|   15:07:40
דלג
  globes globes  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

"חייל חרדי דומה לאיש קבע - 0 מוטיבציה" <br>

מקורבים לרמטכ"ל מנתחים סוגיות נבחרות בתקציב הביטחון: הפנסיה התקציבית - מי יקטוף את הפירות? גיל הפרישה? לא צריך להעלות אותו, להפך, צריך להוריד אותו משמעותית אגף השיקום? הרבה טרמפיסטים פוגעים בנכים
29/06/2013  |   globes globes   |   מאמרים   |   תגובות
השבעה של חיילים חרדיים [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  נקדימון: מוטרד מעתיד חופש העיתונות
  "אני מפרנסת במסיי אנשים שלא רוצים לעבוד"
  נכדו של לוי אשכול: ישראל? בשבילי היא הבית
  אלי עמיר: מקווה שהצעירים יחוללו מחאה מדינית
  כך משעבדים עצמם הישראלים בחובות לבנקים

דיוני תקציב הביטחון השנה נערכו בסימן של רוגע תקשורתי יחסי בין משרד האוצר למשרד הביטחון. זאת, לעומת השנה שעברה, למשל, שהתאפיינה בקרבות רחוב תקשורתיים בין שני המשרדים, ובמאבק פרסונלי, ייצרי וקשה בין הצדדים. בנוסף להחלפת הדמויות הפועלות - לא עוד אהוד ברק ויובל שטייניץ אלא בוגי יעלון ויאיר לפיד - משוכנעים בסביבות מערכת הביטחון כי הדבר נובע גם משיפור האמון בין הצדדים.

אפשר לטעון בציניות כי הגברת השקיפות נכפתה על משרד הביטחון כאשר מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר קיבל בשנה שעברה סמכות לפקח על התהליך, ואגף החשבת הכללית קיבל את הטיפול בבקרת השכר; אולם במערכת הביטחון טוענים כי גם היא פתחה בצעדים בוני אמון וכי הושג אמון שלא היה כמותו בשנים האחרונות בין הצדדים.

אבל עם כל הרוח העניינית יותר, הקונפליקטים הבסיסיים נשארים בעינם. על השולחן עולים גיוס החרדים, גיל הפרישה, הפנסיות, גודלו של תקציב השיקום שאפילו מקורבים לרמטכ"ל מגדירים אותו "הזוי", השאלות מתי הקיצוץ אפשרי ומתי הוא פוגע בביטחון, וכמובן הדיון על האיומים שהצבא ומערכת הביטחון מקפידים להדגיש את קיומם.

החרדים
מה העלות של ג'ובניק חרדי בן 21?
▪ ▪ ▪

כאשר ימנו נציגי מערכת הביטחון את האיומים המרחפים על הצבא בדיוני התקציב, הם יציגו מן הסתם את ההחלטה לגייס חרדים בני 21. יש הבדל תהומי, אומרים גורמים המקורבים לנושא, בין חרדי בן 18, לוחם, שמקבל משכורת רגילה ושעולה מעט לצבא, לבין חרדי בן 23-21: אלה שמגיעים בגיל 21, נשואים והורים לילדים, לא יהיו לוחמים, ועלות כל אחד מהם תעמוד על 5,000 שקל, כמו עלות של איש קבע צעיר - שהאוצר מבקש מהצבא להיפרד מלא מעט מהם.

ההבדל, אומרים המקורבים, הוא שבעוד איש קבע רכש מקצוע צבאי, רואה בצבא קריירה ויש לו מוטיבציה, המתגייס החרדי מגיע כי הכריחו אותו, המוטיבציה שלו אפסית.

עד כה, אגב, הצבא בכלל לא הצליח לגייס חרדים מהליבה החברתית של המגזר, תלמידים מהישיבות הנחשבות, אלא חרדים מהשוליים החברתיים, כאלה שממילא לא ממש לומדים. גם בהסכם החדש מדברים על הענקת פטור מגיוס ל-1,800 עילויים ובסביבות הצבא מפקפקים ביכולתו של ההסכם להביא לשינוי בתדמית החייל החרדי בסביבתו המיידית. הרי עצם העובדה שהוא מסתובב במדים תעיד על כך שאיננו עילוי, ואולי אף רחוק מכך.

גיל הפרישה
מסייע להשתלב באזרחות
▪ ▪ ▪

מקורבים לרמטכ"ל אומרים כי ברור שגיל פרישה נמוך מייצר עלות גבוהה, אבל גם שהדיון בנושא צריך להיות מעמיק יותר. האם, שואלים שם, יעיל יותר להחזיק עובד במשרד ממשלתי שעבד ארבע שנים, קיבל קביעות, התקדם על-פי העיקרון הפיטרי למקום שבו כבר איננו יעיל ושם ממשיך לקבל משכורת עוד 30 שנה?

בצבא, לפחות, יש כמה אבני דרך בדרכו של איש הקבע שבהן נבחנת תרומתו - למשל, בתום תקופת הקבע הראשוני; לאחר שבע שנים של קבע, שבהן אם לא הגיע לדרגת רב סרן לא יוכל להמשיך; ומשם עד גיל 37, כאשר בשנים האלה הצבא יכול לפטר את איש הקבע אם איננו טוב מספיק. האם הצבא אכן עושה זאת? לא ממש, מודים בסביבות הרמטכ"ל, כמות המפוטרים בשלב הזה איננה גדולה.

גיל הפרישה עלה עם השנים, מ-42 ל-46 היום, והוא אמר לעלות ל-50. במערכת הביטחון אוהבים לנקוב בגיליהם של הרמטכ"לים השני והשלישי מימי ראשית המדינה, יגאל ידין ומרדכי מקלף, שכל אחד מהם היה בן 32 בלבד בעת מינויו, ובגילו של יצחק רבין בעת שמונה למח"ט (24). היום, הם אומרים, מי שממונה לסגן אלוף בגיל 32 נחשב בעל קריירה מטאורית, שכן הגיל הממוצע למינוי כזה הוא 37-36, וככל שיעלה גיל הפרישה, הקידום יהיה אף איטי יותר.

גורמים בסביבת הצבא סבורים שלא רק שהעלאת גיל הפרישה ל-50 תרע עם המערכת, אלא שיש להשיב את גיל הפרישה ל-42 ואולי אף ל-40.

ועדת טישלר לבחינת תקציב הביטחון, שהגישה את מסקנותיה באוגוסט האחרון, המליצה על המודל הבא: פרישה בגיל 42-40, תחילת תשלום הפנסיה בגיל המקובל, כלומר 67, ומתן מענק עם הפרישה כדי לאפשר לאיש הקבע הפורש להסתדר באזרחות.

על-פי הדיווחים, מדובר על מענק של כמיליון שקלים בממוצע. מקורבים לרמטכ"ל סבורים שהסכום צריך להיות נמוך בהרבה, 50% ואולי פחות, אבל שבמקביל צריך ליצור פתרונות להשתלבות, כגון שנתיים נוספות במשכורת תוך כדי הכשרה מקצועית.

יש לזכור, הם אומרים, כי לרבים מהמקצועות הצבאיים אין מקבילה אזרחית ושגם אלה שדומים לתפקידי ניהול "בחוץ" מחייבים התאמות והכשרה. מעבר לכך, הם אומרים, מציאת עבודה בגיל 46, ועל אחת כמה וכמה בגיל 50, איננה דבר פשוט והצערת גיל הפרישה אולי תקל גם על ההשתלבות בשוק העבודה.

הפנסיה התקציבית
מי יקטוף את הפירות?
▪ ▪ ▪

הבעיה היא שגם אם יאומץ העיקרון שקבעה ועדת טישלר לגבי גיל הפרישה ואופן תשלום הפנסיה, בטווח הקרוב לא ייגרם שום חיסכון, ואולי דווקא ההוצאות יגדלו. למה? כי אימוץ השיטה אפשרי רק בצורה הדרגתית, ויחול רק לגבי אלה הנכללים בהסכם הפנסיה הצוברת, שהחל ב-2004. מאלה, לא פרש בינתיים אף אחד - שהרי מדובר באנשים שהחלו את שירות הקבע אחרי 2004, כלומר לפני תשע שנים.

ב-2013 תוציא מערכת הביטחון 6.7 מיליארד שקלים על הפנסיה התקציבית בלבד, לא כולל ההפרשות לפנסיה צוברת, ובשנה הבאה תקפוץ ההוצאה ל-7.4 מיליארד. לשם השוואה, זהו בערך התקציב הכולל של משרד הרווחה ל-2012.

גם במערכת הביטחון חושבים שמדובר במספרים בסדר גודל דמיוני, אבל סבורים גם שהטיפול בכך איננו קל ובוודאי איננו מהיר. האיזון ואחריו הקטנת ההוצאה יגיעו במהלך עשרות שנים. כלומר: כל מי שיפעל לתיקון המצב יילחם קשה ולא יראה את התוצאות ולא יקבל את הקרדיט במשמרת שלו. דרושים סבלנות, ראייה לטווח ארוך, ועוד כל מיני דברים שפוליטיקאים אינם ניחנים בהם.

אגף השיקום
נכים "נכונים" ונכים "לא נכונים"
▪ ▪ ▪

עוד משקולת כבדה היא תקציב אגף השיקום במשרד הביטחון, שעומד על לא פחות מ-5 מיליארד שקלים בשנה.

ועדת גורן, שהוקמה כדי לבחון את הקריטריונים להענקת זכאות לנכים והגישה את מסקנותיה ב-2010, העריכה שבתוך סל "נכי מערכת הביטחון" מצויים, לצד אלה שנפגעו בפעילות מבצעית ובאימונים, לא מעט אנשים שהקשר בין פציעתם לבין השירות הוא מקרי. למשל, האם חייל שנפגע בחופשה בתאונת סקי, או נהג בשכרות ביום שישי בערב, זכאי גם הוא למעמד נכה צה"ל? כרגע כן.

המלצות הוועדה, בתמצית, היו שמעמד נכה צה"ל על כל הזכאויות והכספים הנובעים מכך - פי כמה וכמה ממה שמקבל נכה "אזרחי" מביטוח לאומי - יצומצם ויינתן רק למי שיוכיח כי פגיעתו קשורה בשירות ובפעילות הצבאית. "למה מי שנפל אצלי במשרד יקבל פי ארבעה ממי שנפל במשרד בבניין עזריאלי ממול", אומר גורם במערכת הביטחון.

בתוך המערכת מתנהלים ויכוחים עזים לגבי יישום המסקנות, אבל גם מי שחושב שהוועדה החמירה, מסכים כי תקציב אגף השיקום התנפח מעל ומעבר. אגף השיקום כולל את כל מערכת הביטחון, אלא שבינתיים לא ברור מי מייצג את האינטרסים של הנכים בדיון על יישום המסקנות - האם ארגון נכי צה"ל שכולל בתוכו, כך מקורבים לרמטכ"ל, נכים "נכונים" ו"לא נכונים" הוא הייצוג הראוי במקרה זה?

בנוסף, אומרים גורמים בסביבת מערכת הביטחון, תקציב השיקום מטפל לא רק במי שנפגע במהלך שירותו הצבאי, אלא גם במי שנפגע במהלך שירותו במשטרה ובשב"ס, ואלה מאריכים ימים במערכת עד גיל הפרישה התקני, ובמהלכו גדל הסיכוי שייפצעו או יחלו, וכך יקבלו את המעמד המיוחל. מין מעגל קסמים.

אגב, מבהירים במערכת הביטחון, גם הנכים עצמם נפגעים מהקשחת הקריטריונים: הנכה שהם מכנים "הנכה הנכון" מקבל שירות פחות טוב וציוד פחות טוב כי הוא מתחלק בתקציב עם הנכים "הלא נכונים".

אבל מעבר לעובדה שהדיון רגיש וטעון, הערך הכספי המיידי שלו, למרבה האירוניה, נמוך מאוד. כיוון שאין מדובר בשינוי קריטריונים רטרואקטיביים, גם יישום מיידי של מסקנות ועדת גורן יביא בשנים הקרובות חיסכון שיימדד במיליונים עד עשרות מיליונים בודדים. כלומר הרבה אש ונכים נרעשים בפריים-טיים עכשיו - תמורת חיסכון שיבוא לידי ביטוי בעתיד הרחוק. נראה מי ירים את הכפפה.

תאריך:  29/06/2013   |   עודכן:  29/06/2013
שלומית לן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"חייל חרדי דומה לאיש קבע - 0 מוטיבציה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מזמור פד בספר תהילים מספר בכיסופי המשורר לאיחוד מיסטי עם האל ובשבח העלייה לרגל למקדש בירושלים המקרבת אותו להגשמת מאוויו:
29/06/2013  |  אורנה ליברמן  |   מאמרים
נערה בת 15 נאנסה בידי כנופיית בני-עשרה בוגרים ממנה, באונס קבוצתי. אחד הגברים חילק קונדומים, ואחרים נטלו את תורם באונס הנערה. בהרשעה נכתב כי עדותה של הנערה מדויקת לחלוטין. בני כנופיית-האונס ניסו בתחילה לטייח, אך בסופו של דבר התרצו והודו, ובתמורה לכך נענשו ב-100 שעות של עבודה בשירות לציבור וקנס של כ-8000 דולר, שאותם ישלמו מן הקצבאות שהם מקבלים מאוצר המדינה. קולת העונש הוסברה בכך שזהותם של ה"נערים" נחשפה במרשתת ובכך כבר נענשו חלקית. מחיר נפשה של נערה הוא אם כך שבועיים של חארטא, וכסף המגיע, דרך מערכת המס הפרוגרסיבית, מכיסם של הוריה. לא נאמר מה דעתה של הנערה על חומרת העונש. אם לא אמרנו שה"נערים" הם מוסלמים, אז זה רק בשל הכבוד שאנו רוחשים לשיוויון ולשלום בין העדות המרכיבות את האומה.
29/06/2013  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
קסמו של הרומן החדש של אילת שמיר "המיטה שאתה מציע בעצמך" (עם עובד/ספריה לעם 2013, 440 ע') דומה לקסמה של המניפה. כמו המניפה, שבהיותה סגורה היא עלומת תוכן ונטולת מסתורין, ורק אחרי שפורשים אותה מתגלה התמונה הצבעונית והיפה שהוסתרה בין קפליה - תמונה המספרת סיפור מורכב ורחב-מידות - כך הוא גם הניגוד ברומן הזה בין זמן הסיפֵר הקצר, הצמוד לאירועי יום אחד ב-1991, לבין זמן העלילה הממושך, המקיף את אירועי חמישים השנים שבין 1941 ל-1991.
29/06/2013  |  יוסף אורן  |   מאמרים
תנועות אופוזיציה זוכות בדרך כלל לתמיכה ציבורית ולאהדת ההמונים, כיוון שהן מותחות ביקורת על שלטון מושחת ומדכא, ואהדה ציבורית זו מאפשרת להן להגיע לשלטון, בצורה דמוקרטית או באופן אלים. בשלב הראשון הציבור מרוצה מן המצב החדש כי הוא בטוח שהתנועה האהודה שהייתה באופוזיציה תתנהג עם הציבור בהגינות ודרך דמוקרטית כשבשלטון. אלא שמרגע שתנועת אופוזיציה מתיישבת מאחורי הגה ההנהגה, היא הופכת לאליטה שלטת, עליה להטיל חוק וסדר על התושבים, ועליה מוטל לספק להם את כל מחסורם - מזון, מי שתיה, תעסוקה, בריאות, תשתיות, ותקווה שהדברים מכאן ואילך יהיו טובים יותר מבעבר.
29/06/2013  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
בסיום ביקור "שיגרתי" באזורנו (ירדן, מצרים, עירק, הרשות הפלשתינית), ביקרה הממונה על נושאי חוץ וביטחון באיחוד האירופי, הגב' אשטון בישראל. במהלך ביקורה זה ב-20 ביוני 2013, היא נועדה לשיחה עם ראש הממשלה. כצפוי תפסה הסוגיה הישראלית-פלשתינית מקום מרכזי בשיחה זו. על-פי הארץ (מה-21 ביוני 2013), ביקש ראש הממשלה מהגב' אשטון "למנוע פרסום הודעה מטעם שרי החוץ של האיחוד, שתגנה את ישראל על הבנייה בהתנחלויות ותציג את עקרונות האיחוד לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני". ההסבר שניתן לבקשה מטעמו של פקיד בכיר, הוא, כי "פרסומה בעיתוי הנוכחי - יומיים לפני בואו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי לסבב שיחות נוסף בירושלים, יפגע במאמצי הממשל האמריקני לחדש את המשא-ומתן וכי תוכן ההודעה לא ראוי, ועיתוי הפרסום לא עוזר ואף מזיק".
29/06/2013  |  שמעון שטיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il