שני הנשיאים האחרונים הדגימו לנו מדוע מוסד הנשיאות הוא כלי ריק שיש לבטלו. האחד אנס ששם ללעג ולקלס את מוסד הנשיאות ויוקרתו (אם הייתה לו כזאת) והשני נוהג כאילו הוא נשיא ארה"ב וכל הסמכויות בידיו.
הגיע הזמן למחשבה שניה על מוסד מיותר זה ולו בגלל העלות הגבוהה של אחזקתו.
קראתי חזור וקרוא את חוק נשיא המדינה ומצאתי כי הנשיא הינו מוסד דקלרטיבי בעיקרו פרט לכמה סמכויות אופרטיביות המסורות לו.
אלא משנבחר פרס לנשיא הוא הפך הכל על פניו הוא הפך לשר החוץ מספר שניים של המדינה נוסע בכל העולם ומביא את דעותיו הפרטיות לכל עבר.
מאז האמרה האומללה של מזרח תיכון חדש נוספו עוד כמה אמרות לא פחות בעיתיות כגון עם שחרורו של אשכנזי מהצבא ולמרות פרשת הרפז הכריז פרס כי אשכנזי הוא מהרמטכ"לים הטובים של צהל בכל הזמנים. באותה נשימה רק לאחרונה הכריז כי במטכ"ל דהיום יושבים הקצינים הטובים ביותר שהיו אי פעם במטכ"ל.
בזבזנותו בנסיעות לחול ובארץ, הגדלת תקציב בית הנשיא מעל ומעבר לכל פרופורציה, והגדיל לעשות כשחגג את יום הולדתו ה90 ברוב עם ובעלות מוצהרת של 12 מיליון שקל (העלות הנוספת לא הוכרזה אך היא מוערכת ב-3 מיליון שקל נוספים).
כל זה היה נסלח אילו היה נוהג בממלכתיות ועומד מאחורי החלטות הממשלה להן הוא נדרש בתוקף החוק.
אלא שבשני מקרים רק לאחרונה הוכיח כמה הוא רחוק מכיבוד הממלכתיות כאשר מנע נגינת ההמנון הלאומי התקווה במפגש של נערים פלשתינים ,ישראלים וברצלונה בתואנה הנואלת כי לא רצה לפגוע ברגשותיהם של הפלשתינים.
אותו הדבר חל כאשר רצו להציג הצגה שבה נאמר כי ישראל היא מדינה יהודית ועל כן נפסלה ההצגה על-ידי בית הנשיא. לא פעם הוא יוצא חוצץ נגד הכרזות הממשלה בפרהסיה כאשר הוא מייצג את דעותיו העצמאיות.
גם אצל נשיאים אחרים היו בעיות כאלה ואחרות אולם ככל שעוברות השנים הנשיאים לוקחים לעצמם חירויות שהנשיאים הראשונים לא העזו. הנשיא בן צבי גר בצריף שעלותו לא הגיעה לעלות השיפוץ שנעשה לאחרונה בבית הנשיא.
אז מה היא התוספת הכל כך חשובה של קיום מוסד הנשיאות במה הוא תורם לחברה הישראלית ככלל או לאדם הבודד בפרט.
האם כל זה מצדיק קיומו של בית נשיא על למעלה ממאה עובדים הנסגר בפני בקורת של
מבקר המדינה.
סיכום: הדבר המתחייב בעת הזאת היא ביטול מוסד הנשיאות. לא תואר לו ולא הדר מה עוד שאינו פועל במסגרת חוק הנשיא ועלותו למדינה גבוהה ביותר.
וכאמור יפה שעה אחת קודם.