|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
"גלריה תל אביבית" - תצוגת קבע

לכלוך וזוהמה במחיר מופקע - ללא הפסקה

רבים מן התל אביביים הם "שלוכים" ברשות הרבים, לא מחנכים אותם לקצת אסטטיות ולא כופים על בעלי הבתים לשפר את סביבת המגורים
19/04/2013  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות

לערים כמו ירושלים וחיפה יש היופי הטבעי שלהן וכול מאמץ של שיפור חיצוני מוסיף להן נקודות חן. תל אביב לא מצטיינת ביופי טבעי, למעט הים, אבל חיים בה אנשים במלוא מובן המילה. אך תושבי תל אביב במקום להפוך את המקום לנאה יותר, מוסיפים זיהום וכיעור, ואין גורם מחנך שיטביע בהם את התודעה של קצת אסטטיות במטרופולין נחשק.

האמירה "הווה יהודי באוהליך ואדם בצאתך" היה לה בגולה גם פן שלילי. בשעה שברשות היחיד היהודים הקפידו על ניקיון, גם העניים שבהם, רשות הרבים הייתה שייכת לגויים. משום כך כאשר שטפו וקרצפו רצפות או עשו ניקיון כללי, כמו בערבי שבתות וחגים, השופכים הוטלו החוצה, גם למטה וגם מלמעלה. לקראת פסח, כטרמפ על ביעור חמץ , היהודים לא רק סיידו את הבתים בפנים ומרקו את כלי הנחושת והבדולח, אלא הריהוט כולו עבר חידוש, והוא, ובעיקר השטיחים, הכרים, הכסתות שמיכות הפוך- הוצאו לחצרות ושם תוך חבטות עזות נוער לחלל כל האבק שדבק בהם בחודשי החורף וכל הנוצות שנשרו משמיכות הפוך. מלאו את החלל. היה אביך בשטעטל באביב..

במדינת היהודים תוכלו לראות את המראות האלה גם ב"מאה שערים", ו"בתי וורשה" בירושלים, בערבי שבתות וחג. אלה לא כמויות שיכולות לנקות כביש. אבל ההלך אם הוא לא שם לב יכול לקבל שפריץ רציני. אחד ההרגלים שהבאנו מן הגולה, אף שרשות הרבים כאן לא שייכת לא לפולין, לא לאוקראינה ולא להונגריה. היא של מדינת ישראל. והגרוע מכול ש"מורשת" זאת עברה לדור הצעיר שלא גר במאה שערים ולא בירושלים אלא במטרופולין ללא הפסה, שמפליא לתרום לכיעור הסביבה.

כבר עסקתי בעבר בבלוג שלי ובאתרים אחרים שבהם אני מפרסם את רשומותיי , בהיבטים שונים של המראה התל אביבי. גם תוך ציון ייחודה של העיר הזאת כמטרופולין תרבותי, אמנותי, בידורי שאין כדוגמתו בעולם. אבל גם עסקתי בהיבטים אחרים כולל ההזנחה של דרום העיר וכיוצא באלה.מה שהביא אותי לחזור לנושא הזה הוא ביקור בבית של ידידה, אמנית, אשר גרה במרכז העיר בבית שנועד להריסה זה כמה שנים. מצד אחד מאפשרים לדיירים חדשים להיכנס, תוך הודעה שהם עלולים למצוא עצמם בחוץ. מאידך תוך הזנחה, לכלוך, זוהמה משוועת בחזית, בכניסה בחדר המדרגות והכול בזכות אותה "זמניות" ישראלית. בהיכנסי לבית חשבתי לתומי שטעיתי. ומדובר באיזו ג'ורה שזנוחה שנים ומשמשת הומלסים בעתות של קור עז. אבל לא. זה מקום מגורים. היא גרה בדירת 3 חדרים בקומה השלישית. ללא מעלית, ללא חנייה אבל תמורת זאת היא מקבלת "בונוס" של זוהמה, פסולת, לכלוך שמצטברים. ב"גלריה" שמובאת להלן. המחיר 5000 שקלים פלוס.לא כולל ארנונה,מים, חשמל, גז, וגם לא וועד בית. אין וועד בית. באותה עיר שבה שדה התעופה עלוב, ושרות לקוחות של חברת דן להסעת מטרופוליטאנית, הוא צריף עלוב במסוף ארלוזורוב. כיעור, פיגור, לכלוך - ללא הפסקה.

"ככה עושים כולם" כמעט - אופרה של לכלוך

בתל אביב מתגוררים רבבות תושבים בשכירות אולם זאת לא שכירות של דמי מפתח כמו שהיה פעם. כלומר שילמת סכום מסוים, גבוה יחסית, של הפקדת כסף, אך שכר הדירה היה נמוך ויכולת להישאר במקום כול חייך. היה ורצית לעזוב ,עליך היה להפריש סכום מסוים, כשליש, אם אני לא טועה, לבעל הבית ,מן הסכום שקבלת מהדייר החדש. והדייר היה אחראי על הדירה כול עוד הוא שכן בה. הפעם הבסיס הוא חוזה שנתי ודירה של שלושה חדרים עולה פחות או יותר כששת אלפים שקלים במרכז העיר.וכאן מתחילה ומסתיימת הבעיה.

רבים מבין שוכני הדירות הם צעירים, סטודנטים או עובדים בעיר, אשר לדידם הדירה היא מקום לינה, משל לאיזה אוהל במדבר.הם מחליפים דירות כמו שהולכים לסרט אחד, קונים פופקורן וקולה, משאירים את הלכלוך, והולכים. מחר הם הולכים לסרט אחר ומשאירים אותם עקבות. במילים אחרות, אין להם לדור הצעיר- הלא נשוי בעיקר , יחס- לא לאכסניה, לא לרכוש, לא לסביבה. הם עובדים, הולכים בערב לבילויים, באים לישון וחוזר חלילה. וכאמור, הם מוצאים את הדירות די מהר אם יש להם הכסף. התוצאה היא לא רק דירות מבולגנות בפנים אלא לכלוך וזוהמה בחוץ. לכך תורמים ברוב חוצפה כול מיני אנשי שרות, אינסטלאטורים, מסגרים, חשמלאים, שמרטפים ועוד - עם מדבקות שגם אם רוצים להסיר אותם - קשה מאוד. ברשות הרבים שמו קץ למדבקות האלה בתחנות האוטובוסים. תקנות מוניציפאליות יכולות לשים קץ לפלישה הזאת של פרסומת של מגפה מדבקת ברשות היחיד. הדיירים הצעירים לא מתאמצים. להפך, הם מוסיפים את השרבוטים על תיבות הדואר ולפעמים, מתוך דחף אמנותי, גם קצת גרפיטי בחזית ובמבואה.

כאן נכנס לתמונה בעל הבית. כלומר הוא לא נכנס לתמונה. הוא נמצא מחוצה לה- במסגרת. נוח לו לקבל עשרות אלפי שקלים בשנה, אם הבית שייך לו, ולתקן את הדרוש תיקון מיידי בתוך הבית על-פי המתחייב בחוזה, ולהשאיר את רשות רבים המשותף( הבית שלו ) לחסדי הזמן. והזמן עושה את שלו. הוא עושה את צרכיו בבניינים של העיר ללא הפסקה. אין מי שיאסוף את הדרעק הזה . כאן לא מדובר בכלבים ובבעליהם שמטיילים בפרק. כאן מדובר בנכס שלא נייד שמעלה צחנה. והרשויות לא עושות מאומה כדי שבעלי הבתים האלה יעשו למען שיפור הסביבה שלהם. מכיוון שצעירים רבים מפרסמים באתרים על ביקוש לשכירת דירה, בעלי הבתים של אותם בתים שהזכרתי יכולים להיות "נדיבים" ולהודיע לדיירים מתלוננים כי אין שום בעיה עם החוזה. הם יכולים לעזוב בסוף החודש, בניגוד לנאמר בחוזה. היה אם הדייר ה"מאושר" אכן עוזב את הדירה, כבר נמצאים בתור דיירים צעירים אחרים, "מאושרים" גם כן ואלה מוכנים לתת עוד 100 שקל לחודש לבעל הבית החמדן. זאת השיטה. הצע וביקוש ביקוש והיצע בעיר הנחשקת הזאת. איך מיוחסת אמירה לדיזנגוף כאשר ביקשו להקים בעיר העברית רובע של אורות אדומים: "שימו גג על העיר".

בעצם, בשיפור - יש ערך מוסף והוא שמירה או העלאת ערך הרכוש. ויש כאלה גם בדרום העיר, אשר בבית הישן הם דואגים לניקיון ולקצת איפור. אבל בעלי הבתים מן הסוג שהזכרתי כאילו מסתמכים על כך שלא כדאי להשקיע כי הבית בסופו של דבר ייהרס ועליו ייבנה גורד שחקים והם יקבלו הרבה כסף תמורת הנכס. אז מדוע עליהם להשקיע. מבחינתם זה שיקול נכון. המגזין דה-מרקר מה-10.4.2013 מעלה השערה מעניינת: "...תושבי צפון תל אביב, שקנו דירות לפני 34 שנה - הצליחו. אך האם הדירה שלכם - במיקום לא מאוד אטרקטיבי - יכולה להיות הסחורה הלוהטת בעוד 10, 20 או 30 שנה? איך נוצר מיקום נחשק, כזה שכל דירה מתפוררת בו שווה מיליונים?"

המחלקה לכיעור פני העיר

אז הנה, אפשר מאוד שההזנחה היא מכוונת. כלומר, עושים הכול שהדיירים הקבועים יברחו. בינתיים משכירים לסטודנטים דירה בבית שמיועד להריסה ונהנים מכול העולמות. אבל היכן הרשות המוניציפאלית, לא בהקשר הנדל”ני, אלא בהקשר האסטטי, המודעות של התושב שהוא משלם הרבה כסף בעבור בית מוזנח ומתפורר. התפקיד של העירייה במקרה זה הוא גם לכפות את הניתן להסדיר בתקנות וגם לחנך את הציבור לאסטטיות. ויש דרכים לכך.

בירושלים של טדי קולק, הדבר נעשה. מי שפעם ראה את "הקטמונים" העלובים ומבקר בהם היום, לא יזהה את ה"סלאמס" שהיו במקום. טדי עשה זאת. לכלכו, זיהמו שוב ושוב והוא חזר וניקה, חזר ושיפר. ובבקרים בא למקום לראות מה קורה. והדינאמיקה והחינוך עשו את שלהם.

רון חולדאי הוא לעניות דעתי ראש עיר טוב והוא ללא ספק יזכה לקדנציה נוספת. מגיע לו. הוא הבטיח שהוא יישאר ראש העיר עד שתהיה רכבת תחתית. אז אנא אדוני ראש העיר- קבע גם כמטרה לא רק מה שיקרה בתחתונים אלא גם בעליונים. שניהם באים לענות על ה"צרכים" .אפשר בין היתר לחנך האנשים ב"לילה הלבן" שיבקרו במספר בתים שעטויים "לכאורה" יפה אך הצצה קלה בשולי הבית תגלה ערווה לא סימפטית.עגבת סביבתית.

בשולי הרשומה, כאילו בהזמנה - שתי ידיעות הקשורות לנושא. ב-עמוד שמוקדש לכותבים מחוץ למערכת כותב ערן אלדד (הארץ, 2.4.2013) על התקופה שבה בתל אביב פיקחו על שכר הדירה. הוא פותח את הרשימה במקאמה שכתב נ.שחור בעיתון "דבר" ב -1 באפריל(!) 1935 שמתחילה ככה: "בעיר תל אביב ניקיון גמור, לספסר במגרשים בהחלט אסור..." הידיעה האחרת אף היא הופיעה בעיתון הארץ (28.3.2013). בדיווח של עופר אדרת נמסר כי עבודות שימור בבית תל אביבי משנת 1921 חשפו ציורי קיר מרהיבים שכוסו בשכבות צבע רבות. אני מציע להרחיב את היוזמה להרבה בתים גם כאלה שנבנו אחרי שנת 1921. אולי מתחת לפני השטח יגלו את הצבע של ה"עיר הלבנה" של פעם.

פורסם במקור: אתר המחבר "זרקור"
תאריך:  19/04/2013   |   עודכן:  19/04/2013
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לכלוך וזוהמה במחיר מופקע - ללא הפסקה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דאגנית
20/04/13 08:33
 
דאגנית
20/04/13 17:46
2
שמיל44
20/04/13 09:52
3
מאבד תמלילים
20/04/13 14:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איך נפל משמיים נוחי דנקנר. אני זוכר היטב את הימים כאשר דנקנר זכה לשבחים מקיר אל קיר בגין גאוניותו הפיננסית, נועזותו, נטייתו לצדדים רוחניים (מסעות בהודו; קשרים עם ה"רנטגן") נדבנותו הרבה ופעילותו החברתית הענפה. אפילו עיתונאים נשכניים במיוחד הפעילים בחזית טוהר המידות הזדרזו להעניק לו תעודת יושר . אריה אבנרי למשל יו"ר אומץ הכתיר את נוחי דנקנר בתואר "הטייקון החברתי" והוא לא התכוון לתספורת שקרנות הפנסיה האנטי חברתיות שלנו ספגו בגלל אותו טייקון - וכך כתב אבנרי:
19/04/2013  |  משה גולדבלט   |   מאמרים
'אדם אחד משתעל, וכל הארץ חוטפת שפעת'. זהו למעשה המֶסֶר שמשקף סיום הפרשה בסוגיית ההקפדה על טהרת המשפחה. "ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה". לפנינו אפקט הפרפר, המונח ביסוד חוק האקולוגיה הרוחנית, המלמד על הזיקה הרוחנית-פיסית שקיימת בין האדם לסביבתו.
19/04/2013  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בנופה של ירושלים עיר הרגל הגדולה אליה נפנו כל ישראל שלוש פעמים בשנה, הייתה אבן גדולה שניכרה בקומתה מוצבת בכיכר שהכל עשו אותה צומת. "אבן הטוען" קראו לה וכך היא נזכרת בשמה. "כל מי שאבדה לו אבידה נפנה לשם, וכל מי שמוצא אבידה נפנה לשם. זה עומד ומכריז, וזה עומד ונותן סימנין ונוטלה" (בבא מציעא כ"ח, ב'). פעמים אני מהרהר לדעת אם פרנסי הציבור שעשו מעשה נאה וחכם לשם המכריזים על האבדה ולשם המחזרים אחריה וכינסו אותם למעין פונדק אחד, היו ערים לערכה המטפורי של אמצאתם. דבר האבד, כל עוד מחזרים אחריו, אינו אבד ואף על-פי כן קוראים לו "אבדה" כאילו שאינו חוזר מפני שאינו קיים עוד. יכול שייאוש בעלים עושה את האבדה לחלוטה, אבל היא עצמה קיימת, במקום אחר, ביד מוצא שהיה לבעלים חדשים, ואפילו לא מצא אותה איש - היא קיימת במקום בו היא מונחת. היא אובדת, אבל אינה אבודה.
19/04/2013  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
חושבים אנו בנפשנו ערב שבת קודש ומספר שעות אחרי השיעור הקדוש אשר היה בהיכל הישיבה הקדושה באשדוד, מה הלימוד שנלמד מהמיוחדות והאווירה הקדושה אשר הייתה בהיכל הישיבה. וחושבים אנו בנפשנו: ידוע המעשה בתלמיד שפנה לרבו ואמר לו: רבי הקדוש, מספרים אנשים ואומרים שהרב נותן עצות וסגולות מיוחדות אשר מביאות לדברים גדולים ומיוחדים, תתן לי רבי הקדוש סגולה להגיע להיות ירא אלוקים. ענה הרב ואמר לתלמידו: אני אינני מכיר סגולה או כל דבר אחר אשר מביא את האדם להיות ירא אלוקים, אבל אם אתה רוצה סגולה, אני יכול לתת לך סגולה להיות אוהב אלוקים.
עברנו (יחסית בשלום) את ימי הזיכרון ואת יום העצמאות וכמו בכל שנה, גם השנה ראיתי רשימות מִכּוֹתבים שונים המעלים תהיות בדבר הסמיכות שבין ימי הזיכרון והעצמאות, וגם מעט התייחסות לתכנים של הימים האלה. באופן אישי, החלטתי במודע להימנע השנה מהתייחסות מקדימה לימים אלו; אבל כעת, במבט לאחור, דומני שאפשר להפיק תועלת מהתבוננות במשמעותם של ימים אלו לאור פרשות השבוע שנקרא בשבת זו, העוקבת לאותם ימים. ורק עוד הקדמה קטנה לפני כן, בעבר כתבתי לא מעט בנושא זה והכיוון הכללי היה שלילה די גורפת של התכנים הממלאים ימים אלו, ובמידה לא מעטה גם שלילה של התשתית הרעיונית המונחת בבסיסם. בכללות, טענתי כי בימי הזיכרון אנחנו מתמקדים בעבר ובעצם מחטטים בפצעים כואבים ללא תועלת, בעוד ביום העצמאות אנחנו נהנים (???) מההווה בלי לשאת מבט אל העתיד.
19/04/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il