הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
מאמרים
ראשי  /   מוניציפלי/מקומי  רכב/תחבורה 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
שבת של כדורגל כמעט מתחילה
14/08/2017   |   רז נוביק
 
 
 
הערת שוליים אישית
14/08/2017   |   יצחק מאיר
 
 
 
משפיע אחרי 95 שנה
14/08/2017   |   אריאל י' לוין
 
 
 
עסקי נדל"ן עלומים של קבוצת טראמפ
14/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
הפואמה על דוד ויהונתן, יהונתן ודוד
14/08/2017   |   חיים שטנגר
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
החזית הדרומית של התחנה המרכזית בעפולה [צילום: אלי אלון]
הזנחה וכיעור בתחנה המרכזית בעפולה
עליבות, הזנחה וכיעור זהו המחזה המתגלה למבקרי התחנה המרכזית בעפולה. אלפי הנוסעים הפוקדים את התחנה ראויים לתחנה שנעים לשהות בה. קיימת תוכנית להרוס אותה ולבנות במקומה תחנה מרכזית חדשה בשילוב מרכז מסחרי גדול שיפגע בצביונה המקורי. התחנה בעלת ערך היסטורי ואדריכלי וראוי וניתן לשמור על צביונה המקורי תוך התאמתה לשנות האלפיים
החזית המערבית [צילום: אלי אלון]

פנים התחנה. מרצפות ישנות וזוקן [צילום: אלי אלון]

מרצפות ישנות (ולא תמיד ישרות), קירות קלופים, כבלי חשמל ותקשורת בולטים, ומראה כללי אפור, דהוי וקודר-משהו - זהו המחזה הלא-סימפטי הנגלה בימים אלה למבקר בתחנה המרכזית של עפולה. מצב זה של הזנחה, עליבות ואפרוריות נמשך מזה שנים. פה ושם נעשו במהלך השנים האחרונות עבודות צביעה ושיפוצים נקודתיות, אבל לא מעבר לכך. ואם אין די בכך, על גג התחנה מוצבים באורח קבע שורה של שלטי פרסומת ענקיים על גבי עמודי עץ מכוערים קלופי צבע. שלטים אלו מגבירים ומעצימים את כיעור התחנה. כך לא צריכה להיראות תחנה מרכזית בישראל בשנת 2013.

התחנה המרכזית בעפולה נחשבת לתחנה מרכזית חשובה גם כיום, שכן היא משמשת תחנת מעבר ראשית של התחבורה הציבורית בין אזור תל אביב והמרכז ליישובי עמק בית שאן, טבריה והכינרת, פוקדים אותה מדי יום, ובעיקר בסוף ובתחילת שבוע, מאות ואלפי נוסעים, שרבים מהם חיילים. נוסעים אלה ראויים לתחנה מרכזית מכובדת ונעימה לשהייה, במיוחד נוכח העובדה כי המגיעים בתחבורה הציבורית לתחנה המרכזית בעפולה לא רק חולפים בה רק לרגע, אלא במקרים רבים שוהים בה לפרק זמן לפחות של 5- 10 דקות, שכן נהגי האוטובוסים נוהגים לעשות בתחנה "הפסקה" למשך 10-5 דקות למטרת התרעננות ושירותים.

פעם הייתה יפה ומרשימה

תחילתה של התחנה המרכזית בעפולה במקומה הנוכחי התחילה דווקא טוב, היא נחנכה בשנת 1958 ועד היום זוכרים ותיקי העיר את טקס חנוכתה כחוויה מרשימה. קודם לכן שכנה התחנה המרכזית ליד תחנת הרכבת הישנה של עפולה, היכן שממוקמת כיום כיכר העצמאות. התחנה במקומה הנוכחי הייתה בשנותיה הראשונות לאחת מהגדולות בארץ והייתה שוקקת ופעילה עד שעות לילה מאוחרות. את מבנה התחנה תכננו וולי וולטש, ושרגא פרידריק רוהטין, ויש בעיצובה ובתכנונה מוטיבים אדריכליים רבים הלקוחים מהסגנון הבינלאומי (הבאוהאוס). בתמונות הנמצאות בארכיון "אגד" שצולמו בשנותיה הראשונות של התחנה, ניתן לראות עד כמה הייתה התחנה יפה ומרשימה (הכל ביחס לתקופה): היא עוצבה כאמור בסגנון הבינלאומי ואירופי קלאסי, בכניסה הראשית אליה בלט גגון מעוגל שנתמך על-ידי שורה של עמודי ברזל. בחזיתה המזרחית, היכן שכיום תלויים שלטי פרסומת מכוערים, היו תלויות אותיות שהרכיבו את שם התחנה: "אגד א.ש.ד. תחנת עפולה"; בלילה הוארו אותיות אלה. לדור הצעיר התוהה ודאי לפשר המילה א.ש.ד - ובכן: "א.ש.ד." הן ראשי תיבות של שלוש החברות שהרכיבו את אגד: אגד, שחר ודרום יהודה).

מי שמביט בתמונות של תחנת עפולה משנותיה הראשונות ומשווה אותן למראה של התחנה כיום, יתקשה להאמין כי מדובר באותה תחנה, ועולה השאלה איך זה קרה שהתחנה, שהייתה יפה ומרשימה, שינתה את פניה ללא הכר והגיעה לעליבות ולכיעור שכאלו?

תחנה עם צביון מיוחד

כל הגורמים הנוגעים בדבר, כחברת נצב"א שהיא בעלת התחנה, חברת אגד השוכרת את התחנה ועיריית עפולה, מודים כי המצב בתחנה המרכזית דורש שיפור ושינוי, ואף נודע לי כי מתגבשת תוכנית להרוס את התחנה המרכזית הקיימת ולבנות במקומה תחנה מרכזית חדשה. על-פי התוכנית, התחנה החדשה תהיה סגורה וממוזגת. בזמן עבודות ההקמה תועבר התחנה המרכזית באופן זמני למתחם של שופרסל דיל, מצפון לתחנה.

חברת נצב"א, שהיא חברה נדל"נית שבבעלותה הנכס, תרצה מן הסתם ובאופן טבעי למקסם רווחים ותנסה בתחנה החדשה, אם וכאשר תקום, להקים לפחות קומה נוספת, אם לא יותר מזה, ולדחוס בה בתי עסק רבים ואולי אף משרדים וקניון - דבר שיפגע בצביון המקורי של התחנה. מן הסתם תקבל חברת נצב"א גיבוי מעיריית עפולה להקמת מרכז מסחרי, משרדים וכיוצא בזה, כי הדבר מכניס כספי ארנונה נוספים לקופת העירייה.

אני סבור שיהיה זה עוול היסטורי ואדריכלי לא לשמר את התחנה המרכזית הקיימת, שהיא בעלת עבר היסטורי בתולדות הישוב וגם בעלת ערך אדריכלי. לא הכל כסף בחיים. יש לשמור על צביונה המקורי של התחנה ככל שניתן, תוך התאמתה לשנות ה-2000. לדעתי , אין להרוס את המבנה הקיים ואין להוסיף קומות, וודאי שלא להכניס למקום קניון ומשרדים.

ניתן לשפר את המקום ללא הכר ולהפוך אותו ליפה ומטופח על-ידי החלפת המרצפות, עיצוב מחדש של גגוני התחנה, הבלטת המוטיבים האדריכליים בסגנון הבינלאומי שאפיינו את התחנה בראשית דרכה, צביעה אחידה בצבע של מבנה התחנה, הסרת שלטי הפרסומת הענקיים המעטרים את התחנה, שאולי מביאים לה כסף אבל מכערים אותה מאוד, עיצוב פנים חדש על-ידי טובי האדריכלים, הצבת שלט דקורטיבי מורכב באותיות של שם התחנה בחזיתה (כדי להחזיר עטרה ליושנה) ועוד.

ראוי שהמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, על-אף שמדובר במבנה שהוקם לאחר קום המדינה, תיקח את הנושא לטיפולה ותפעל בשיתוף ותיקי העיר עפולה ואנשי מושבים וקיבוצים באזור, לשמירת צביונה המקורי והחזרת יופייה של התחנה המרכזית בעפולה לקדמותו.

תאריך:  28/08/2013   |   עודכן:  28/08/2013
אלי אלון

מועדון הבלוגרים עוקבים: 76לקבלת רשימות אלי אלון לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזנחה וכיעור בתחנה המרכזית בעפולה
הודעות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
משנה
31/08/13 22:42
פורום: תחבורה ציבורית כתוב הודעה
+
bralor4247
5/12/16 16:21
 
למה אתה מתחייב
1/08/17 22:03
+
יוסי ארגואן
28/07/17 05:58
+
shosh
27/03/17 06:51
+
areladiv
22/01/17 13:40
+
אישששש
5/01/17 10:28
+
עמית123
19/12/16 21:49

תגובות בפייסבוק

ברחבי הרשת

התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, חברת סיטיפס, מטעה את נוסעיה ודורשת מהם תשלום עבור הסעה של עגלת תינוק פתוחה גם בשעות בהן אסור לה לעשות זאת.
26/08/2013  |  עידן יוסף  |  חדשות
שבוע וקצת חלף מאז הושקה המטרונית, האוטובוסים רבי-הקיבולית הנעים במסלול יעודי ברחובות חיםה והקריות, וכבר ניתן לראות ניצנים של שיפור. תקלות רבות שהביאו לטרוניות מצד נוסעים תוקנו, והתנועה מתנהלת לרוב כסדרה.
25/08/2013  |  עידן יוסף  |  חדשות
בעקבות תוספת תקציבית שאושרה, תתוגבר התחבורה הציבורית לאריאל ולישובי השומרון. מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית ומ"מ סמנכ"ל בכיר יבשה במשרד התחבורה, יהודה אלבז, הודיע לראש עיריית אריאל הרצל שבירו כי אושרה חלקית בקשתו בעניין וכי יוקצבו לטובתו 8 מיליון שקלים בשנה, 34 מיליון שקלים עד לשנת 2017.
23/08/2013  |  עידן יוסף  |  חדשות
תאגיד הפרסום הבינלאומי ג'י-סי-דקו (JC Decaux) מחמם מנועים לקראת כיבוש יעד נוסף בשוק פרסום החוצות הישראלי. ל-News1 נודע, כי לאחר השתלטות על פרסום החוצות באזור גוש-דן וזכייה כמתמודד יחיד בשני מכרזים בתל אביב וברמת גן, נערכים עתה בחברה הצרפתית לכניסה לשדות התעופה בישראל. התאגיד, שהיה נוכח עד עתה בישראל בתחום ריהוט רחוב ופרסום על גבי תחנות אוטובוס, החל באחרונה מהלך של הכשרת הדרך למכרז שעומדת לערוך רשות שדות התעופה (רש"ת) בשדות התעופה שהיא מפעילה, ובעיקר בתחומי נמל התעופה בן-גוריון.
22/08/2013  |  עידן יוסף  |  חדשות
90 אוטובוסים רבי-קיבולת להסעת המונים (BRT), שרכשה המדינה בעלות של יותר מ-100 מיליון שקלים, עומדים כאבן שאין לה הופכין בחניונים בבת ים ובבני ברק. כך דווח (יום ג', 20.8.13) בחדשות 2.
21/08/2013  |  עידן יוסף  |  חדשות

פורומים
מוניציפלי/מקומי
רכב/תחבורה
תחבורה ציבורית
כתבות מקודמות
עמינח
הגיע הזמן להחליף מזרן
AIG
טיפים חשובים לפני שרוכשים דירה
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט