בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
והיו עיניך נשואות אל מוריך
|
עוד לא הושבעה הממשלה החדשה ויחד עימה שר החינוך החדש וכבר סוערת המערכת סביב פרשת המכתב שביזה תלמידים. אך גם במקרה זה, כמו במקרים רבים אחרים, נראה שממהרים יותר להיפטר בהקדם מהשליח במקום לתת את הדעת על השיטה
|
מורה טוב. מורה לחיים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
"לא חכמה גדולה", "תינוקת מגודלת", "נבונה, אבל מדברת כמו בת 4", "התפרצויות של צחוק וחרדה", "אין הרבה חברים" ועוד שורה של עלבונות קיבלו תלמידים מבית ספר התיכון רבין בכפר סבא. אך בניגוד למקרים אחרים שנפוצו לאחרונה במחוזותנו בהם תלמידים הם אלו שנוהגים להשפיל את התלמידים ומפרסמים עליהם את הדברים השליליים, הרי שאת המכתב הזה הם קיבלו מלא אחרת מאשר המורה שלהם שהייתה אמורה לעמוד בראש המשלחת שהייתה צריכה לצאת לפולין. וכך, במקום לקבל את רשימת הצוותים (מי נמצא בחדר עם מי), קיבלו התלמידים את רשימת התכונות שלהם, כפי שאלו נאמרו בישיבה מיוחדת של המורים שנערכה קודם לכן. מורה חייב לשמש דוגמה אישית אין ספק שמדובר בפרשה עגומה ולא נעימה, בלשון המעטה. לא למשרד החינוך (שכבר הבטיח למצות את הדין), לא לסגל בית הספר, לא להורים ובטח שלא למורה עצמה או לתלמידים ובכל זאת רצוי וכדאי לעשות הפרדה בין שני דברים חשובים בכל הסיפור הזה. מחד, בכל מוסד חינוכי נהוג ומקובל לתת הערכות לתלמידים אשר מסייעים בידי המורים לדעת טוב יותר במי מדובר ובמיוחד בעת שמדובר ביציאה לטיול שבו לא כל המורים מכירים את התלמידים. מאידך, יש דרך לעשות זאת. גם כשכותבים הערכה כזו או אחרת על תלמיד, יש לשמור על כבודו גם אם אין שום כוונה לחשוף את המסמך לפניו. המורה חייב לשמש קודם כל דוגמה אישית לתלמידיו. איננו יכולים לדרוש מהם לכבד את עצמם, אם אנחנו לא מכבדים אותם. יתר על כן, אנחנו לא יכולים לדרוש מהם לכבד אותנו כמורים אם אנחנו מראים כזה זלזול כלפיהם. יהיו שיגידו כי מדובר במסמך פנימי ושהכל יצא מפרופורציה אך צריך להבין שאנחנו בני אדם. הרי כל אחד מאיתנו וודאי שם לב לכך - ואינני מתכוון להיכנס במסגרת מאמר זה להיכנס לסיבות הפסיכולוגיות לכך - שאם הוא קורא או שומע חוות דעת על אדם מסוים, לא בהכרח תלמיד, עוד בטרם יצא לו להכיר אותו, הרי שזה כבר משפיע על הדרך שבה הוא תופס אותו או מתנהג אליו. דווקא בגלל שהתודעה כל כך קובעת ומעצבת את ההוויה, כדאי ורצוי להיזהר. לערוך משפט צדק ולא משפט שדה אך כמו מקרה, יש פה מעבר לכך. אנחנו ממהרים לשפוט את המורה, וכבר אפילו נשמעים קולות לערוף את ראשה בכך שיש לפטר אותה, או לא לאפשר לה לעבוד בשום משרה הקשורה בתחום החינוך, ושוכחים שהיא רק השליח. היא לא זו שחיברה את המסמך אלא רק רשמה את ההערות. עצם מכתב ההתנצלות שפורסם ע"י ההנהלה ביום שלמחרת שבו נכתב כי "נפיק לקחים לגבי התנהלותנו ולגבי דרכי ההתבטאות והשיח בינינו" מראה שהכתובת הייתה כבר מזמן היה על הקיר ולכן היה זה רק עניין של זמן עד שמישהו היה רואה אותה, שומע אותה (וכל מי שהיה פעם בחדר מורים יודע שישנם פעמים בהם מורים משתפים ביניהם מידע אודות התלמידים) או במקרה הזה קורא אותה ומיידע בכך לא רק את הוריו וחבריו לשכבה אלא גם את התקשורת. על כן, אם אנחנו מבקשים באמת לערוך משפט צדק ולא משפט שדה (דבר שאף הוא נפוץ במחוזותנו במידה לא מבוטלת), אם אנחנו באמת רוצים להראות לתלמידי י"ב אשר לומדים לבגרות לא רק את הזכות לשם טוב אלא גם את הזכות להליך הוגן, ראוי לערוך שיחה מקיפה עם כל מי שנכח בישיבה הזו. ראוי לבדוק מי השתתף בה, מי אמר את הביטוי המכפיש הראשון כלפי התלמיד או התלמידה ולמה לא היה אף אחד שקם מנגד ואמר שנעשה פה משהו לא בסדר, שיש דרך לגיטימית יותר לציין את תכונותיהם הן החיוביות והן השליליות של התלמידים. אם היה ולו צדיק אחד אז ראוי לבדוק מדוע הושתק קולו או קולה ועל-ידי מי? ואם לא היה אפילו אחד כזה או אחת כזו אז רצוי לערוך בדיקה מקיפה הרבה יותר לגבי מי האנשים שמלמדים במקום הזה את הדור הבא של אזרחי כפר סבא בכלל ומדינת ישראל בפרט. לסיכום, אם כבר בענייני שליחים עסקנו, אז בעיניי להיות מורה הוא סוג של שליחות בפני עצמה, שליחות שבה יש העברה לא רק של ידע ומידע אלא גם של נורמות וערכים. שליחות שבה אנחנו מנסים לעורר השראה, לפתח פוטנציאל ובעיקר לגרום לתלמידים להאמין בעצמם וביכולות שלהם. מי שמגיע לשיעור רק כדי להקריא או לסכם לתלמידים את החומר שכתוב בספר איננו מתאים בעיניי לשמש כמורה. אדם שמגיע למקצוע ההוראה שלא מאהבת האדם והרצון בטובת הזולת, חוטא לא רק בפני המקצוע אלא גם בפני תלמידיו ותלמידותיו, ורק יגרום להם עוול שלא לומר שנאה לאותו תחום דעת שאותו הוא בא להעביר. על כן, אין מבחינתי שום ספק כי ראוי ואף רצוי להתנצל בכל הכנות בפני התלמיידם שנפגעו והוריהם, ראוי ואף רצוי לגנות את המילים שנבחרו, ואולי במידת מה את חוסר האחריות של המורה שהעבירה את המכתב, אבל לא את שיטת ההערכות, לפחות לא עד שתומצא שיטה אפקטיבית אחרת...
|
תאריך:
|
13/03/2013
|
|
|
עודכן:
|
13/03/2013
|
|
אלכסנדר ס. שכטמן
|
והיו עיניך נשואות אל מוריך
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
דניאל666
|
14/03/13 19:08
|
|
2
|
|
ד.א.
|
14/03/13 19:38
|
|
3
|
|
שיר
|
14/03/13 21:46
|
|
4
|
|
שני
|
15/03/13 00:26
|
|
5
|
|
מישהי
|
15/03/13 10:06
|
|
על הרכס החולש על העיר אריאל, בירת השומרון, נכרה קבר יומיים לפני הבחירות לכנסת ה-19. קברו של אבי העיר, מנהיגה במשך שלושה עשורים - רון נחמן ז"ל. לא רק קול, קולו של נחמן, איבד הליכוד בבחירות, אלא מה שחשוב יותר - את קולו של נושא דגל ההתיישבות בתנועה, האיש שהצעיד את אריאל אל השגים בל ישוערו, הפיכתה לעיר ואם בישראל, עיר אוניברסיטאית, עיר של תרבות וחיים שוקקים, עיר שחוברה לה יחדיו אל מדינת ישראל ואל "מדינת תל אביב", גם באוטוסטרדה מודרנית, בקשר בל יינתק.
|
|
|
הלכה שאינה מוכרת כל-כך קובעת, כי אסור לגברים להתבונן במראה. הסיבה לכך נעוצה באיסור שעל הגבר ללבוש בגדי אישה, ויש בהתבוננות במראה אקט נשי מובהק. מובן, שלפי חלק גדול מהפוסקים, הדברים קשורים לימים הראשונים שבהם חדרה המראה לעולמנו, אבל עתה, משעה שהפכה לנחלת הכל, פג האיסור, ובא לציון גואל, גם לגברים מותר לסדר את עצמם לפני המראה.
|
|
|
הנה נכנסנו לחודש ניסן שהוא החודש עם הכוחות המיוחדים בחודשי השנה. ואמרו חז"ל, בראש כל המועדים נישאת פסח והוא הראש של כל המועדים כולם, וכמו שיש בגוף האדם רמ"ח איברים אך הראש הוא החשוב ביותר, כך יש חגים וימים טובים ומועדים והראש של כל החגים אשר נישא בראש הוא חג הפסח, וממנו מושפעת חיות לכל האיברים כולם ולכל הימים הטובים של השנה.
|
|
|
רבים בציבור מרגישים בימים האלה כילדים החיים בבית, שבו מריבה בין ההורים יצאה מכלל שליטה. האישה, בכעסה, מנפצת את שִמשות המכונית, והבעל גומל לה בשבירת הכלים במטבח. הילדים מייחלים למי שיחזיר להוריהם את השפיות, מי שיזכיר להם כי הן המכונית והן המטבח שייכים למשפחה כולה.
|
|
|
רביב דרוקר, כדי שוויכוח לא יכיל את האפיונים של "דו-שיח בין חירשים", המתווכחים צריכים לצאת מנקודת מוצא משותפת, מוסרית. בקרב על התודעה, אני בטוח שאתה מבין שמה שמותר לך, מותר לזולתך, ומה שמותר לשמאל, מותר גם לימין. אני גם בטוח שתמיד תעדיף את הניצחון שהושג במסגרת כללי משחק הוגן. ניצחון שהושג במשחק מלוכלך, לעולם לא יניב את אותה תחושה עילאית שמעניק ניצחון הוגן.
|
|
|
|