|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

בלי מוסלמים ובלי בושה

שלא כמו במדינות אחרות, אין ביפן ארגוני "זכויות אדם" המשמשים כסוכנויות סיוע למוסלמים, אין ביפן מי שמבריח מוסלמים לתוך המדינה באופן בלתי חוקי על-מנת להרוויח כמה יינים, ואין כמעט מי שנותן להם סיוע משפטי כדי לקבל אשרות של שהייה, תושבות או אזרחות
17/05/2013  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
טוקיו. יחס שונה לחלוטין לעניין המוסלמי [צילום: CC-BY-SA-3.0]

יש מדינות בעולם, בעיקר באירופה, העוברות שינויים תרבותיים ניכרים בגלל הגירה מוסלמית אליהן. צרפת, גרמניה, בלגיה הולנד הן דוגמאות מעניינות להגירה כזו, שיחד עם ריבוי טבעי גבוה שלה, משפיעה על כל שטחי החיים.

מעניין לדעת שיש מדינה בעולם שיחסה הרשמי והציבורי לעניין המוסלמי שונה לחלוטין - יפן. מדינה זו שומרת את העניין המוסלמי בפרופיל נמוך ביותר בכל המישורים: במישור המדיני אין כמעט ביקורים של מדינאים בכירים ממדינות איסלאמיות ביפן, ומנהיגי יפן ממעטים לבקר במדינות מוסלמיות. הקשרים עם מדינות מוסלמיות מבוססים על אינטרסים דוגמת נפט וגז שיפן מייבאת. המדיניות הרשמית של יפן היא לא להעניק אזרחות למוסלמים המגיעים אליה, וגם אישורי שהייה קבועים בה ניתנים למוסלמים במשורה.

יפן אוסרת להטיף לדת האיסלאם (דעווה), ומוסלמי שינהל הטפה כזו ייתפס כמטיף לתרבות זרה ובלתי רצויה. ערבית היא שפה שמעט מוסדות אקדמיים ביפן מלמדים אותה. קשה מאוד לייבא ספרי קוראן ליפן, ומוסלמים המגיעים ליפן הם בדרך כלל שכירים של חברות זרות. ביפן נמצאים מסגדים בודדים בלבד. כמדיניות, יש מאמץ רשמי מצד הרשויות היפניות לא להתיר כניסה של מוסלמים, אפילו הם רופאים, מהנדסים ומנהלים הנשלחים על-ידי חברות זרות הפועלות בשטחה. החברה ביפן מצפה מהמוסלמים הגרים בה להתפלל בבית.

חברות יפניות המחפשות עובדים מחוץ למדינה מציינות במפורש שאינן מעוניינות בעובדים מוסלמיים. מוסלמי המגיע ליפן ייתקל בקשיים גדולים אם ירצה לשכור דירה. אם מוסלמי מתגורר בסביבה כלשהי, השכנים נמצאים במתח. יפן אוסרת להקים ארגונים איסלאמיים, והקמת מוסדות איסלאמיים כמו מסגדים ובתי ספר כמעט אינה אפשרית. בטוקיו יש רק אימאם אחד.

בניגוד למתרחש באירופה, מעט מאוד יפנים נמשכים לאיסלאם. אם בחורה יפנית מתחתנת עם מוסלמי, היא תנודה על-ידי סביבתה המשפחתית והחברתית. אין שום יישום של חוקי השריעה ביפן. יש ביפן אוכל "חלאל", כשר על-פי ההלכה המוסלמית, אך לא קל למצוא אותו בסופרמרקטים.

היחס למוסלמים ביפן מתבטא גם במספרים: ביפן יש 127 מיליון תושבים, אך רק עשרת אלפים מוסלמים - פחות ממאית האחוז. מספר היפנים שהתאסלמו מוערך באנשים בודדים. יש ביפן כמה עשרות אלפי עובדים זרים מוסלמיים, בעיקר פקיסטנים, שהצליחו להיכנס ליפן כעובדים של חברות בנייה. אך בשל האווירה השלילית כלפי האיסלאם, הם שומרים על פרופיל נמוך.

מאחורי המצב הזה עומדות מספר סיבות:

  • היפנים נוטים לראות בכל המוסלמים פונדמנטליסטים שאינם מוכנים להשתחרר מהתפיסות המסורתיות ולאמץ דרכי חשיבה והתנהגות מודרניים. האיסלאם נתפס ביפן כדת מוזרה, שעל כל בר-דעת להתרחק ממנה.

  • מרבית היפנים הם חסרי דת, אבל במנהגיהם הלאומיים יש יסודות הקשורים לדת השינטו עם מרכיבים בודהיסטים. ביפן הדת קשורה עם התפיסה הלאומית, וקיימות דעות קדומות כלפי זרים באשר הם: סינים, קוריאנים, מלזים, אינדונזים, וגם מערבים אינם נמלטים מעניין זה. יש המכנים זאת "תודעה לאומית מפותחת", ויש הבוחרים לכך בכינוי "גזענות". נראה כי יש אמת גם בזה וגם בזה.

  • היפנים מתייחסים בביטול למונותאיזם ולאמונה באל אבסטרקטי, כנראה משום שעולם המושגים שלהם קשור לחומר ולא לאמונות ורגשות. נראה כי הם כוללים יחד את היהדות והאיסלאם. הנצרות קיימת ביפן ואינה נחשבת כשלילית, כנראה בגלל הצלם של ישו הנתפס ביפן כמו צלמים של בודהה ושינטו.



שיעור בקונסנזוס

העובדה המעניינת ביותר ביחסם של היפנים לאיסלאם ולמוסלמים היא שאין הם כלל חשים שעליהם להתנצל בפני מוסלמים על יחסם השלילי כלפי האיסלאם. הם מבחינים היטב בין האינטרס הכלכלי שלהם לרכוֹש נפט וגז ממדינות מוסלמיות, המחייב את יפן לקיים עמן יחסים טובים, ובין תפיסותיהם הלאומיות שהאיסלאם מתאים לאחרים, אבל לא ליפן, ולכן עליו להישאר בחוץ.

דיפלומט יפני לעולם לא ירים קול ולא ידבר בבוטות בנוכחות זרים. פקיד יפני הנתקל בשאלה מביכה בנושא יחסה של יפן למוסלמים, בדרך כלל יימנע ממתן תשובה, כי הוא יודע שתשובה אמיתית תעורר כעס, ותשובה לא אמיתית אינו יכול ואינו רוצה להשיב. הוא יחייך אבל לא יענה, ואם ילחצו אותו, הוא יבקש ארכה לשאול את הממונים עליו, כשהוא יודע שזו לעולם לא תגיע לקיצה.

מה שמסייע ליפן להישאר מדינה שאין בה כמעט שום נוכחות מוסלמית הוא שהיחס השלילי לאיסלאם ולמוסלמים מקיף את כל שכבות האוכלוסיה - מהאיש ברחוב דרך ארגונים וחברות ועד הפקידות הבכירה. שלא כמו במדינות אחרות אין ביפן ארגוני "זכויות אדם" המשמשים כסוכנויות סיוע למוסלמים בניגוד לעמדת הממשלה; כמו-כן אין ביפן מי שמבריח מוסלמים לתוך המדינה באופן בלתי חוקי על-מנת להרוויח כמה יינים, ואין כמעט מי שנותן להם סיוע משפטי כדי לקבל אשרות של שהייה, תושבות או אזרחות.

עניין נוסף המסייע ליפנים לשמור את ההגירה המוסלמית מחוץ לחופי יפן הוא היחס של היפנים לעובד ולעבודה. מהגרי עבודה נתפסים ביפן כתופעה שלילית, כי הם תופסים מקומות עבודה של יפנים. מעביד יפני חש מחויב להעסיק עובדים יפניים, גם אם זה עולה לו יותר מהעסקת עובדים זרים. הקשר המסורתי בין עובד ומעביד ביפן חזק הרבה יותר מאשר במערב, והמעביד והעובד חשים מחויבים זה לזה: מעביד חש מחויב לתת לעובדו פרנסה, והעובד חש מחויב לתת למעביד את פרי עמלו. מצב כזה אינו מעודד קבלת עובדים זרים שהמחויבות להעסיקם נמוכה.

מצב זה של אחדות ציבורית ורשמית נגד הגירה מוסלמית יצר מעין קיר ברזל סביב יפן שמוסלמים אינם רשאים ואינם יכולים לעבור אותו. קיר ברזל זה משתיק את הביקורת העולמית נגד יפן בעניין זה, בשל היותה חסרת תועלת, שכן זו לא תשכנע אף יפני לפתוח את שערי יפן בפני הגירה מוסלמית.

יפן מלמדת את כל העולם שיעור מעניין: קיים יחס ישיר בין תודעה לאומית ובין ההיתר להגירה: עם בעל תודעה לאומית וזהות תרבותית מוצקה וברורה יימנע ממתן אפשרות למובטלי כל העולם להיכנס למדינתו, ואילו עם שהתודעה התרבותית והזהות הלאומית שלו חלשה ופריכה, אין לו מנגנוני הגנה מפני חדירת תרבות אחרת, זרה, אל מדינתו וארצו.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
תאריך:  17/05/2013   |   עודכן:  17/05/2013
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בלי מוסלמים ובלי בושה
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דאגנית
17/05/13 21:52
2
מזכיר_המדינה
18/05/13 17:52
 
פלא יועץ
19/05/13 08:47
3
עמוס שנער
19/05/13 00:40
 
פליט זה משהו אחר
26/07/13 17:10
4
ג'ון דאו
19/05/13 01:00
5
רני כ.
19/05/13 08:47
 
משחק מרקו פולו
19/05/13 10:16
 
mosheabr1
19/05/13 17:42
6
ofet
19/05/13 14:13
7
קיסקי
19/05/13 18:08
 
את המאמר
19/05/13 19:32
 
אור עם אינטרנט
3/08/14 16:21
 
Asher.c
4/04/20 10:28
8
פועה
21/05/13 15:50
 
מר "פועה" המסכן
26/05/13 16:16
9
sasha
27/05/13 22:35
10
רונן אגבי
29/05/13 03:38
11
אבי פ
18/08/14 14:03
12
הלואי והיינו יפן
15/09/14 18:37
13
רוני איתן
15/10/15 19:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
לאחרונה עלתה יוזמת השלום של הליגה הערבית, ובשמאל הישראלי כבר מאוד מתרגשים ( אולי גם אפילו בחוגים מסוימים בימין), מה חושב נתניהו באמת? אי-אפשר לדעת.
06/05/2013  |  עמוס שנער  |   מאמרים
קריאה בעיתוני העולם, האזנה למהדורת חדשות או צפייה באחד מערוצי התקשורת האלקטרונית מגלים מיד את ההבדל בין מה שקורה באירופה ובארצות-הברית ובין מה המתרחש בעולם הערבי והאיסלאמי. במדינות המערב, חדשות עוסקות בדרך כלל במשבר הכלכלי, בביקורי מנהיגים, באסונות טבע, בתאונות דרכים, ובעבירות פליליות.
26/04/2013  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
האחים המוסלמים חסרי יכולת למשול במצרים. אני מאוכזב מהם. הם נכשלו. אנו נמצאים מול קבוצה של חובבים, וברור כי הם יותר קטנים מן המשימות והיעדים הניצבים לפניהם. אני מודאג. מקווה שיצליחו. אך איני מצפה שיצליחו". (הסופר המצרי חסנין הייכל, ערוץ CBC 18.4.2013)
26/04/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
המערכת החיסונית של התרבות המערבית הולכת ונחלשת. היא נאכלת כבר שנים רבות על-ידי עצמה. בסוף מלחמת העולם הראשונה פרסם אוסוולד שפנגלר את ספרו המפורסם "שקיעת המערב", שבו הוא מציע תיאוריה פילוסופית - היסטורית המתארת את התרבויות ההיסטוריות כעולות וחולפות באופן מחזורי על-פי תבנית קבועה, כשם שמתחלפות עונות השנה. ניכר כי תרבות המערב היום, שהיא יותר ציוויליזציה מאשר תרבות, נמצאת בשלב החורפי שלה, וכשם שבחורף נחלשת המערכת החיסונית של גוף האדם כך נחלשת המערכת החיסונית של הציוויליזציה המערבית.
19/04/2013  |  שלמה פרלה  |   מאמרים
ההערכות המגוונות שפורסמו בשנה האחרונה באשר לאופן והמועד בו יגיע לקיצו שלטון שושלת אסד והמציאות שתשרור בסוריה ביום שאחרי, נמשכות וקרוב לוודאי כי לא יסתיימו עד אשר תיפול הכרעה כלשהי במדינה השסועה הזו. במקביל, נמשכת גם התלבטותן של מדינות המערב, ובראשן ארצות הברית, לגבי המדיניות הנכונה והאפקטיבית באשר לסוג ואופן העברת הסיוע המוענק לגורמי האופוזציה הסורית, בהם נכללים גם גורמים איסלאמיים שזיקתם הדתית נעה בין הזרם המזוהה עם האחים המוסלמים לבין הזרם הסלאפי-ג'יהאדיסטי עליו נמנים גורמי ג'יהאד עולמי.
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
שר המשפטים המצרי: ייתכן שמורסי יתפטר  /  איציק וולף
עוד ראיות למעורבות חיזבאללה בפיגוע בבורגס  /  עופר וולפסון
התפטר ראש ממשלת לבנון  /  עופר וולפסון
ישראל והעולם המוסלמי: היחסים כחצי סהר  /  עומר דוסטרי
כשהקמח הוא האויב  /  מנשה שאול
בוכים על העתיד שיבוא  /  מנשה שאול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אמיר רוזנבלום
אמיר רוזנבלום
שוק השכירות מאותת כבר היום על עליות מחירים, ובעיצומה של המלחמה, מהווה חיזוק משנה לתרחיש עליית המחירים הצפוי
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il