|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
השופט גרוניס. מלחמה מרחיקת-לכת ב"אקטיביזם השיפוטי" [צילום: פלאש 90]

הבג"ץ של גרוניס

נשיאו החדש של בית המשפט העליון אינו אוהב עתירות ציבוריות. הוא שייך מבחינה חשיבתית והסתכלותית משפטית, לאסכולה מבית-מדרשם של שופטים שמרניים דוגמת אלפרד ויתקון המנוח ודומים לו על "שופט מקצועי נטו"
19/08/2013  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
סירוב שלא כמקובל
המשפחות השכולות שעתרו למנוע שחרור רוצחים בעסקות עם ארגוני הטרור ביקשו לשאת דבריהן באולם בית המשפט לאחר שסיימו פרקליטיהן לשטוח טיעוניהן המשפטיים, אולם השופט גרוניס סירב לכך. "באולם בית המשפט", קבע-פסק הוא, "טוענים עורכי דין בלבד!", סיים, אסף שולי גלימתו ומיהר לצאת את האולם יחד עם חבריו להרכב

כששמעתי בחדשות הבוקר המשודרות במדיה הקולית, בטלוויזיה וברדיו, כי זה עתה הוגשה עתירה לבג"ץ בידי עמותה בשם "איזון חוזר", המבקשת להפסיק לאלתר את מבצע החיסון לילדי ישראל נגד נגיף הפוליו, תוך הטלת ספק ביעילותו ובנחיצותו של החיסון שמנפיק משרד הבריאות, חייכתי בציניות מדודה אל המראה תוך כדי צחצוח שיניים מואץ, לקראת יום פעילות רב-משימות.

חשבתי לעצמי, מהרהר ביני לביני, מה יאמר נשיא בית המשפט העליון, כבוד השופט, ד"ר אשר גרוניס, באולם רחב-הידיים, הלא הוא אולם ג', אולם הנשיא - שכמעט תמיד גדוש בסקרנים תאבי-ידע ושוחרי דמוקרטיה, דוגמת פרחי קצונה מבה"ד 1, רודפי צדק מקצועיים מטעם עצמם וסתם אזרחים מהשורה שרוצים ומקווים לראות את הדמוקרטיה, לכאורה, בפעולתה באולמות בית המשפט בכלל, ובאולמו של נשיא בית המשפט העליון בפרט - לנציג העותרים, שישטח בפניו טיעוניו בדבר חוסר הנחיצות והסיכון הקיים למתחסנים במבצע החיסון ההמוני הקיים.

"רגע, רגע", דחק בי המשפטן המומחה שבתוכי, "מי אמר שבכלל יתקיים דיון באולם הנשיא או בכל אולם אחר של בית המשפט העליון?"; הוסיפו להציק לי ספקותיי המשפטיים והמשיכו לדחוק ולשאול: "ואולי ידחו את העתירה, על הסף. הרי כיום יכול שופט תורן, בצירוף חתימתם של שניים מעמיתיו, לדחות עתירה לבג"ץ, על הסף, מבלי שהעותרים ישזפו פני שופטי עליון, קבל אולם, אורות מצלמות טלוויזיה והבזקי צילומי מצלמות של סתם צלמי עיתונות".

נעצרתי לרגע ואז המשיך הקול הפנימי, חמור הסבר של המשפטן, הנעוץ בתוכי, לסנוט בי ואמר: "תתבייש לך. אתה לא זוכר שיש עילות לדחיית עתירה על הסף, דוגמת היעדר זכות עמידה, חוסר שפיטות, אי-מיצוי הליכים, שיהוי, חוסר ניקיון כפיים. מה אתה חושב לך שאנחנו בתקופת ברק". ומיד סיים הקול הפנימי ביקורתו ואמר בקול תקיף: "אנחנו בתקופת גרוניס וזכור זאת. זכור זאת היטב. אין יותר הנחות. אין יותר עותרים ציבוריים. זהו נגמר".

עידן אשר גרוניס

אכן, כן. אנו מצויים בתקופתו של נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, בבית המשפט העליון, וקולה של תקופה חדשה זו בבית המשפט העליון נשמע עתה, במלוא עוזו, אם כי בהערות שקטות, סרקסטיות משהו, אולם בל נלך שולל אחר הצליל הנמוך של המילים. הן חדות, נוקבות, חד-משמעיות ואי-אפשר עוד לטעות בהן חרף נמיכות הקול. נשיאו החדש של בית המשפט העליון אינו אוהב עתירות ציבוריות. הוא שייך מבחינה חשיבתית והסתכלותית משפטית, לאסכולה מבית-מדרשם של שופטים שמרניים דוגמת אלפרד ויתקון המנוח ודומים לו, שהעלו על המחסומים הדיונים בפני עותרים ציבוריים, כל אימת שביקשו הם להביא עתירות ציבוריות אל פתחו של בג"ץ.

עודני זוכר את המשפטים שהטיח בי, באולם ג', בבית המשפט העליון, השופט גרוניס, לפני מספר שנים - טרם מינויו לנשיא בית המשפט העליון - ביושבו בראש הרכב שדן בעתירה שהגשתי בקשר לחוקיותו של התיקון לחוק המעצרים, שהפך ערר בגלגול שלישי, על מעצר ימים לערר ברשות. קודם לתיקון זה, היה ערר זה מוגש ברשות ודרכם של מי שנעצרו במעצר ימים ושל הפרקליטות הפלילית, גם יחד, הייתה פתוחה להגיש ערר שכזה לבית המשפט המחוזי, ולאחריו ערר לבית המשפט העליון בזכות, בלא לבקש רשות להגשת ערר זה מבית המשפט העליון קודם לכן. במקביל התבררה עתירה של לקוח שייצג עו"ד אביגדור פלדמן, שעתר נגד הארכת תקופת היותו של מי שהוגש נגדו כתב-אישום ומשפטו טרם הסתיים, בידי בית המשפט העליון, לתקופות מוארכות של 150 יום כל פעם, במקום לתקופות מוארכות של 90 יום כל פעם, כפי שהיו נהוגים דברים קודם תיקון זה לחוק המעצרים.

"אדוני חושב שהוא נמצא באירופה?", ספק שאל, ספק התריס כבוד השופט גרוניס כלפיי, טרם פציתי פי והתחלתי לטעון לעניין אי-חוקיותו של התיקון המונע ערר שלישי על מעצר ימים לבית המשפט העליון, בזכות. טרם הספקתי לעכל הדברים, המשיך הוא והטיח בי: "אדוני חושב שבאירופה היו מקשיבים לאדוני? מי הלקוח של אדוני? לחברך, פלדמן, יש לקוח! מי הוא הלקוח של אדוני?".

פתע פתאום "נפל לי האסימון". ראש ההרכב, כבוד השופט, א' גרוניס, מתכוון לכך שהעזתי לבוא ולריב ריבו של הציבור במעמד של עותר ציבורי. זו משמעות איזכורה של אירופה על-ידו וציון העובדה שלעו"ד אביגדור פלדמן "יש לקוח", כאשר לי "אין לקוח", אלא את עצמי ובשרי בלבד. "אדוני מחזיר אותנו לתקופה שהיו צריכים להוכיח את קיומה של זכות העמידה?", ספק שאלתי, ספק התרסתי בנימוס כלפי ראש הרכב השופטים.

ברגע זה גמלה החלטה בלבי לדבר על הנזק שנגרם לי בתקופת מעצר השווא שלי ועל התמזלות מזלי, שבתקופתי היה קיים עוד מצב דברים של ערר ברשות - ערר ברשות שהגישו יום לאחר שבית המשפט המחוזי הורה על מעצרי, בידי פרקליטיי, עו"ד אביגדור פלדמן ועו"ד מיקי חובה, שהתקבל בידי שופט בית משפט העליון, כבוד השופט עוזי פוגלמן, ושחרר אותי למעצר בית, פחות מ-24 שעות לאחר שסגן נשיא בית המשפט המחוזי, כבוד השופט ד"ר עודד מודריק, קיבל את ערר הפרקליטות על שחרורי למעצר בית בידי בית משפט השלום והורה על המשך מעצר הימים שלי, עד תום ההליכים המשפטיים.

תפישה בלתי-ישימה

איני יודע - בוודאות - אם הייתי שורד מעצר ימים זה עד תום ההליכים המשפטיים ואם לא הייתי טורף נפשי בכפי, לאור מצבי הנפשי הקשה, שעה שהתקבל ערר הפרקליטות, בידי בית המשפט המחוזי ושוב נעצרתי עד לתום ההליכים המשפטיים. לא זה הוא נושאה ולא זו מהותה של רשימה זו. יחד עם זאת, הסתכלות מעט אנושית ופחות מרוחקת של בית המשפט העליון "בציבור לקוחותיו בכוח" הוא נושאה של רשימה זו.

אין חולק על כך, כי נשיאו הנוכחי של בית המשפט העליון, ד"ר אשר גרוניס, הוא משפטן מובהק. פסיקותיו בתחומים שונים - ובעיקר בתחומים השימושיים והישימים כל כך של סדר דין אזרחי - חצבו מקום של כבוד בכותל המזרח של מחדשי הלכה פסוקה. יחד עם זאת, דומה כי מלחמתו של כבוד השופט גרוניס ב"אקטיביזם השיפוטי", שיצא מבית-מדרשו של נשיא בית המשפט העליון פרופ' אהרן ברק, הרחיקה לכת. דומה עלינו, בכל הכבוד הראוי, כי תפישת השופט גרוניס - לפיה החלטות שאינן פוגעות בזכויות אדם, או כאלו הפוגעות בזכויות האדם של הרוב, יוכלו למצוא את תיקונן באמצעות שלטון הרוב, ואין זה מתפקידו של בית המשפט להציל את הרוב מפני עצמו - אינה מתאימה ואינה ישימה לבית המשפט העליון בכלל, ולבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק בפרט.

אפיזודה מעניינת המצביעה על דרך התנהלותו ודרך חשיבתו של נשיאו הנוכחי של בית המשפט העליון התרחשה לאחרונה באולם הנשיא, בעת הדיון בעתירה האחרונה של נפגעי הטרור שדרשו שלא לשחרר את המחבלים שכונו בשם: "המחבלים עם דם על הידיים".

מקובל כי בעתירות רגשיות דוגמת עתירות של מי המבקשים למנוע שחרור רוצחים בעסקות עם ארגוני הטרור והמגיעים לדיון, לאו-דווקא מכוח זכותם המשפטית, אלא מכוח זכותם הרגשית-מוסרית, כי לאחר תום טיעוני הפרקליטים מאפשר בית המשפט העליון - לפנים משורת הדין - לנציג המשפחות השכולות לשאת דברו באולם. גם הפעם ביקשו המשפחות השכולות לשאת דבריהן באולם בית המשפט לאחר שסיימו פרקליטיהן לשטוח טיעוניהן המשפטיים, אולם השופט גרוניס סירב לכך. "באולם בית המשפט", קבע-פסק הוא, "טוענים עורכי דין בלבד!", סיים, אסף שולי גלימתו ומיהר לצאת את האולם יחד עם חבריו להרכב.

"אצל הנשיא שמגר, התנהלו הדברים אחרת", ספק קוננה, ספק התלוננה אחת מבנות המשפחה של נפגעי הטרור שנכחו באולם הנשיא בעת שמיעת העתירה, "הוא הזמין אותנו ללשכתו בסיום הדיון ושמע אותנו". אין טוב מאפיזודה רגשית ומעניינת זו כדי להצביע על הלך-רוחו של נשיאו הנוכחי של בית המשפט העליון ועל המגמה הרווחת כיום, בפסיקתו של בית המשפט העליון. נשיאו הנוכחי של בית המשפט העליון, הוא "שופט מקצועי נטו". שאר הדברים ויתרת הנושאים אינם שפיטים ואינם חלק מהמרקם השיפוטי, כמו-גם מהאווירה השוררת כיום בבית המשפט העליון.

בכל הכבוד הראוי, דומה עלינו כי ככל שעולם המשפט הינו עולם יובשני ודווקני, הרי מעט חמלה לא תזיק בהתנהלותו השוטפת והיומיומית של בית המשפט העליון. "הטון יוצר את המוזיקה", קובע הפתגם העממי - ולא בכדי.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר משרד עורך-דין ועוסק, בין היתר, בייצוג בעלי-דין בענייני ירושה ומשפחה בבתי-משפט למשפחה, עותרים לבג"צ ובתביעות אזרחיות-כלכליות לסוגיהן השונים.
תאריך:  19/08/2013   |   עודכן:  19/08/2013
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבג"ץ של גרוניס
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אנטי ברק
19/08/13 12:25
2
בני בנקר
19/08/13 12:39
3
ה.א
19/08/13 14:24
 
עמית לונן
19/08/13 16:30
4
הרועץ המשפטי
19/08/13 16:39
5
ליבוש
20/08/13 19:46
6
מזל נחום
21/08/13 10:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפשר להמר, בסבירות גבוהה למדי, כי בתום הקדנציה הנוכחית תהיה חברת הכנסת עדי קול ממפלגת "יש עתיד" בין חברי הכנסת הפחות משפיעים ופחות חשובים במשכן. אם תשוב או לא תשוב לכנסת הבאה אפילו לא תלוי בה אלא במנהיג מפלגתה - בהחלטותיו ובפופולריות הציבורית שלו. אין לד"ר עדי קול על מי להלין אלא על עצמה. במו ידיה הפכה והופכת את עצמה לחברת כנסת לא חשובה ואפילו מיותרת.
19/08/2013  |  עמיר סגל  |   מאמרים
הם רק גמרו על בחינות המיצ"ב והנה הם שוב חוזרים עם ביטול או צמצום בחינות הבגרות. אלילי הילדים והנוער. כמה אנחנו אהבנו בילדותנו את הבחינות? מה לא עשינו על-מנת לצמצם ולדחות ומה לא. היו כאלה שבכלל לא באו לבחינות כי העדיפו את חוף הים. אחד מהם כמעט נהיה דוקטור. ועתה מבשרים לנו בכירי "אין עתיד" שהשתלטו עלינו: זהו, סוף-סוף מבטלים בחינות המיצ"ב. המשיח בא, מבטלים בחינות בגרות. כאמור, אלילי הנוער.
19/08/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
לאור המצב והערכות. הן בארץ או בכל הארצות. בסביבה שלנו או מרחוק. במדינה מסודרת או נטולת חוק. בעיירה ישנונית או בקריה הומייה. קול הדממה הנישא בדומייה. ארץ ארץ אל תכסי דמייך. רגבי אדמתך רווים בדם בנייך. למתים אין קול שיזעק עבורם. מי יתבע את דמם. מי יבכה את מר גורלם. כי עלה המוות בחלוננו. ואסירים משתחררים מבתי כלאינו. רוצחי אדם שפלים. אנשי רעים ומקוללים. משדי אמם ינקו את השנאה. ולמישהו יש עוד תקוה שזה ישתנה. כל מערכת החינוך שלהם היא רצח והרס. ושאלתנו נשאלת: הלנצח תאכל חרב. שאלה זאת נשאלה על-ידי מצביא יהודי מהולל. והיום אני שואל את זה על אותו מחבל מקולל. ברשותכם מאמר מלא הגיגים. שלוואי ויגיע לאוזניהם של המנהיגים.
19/08/2013  |  הרב מרדכי צבי  |   מאמרים
מלחמת רגשות מלווה את האדם בתהליך התשובה. פקפוקים וחוסר יכולת להחליט הם ראשית דרכו של השב. יש שבים הנסחפים במערבולת של מחשבות והתלבטויות ויש השבים שאינם נסחפים וגיבוש תהליך התשובה אצלם מהיר. ההשגחה פותחת להם צוהר המאיר את דרכם. נצנוצי התשובה מאירים את נבכי נפשם ופועלים לזירוז השתנותם לחזור בתשובה שלמה.
19/08/2013  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
אליבא דגזלני האוצר לדורותיהם, אזרחי ישראל חיים יותר מדי. המשמעות היא שהשלטון איננו יכול ליהנות מכספי האזרחים אשר הפרישו עד היום מאות מיליארדי שקלים לקרנות שנוהלו בצורה פושעת, אך בהחלט העשירו את מנהליהן ויורשי יורשיהם עד קץ הדורות. עתה, האוצר יצא בבלון ניסוי נוסף, פרי תכנון מדוקדק של מוחות מעוותים: לקצץ בעוד 10 אחוזים את הפנסיה. זה עונשו של אדם המעז לחיות שלא לפי תכנון קברניטי הכלכלה הישראלית. להם מותר לחיות הרבה וטוב. לכם לא, ואם כן אתם טורפים את תכנונם הנלוז, אז תחיו מכמה שפחות.
18/08/2013  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il