|   15:07:40
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הזיקית

"זיקית התעכבה על החרירים, שולחת כפותיה ומגששת חריר אחר חריר. התפתלה בין אבני החומה והחליפה צבעיה: בחלק הסמוי הייתה שחמחמה ובחלק הגלוי לבנה. החומה שקועה הייתה במים והגל המתנפץ התיז רסס בועות על הזיקית. רעד עברה"
22/05/2013  |   יוסף כהן-אלרן   |   מאמרים   |   תגובות
לרקוד את הגשם

"מוזיקנטשה" הוא הסיפור הראשון בספר הסיפורים של הסופרת והמשוררת ד"ר חדווה רבינזון-בכרך, "לרקוד את הגשם". זה גם הסיפור הראשון במחזור "עכו - עיר ליד הים" ואני מתרכז בו. כי בעמוד הראשון שאלתי את עצמי, מה הזיקית עושה כאן ושמא הביאה אותה המחברת בפתיחת הסיפור כדי לטעת בו את האווירה הרצויה, אלא שבמהלך הקריאה ועד אשר סיימתי לקרוא את 16 העמודים התמציתיים, אבל הליריים שמכילים אותו, הטעונים מעבר להיקפם שעל הנייר, התחילה הזיקית ללבוש מעמוד לעמוד זהות של אישה. לא של אישה כלשהי, אלא של אותה אישה מוסיקאית, גיבורת הסיפור.

ואכן ליריקה, אמרתי. וליריקה זו מצליחה לחדור אל הפרוזה של הגברת רבינזון-בכרך ולייחד אותה, להיות חלק ממנה, ובוודאי התנגנה השירה בליבה בשעת כתיבתה. הלא משוררת אינה יכולה לחמוק לחלוטין מן הליריות הטבועה בה, ועניין טבוע זה מביא ארומה מיוחדת לסגנון הכתיבה, במשפטים נקיים וכאלה שאין בם רצון להתארך יתר על המידה - אבל במקביל, בקטעים אחרים היא נטמעת בתוך הציור ובתוך המוזיקה המילוליים שהיא מביאה בכישרון מובהק, וכך משפיעים עליך אלה גם אלה להיצמד להבזקי כתיבתה המיוחדת.

"אובך עלה מן הים. האדוות מפוזרות היו. מנצנצות בריצודי כסף שבאו ונעלמו מבעד לאובך. דווקא בימים חמים הייתה נוגעת האפרורית בכחול העז, העמוק של המים". (עמ' 18)

ומהו קצב חילופי הצבעים על גופה של אותה זיקית, אם לא חילופי הגוונים בנפשה של גיבורת הסיפור, שדומה כי אין לה שם? ומי זו הצופָה בה, באותה זיקית, באותם קטעים שבם מופעלת עַין של מצלמה? המספרת או הגיבורה, זו שמתחקה אחרי הזיקית ואפשר שהיא מזדהה אתה? ומדוע אין לגיבורה הזאת שם? הלא עובדת היותה חסרת שם משך הסיפור, יכול להרחיק אותה מהקורא. אולם גם הזיקית חסרת שם למרות שאנו עוקבים אחריה וערים לתלאותיה. ואם הזיקית אינה, אלא האישה שבסיפור, ואם האישה שבסיפור אינה אלא הזיקית, דמות משתנה, תרה אחר זהותה - למה לה שם? מה עוד, שאולי לא בה אישית מדובר אלא בְתופעה: תופעה של נשים שהגיעו לכאן, לארץ חדשה, לאזור שונה, לשפה אחרת, לתרבות שונה ואפילו ליותר מתרבות אחת או שתיים שונות מאלה שידעו.

נשים שנעשו חד-הוריות בשל סיבה זו או אחרת ובהרבה מקרים מעצם הגירתן לכאן, והן נאלצות למצוא ביותר ממבוך אחד את דרכן, להתאים את עצמן ולהיות סתגלניות וסלחניות מאוד לסביבתן כדי לשרוד, בדרך שבה הן כמעט מאבדות את אישיותן.

"מוסיקאית הייתה - מוזיקה אמיתית, כפי שבוריס נוהג היה לומר בחיבה, כשהוא טופח על ישבנה. היא ישבה ליד הפסנתר הגדול וניגנה פרליוד בדו מז'ור, בטהובן, רחמנינוב, מוסורקגסקי. כה אהבה את מחול האש לדה-פליה. לעיתים מרקידים היו את הקטנה ובוריס טפח על ברכו והקטנה הלמה בידיה: אש. אש". (עמ' 9).

והינה, בארץ החדשה הפכה להיות זיקית, אם כי אולי ההתחלה הייתה כבר שם. בוריס, מי שהיה האיש שלה, שם ברוסיה, שהיה מגיע אליה רק אחת לשלושה חודשים ממקום עבודתו המרוחק, מה שעשה אותה אלמנת קש לסירוגין, לא הצטרף אליה. הארץ הזאת לא הייתה ארצו, הדת שלה לא הייתה דתו. אך באופן אירוני, דווקא אמו, בבושקה, שהובאה על-ידי בנה מן הכפר שבו חייתה ונדחקה בלית ברירה בבית הקטנטן שהיה להם שם באה עימה כדי לא להיוותר לבדה, וצא וחשוב אם לא נוּגעה גם היא, מבלי דעת, באותו סממן של זיקיוּת. כך או כך שתיהן, עם הבת הקטנה, מצאו עצמן בעיר צבעונית ליד הים. בעכו.

ועכשיו מה?

אנו מכירים לרוב מצבים כאלה, של עולים חדשים שמגיעים ארצה ודרכם משתבשת. קצת מטבע הדברים היא משתבשת, קצת מאופי ומנתוני המצב. אנחנו יודעים שחלק ניכר לא מוצא מחיה מכובדת או לא מוצא בכלל, מה שמערער את חייהן של משפחות לא מעטות.

אנחנו גם יודעים שעניין האֵם החד-הורית נעשה סממן של תופעה, ואנחנו מבינים שאֵם כזאת צריכה לדאוג כפליים לכלכלת בֵיתה ולחינוכה של נטאלי, בתה הקטנה. וכאן הקשיים מגיעים, וכאן ההידרדרות מתחילה, וחוסר הברירה וקושי הקיום גורמים לשינויי הגוונים. היא מתחילה לחפש פתרונות הכרחיים ונקלעת למצבים שהצורך כופה עליה.

בעוד בבושקה מוצאת כנסייה זו וכנסייה אחרת ומתאימה עצמה לבישוף זה או אחר, אף חוברת בלי אבחנה גם ליהודייה אדוקה מן המושב שמשפיעה עליה ממאכליה ומיהדותה - דרכה של המוסיקאית שלנו מובילה אותה לעבודות הכרחיות, כמו מסעדה מוטלת בספק, מקום שכמעט מזנה אותה. בסופו של דבר, היא חוברת לגבר מוסלמי שפוגשת על החוף והוא לוקח אותה תחת חסותו, דואג לשכור דירה קטנה שתוכל לשהות בה לעיתים ובתמורה היא הולכת לפגוש אותו שם, על-פי דרישתו, פעמיים ושלוש פעמים בשבוע כדי לספק יצרים. זקוק היה לפינה מתאימה, ואמת שגם היא לא נראה שיצאה בעת ההיא ניזוקה.

"אמרה שהיא יהודיה, 'מעלש' ענה, וליטף את נטאלי. נחמד, חשבה, וכשהזמינה נענתה ברצון והלכה אל הגלים." (עמ' 18)

ועוד: "כשליטף את ידה ואת פניה והים הכחול סגלגל וורדרד בדמדומים, נעצבה והושיטה פיה... ונותרה עמו על החוף. בא לבקרה בביתה והביא בונבונים לילדה. לילות על רצפת המטבח, והיא מחניקה זעקות תאווה." (עמ' 19)

תוך כך השתלבה במתנ"ס המקומי והתחילה לעבוד בניקיון המקום. גם גרישה, המוסיקאי שהגיע אל המתנ"ס, התיידד עמה והיה מסייע לה להרים את דליי המים הדלוחים. היא ביקשה ללמד מוזיקה במתנ"ס, אך לא היה בה צורך, ואילו הגבר שלה לא יכול לקחתה אל משפחתו והיה עליה להיוותר פילגש - אך בערב אחד ראה אותה יוצאת מהמתנ"ס ונראתה לו כמתרועעת. אחז בזרועה, הכניסה בכוח למכוניתו, הובילה אל דירת האהבים ושם הפליא בה מכותיו, מה שהביא לסיום הפרשה.

הישועה היחסית הייתה אכן במתנ"ס, בסופו של דבר, שם הקימו רביעייה מוסיקלית שניגנה לאחר גמר עבודות הניקיון. ואִילו רגעים של מנוחת הנפש הייתה מוצאת בחוף הים של עכו. והזיקית כמו חוברת אליה. כך ארע שהצילה את חייה מטביעה משנוכחה שזו נסחפה לים.

"מים מלוחים נכנסו לעיניה. שחתה בכוח, חובטת במים, תפסה לבסוף את הזיקית והכניסה אותה לפתח חזייתה. שחתה חזרה, נשרטת בציפורני הזיקית, וישבה שרוטה וחבולה, רועדת מקור על אבני החצץ על החוף. הזיקית רבצה בין רגליה, מותשת ורועדת רעדות עוברות בעורה המחוספס". (עמ' 24)

האם הזיקית עקבה אחריה? האם סיכון עצמה של המוסיקאית שלנו היה נכון כדי להציל את חייה של הזוחלת הקטנה, שנותרה לאחר-מכן רובצת בטוחות בין רגליה של מצילתה? או שמא היה בכך משום מהלך מיסטי שבו חשה כי היא עצמה טובעת, איזו הידבקות של שתי נשמות שהתחברו ברגעי הצלילה מתחת למי הים, שתיים שהפכו לנשמה צוענייה אחת ובזה באה ההשלמה? ובאה ההינצלות? ההיוולדות מחדש? הזהות החדשה? כי הנה לאחר כל זאת, וכבר כמעט בסוף הסיפור, אנו מתוודעים סוף-סוף לשמה: סופיה איוונובנה. ועכשיו סיגל. שם חדש. זאת היא.

סיפורים לא מעטים בספר, וכאמור זה רק הראשון. שקעתי בדברים עליו ואומר, כי גם ספר שלם אפשר לדלות מן החומר שלא נכתב אבל חבוי בו. הוא נטול פירושים וכאילו אומרת חדוה רבינזון-בכרך הינה הדברים, והקורא המבקש מענים לשאלותיו יעניק אותם לעצמו. ואילו תמציתיות הסיפור ודרך הגשתו החסכנית אכן מעמידות אתגרים של מחשבות על חיבור רומן שלם בידי מי שירצה למלא את החסר לו, אך יואיל לעשות זאת בכוחותיו שלו.

ועדיין, מאין יביא אותו אחד שירצה לכתוב את המוזיקה המיוחדת הזאת: "גם את האור. כל-כך הרבה אור. חייבים לנגן בכלי קשת רבים וצריך גם נבל וחלילים. הבועיות בנבל, נפלא! והאבנים השבורות באובו ובבס. את ההרים שם בצפון ואת המתפללים במושב וגם הזיפים מתחת למטפחת בכלי הקשה. במיוחד את העיניים העייפות". (עמ' 24). ועוד. אני נוטה לצטט את כל שירת הטבע שבסיפור. אהבתי.

ואי אלה שורות מעטות נוספות, מעין סבטקסט לרשימתי

באיחור של זמן מאז הופעתו הגעתי לקריאת הספר הזה, אולי מאותה סיבה שספרים המכילים סיפורים קצרים נעשו נדירים ואינם זמינים אלא במעט. סופרים וסופרות נרתעים לכתוב אותם, כך בהחלט נראה, היות שעשויה להיגזר עליהם גניזה מהירה אפשרית למדי.

הוצאות ספרים נמנעות מלפרסם אותם מסיבות מסחריות גרידא, ואם אלה נכתבים, הרי ככל הנראה הם נותרים, ברוב המקרים, ספונים במגרות מחבריהם וחונקים זעקה.

חבל מאוד היה באם ספר סיפורים איכותי כמו זה, לא היה רואה אור מן הסיבה הזאת או כל סיבה אחרת, לפי כך יש לשמוח על בואו לברך עליו.

חדוה רבינזון-בכרך, "לרקוד את הגשם", סיפורים, הוצאת עקד 2010, 234 ע"מ
תאריך:  22/05/2013   |   עודכן:  22/05/2013
יוסף כהן אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזיקית
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שרה א. קרפנוס
22/05/13 16:44
2
חיה בנצל
23/05/13 02:51
3
חווה נתן
23/05/13 22:00
4
אדלינה קליין
24/05/13 12:47
5
יוסף כהן אלרן
24/05/13 13:56
6
נורית צדרבוים
24/05/13 15:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"בהעלותך את הנרות". ידוע שכל מילה הכתובה בתורתנו הקדושה מדויקת ומדוקדקת היא בדקדוק הגדול ביותר. וכבר אמרו לנו חז"ל: רבי עקיבא היה דורש תילי תילים של הלכות על כל תג בתורה הקדושה. והנה "בהעלותך" נאמר בלשון פרטית כלפי אהרון הכהן שהוא מעלה את הנרות, ומשתמע מכך שמצוות הדלקת הנרות ניתנה לאהרון ולבניו אחריו.
אני לא מציע להתלהם ולבוא עם הצעות לצמצם ולאסוף את הנשק שבידי הציבור בעקבות הרצח המזעזע בסניף בנק הפועלים בבאר-שבע. וזאת משום:
22/05/2013  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
בואו ונחזיק טובה לפרופ' שלמה זנד מאוניברסיטת תל אביב, שאלמלא הוא וקומץ של היסטוריונים חדשים שכמותו, ונגרריהם מהשמאל האולטרה-קיצוני, ספק אם היינו נחשפים להגיגי מוחם המעוות של אותם אנרכיסטים-של-המדע, משכתבי ההיסטוריה, ששנאתם התהומית לעמם, לכור מחצבתם, מובילה אותם לטיעונים היסטוריים הזויים, מופרכים ומופקרים. כך למשל הם טוענים שהעם היהודי הוא המצאה פרי דמיון, ושארץ ישראל היא בדיה, פיקציה. לא פחות. הפלשתינים ושאר אויבי ישראל לא יכולים היו לנסח זאת טוב יותר.
22/05/2013  |  מנחם רהט  |   מאמרים
מה גורם למשפחה להיקלע למערבולת של לשון הרע וביקורת שלילית כלפי בן משפחה אחר? כוונתי כמובן לאירוע החותם את פרשת השבוע, פרשת בהעלותך, שבו מרים מובילה מהלך ביקורתי חריף, בגיבויו בשתיקה כנראה, של אחיה אהרון כנגד משה רבינו, גדול הנביאים. הביקורת מוסבת כלפי פרישתו של משה מאשתו ציפורה, בין אם מדובר היה בגירושין או בנתק אחר ביניהם.
22/05/2013  |  הרב רפי פוירשטיין  |   מאמרים
3.
22/05/2013  |  יעקב אלג'ם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il