באלף השני לפני הספירה נכבשה מצרים הפרעונית על-ידי שבטים שמיים שהגיעו מכיוון ארץ כנען ושלטו בה כמאתיים שנה. שליטיהם כונו בשם חקא-חאסט שפירושו במצרית: שליט מהארץ הזרה, וברבים: חקאו-חאסט. מאוחר יותר היוונים ההלניסטים שיבשו את השם ל-חיקסוס ותרגמו אותו בטעות כ'המלכים הרועים'.
אחד המלכים של החיקסוס ידוע לנו בשמו: יעקב הר. חרפושית עם שמו של המלך: "בן רע, יעקב הר, נחון בחיים" התגלתה בתל שקמונה, על יד חיפה, ומוצגת כיום במוזיאון הימי הלאומי בחיפה. עיר הבירה של החיקסוס היא אוואריס (חוט-וורט במצרית, כיום תל אל דבע), עיר נמל בצפון מזרח הדלתא של הנילוס. התרבות של החיקסוס לא הייתה מצרית. התרבות החומרית ואופן הקבורה היו שונים. האל של החיקסוס היה אל המדבר, הידוע במיתולוגיה המצרית בשם סת. במאה ה-16 לפני הספירה קם שליט מצרי חדש בשם יעחמס ה-1 שנלחם בחיקסוס והביס אותם. הוא רדף אחריהם עד ליישוב שנקרא בשם שרוחן, בדרום כנען, אזור הנגב הצפוני של היום. שם היישוב מופיע גם במקרא [יהושע י"ט, ו'].
טקסטים שהתגלו בארכיון של זימרילים מלך מארי, מהאלף השני לפני הספירה, מעידים על שבטים שמיים נוודים שישבו במדבר הסורי שסבב את מארי ושנקראו בשם בני ימין ובני שמאל. מקום כינוסם של בני ימין היה חרן (עירו של אברהם).
יעקב היה אחד משלושת אבות האומה וצעיר בניו הוא בנימין. שמות האבות - וכן שמות בניהם ובנותיהם - לא מופיעים יותר בלקסיקון השמות של גיבורי התנ"ך בדורות שלאחר מכן. השמות האלה מיוחדים אך ורק לתקופת האבות.
מסתבר, שטקסטים עתיקים ממארי וממצרים מעידים על לקסיקון של שמות שהיו קיימים במזרח הקדום באלף השני לפני הספירה ומופיעים גם בעדות של הטקסט המקראי המספר על אותו הזמן. השמות האלה לא קיימים יותר בלקסיקון השמות של גיבורי התנ"ך לאחר תקופת האבות והשאלה הנשאלת היא – מנין לסופר המקראי הידע והזיכרון ההיסטורי של שמות עתיקים כל כך, שבזמנו כבר לא היו נפוצים? אפשרות אחת - ייתכן שהשמות עברו במסורת בעל-פה מדור לדור במשך מאות בשנים. אפשרות שנייה - ייתכן שהועלו על הכתב בשלב מוקדם מאוד, מוקדם יותר ממה שהחוקרים מעריכים כיום.
בכל אופן, הזיכרון ההיסטורי של סופר (או סופרי) 'בראשית' ידע לציין את השמות שהיו נפוצים באזור השמי באלף השני לפני הספירה, כפי שמעידים הטקסטים בני הזמן ממצרים וממארי, ובכך מעיד המקרא על אמיתות עדותו, לפחות בכל מה שקשור בשמות הפרטיים של גיבוריו בספר 'בראשית'.