הפוך לדף הבית אימייל אדום
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
מאמרים
ראשי  /   ספרים  שפה ושיח  תרבות    |  שתף:    |    |    |  
פורומים
ספרים
שפה ושיח
תרבות
ביטוח ופיננסים
שיווק מחלקה ראשונה
קלאב הוטל
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
אלפי נכים אינם מוגנים
25/07/2014   |   סימון אזולאי
 
 
 
טמפלרים תמורת ניצולים
25/07/2014   |   צבי גיל
 
 
 
10 שקלים משכורת ממוצעת, 40% אבטלה
25/07/2014   |   ג'קי חוגי
 
 
 
בדידותה של ניצנים
25/07/2014   |   אורי מילשטיין
 
 
 
להיזהר מאופוריה של הפסקת אש
25/07/2014   |   טובה ספרא
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
ביקורת על הביקורת של ניר תדהר
'מחשבות לעת לילה'. מנה ראשונה

בניגוד לניר תדהר המבקר, העדר ביקורתיות מספרו של חיים שפירא "מחשבות לעת לילה", אני סבור שכוחו של הספר הוא בהיותו בגדר מנה ראשונה לרוצה לקרוא מנות עיקריות ב-קירקגור, שופנהאואר וניטשה

▪  ▪  ▪
נתקלתי בספרו של חיים שפירא "מחשבות לעת לילה" כי הוא מעניין אותי בשיחותיו ברדיו וספרו התגלה לי כספר מעניין, וקריא. אך אז נתקלתי בביקורתו של ניר תדהר שלא מצאה חן בעיני והחלטתי לכתוב עליה.

ניר תדהר לא אהב את ספרו של חיים שפירא וכותרת המשנה של מאמרו פסקה: "מה שבאמת מזיק ב"מסע אישי" של חיים שפירא במחוזות הפילוסופיה הוא שהכול מתר שם, ואין בו שום מחויבות מלבד ל"התפתחות אישית".

מיד כמובן יש לעלות השאלה, מהי התפתחות אישית ומדוע אין היא מספיק חשובה מבחינת הדיון הפילוסופי?

דומה שכבר בתחילת ספרו מעלה שפירא מספר שאלות שהן בהחלט שאלות פילוסופיות:"מי אני ומה יעודי? כיצד עלי לחיות ולהתנהג? האם ישנה משמעות לחיי? מהו הדבר הזה שנקרא עולם ומה משמעותו? האם הבריאה מקרית או מקראית" ועוד עשר שאלות פילוסופיות ( עמ' 15- 16). מוזר שתדהר מכליל במסגרת השאלות הלו שאלות שאינם מופיעות כמו: "אלוהים ומונוגמיה", "מוסר ומוות".

כתיבת שפירא מביאה את תדהר ניר להעלאה שאלה מקדמית לגבי הספר: "מדוע לא בעצם פילוסופיה פופולרית? הרי מעטים מאוד ניגשים אפילו ל"משתה" של אפלטון, לא כל שכן לטקסטים קשים יותר".

אולם ספרי פילוסופיה רבים הנם ספרים הדנים בהגותם של פילוסופים ואינם ספרי טקסטים פילוסופים. אם אקצין את טיעוני מהכיוון הפופולרי לכיוון האקדמיה, הרי ברור שבמחלקות לפילוסופיה לא נכתבות תזות ודוקטורטים כהוצאה מחודשת של טקסטים פילוסופים, למשל המשתה בעברית עכשווית, אלא דנים במושגים פילוסופים בהקשרים מסוימים,כותבים אומנם פילוסופיה אבל על הפילוסופיה, וזאת לאנשי האקדמיה. ומה לגבי הציבור הרחב? מה הוא אמור לקרוא? האם ניר תדהר שולל את ספרי הפילוסופיה שנועדו להנגשתה לציבור הרחב?

יש לי רושם שהוא קרא בעיקר את תחילת ספרו של שפירא. כך למשל הוא מציין "השפע הוא העיקרון המנחה : " קריקגור נולד בעל כורחו' ומיד ציטוט מפסואה, מה"פילוסוף הידוע" קורט וונגוט דרך קהלת ובודהא ואפיקורס- כנראה שכחתי עוד מישהו מהמזרח, "מכל מלמדי השכלתי", לא?"

אבל לכך יש להעיר שהשפע הינו בהצגת הנושא ולא בדיוני הספר שאכן מתרכזים בקירקגור שופנהאואר וניטשה.

מה כל כך נורא בהבאת דעות אינטלקטואלים ולא רק פילוסופים בנושא משמעות החיים? אם היו מוחקים את שם האומר ושואלים את הציבור, מי אמר מה, האם באמת הינו מתפעלים דווקא מברטרנד ראסל שאמר "שאל אותי נהג מונית על משמעות החיים. אף כי אני אחד הפילוסופים החשובים של המאה העשרים, לא ידעתי מה לענות". אגב קורט וונגוט המוכתר ע"י תדהר ניר כ"פילוסוף הידוע" מצוטט כאומר :" החיים קצרים מכדי שאחפש בהם משמעות חיים".

תדהר קופץ כמוצא שלל רב על טעות בייחוס לשיטת הגל את התהליך הדיאלקטי המשולש: תזה אנטי תזה וסינתזה ומעיר ש"אם הקורא יטרח להקליד בוויקיפדיה "תזה, אני תזה וסינתזה" הוא יגלה כי הגל כמעט מעולם לא השתמש בביטוי הזה, ורוב הפרשנים אינם מייחסים לו אותו. אבל ניחא, אחרי כתיבת עמוד וחצי שגויים על הגל , כדי לגלות קצת צניעות ולא לציין שמדובר ב"דברי הבל ושטות" אליבא דראסל". לכך יש להעיר שלש הערות: ראשית תדהר צודק לגבי התהליך הדיאלקטי המשולש. ירמיהו יובל מציין במבוא לספרו של ג.ו..הגל, מבוא לפנומנולוגיה של הרוח ש: "פיכטה בנה את שיטתו על שילושים בנוסח "תזה- אנטיתזה- סנתזה", המופיעים בכל פינות חיבורו השיטתי "תורת המדע" כנוסחה אפריורית חוזרת על עצמה. הגל כלל אינו משתמש בגרסה זו, שדבקה בו משום-מה בספרי הלימוד ובתודעה הציבורית. אומנם גם הדיאלקטיקה של הגל, בקווים גדולים מתקדמת בקצב משולש, אבל באופן שונה, חופשי יותר ובלי נוסחה אפריורית מרחיבה"( שם הערה מס' 4 עמ' 27).

שנית, הגל הינו שולי בספר זה שכאמור עוסק בהגותם ובחייהם של קירקגור שופנהאואר וניטשה.מכאן גם שוליות ביקורת תדהר על הכיתוב תחת "אסכולת הסטואה"(עמ' 47) כמו גם "אסכולת סארטר"-("ובכלל לא ידעתי שלסארטר יש "אסכולה") האם לגבי השלושה יש לנייר תדהר הערות?

שלישית, ופחות חשוב, לפי נוסח הכיתוב, אכן מביא שפירא מדברי ראסל, האומנם אמר ראסל דברי שטות אלו?

לא ברור לי כיצד בונה ניר תדהר את טעונו בביקורת הפילוסופית הגורסת הזו שב"עלילה הזאת, האדם העומד מול קושיות החיים, "השאלות הגדולות", אם תרצו, משתמשת חליפות בפילוסופיה כמכשיר התומך בגחמותיו הפרטיות. מאחר שאת "הקולקטיב הדורסני" יש להעיף מחוץ לחלון, אנו נותרים עם ערכיות אנוכית לחלוטין, קירקגור הוא "העוגן שסביבו אני קושר את גיבורי הספר", והפילוסופים האחרים נקשרים בעל כורחם למה שלכאורה חשוב באמת- הנרטיב האישי והמסע הרוחני".

למקרא טקסט זה הנסב על "ערכיות אנוכית לחלוטין", עולה בי המחשבה שמרוב להט ביקורתי התבלבל תדהר ובמקום לבקר את האקזיסטנציאנליזם החל לבקר את האובייקטיביזם שבאתר "אנוכי" מבית מדרשה של אינד ראנד. הבאת מדובר בתפיסות פילוסופיות הזהות זו לזו?

בניגוד לניר תדהר המבקר, העדר ביקורתיות מספר זה (מה גם ש"כוחה המעשי של הפילוסופיה מצוי דווקא במה ש"משעמם ומייגע", במחקר בלתי נלאה ובלתי תלוי בחמות...") אני סבור שכוחו של הספר הוא בהיותו בגדר מנה ראשונה לרוצה לקרוא מנות עיקריות ב: קירקגור, שופנהאואר וניטשה.


הכותב הוא פובליציסט
תאריך:  14/05/2013   |   עודכן:  14/05/2013
יוסי ברנע

מועדון הבלוגרים עוקבים: 5 * לקבלת רשימות יוסי ברנע לדוא"ל שלך הקלק כאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

תגובות  [ 2 ] מוצגות [ 2 תפוס כינוי יחודי    כתוב תגובה   לכל התגובות
 כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידןסובול
15/05/13 00:25
ער אחיאונן
16/05/13 18:42

רשימות קודמות
היום, זמן קצר לאחר שובו מסין, יקיים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקור בזק ברוסיה - פגישה עם הנשיא פוטין. הרקע לפגישה זו - התעוררות משמעותית בפעילות סביב הנושא הסורי, ובכלל זה: ביצוע התקיפות נגד היעדים בסוריה, המיוחסות לישראל; ביקורים ברוסיה של רמי דרג במדינות המערב; והודעה של רוסיה בדבר כוונתה לספק לסוריה טילי 300-S, שעשתה את הכותרות העיקריות. קדמו לביקורו הנוכחי של ראש הממשלה מגעים בין רוסיה לישראל, לרבות השיחה בינו לנשיא פוטין, דבר שמעלה תהיות באשר לסיבת הביקור - האם היא אכן בעניין טילי 300-S האמורים. במקביל, התקיימו בימים אלה ביקורים רמי דרג במוסקבה של מזכיר המדינה ג'ון קרי, ובהמשך, של ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון. כפי שדווח, הנושא המרכזי בשיחותיהם עם פוטין ושר החוץ, לברוב, היה הנושא הסורי. ואכן, ניכרת לעין פעילות נמרצת סביב הנושא הסורי, המתנהלת על-ידי מעצמות המערב וישראל, מול רוסיה דווקא. במה הדברים אמורים?
14/05/2013  |  צבי מגן  |  מאמרים
גלבוע, "בגדי המלך החדשים", מעריב - דעות, 6.5.13
14/05/2013  |  רפי לאופרט  |  מאמרים
במוצאי השבת האחרונה (11.5.13) יצאו לרחוב 10,000 איש במחאה כנגד ספר התקציב אשר קורם עור וגידים בימים אלו. האשמה כנגד יאיר לפיד - למרות שלא הוא כתב את התקציב - היא שהוא לא ניסה לחשוב מחוץ לקופסה ולשנות את סדר העדיפויות. כלומר, לעשות רפורמות בשירות הציבורי, למסות את בעלי ההון והאנשים המרוויחים סכום כסף רב - והלך על הפתרונות הקלים, כגון: העלאת המע"מ באחוז אחד כבר בחודש הבא והעלאת מס ההכנסה בצורה גורפת לכל האזרחים (דבר אשר כידוע לא מהווה זרז לצמיחה).
14/05/2013  |  רועי אורן  |  מאמרים
בחג השבועות, חג מתן תורה, הבא עלינו לטובה, נוהגים אנו כאמור לקרוא דווקא את מגילת רות, זו המגילה אשר נקראת ע"ש רות המואבייה.
14/05/2013  |  נבון קצב  |  מאמרים
בשנים 1954-55 זכו עובדות הניקיון באוניברסיטה העברית בירושלים לשני ימי ג'סטה, האחד היה בערב ה-1 במאי, כך שהן נהנו בעצם משני ימי חופשה, כי אחד במאי היה יום שבתון.
14/05/2013  |  איתן קלינסקי  |  מאמרים

News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |