|   15:07:40
דלג
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

"ימים של חסד"

ההזכרות בעבר הרחוק, מקרב את השירים כדי נגיעה ביוצרת ובעולמה אשר משחקים חליפות בין אור-וצל; קיים-ואיננו
13/05/2013  |   אדלינה קליין   |   מאמרים   |   תגובות

(ע' 9) ..."הַר נָמוּךְ, אֶפְשָׁר לוֹמַר "הָרוֹן" יָתוֹם./נִצָּב בֵּין שְׁנֵי בִּנְיָנִים וְהָרְחוֹב/אֲשֶׁר תַּחְתָּיו, מַחֲזִיק חָזָק שֶׁלֹא יִפֹּל עָלָיו"...//..."וְעַכְשָׁיו הוּא מֻקָּף גָּדֵר סָבִיב סָבִיב אָסוּר בִּכְבָלִים, מוּבָל. אַף הוּא/יִהְיֶה לְמִדְרָך לְבִנְיָן חָדָשׁ וּגְבַהּ-קוֹמָה וְלֹא עוֹד עֵשֶׂב פֶּרֶא וּמִשְׂחַק/הַמַּחֲבוֹאִים, מוּל חַלּוֹן הַמִּטְבָּח שֶׁהָיָה אַף הוּא בִּנְיָן אַחֵר,/זִכָּרוֹן לְהַר אֶחָד"...

ניתן לחוש במשפט הנ"ל את הגישוש אחר 'המקום' - (בית ותכולתו - חצר וסביבתו). אותה הממשות שהייתה נחלת הילדות.

לצד 'ההשלמה' שהעולם כמנהגו נוהג, ומתחלף ומשתנה ללא הרף. היום האדם בונה בית, מחר אדם אחר יהרוס אותו ויחליף אותו בבניין. והאדם, הוא רק 'אורח' המנסה ללא הרף להטביע חותמו במעשיו ובהגותו.

לעיתים, התרחיש עצמו נעלם מהסביבה, אולם הפעולה נחרטת בזיכרון הקולקטיבי (בין אם זאת פעולה חיובית, או פעולה שלילית).

'הזיכרון' 'וההזכרות' המתקיימים כל העת זה לצד זה (בחלל ישותנו הפנימית) מתדפקים ללא הרף על לוח לבנו. ובפרט, כאשר 'החומר' (אותו מצרך בסיסי של קיומנו ישנו ומשרה ביטחון). דווקא אז, מתעוררים 'צרכי הרוח', ודורשים מאתנו מענה. מחד - לסוגיית יישור הדורים והשלמה עם העבר. ומאידך ההזדקקות להישען על קופסת הפלאים של: 'הישגים; ניצחונות; והצלחות' שהיו לנו, ומשם לשאוב 'עידוד וחיזוק' להמשך.
בקובץ שלפנינו, נמצא רסיסי עולם טעונים בדילמות המחפשות אהבה. בד-בבד נמצא גם עולם מובנה ומתחדש, מלא עד גדות בגעגועים ובכמיהה; בחלומות ותקוות - אשר במהותן שואפות להגשמה.

ביצירה הגדולה מכולן (ע' 12-14) נמצא נגיעות דרמטיות קרובות- ומרוחקות של 'היזכרות'. מקורם - 'בחסר ובריק' של ילדות, אשר אינם מרפים (לעיתים 'ההיזכרות' שוטפת. לעיתים היא מקוטעת).

עולם ילדות זה, מנותב אל תוך חיי קהילה בה קלועים נורמות ומשמעת חסרת פשר (פרק 5 בשיר) פותח: ..."וְכֻתֹּנֶת, וְחַלּוֹן הוֹלֵךְ לְמִדְבָּר צָחִיחַ/כְּשֶׁהוּא צוֹפֶה אֶל פְּנִים/בִּקְרִירוּת בַּת חָמֵשׁ"... באמירה חזקה זאת פוגשים בצומת של 'אין מעבר' משני עברי המתרס. דהיינו, מאותו חום מדברי (קיצוני), אל קור פנימי (קיצוני, לא פחות). הדברים מובילים 'לאין חיבור'. הדימויים הקיצוניים של 'חום-קור', הם חלק מהוויית ילדות בו קלועה נפש ילדה בת-חמש, בעודה מלקטת פרורי עברה באמצעות מקום הנקרא:
'כפר יחזקאל'.

'הנתק והנטישה', מהווים אפוא סמל תמידי למאבק גורלי המתחולל ללא שליטה. (פרק 9 בשיר) מודיע: ..."אִמָּא בָּאָה וְשׁוֹקוֹלָד./בֹּשֶׂם פְּרָחִים מַבְטִיחַ חֲלוֹם / וְשׁוֹקוֹלָד עַל צִפֹּרֶן/מַדִּיף גַּעְגּוּעַ"...

אצל ילדה בת-חמש, לא תמיד ברור - באם 'הגעגוע' נוטה יותר כלפי: 'האֵם', או כלפי: 'השוקולד'. (כנראה לעולם גם לא נדע. שכן, המשפט מחבק באותה נשימה גם 'אֵם', וגם 'שוקולד').

בהמשך השיר (פרק 11) ישנו הסבר: ..."הַמְטַפֶּלֶת 'פָּאשָׁה' מְחַבֶּקֶת אַהֲבָה לִילָדִים/אֲסוּרִים מֵהוֹרִים"...

האם אותה ילדה בת-החמש (שנותרה מאחור), מבינה כי היא לא ננטשה
על-ידי הורתה לצמיתות... אלא באופן ארעי בלבד?!

לכאורה ('הפנמת' הדברים, הם חלק אינטגראלי של כללי המשחק),
תשומת ליבה של אותה ילדה מתפנה לנושא: איך מתחלקים 'באהבה' שמעניקה המטפלת 'פאשה' (עם יתר הילדים/האֲסוּרִים מֵהוֹרִים).

ההיבט המשתמע (מהמשפט המצוטט שלעיל), בהקשר למילה: 'אֲסוּרִים' (להורים), מקבל כפל משמעות. כמו: 'אסִירִים' שהורחקו ממשפחתם ומסביבתם (בעקבות משהו 'אסור' אותו עשו). ועל-כך, באה 'ההענשה'.

את שקרה בהמשך 'הדרך' בפואמה שכאן, קשה לאחות לפאזל. כי נמצא גם סימני שאלה בדרך. ראה המשפט הבא (ע' 18): ..."דוֹד אֶפְרַיִם". כָּךְ הוּא נִקְרָא?/בָּא לָקַחַת יַלְדָּה/לְאִמָּהּ/בְּעִיר רְחוֹקָה"...

'ההיזכרות' (בסיטואציה הזאת) נושבת רוח צינית. הילדה, שוב איננה אותה ילדה תמימה שהייתה בבואה למקום.

נתעמת עם נושא זה להלכה בשיר (בע' 19): ..."בְּחִבּוּק גָּדוֹל שֶׁל לֵב/מִתְנַפֶּלֶת אִמָּא עַל יַלְדָּה/זָרָה"...

קשה עד מאד לקלוט מהמשפט שכאן, באם 'הניכור' (שנוצר באותו רגע קריטי של מפגש) נובע בשל 'הילדה' שהפכה זרה 'לאֵם'? או שמא 'האֵם' עצמה, הפכה זרה לילדתה?! אלו הן סממני 'הפרידה' אשר הותירו והטביעו בשתיהן את הנתק - באותו מומנט שנחרת.

הימים מוכיחים עצמם, יום רודף יום והנשמה מתבגרת וקולטת. וכך רושמת המשוררת (ע' 57): ..."אִמִּי מְרַחֶפֶת בְּעֵינַיִם מְתוּקוֹת./מְלַקֶּטֶת מַאֲכָל לְיוֹנִים, לִילָדִים קְטָנִּים/גְּדוֹלִים בְּטוּב הַלֵּב/וְגַדְלוּת הָרוּחַ"...

ובשורות שיר אחר (ע' 49) כתבה: ..."וְרָצִיתִי לוֹמַר עַל הַסְּלִיחָה לָךְ/אִמָּא יְקָרָה, וְהָאֶבֶן שֶׁל הַלֵּב תִּתְמוֹסֵס/וְתִתְנַגֵּן בִּפְעִימוֹת קַלּוֹת./הַמְּחִילָה נוֹלֶדֶת בְּהִתְרַחֲקוּת/הַכְּאֵב,/וְהַעֲנָנָים מְכַסִּים/פָּנַיךְ מְתוּקִים אִמִּי, פָּנַיִךְ/מְאִירִים"...
//..."וְרָצִיתִי לְזַמֵּר/עַל הָאַהֲבָה לָךְ"...

מנקודת ההארה הזאת, רושמת בת-אדם בשורותיה (ע' 71): ..."אִישׁ לֹא לִמֵּד אוֹתִי לִצְחֹק/סוֹף פְּגִישָׁה,/אוֹ רֵאשִׁית הוֹשָׁטָת הַיָּד"...//..."וּכְבָר אַתָּה הוֹלֵךְ וְהַדֶּרֶךְ פְּתוּחָה/לְמַה שֶׁאישׁ לֹא לִמֵּד אוֹתִי"...

אותה המודעות שצמחה והתייצבה בנפש המשוררת נותנת אותותיה
ביצירה שאינה משתמעת לשתי פנים (ע' 60): ..."נוֹדֵד מִמִּדְבָּר/לְמִדְבָּר"...//..."שׁוּם דָּבָר כְּבָר לֹא יִהְיֶה מַה שֶׁהָיָה"...//..."שׁוּם דָּבָר לֹא יִהְיֶה לִי/אָבָּא, אִמָּא, אַבָּא,/אִמָּא שֶׁלִּי"...

לעיתים, חיים שלמים עוברים על בני האדם, בעוד אינם מגיעים אפילו לאפס קצהו של תובנה אחת קטנה. שהיא בעלת משמעויות עמוקות ואדירות. המושג: 'מסוגלות להעניק' פותר את הקושיות, ומשיב את הרוח אל המפרשיות. דלית בת-אדם יודעת היטב לומר את האמת מהקצה הכי חד; צובט; וכואב (ע' 62): ..."הָרִיק הַזֶּה הוּא אֵבֶל/מִתְמַשֵּׁךְ, כְּמוֹ תְּחוּשָׁה/שֶׁל מִתְפָּרֵק מִנְּכָסַי, מִתְפָּרֵק/מִתְמוֹסֵס מִמִּי שֶׁהָיִיתִי/אֲנִי"...

כעת, משהשילה מעליה את המועקות, היא מתחילה פרק חדש (ע' 63):
..."אַבָּא רָקִיעַ/אֲנִי מְצַיֶּרֶת./אִמָּא אֲדָמָה,/אֲנִי מְעַרְבֶּבֶת"...//..."וְאַף עַל פִּי כֵן תָּנוּעַ הארץ"...//..."אִמָּא אֳדָמָה/יוֹלֶדֶת אוֹתִי מֵחָדָשׁ/מְקָרֶבֶת לְחֵיקָהּ"...

באם אנחנו מתקרבים לסוף או להתחלה, זה היינו הך. הלא אין נצחיות לאיש על פני האדמה (פרט ליקום). ואולם, כעת בת-אדם יכולה ליהנות מנשימה ארוכה, ולפלוט אנחת רווחה. בכך, שתטביע את נוכחותה ביקום כמשוררת - אשר אינה חוששת עוד להתעמת (ע' 72-73): ..."הַגּוף הַזֶּה שֶׁלִּי, שֶׁלְךָ/נוֹלַד מִטִּפָּה זוֹרַמַת/בָּאוֹר, בָּחֹשֶׁךְ/כְּעוֹף הָחוֹל/פּוֹרֵשׁ כְּנָפַיִם, נִצְמָד/וּמִתְרוֹמֵם גָּבֹהָּ./עַכְשָׁיו אֲנִי אוֹמֶרֶת: "חַבֵּק אוֹתִי חָזָּק/וּבוֹא, נַתְחִיל מִבְּרֵאשִׁית!"...

תאריך:  13/05/2013   |   עודכן:  13/05/2013
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ימים של חסד"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלא יועץ
13/05/13 12:17
2
יוסף כהן אלרן
13/05/13 19:42
 
אורה עשהאל
17/05/13 16:25
3
אורה עשהאל
17/05/13 16:20
4
אדלינה קליין
18/05/13 15:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דור לוחמי המחתרות בטרם קום המדינה, דור חברי ה"הגנה", הפלמ"ח, האצ"ל ולח"י, סוגר שנתון תשיעי. דור מדלדל והולך, יורד מן הבמה. אלה מביניהם שעודם עמנו עד 120, שזכו לאריכות ימים, כבר חיים 65 שנה במדינה העצמאית, שלמען הקמתה לחמו - הן בגירוש הבריטים הארץ, והן בהדיפת הפורעים והצבאות הערביים.
13/05/2013  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
מצוקת הדיור בישראל מוכרת זה מכבר כבעיה לאומית. מחירי הדירות מאמירים, המשקיעים ממשיכים לקצור רווחים שמנים מהשקעתם בנדל"ן, וזוגות צעירים נותרים ללא קורת גג בבעלותם, תוך שהם משלמים דמי שכירות גבוהים. פתרון קסם אין בנמצא, שכן "לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים".1 ברם, הירתמות משותפת של רשויות השלטון, בין אם באמצעות חקיקה (הכנסת) וחקיקת משנה, ובין באמצעות מנגנוני הפיקוח, דוגמת נגיד בנק ישראל, עשויה למתן את המצוקה.
13/05/2013  |  מאור חמני  |   מאמרים
בישיבות ובהתכנסויות שונות, חוזר ואומר יו"ר מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט, כי הגיע הזמן להפסיק לפחד מהחרדים. בנט מבטיח כי יפעל למינוי רבנים ציוניים בבחירות הקרובות לרבנות הראשית, וכי סיעתו תתמוך בחוק שהגיש ח"כ אלעזר שטרן להגדלת הגוף הבוחר ולמנות לו כ-20% נשים.
13/05/2013  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
במועצה לשידורי כבלים ולווין שכחו כנראה את קהל הלקוחות של ערוץ 20, את אלה שמשלמים 14.90 מדי חודש בשביל לצפות בדיירים בבית האח הגדול. אחרת קשה להבין מדוע מכל היבטים אליהם נדרשו בחרו להתעלם מאלה הצרכניים.
13/05/2013  |  עידן יוסף  |   מאמרים
לאחרונה פורסם כי המכון הישראלי לדמוקרטיה פנה לוועדת ההקצבות של עיריית ירושלים בבקשה להקצות לו מגרש בשטח המכונה קריית הלאום. הפרסום עבר 'מתחת לרדאר' של התקשורת ורק באתר 'מידה' הייתה התייחסות רצינית לנושא.
12/05/2013  |  ד"ר דב גולדפלם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il