|   15:07:40
דלג
  אהוד טוקטלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

כשר זה חברתי

בנק חברתי חיוני לא רק בשביל השכבות החלשות והבינוניות, אלא כדי לתקן את החברה כולה, כולל העשירים. המאפיין הראשון במעלה של הבנק החברתי הוא ביטול גמור של הריבית בכל פעולותיו. זה אפשרי לחלוטין! התוכנית של קבוצת 'בנקאות יהודית' כוללת חמישה מסלולים נפרדים שבכולם אין חשש לרבית. לבנק החברתי של הקבוצה קוראים: 'בנכשר' (בנק-כשר)
18/02/2013  |   אהוד טוקטלי   |   מאמרים   |   תגובות
בנק. לאפשר הקמת איגודי אשראי בישראל [צילום: פלאש 90]

איסורי הריבית
דווקא בצל המשבר העולמי של ימינו אפשר לראות עד כמה נאורים הם איסורי הריבית וכמה הם חיוניים לתיקון המצב הקלוקל. הכלכלה העולמית בימינו מבוססת ברובה על צריכה חסרת מעצורים, וזו נשענת על נטילת הלוואות ותשלום באשראי - כלומר - הסתבכות בחובות.

מר נפתלי בנט, יו"ר 'הבית היהודי', הציע בפייסבוק "להקים בנק חברתי שנותן את שירותי הבסיס ללקוחות (עו"ש, פקדונות, אשראי וכו') במחירים מוזלים. כיום בנק הדואר אינו רשאי להעניק ריבית על פקדונות או להעניק אשראי בשל חוק הדואר. צריך לשנות את החוק." כלומר - צריך לדעת בנט לאפשר לבנק הדואר לשלם רבית על פקדונות הלקוחות.

מר ישראל ליבמן, מנכ"ל ארגון 'מקימי', תמך בהצעתו של בנט (מקור ראשון, ה' באדר תשע"ג), והדגיש שיתרונו הגדול של בנק הדואר שהוא אינו מספק אשראי (אין אפשרות לאוברדרפט בעו"ש) ולכן בולם פיתויים להכנס לחובות ולצריכה בזבזנית המדרדרת משפחות למצוקה כלכלית. אך ליבמן גם בירך על הצעת בנט לאפשר ללקוחות להרוויח רבית על פקדונות בבנק הדואר.

כוונתם של שני החברים היקרים רצויה - הקמת בנק חברתי היא ללא ספק מטרה נעלה העשויה לרפא תחלואים רבים בחברה הישראלית. אך יש לתהות אם עיניהם רואות מה שאצבעותיהם מקלידות. שניהם ממליצים להכניס את הריבית לאחד המקומות הבודדים שנותרו נקיים ממנה. ולהיכן נעלמו איסורי התורה על הרבית והנשך? האם 'הבית היהודי' והצבור האמוני אינם שואפים לתקן את חיי עם ישראל בארץ ישראל על-פי תורת ישראל?

הרי כולנו מכירים את האיסורים המפורשים בתורה לשלם ולגבות נשך ורבית. חז"ל התבטאו בחומרה נגד המלווים ברבית ואף השוו אותם לשופכי דמים ולכופרים בתורת משה. נכון שבתקופת הגלות התקינו רבנים 'היתר עסקא' שנועד לעקוף את איסורי הרבית. אך מאז הסתבכו נוסחי ההיתרים וגם המציאות השתנתה כאשר עמנו שב לארצו. ישנן דעות שנוסחי 'היתר העסקא' של הבנקים בישראל נגועים בתקלות רבות ועדיף שלא להסתמך עליהם כלל (ואין כאן מקום לפרט).

אכן, רוב הצבור סומך על כשרותם של שרותי הבנקים לפי פסיקת הרבנים ואינו מודע לבעיות. אך גם מי שסומך על 'היתר העסקא' חייב להודות שקיימת לפחות בעיה תודעתית, כאשר אנשים יראי שמיים דנים בגלוי בגובה הרבית בבנק, בלי לנסות אפילו לטשטש את העובדות במונחים הלכתיים מתחמקים. מתקבלת תחושה שנושא חשוב זה נדחק לקרן זווית ועלול להשתכח.

בדור האחרון מופיעה מגמה של כמיהה לשיפור המצב הרוחני והחברתי. הואיל וזכינו לחיות בארצנו ללא שעבוד לזרים, גוברת התחושה שהגיעה העת להשתית את חיינו על מורשתנו וחוקותינו. תחושה זו אינה מוגבלת רק לצבור ה'חרדי' או ה'דתי', אלא מתפשטת גם לחוגים רחבים המבטאים עניין בחידוש תרבותי וחברתי על-פי ערכי מורשת ישראל.

לפני כשנה, קמה קבוצה בשם 'בנקאות יהודית' שחקרה את הנושא והציעה דרכים לניהול בנקים מודרניים על-פי המשפט העברי 'לכתחילה'. המלצות הקבוצה לא נועדו לערער על סמכות הרבנים ואינן מתיימרות לפסוק הלכות במקומם. התוכנית שגובשה תובא לפני הרבנים המוסמכים כהמלצה של בעלי היוזמה, וכל עוד אין בנמצא חלופה מעשית ומציאותית, אין בדעת חברי הקבוצה להטיל אשמה על כלל ישראל, חלילה. הם משתדלים להתוות דרכים שיספקו פתרונות חברתיים וכשרים למעוניינים בהם.

קיימת טענה כאילו איסורי הרבית היו רלוונטיים לעידן החקלאי ואין אפשרות לקיים אותם במציאות של כלכלה גלובלית ומתוחכמת בימינו. אך טענה זו אינה הגיונית ואינה מציאותית. הרי התורה לא הייתה אוסרת תופעה שלא הייתה קיימת גם בתקופה המקראית, ואילו המציאות מוכיחה שבנקים שאינם נגועים ברבית מצליחים גם בימינו, ואפילו יציבים יותר מן הבנקים הרגילים.

דווקא בצל המשבר העולמי של ימינו אפשר לראות עד כמה נאורים הם איסורי הרבית וכמה הם חיוניים לתיקון המצב הקלוקל. הכלכלה העולמית בימינו מבוססת ברובה על צריכה חסרת מעצורים, וזו נשענת על נטילת הלוואות ותשלום באשראי - כלומר - הסתבכות בחובות. לא מדובר רק על משקי הבית של אזרחים מן השורה, אלא על כלכלות לאומיות שלמות ששקעו בחובות כמעט דמיוניים. עצם מהותו של המטבע בן-ימינו הוא החוב (וגם על כך אין כאן מקום לפרט). השכל הישר מחייב להסיק שהמניע העקרי למתן אשראי הוא הסיכוי לרווח - כלומר - הרבית! תוציאו את הרבית מהמשוואה ותראו שהגידול בחובות נעצר בהדרגה.

כל אחד יודע שהרבית רעה למקבל ההלוואה. העני צריך לעבוד בזיעת אפיו כדי להחזיר את חובו התופח, ובמובן זה, הרבית אינה אלא כלי לשעבוד העניים ולהעברת ההון מידיהם לכיסי העשירים. תורת ישראל שונאת את העבדות ומצווה על כל יהודי לחיות כבן-חורין המשועבד רק לרצון הבורא. אך האם הרבית טובה לעשירים? אולי בראיה קצרת טווח העשיר מרוויח ממון, אך בניתוח אמיתי, גם העשיר מפסיד מהרבית. התעשרות קלה משחיתה את מידותיו ומרגילה אותו למירוץ חסר-תוחלת אחר סיפוקים מיידיים, המוביל תמיד למפח נפש. אך מעבר לממד האישי, העשיר מפסיד בטווח הארוך כי הוא מחליש את החברה שממנה הוא נבנה ואפילו שוחק את ערכו של הכסף שצבר.

אם כן, בנק חברתי חיוני לא רק בשביל השכבות החלשות והבינוניות, אלא כדי לתקן את החברה כולה, כולל העשירים! בניתוח אמיתי, שהוא גם ערכי-רוחני וגם כלכלי-חברתי, המאפיין הראשון במעלה של הבנק החברתי הוא ביטול גמור של הריבית בכל פעולותיו. זה אפשרי לחלוטין! התוכנית של קבוצת 'בנקאות יהודית' כוללת חמישה מסלולים נפרדים שבכולם אין חשש לרבית - עו"ש בלי אשראי, הלוואות פרטיות מדין חסד, הלוואות עסקיות מדין 'עסקא' אמיתית, משכנתאות כשרות, ותוכניות חסכון ארוכות טווח. הקבוצה מכנה את הבנק החברתי על-פי המשפט העברי: 'בנכשר' (בנק-כשר).

ניתן להקים בנק כשר כעסק פרטי של בעלי ממון, אך נראה כי יש מעלות לשיטה הנקראת בימינו 'איגוד אשראי' - כלומר, ארגון פיננסי הנמצא בבעלות לקוחותיו. במקורותינו נקרא המבנה הזה 'אוצר הקהל'. המעלה העקרית של איגודי האשראי היא בצמצום של ניגוד האינטרסים בין בעלי הבנק לבין לקוחותיו. איגודי אשראי קיימים כבר שנים רבות במדינות נאורות רבות ורובם הפגינו חוסן ויציבות במשבר האחרון. לאחרונה, המליצה ועדה בראשות המפקח על הבנקים, מר דוד זקן, לאפשר הקמת איגודי אשראי בישראל. לשם כך, נדרשת פעילות בכנסת כדי לקדם את החקיקה והרגולציה המתאימות.

כמו בהרבה מצוות אחרות, אנו רואים שדווקא מורשתנו העתיקה אינה מציבה לנו 'בעיות' שדורשות 'פתרונות הלכתיים' פתלתלים, אלא דווקא מציגה פתרונות אמיתיים שיכולים לתקן באמת את תחלואי המציאות של ימינו! תבוא הברכה על נציגינו בכנסת אם יעיינו בתוכנית ויפעלו לקידום החקיקה בנושא. בכך יוכלו לקדם את החברה הישראלית למציאות טובה יותר - לאור ערכי מורשת ישראל.

תאריך:  18/02/2013   |   עודכן:  18/02/2013
אהוד טוקטלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשר זה חברתי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דב שטיין
18/02/13 20:13
2
דויד פיזאנטי
18/02/13 20:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הוא אשר אמרתי: החשיבה האנושית הכפופה ביסודה לתכונת הרצף לא יכלה להשלים עם שום משבצת "ריקה" בשרשרת המידע - כמו המשבצת של מקור החומר, כי כל משבצת כזו יכלה לנתק את מה שידוע לי עד כה עם מה שאני מבקש ושואף לדעת. במילים אחרות, ההתפתחות שלי עלולה להעצר ולעמוד מלכת כל עוד והמשבצת הריקה קיימת בשרשרת המידע, זאת כי משבצת הריקה ממידע תמנע בעדי להגדיר הגדרות חדשות שאין להן בסיס רצוף להשען עליו, מה עוד אם ההגדרות תלויות במשבצת המקור - מקור החומר, האנרגיה, הכוחות... אינני יכול להתקדם לשום הגדרה עתידית עד אשר תתמלא המשבצת הריקה במידע; על זאת הייתה הסכמה גורפת בין שתי האסכולות האנושיות כאחד, האמונתית והמדעית, שתיהן הסכימו כי יש למלא בהקדם האפשרי את המשבצת החשובה של "מקור המציאות", אחרת ההתפתחות האנושית פשוט תיעצר, פשוטו כמשמעו, ורצף החשיבה האנושי יעמוד בפני סכנה קיומית שוב כמשמעו.
18/02/2013  |  אלברט שבות  |   מאמרים
"קו הצדק" (כוכבית 5352), המלשינון החדש של מס-הכנסה, חוזר לככב בגדול. מסתבר שהארץ מלאה מעלימי-מס שעובדים על הרשויות בעיניים והגיע הזמן לעשות לזה סוף.
18/02/2013  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רחל הרפז החלה את צעדיה הספרותיים כמחברת ספרי פרוזה, רומנים רחבי יריעה, והנה אנו מגלים אותה צועדת מעדנות בשדה השירה - מנסה לבנות ארמון של פלאות, ארמון של בדולח.
18/02/2013  |  הרצל חקק  |   מאמרים
נחמן פביאן במאמרו 'המלחמה על הבית של האויב' מספר לנו כי "בשנים האחרונות אויבי מדינת ישראל העבירו את הלוחמה לשטח הבנוי". למען האמת, הופתעתי. מה החידוש ומה ראה הכותב "לגלות" לנו עניין ישן? מאז ומעולם תקף האויב הערבי אותנו בתוך אוטובוסים, בבתינו, ברחובותינו, בבתי הספר שלנו ועוד ועוד.
18/02/2013  |  רותי איזיקוביץ  |   מאמרים
כשמר מוטי זיסר חייב עשרות מיליוני שקלים לבנק פועלים, הוא יקבל תספורת אישית מהספר הצמוד ציון קינן, מנכ"ל בנק פועלים, כי יש לו את אלביט הדמיה. כך ש-850 מיליון שקל יכולים להיבלע בתער התספורת לספר צמרת, העונה לשם ציון קינן. לא כל אחד יכול להסתפר אצלו. הוא בוחר בפינצטה את הזכאים לתספורת.
18/02/2013  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il