודדים וחשופים לקבוצות חמושות המסתובבות בשטח באין מפריע, כשהן משדרות סיסמאות ומסרים האופייניים ל"אל-קאעידה".

דמי הכופר משמנים את גלגלי הג'יהאד

אחת הקבוצות הללו המתקראת "החותמים בדם" בפיקודו של מוח'תאר בלמוח'תאר, שמנתה כ-40 לוחמים, ערכה את המתקפה על קידוח הגז בעין אמינאס, חטפה כ-700 עובדים, חלקם אירופים, והחזיקה בהם כבני ערובה. מתקפה של צבא אלג'יריה על מתקן הגז הותירה 66 הרוגים: 29 טרוריסטים ו-37 בני ערובה, ושיחררה 685 עובדים אלג'יראיים ו-107 עובדים זרים. התוקפים שהגיעו במספר כלי רכב-שטח השתמשו במקלעים כבדים, מטולי רקטות, רימונים ונשק אישי, ובקרבות איתם נהרגו ונפצעו מספר חיילים אלג'יראיים.

העולם, ובמיוחד מדינות אירופה שאזרחיהן נפגעו, מותחות ביקורת קשה על האופן הגס והבלתי מקצועי שבו טיפלה אלג'יריה בפרשה. ממשלת אלג'יריה מתגוננת בטענה שאילולא פעלה מהר ובנחרצות, היה מספר הקורבנות גדול בהרבה.

אלא שהשאלה העולה מאליה היא מדוע התרחשה המתקפה הזו על מתקן הפקת הגז, ומה הניע את ארגוני הטרור האיסלאמיים לפגוע באלג'יריה דווקא. התשובה קשורה להתפתחויות של השנים האחרונות בצפון אפריקה: לוב קרסה ועמה קרסה גם הדוקטרינה שהנחתה את המערב, ששליטי המדינות הללו, השולטים בכוח הזרוע בעמיהם המדוכאים, ייפטרו באכזריות המקובלת באפריקה מאלמנטים טרוריסטיים דוגמת "אל-קאעידה של ארצות המגרב" המסתובבים בשטח, מאיימים להפיל את המשטרים הפריכים ולהקים על חורבותיהם מדינות איסלאמיות שתייצאנה טרור אל חלקי העולם העשיר.

גורמים איסלאמיים קיצוניים מעורבים עד צוואר במלחמות במאלי ובסומליה ובמאבקים המתנהלים בלוב, תוניסיה, ניז'ר, ניגריה וקניה. רצח השגריר האמריקני בלוב בספטמבר האחרון היה רק דוגמה למעשיהן של קבוצות אלה. הכאוס השלטוני השורר במדינות אלה הביא לכך שהארגונים הג'יהאדיסטים הללו שולטים על שטחים גדולים, המשמשים עבורם בסיס להתארגנות, להתחמשות ולאימונים, כדי להמשיך ולהפיל את מדינות אפריקה שאת גבולותיהן הבלתי לגיטימיים סימן הקולוניאליזם כחלק מתוכניתו לפרק את אומת האיסלאם ליחידות קטנות וחלשות.

עובדים אירופיים המגיעים לארצות אפריקה נראים כממשיכי הקולוניאליזם, שכן כל תפקידם - בראיית הג'יהאדיסטים - הוא לחזק את ההגמוניה המערבית על עמי אפריקה, על שטחי המחיה ואוצרות הטבע שלהם, לעשוק ולנצל אותם ולהפכם שוב לעבדי המערב השבע ומדושן העונג. ארגונים אלה נוהגים לחטוף עובדים אירופיים, שכן בכך הם מרתיעים אירופים אחרים מלהגיע, ואילו דמי הכופר שמשלמות החברות האירופיות משמנים את גלגלי הג'יהאד של הארגונים הללו. הם מוציאים את כספי הכופר לרכישה של כלי נשק, תחמושת, אמצעי קשר, אמצעי ניווט וכלי רכב, לקניית שיתוף פעולה של קבוצות אוכלוסיה אחרות, ולשיחוד של פקידי שלטון ואנשי צבא ומודיעין.

פרט חשוב נוסף הוא שהקבוצות הג'יהאדיסטיות אינן מאוחדות, אלא אף מתחרות זו בזו. המנהיג של "אל-קאעידה של ארצות המגרב", עבד אלחמיד אבו זיד, מעדיף פעילות חתרנית בהיקף קטן, דוגמת פיגועים וחטיפות, על פני פעולות מסיביות ורבות נפגעים דוגמת מה שביצע בלמוח'תאר במתקן הגז האלג'יראי. אבו זיד סובר כי פעולות גדולות נוסח ה-11 בספטמבר 2001 עלולות להעיר את המערב לצאת לפעולה בכוחות רבים נגד הג'יהאדיסטים, דוגמת מה שקרה באפגניסטן, בעוד שפעולות קטנות כמו פיצוץ השגרירויות האמריקניות בניירובי בירת קניה ובדאר א-סלאם בירת טנזניה (אוגוסט 1998) משיגות את המטרה מבלי לספק למערב סיבה לצאת למבצעים צבאיים רחבי היקף ורבי הרס.

המערב מתלבט

השאלה העומדת בפני ממשלותיהן של ארה"ב, צרפת ושאר מדינות נאט"ו היא מה לעשות נוכח ההתפתחויות הללו באפריקה. ברור להן כי אם הארגונים האיסלאמיים ייעזבו לנפשם, הם יקימו באפריקה "אמירות איסלאמית" שתייצא טרור כמו אפגניסטן בזמן שפעל משטחה אוסאמה בן-לאדן. מצד שני, הכישלון המערבי המתמשך לייצב שלטון לגיטימי ואפקטיבי באפגניסטן ובעירק מוכיח שהמערב אינו מסוגל להביא מזור לתחלואי המדינות הללו באמצעות הפצת רעיונות הדמוקרטיה.

לפני שלושה שבועות נקטה צרפת יוזמה והתערבה במלחמה המתנהלת במאלי בהפעילה כוחות אוויר וקרקע צרפתים. האם תצליח צרפת לשחרר שני שלישים משטחה של מאלי הנתונים כיום לשליטה איסלאמית קיצונית? אולי כן, אבל ההישג יהיה קצר מועד, שכן הג'יהאדיסטים יכולים לעבור בקלות למקומות אחרים שבהם אין צבא צרפתי. כמו-כן, כל עוד נשארו בני המקום להתגורר בשטח, יכולים אנשי האיסלאם הקיצוני להתחבא ביניהם ולהגיח כדי לפגע בכוחות הכיבוש.

בוושינגטון יש חילוקי דעות עמוקים: אנשי הפנטגון ומשרד ההגנה מבינים כי אם ארה"ב לא תטפל טיפול שורש בבעיית אפריקה, הג'יהאד האפריקני יגלוש לאירופה וארה"ב, ואז תיאלץ ארה"ב להתערב בעל כורחה, כמו שקרה באפגניסטן, ולכן עדיף לטפל בבעיה בעודנה קטנה. הבית הלבן ומשרד החוץ לעומת זאת מסתייגים באופן נחרץ מכל התערבות צבאית באפריקה, שכן הנשיא והדיפלומטים סבורים שדווקא הכיבושים האמריקניים הם הגורם המתסיס והמקצין את יחס האחרים נגד ארה"ב, ופעילות חיילים אמריקניים על אדמת אפריקה - העלולה להיות כרוכה באלימות קשה, הרוגים ופצועים - רק תזיק לתדמית האמריקנית, ותעורר את המתנגדים למערב ולהגמוניה הקולוניאליסטית המערבית המחודשת באפריקה. חיילים אמריקנים ייפגעו ויוחזרו לארה"ב בארונות, ויפחתו הסיכויים לשווק לעמי אפריקה דמוקרטיה תוצרת ארה"ב.

הבית הלבן ומשרד החוץ האמריקני מעדיפים לשלוח נשק, תחמושת, ציוד וכסף לראשי המדינות הקיימות כדי לסייע להם לעמוד איתן מול גלי המתקפות של המיליציות האיסלאמיות, לסייע לצבאותיהן באספקת מודיעין, כשם שנאט"ו סייע למורדים בקדאפי בתקיפות מהאוויר, מבלי שרגל חייל מערבי דרכה על אדמת לוב. אלא שיש ספק אם סיוע בנשק, תחמושת, ציוד וכסף אכן מגיע לידיים הנכונות, שכן השלטונות במדינות אפריקה זרועים בגורמים עוינים, המשתפים פעולה מאחורי הקלעים עם הג'יהאדיסטים. כמו-כן, השחיתות והפרוטקציוניזם הקיימים במערכות השלטון הנתמך על-ידי המערב מעוררים את זעם הג'יהאדיסטים גם ללא מעורבות פעילה של חיילים מערביים.

הסבך הג'יהאדיסטי באפריקה ההולך ומסתבך מעלה את סף הסיכונים ליציבות באירופה, שכן מהגרים אפריקנים ומוסלמים המתגוררים באירופה עלולים לפגוע בתשתיות של המדינות המארחות כנקמה על פעולות המערב באפריקה, ולנזקים שייגרמו לכלכלה האירופית עלולים להיות השפעה חמורה על הכלכלה האירופית שבחלקים ממנה היא מקרטעת גם בלאו הכי. מצב היהודים באירופה עלול להיפגע, שכן אפריקנים ומוסלמים עלולים להפנות את זעמם דווקא אליהם.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  25/01/2013   |   עודכן:  25/01/2013
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצבת הג'יהאד
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פועה
26/01/13 14:14
 
פועה
26/01/13 19:00
 
מדריך טיולים
27/01/13 19:57
 
פועה
2/02/13 20:24
2
אמיר אמיר
26/01/13 16:49
3
ופרס את מולדתי
26/01/13 21:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
כהונתו השנייה של אובמה בארבע השנים הקרובות כנשיא ארה"ב היא ההזדמנות האחרונה לפתרון של שתי מדינות. כך אמר (יום ו', 25.1.13) מלך ירדן, עבדאללה השני.
25/01/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אדוניס (עלי אחמד סעיד), המשורר הסורי הדגול והוגה הדעות מן הבולטים בעולם הערבי, חי בגלות צרפת, וידוע במאבקיו למען חירותו וחירות מחשבתו של האזרח הערבי. הוא מבטא בקביעות את דעותיו על האירועים המסעירים המתרחשים בעולם הערבי בעיתון "אל חיאת", היוצא לאור בלונדון.
22/01/2013  |  מנשה שאול, צבי גבאי  |   מאמרים
בעקבות האביב הערבי, המזרח התיכון הפך לארסנל גדול של כלי נשק ולבזאר למכירת נשק לכל מי שחפץ ומוכן לשלם עבורו.
20/01/2013  |  מנשה שאול  |   כתבות
אדוניס (עלי אחמד סעיד), המשורר הסורי הדגול והוגה הדעות מן הבולטים בעולם הערבי, חי בגלות צרפת, וידוע במאבקיו למען חירותו וחירות מחשבתו של האזרח הערבי. הוא מבטא בקביעות את דעותיו על האירועים המסעירים המתרחשים בעולם הערבי בעיתון "אל חיאת", היוצא לאור בלונדון.
18/01/2013  |  מנשה שאול, צבי גבאי  |   מאמרים
כתב של רדיו צרפת באלג'יריה, אשר דיווח (יום ו', 18.1.13) מאזור אירוע החטיפה וההשתלטות על אתר מתקן הגז "אין אמנאס", אומר כי עדיין ישנם בין 7 ל-10 תוקפים החמושים בחומרי נפץ השוהים בחדר המכונות של המתקן.
18/01/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
עשרות חטופים ושובים נהרגו  /  איציק וולף
החמושים שחררו 150 אלג'יראים משדה הגז  /  איציק וולף
אל-קאעידה חטף 41 אזרחים מערביים  /  איציק וולף
ד"ר קידר בלוס אנג'לס: סכנת האיסלאם   /  נורית גרינגר
צלילי השריעה   /  מנשה שאול
מה לנו ולמאלי  /  אריאל י. לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il