|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הגדה על-ידי רבים

ההגדה לא חוברה בידי מחבר אחד. היא הלכה והתגבשה לצורתה המוכרת לנו במשך שנים רבות. אולם בתקופת הגאונים, הלכה וקיבלה את המבנה שלה הכמעט סופי על-ידי רבי סעדיה גאון וגובשה סופית ונערכה מחדש סופית על-ידי הרמב"ם
29/03/2013  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
הרמב"ם. גיבש סופית את ההגדה [צילום: בי"ח רמב"ם]

מִי הוּא זֶה בְּעֶצֶב עָצוּב וּבְשִׂמְחָה שָׂמֵחַ
וְעַל כֹּל עֹנֶג וְתַעֲנוּג אֵינו פּוֹסֵחַ
עֲמֵל וְיָגֵעַ ולִצְבּוֹר הוֹן טוֹרֵחַ
אַחֲרָיו מַעֲשָׂׂיו לְגַנּוֹת אוֹ לְשַׁבֵּחַ
וּמַדּוּעַ בָּא לָעוֹלָם הַזֶּה שׁוֹכֵחַ
וְאֵינוֹ זוֹכֵר כִּי הוּא כָּאן אוֹרֵחַ
כִּי הַכֹּל כָּלֵה וּכְעָנָן אָבָק פּוֹרֵחַ
מִי הוּא זֶה הַזָּחוּחַ
הָעוֹבֵר עַל לַאו וְזוֹרֵעַ כִּלְאַיִם
שׁוֹר וְחָמוֹר רוֹתְמַם בִּשְׁנַיִם
וְלוֹבֵשׁ צֶמֶר וּפִשְׁתִּים שָׁעַטְנֶז
וּבְכֹל דּוּ שִׂיחַ מַכְנִיס אֵיזוֹ עֶז
הוּא חֲלַקְלָק שֶׁחוֹמֵק כִּצְלוֹפַח
וּבְעוֹשֵׂי טוֹב עִמּוֹ מְשַׁלֵּחַ רֹמַח
כִּי רוֹאֶה בָּהוֹן וּבַחַיִל כֹל הַכֹּחַ
עתיד להיות פּוחֵחַ
שֶׁלא זכר שהַכֹּל גָּלוּי וּפָתוּחַ
יוֹם לְיוֹם יַבִּיעַ אֹמֶר ולְֹֹא נִזְהַר
וְלַיְלָה לְלַיְלָה יְחַוֶּה דַּעַת נֶאֱמַר
אָכֵן זֶה טִפּוּס מֻכַּר
זֶה הַגֶּבֶר אשר יְיַסְּרֶנּוּ יָהּ

תזכורת למבקשים לשכוח

עבדים היינו לפרעה במצרים. טוב למבקשים לשכוח לזכור מילים אלה, כי סִפּוֹר השעבוד למלכות זרה, שתחילתה נעשית או אפילו בששון מרצון, ראה יעקב אבינו ובניו ברדתם מצרימה, וכשמסתיימת הירידה כפי שקרה לעמנו לאורך תולדותינו, היא מסתיימת לרוב באסון. להוותנו הרגלנו את עצמנו להלל ולשבח ארצות אחרות ועמיהן, על אדיבותם ועל התנהגותם ועל היחס שזוכים אנו לו מהם ותמיד גינינו את עצמנו על שאנחנו חסרי נימוס, ומתנהגים אדם אל רעהו בכי רע. אולם זה ההבדל בין לחיות בקרב משפחתך כאחד מבניה לבין לחיות תקופה קצובה בקרב משפחה זרה. ההתרשמות החיצונית שׁוֹבַת הלב מיחסם והתנהגותם של בני ארץ זרה, איננה מצדיקה לרעות בשדות זרים. זה איננו מצדיק להיות עבדים בנפש וברוח לאחרים. ואם ננמק זאת בחיפוש אחר פרנסה, זה נימוק שקרי, כי לו היורד מן הארץ היה מוכן לעבוד בחקלאות בשיפוצים, בסבלות ובהובלות, ובעבודות פיזיות אחרות שהוא יעשה אותן בארץ היעד, כי אז היה זה מוצא פרנסה המכבדת את האדם בארצו. מתברר כי היוצא לרעות בשדות זרים, איננו בורר את העבודה, כדי להצדיק את ירידתו מן הארץ ואין נפקא מינא אם הוא נעשה עבד לשליט הארץ ולתושביה. לא בכדי פתחתי בדיבור על ההגדה שהיא לא רק טקס. אלא יש לה משמעות לאומית ממדרגה ראשונה. הסדר שכל בית בישראל מקיים אותו מהווה מעין תזכורת לאלה ששכחו את עברם לשוב לשעה קלה אליו ולשחזר איך קרה מה שקרה, שירידה למצרים שלא על-מנת להישאר שם, מסיבות שלכאורה היו מבחינה היסטורית מוצדקות, הפכו את הירידה הזמנית לקבועה, ולהשתעבדות לתאוותיהם שהפכה את בני עמנו עבדים משועבדים לזרים. ההגדה באה להזכיר לקורא איך הסיפור התחיל ואיך הוא נמשך ואיך יכול היה להיגמר אילולא הוציאנו הקב"ה ממצרים.

ההגדה של פסח וצורתה

ההגדה לא חוברה בידי מחבר אחד. היא הלכה ונתגבשה לצורתה המוכרת לנו במשך שנים רבות. אולם בתקופת הגאונים, הלכה וקיבלה את המבנה שלה הכמעט סופי על-ידי רבי סעדיה גאון. זה היה במאה העשירית למניינם, והיא גובשה סופית ונערכה מחדש סופית על-ידי הרמב"ם במאות האחת עשרה-השתים עשרה למניינם. המוטיב כפי שנאמר לעיל, הוא סיפור ההשתעבדות מרצון והיציאה משעבוד זה. הדבר הנוסף שטמון בקריאת ההגדה ועשיית הסדר שגובש, הוא גיבוש צאצאי יעקב שהיו כשבעים נפש ברדתם למצרים והפכו לעם. המטרה מקריאת ההגדה והסדר שנקבע לקריאתה, נועדו להקנות תודעה על התהוותו עם ישראל כעם משוחרר מעבודת אלילים וממנהגי אומה אחרת לעם שיש לו שפה משלו, אמונה משלו, מנהגים משלו וארץ משלו. כאמור, חשיבות קריאת ההגדה לא רק בתוכן שלה, אלא בהקניית ערכי דת משה וישראל, לכן המוטיב הוא והגדת לבנך ביום ההוא לאמור, בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים. בעבור מה, בעבור עבודת אלהינו ובעבור הארץ שהובטחה לנו ובעבור התורה שניתנה לנו בהר סיני. שלא כמו סדר התפילות שחרית, מנחה וערבית שיש להתפלל רק בשפה העברית, ההגדה של פסח תורגמה להרבה שפות, כדי לאפשר לאלה החיים במדינה אחרת, לקרוא את סיפור יציאת מצרים ולספרו לצאצאיו בשפה הנהירה להם.

סיפור יציאת מצרים ומטרת היציאה

בהגדה של פסח, נוכל למצוא סיפור היציאה ממצרים, מטרתה ותכליתה בקטע שהמסובים בסדר פסח אומרים דיינו. וזה מתחיל בפירוט ההליכים שנעשו למעננו: הוציאנו ממצרים, עשה בהם שפטים, עשה באלוהיהם, הוליכנו במדבר, נתן לנו את התורה, והאכילנו את המן, הביאנו אל הארץ המובטחת ובנה לנו את בית הבחירה, בית המקדש. הסיום של קטע הנקרא כהא לחמא עניא: השתה הכא, לשנה הבאה בארעא דישראל, מצביע על כי מחברי ההגדה חיו בגולה ולא בארץ ישראל והם מזכירים לכל הַמְסֻבִּים לסדר פסח שם וקוראים את ההגדה, שבשנה הבאה יהיו בארץ ישראל משוחררים מעבדות. השתה הכא עבדי לשנה הבאה בארעא דישראל בני חורין. השאיפה הזאת לשוב לארץ ישראל, דווקא נתגשמה מצד אלה שקצה נפשם מישיבתם בארץ נכר משועבדים שעבוד נפשי, הם ביקשו להשתחרר ממנו בארץ ישראל ועלו בהמוניהם לארץ תוך מאבק וסכנת נפשות. זאת הציונות שלמדנו אותה. כל תנועות העלייה לארץ האבות הגשימו את הציונות הלכה למעשה. גם אם לא מודים הם בגלוי כי העלייה לארץ והשיבה אליה מקורן באמונת עם ישראל באלהי ישראל שהבטיח את שיבת ציון וקיים, אין בזה כדי להמעיט מערך המעשה עצמו. בחרתי לסיים את הדברים על חג הפסח בדברים שכתבתי בשנים שעברו. הם תקפים בכל הזמנים וטוב לקרוא אותם ולשוב ולקרוא אותם.

עִם סִיּוּם קְרִיאַת הַהַגָּדָה יֵאָמֵר אֵין דַי בְכַךְ לְבַּדָּה
יְצִיאַת מִצְרַיִם אֵינוֹ טִיּוּל סֶבֶל גָּדוֹל וָרַב, בּוֹ כָלוּל
סֶבֶל זֶה עַמֶּנו לֹא הִרְתִּיעַ לָאֶרֶץ הַמֻּבְטַחַת לְהַגִּיע
לֹא עַל מַגַּש-כֶּסֶף הֻגְשָׁה וּלְעוֹלָם שׁוּב לֹא יִטְשָׁהּ.

פֶּסַח יָשׁוּב כָּל שָׁנָה כְתָמִיד וּבְהַהַגָּדָה נַחְזוֹר וְנַגִּיד:
עַל אַחַת כַּמָה וְכַמָּה טוֹבָה וּמְכֻפֶּלֶת עֲלֵינוּ הַחוֹבָה
לַעֲשׂוֹת וְלֹא לִסְמוֹךְ עַל נֶס שֶאַחֵרִים יִלַּחֲמוּ בַנּוֹגֵס
בַּעֲמִידָה אֵיתָנָה טָמוּן הַכֹּל וּבְאַחְדוּת אֵין צָר שֶׁיָכוֹל.

אָכֵן עֲבָדִים הָיִינוּ בְּמִצְרַיִם אַךְ זֶה לֹא יִקְרֶה פַעֲמַיִים
אִם נִלְמַד אֶת הַלֶּקַח כַיָּאוּת שׁוּב לֹא נְאַבֵד הָעַצְמָאוּת
בְּסִלּוּק שִׂנְאָה וְיִשּׁוּר הֲדוּרִין עַמֶּנוּ יִשָּׁאֵר לָעָד בֶּן חוֹרִין
זוֹ לֹא רַק תִּקְוָה, זֶהוּ תְּנָאי קִיּוּם הַתְּנָאי תָּמִיד כְּדַאי.

תאריך:  29/03/2013   |   עודכן:  31/03/2013
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
האמירה, שבהעדר הצדק המדיני לא ניתן להשתית צדק חברתי, היא למעשה מעוגנת בסיפור ההגדה, היא מעוגנת בנכס היקר שיש לנו בטקס ליל הסדר. ההגדה של פסח פונה אלינו, המסובים לסדר הפסח, בבקשה שנזין את הזיכרון ההיסטורי שלנו בכמיהה לחברה, המבוססת על אדנים של שוויון חברתי. אבל תמיד נזכור, שהיינו זרים בארץ אחרת, ואת כמיהתנו לצדק שלנו עלינו לעגן תוך עשיית צדק גם לאחר החי בתוכנו וסביבנו.
29/03/2013  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
החג שלנו מכונה בתורה "חג המצות" בעוד ה"פֶּסַח" הוא שמו של הקרבן שהוקרב בערב החג. מאז חורבן בית המקדש, אין אנו מקריבים קרבנות אבל את שמו של הקרבן משמרים בשמו של החג. המילה הזאת מופיעה בתורה לראשונה בקשר ליציאת מצרים כמובן; וכך נאמר שם בהוראות לקראת היציאה, בנוגע לאכילת בשר הקרבן שהקריבו בארבעה עשר לחודש הראשון [שמות י"ב]: [יא] וְכָכָה, תֹּאכְלוּ אֹתוֹ--מָתְנֵיכֶם חֲגֻרִים, נַעֲלֵיכֶם בְּרַגְלֵיכֶם וּמַקֶּלְכֶם בְּיֶדְכֶם; וַאֲכַלְתֶּם אֹתוֹ בְּחִפָּזוֹן, פֶּסַח הוּא לַה'. לפני כן נדרשו לסמן את פתחי בתיהם בדם הקרבן. והמטרה - באותו לילה הייתה מכת בכורות במצרים ודם הקרבן, שסימן את בתי בני ישראל, הרחיק מהם את הסכנה של היפגעות ממכת בכורות: [יג] וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת, עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר אַתֶּם שָׁם, וְרָאִיתִי אֶת-הַדָּם, וּפָסַחְתִּי עֲלֵכֶם; וְלֹא-יִהְיֶה בָכֶם נֶגֶף לְמַשְׁחִית, בְּהַכֹּתִי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.
29/03/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
על-פי הערכות מועצת הדבש, כמות צריכת הדבש לחג הפסח והמימונה השנה, תעמוד בדומה לאשתקד על כ-800 טונות דבש, המהווים כ-20% מצריכת הדבש השנתית בישראל.
28/03/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הזמנת עניים לשולחן הסדר נובעת מתוקף התפקיד החברתי שיש לכל אחד מאיתנו. יש לנו מחויבות נחרצת כחברה לבנות לדורות הבאים חברה שוויונית, חברה המבוססת על עקרונות של צֶדֶק חברתי ולא של צְדָקָה בחברה.
28/03/2013  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
מי חגג את סיפור יציאת מצרים במלון "קיסר פרימייר" אילת?
27/03/2013  |  עדי וילדר  |   הודעות כלליות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il