קראתי בעניין את מאמרו המרתק של ד"ר מילשטיין "הפילוסופיה של הטרור". בנקודות שונות איני מסכים לו, ולכן אתן את פירושי שלי לסיפור קין ולנושא היעילות והסאוב האנושיים.
www.nfc.co.il/archive/003-D-8240-00.html?tag=8-50-02 ראשית, קין היה רוצח, אך בעיקר, אדם לא יוצלח ולא יעיל.
אלוהים לא אהב את מנחת קין חסרת הטעם, פרי אי יוצלחותו. אלוהים אומר לקין לאחר שמנחתו לא נשאה חן בעיניו: הלוא אם תיטיב –שאת; ואם לא תיטיב, לפתח חטאת רובץ ואליך תשוקתו ואתה תמשל בו". הכוונה לכך שאם דרכיך יהיו יעילות וצודקות יותר - מנחתך תעלה חפץ ותהיה בעלת טעם (שאת). אלא שתשוקתך היא לחטוא, דהיינו נטייתך מסואבת, הלא יוצלחות טבועה בך, ורק השליטה העצמית וידיעת גבולותיך יכולה להפכך למשהוא סביר.
לכן חי קין על חשבון אחרים שישאוהו על גבם בהקימו עיר. קין מנוכר לטבע ("האדמה לא תוסף תת כוחה לך"), ודרך השרדותו העיקרית הופכת לטפילית. רק הקיום החברתי-עירוני יכול לתמוך בחסרי היכולת אשר במצב הטיבעי, נוכח חוסר כישוריהם, לא היו שורדים.
מדוע בסקנדינביה אין טרור? כי היעילות והתודעה הערה הם הטעון המשכנע ביותר.
הדבר הקובע בהיסטוריה היא רמת האוכלוסיה. סיפור עירו של קין הוא סיפור העיר המסואבת הראשונה בתנ"ך, וזאת לפני אנשי המבול צאצאי קין ("וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ וכל יצר מחשבות ליבו רע כל היום") וסדום. התנ"ך כולו הוא סיפור המלחמה בסאוב האנושי (ראה קישור 1).
ישראל כיום היא במידה גבוהה מדינת קין: ראשיתה בחוסר היעילות ואכזריות-קין של בני העליה השנייה (התאכזרותם לעולי תימן, שחצנותם והתנשאותם אשר קוממו עלינו את ערביי ארץ ישראל שחיו עם היהודים בשלום מאות שנים). והמשכיותה הטעם הטפל והשמנוני לתודעה ולנפש של מנחת קין המתבטא בתרבות הטפלה בישראל וסאוב ואי יעילות רוב המערכות בה.
לכן, אנשי קין - האוליגרכיה השלטת בישראל - ניזקקים לטרור הערבי כדי להסיח את לב העם מסאובם השמנוני וחוסר יעילותם.
בהיעדר הטרור מתגברת הטיפלות הזאת ללא נשוא, והעם, טובי העם, בורחים מישראל בהמוניהם (ראה קישור 2). יורדת רמת האוכלוסיה, היעילות - נפגעת עוד יותר, ונחת זרועו ופיראותו של שילטון קין עולים.
לכן, הטרור החיצוני מאפשר לישראל לא להתפורר.
הציויליזציה העיברית שואפת ליעילות וליושר ("כי צור תמים פועלו" –ראה פרשת האזינו). הטרור הוא עמלק - גורם פרוע ומנוון נושא סאוב המנוגד לציויליזציה העיברית. אלא שהגורם הפוגע ביעילות היא מה שניתן לכנות "מילכוד היעילות" – הסתרבלות מערכות החיים באוסף ענק של תקנות וחוקים. הקיום האותנטי הופך לסירבול פורמליסטי חסך נשמה בסבך הריטואלים הריקים הללו והסאוב שוב עולה כפורח. לכן אומרים נביאי ישראל המאוחרים: "מה בצע לי בקרבנות" וזועקים "לגול את ערלת הלב" –שחרור התודעה הערה והחייה הנחנקת במעטה ריק, פורמלי ושמנוני של חוקים ממיתי נשמה.
קישורים:
רוח התנ"ך ומהות האנשים הנושאים אותה
www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ShowMessage.asp?ID=1874509 האבסורד וההשלמה בחיים בישראל
www.e-mago.co.il/e-magazine/absurd.html