|   15:07:40
  שבתאי אברהם  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

תיאום ציפיות בין עורך דין ללקוח

הרצח המתועב של חברינו, עוה"ד נתן ז'ורנו ובתו ימית ז"ל ביולי 2013 בידי לקוחם, הציף וחשף את אחד הנושאים המורכבים במקצוע עריכת הדין - יחסי עורך דין לקוח
30/08/2013  |   שבתאי אברהם   |   מאמרים   |   תגובות
מקצוע שאינו בבחינת מדע מדויק [צילום: איגוד לשכות המסחר]

הרצח המתועב של חברינו, עוה"ד נתן ז'ורנו ובתו ימית ז"ל ביולי 2013 בידי לקוחם, הציף וחשף את אחד הנושאים המורכבים במקצוע עריכת הדין - יחסי עורך דין לקוח.

לכאורה, מדובר ביחסים שבין אדם הנזקק לשירות למי שהוכשר והוסמך לתת שירות זה, אך הרצח חשף את רגישותה ומורכבותה של מערכת יחסים זו ואת המוקשים האורבים לעורך הדין במסגרת מתן השירות ללקוחו. ישנו אף פתגם האומר כי "הלקוח הוא האויב הגדול ביותר של עורך הדין".

כידוע, מקצוע עריכת הדין אינו בבחינת מדע מדויק. עורכי דין נבדלים ביניהם, לא רק בניסיון במומחיות בתחומים שונים, אלא גם בגישות שונות, בתפיסות ובפרשנויות ואין זה נדיר למצוא שבאותו עניין יפעלו שני עורכי דין באופן שונה ואפילו מנוגד. לשוני תורמים מורכבות היריעה, הצורך לתמרן בין גורמים ואילוצים שונים, וכן החובה לפעול בתוך מסגרת החוק, התקנות וכללי האתיקה.

על כך יש להוסיף את ריבוי עורכי הדין ביחס לגודל האוכלוסיה. מידי שנה נוספים כחברים בלשכה כמה אלפי עורכי דין חדשים שמתחילים את דרכם במקצוע , כשהם חסרי ניסיון ממשי. כמות עורכי הדין יוצרת תחרות קשה בין עורכי הדין ויש המקבלים על עצמם לטפל בתיקים מורכבים גם כשאין בידם היכולת והניסיון לטפל בהם. כידוע, כיום אין חובה על עורך הדין להתמחות בתחום מסוים, וגם אין הגבלה על עורך דין לטפל בכל תחום שבו הוא יחפוץ. מאידך, ישנם לקוחות רבים שאין ידם משגת לשכור את שירותיו של עורך דין ותיק או מומחה בתחום הנדרש.

בצד השני של המתרס, נמצא הלקוח שמגיע אל עורך דין בדרך כלל בשעת צורך, מצוקה וסערה רגשית ואין לעיניו אלא צדקתו המוחלטת. הוא מצפה מעורך דינו לחולל "קסם" ולהוציא אותו מ"הברוך" אליו נקלע וישיג עבורו את התוצאה המקסימלית. זאת כאמור בשעה שה"קוסם" נתון בצבת החוק התקנות, כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין, הפסיקה והתקדימים, ולעיתים עליו להתמודד עם נזקי הליכים קודמים ומניעת מידע חיוני וחשוב על-ידי לקוחו.

הרצח של עוה"ד נתן ז'ורנו ובתו ימית הדליק נורה אדומה בכל הנוגע להתמודדות עורך דין מול לקוח מאוכזב שבמקרה זה חצה את הקו האדום. מהפרסומים בתקשורת עולה כי לא מדובר ברצח של "שגעון רגעי", אלא שהלקוח איים על עורך הדין וזה אף נאלץ לבקש הגנה באמצעות הזמנת ניידת משטרה. ז'ורנו לא לבד. עורכי דין רבים מתמודדים מול איומים מצד לקוחות שונים. לעיתים העימות נובע מהתנהלות הלקוח ולעיתים מדובר בסכסוכים על-רקע חילוקי דעות בין עורך הדיך ללקוחו.

דוגמאות מספר לקשיים שמתעוררים על-רקע התנהלות של לקוח:
לקוח שאינו בקיא - הלקוח בדרך כלל אינו מצוי בנבכי הפרוצדורה ובכללי סדרי הדין (אזרחי, משפחה, רבני ובית דין לעבוד וכו'). למשל הלקוח בדרך כלל אינו מודע לחשיבות העמידה בלוחות זמנים, בחובת ההתייצבות לדיון וכו'. קרה בפני שלקוח לא התייצב לדיון, התקשרתי אליו מאולם בית המשפט וזה אמר לי: "תשים אותי על הרמקול, אני רוצה להסביר לשופט".

"חצי עורך דין". הזמינות של המידע הרב ברשת ,יוצרת מציאות של לקוח הגולש לאתרים שונים ומרגיש שהוא כבר "חצי עורך דין". הגלישה הזו נותנת בו תחושה שהוא מבין יותר מעורך דינו ויכול לקבוע מהי האסטרטגיה המשפטית הנכונה וכיצד יש לפרש את החוק וליישם את ההלכה במקרה שלו . נתקלתי גם בלקוח שהכין כתבי בית דין בעצמו והגיע אלי רק כדי שאחתום על המסמכים - כך שאשמש "חותמת גומי".

הלקוח המתייעץ. חשוב להתייעץ ו/או לקבל Second opinion ויחד עם זאת ,חשוב לדעת את הגבול שמעבר לו ייגרם נזק. פעמים רבות עצותיהם של עמיתים למקצוע פוגעות בטיפול בלקוח. מדובר במצב שבו עורך הדין מעניק עצות בלא שיש בידיו תמונה מלאה, אין בידיו כל המסמכים הרלוונטיים, הוא אינו יכול לבחון את כל החלופות ,או לשקול את שיקולים העניינים. מגדילים ללבות את התבערה הם עורכי דין שממניעים לא ענייניים ומתוך כוונה נלוזה לפתות לקוח לעבור אליהם, מותחים ביקורת לא מוצדקת על עמיתם למקצוע ומשחירים את שמו 'הוא לא יודע לעבוד, זה לא התחום שלו, אצלי יהיה לך יותר זול'.

חילוקי דעות בין לקוח ועורך דין יכולים לנבוע מאי הסכמה על הטקטיקה, מחוסר הבנה באשר לסיכויי ההצלחה, מגובה שכר טירחה. חילוקי דעות יכולים להתעורר גם במהלך הטיפול בתיק כאשר הלקוח אינו מבין את רמזיו של שופט בהליכים מקדמיים, הזמנת עדים ועוד.

לליבוי האש בין לקוח לעורך דינו תורמות בשנים האחרונות גם התלונות ללשכת עורכי הדין. בתקופה האחרונה החל כלי זה ,(שנועד לתרום לשמירה על טהרת המקצוע ואיכותו), לשמש בידי לקוחות מאוכזבים כנשק וככלי ניגוח נגד עורך הדין, כדי לאיים עליו או לטרטר אותו.

פעמים רבות הרקע להגשת תלונה הוא דין ודברים בנוגע לשכר הטרחה, או אכזבה מתוצאות הטיפול, דבר שאין בו כל עבירה על כללי האתיקה. (אין בידי נתונים כמה מהתלונות שהוגשו ללשכה נדחו ככאלו שאינן מצריכות תגובה).

חציית הקו האדום, רצח עורך הדין ז'ורנו ובתו הביאו אותי למחשבה כי יש צורך בבניית מהלך נרחב של תיאום ציפיות עם לקוח. תיאום זה צריך להוות בסיס איתן לאמון שבין עורך דין ללקוח ויכול למנוע עימותים רבים שחלקם נפתרים בהחלפת ייצוג על מורכבותו וחלקם מתדרדר לאיומים וחלילה גרוע מכך.

בדרך כלל בתחילת הטיפול שלי בתיק אני נוהג לתאר בפני הלקוחות שלפני מהי דרך העבודה שלי הכוללת שיתוף פעולה ועבודה ביחד. אין אנו, עורך הדין והלקוח, משני צידי המתרס, אלא הלקוח הוא השותף שלי כעורך דין.

תיאום ציפיות מבוסס על ,איסוף המידע הדרוש על עובדות אודות המקרה, כולל עובדות שאינן בידי הלקוח. על ביצוע ניתוח עובדות והמידע וכן ובחינת גרסאות שונות בבחינת "איפכא מסתברא". אדגיש כי על-מנת למנוע הסתרת מידע מצד הלקוח, אם בשל היותו לא מחמיא ואם בשל חוסר הבנתו את חשיבות המידע המפורט, יש לחקור היטב את הלקוח: על פעילות קודמת, על התכתבויות במסגרת מו"מ קודמים, על ייצוג קודם. חשוב לחקור ולדרוש ובמידת האפשר להשיג את המידע או הגרסה המצויה בידי הצד השני כדי לברר מהם הקלפים שבידיהם. רק תמונה מלאה מאפשרת לעורך הדין לנקוט בפעולה ולקבוע אסטרטגיה.

יש להבהיר ללקוח כי מידת ההצלחה בניהול התיק תלויה בראש ובראשונה בראיות שהוא יציג בבית המשפט . "אין לשופט אלא מה שעיניו רואות" -ראיות. יתכן שהוא צודק ,אבל הכלל שנקבע בדין העברי ובדין הישראלי "המוציא מחברו עליו הראיה". יש האומרים "שאין צדק בבית המשפט" או אומרים בלשון אחרת "אתה יודע איך אתה נכס לבית המשפט אבל אתה לא יודע איך אתה יוצא ממנו". האמרות האלה משמשות בעיקר את המגשרים ,שהרי לא תמיד ניתן להגיע לאמת ולא תמיד הצדק הוא רק בצד אחד.

תיאום הציפיות צריך לכלול גם את הציפיות של עורך הדין מהלקוח שלו: שיתוף פעולה ושקיפות בנוגע למידע הדרוש, הימנעות מפעולות של הלקוח ללא תיאום עם עורך הדין, פעולות שיש בהן כדי לסכל את מהלכיו של עורך הדין.

תיאום הציפיות כולל את קביעת שכר טירחה (סכום קבוע, אחוזים, לפי פעולות, על בסיס דיונים, או נוסחה המשלבת בין אלה). אין זה מיותר לטעמי להבהיר ללקוח כי שכר הטרחה אינו מורכב רק ממחירן של פעולות שניתן לכמתן, כמו: כמות המסמכים או מספר ההופעות בבתי המשפט וכד', אלא בעיקר בגין ידע, ניסיון, מקוריות, יצירתיות, ההסמכה שהושקעו בה שנות לימודים רבות. לפעמים יש להבהיר ללקוח כי הוא משלם גם עבור מוניטין של עורך דין כפי שמשלמים שכר גבוה לכירורג בכיר עבור ניתוח מורכב ומסובך.

ואסיים ב-"אל תעש עצמך כעורכי הדינים" - הוא משפט הדרכה של התנא רבי יהודה בן טבאי (אבות פרק א', משנה ח'). תנסה לפעמים להבין ללבו של הלקוח, ותן לו להבין שגם אתה בן אדם.

תאריך:  30/08/2013   |   עודכן:  30/08/2013
שבתאי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תיאום ציפיות בין עורך דין ללקוח
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העם היהודי החי בציון יושב על חבית חומר נפץ, כך ממש ובה בעת "מנהיגים" חלולים ורופסים שקומתם שפופה והכרתם מעורפלת מנהלים פארסה של כניעה בכל החזיתות,כזו המסכנת את עצם קיומנו.
30/08/2013  |  בעז שפירא  |   מאמרים
אחרי גליליאו גליליי, אנו יודעים שבניגוד לתיאולוגים הקתוליים בשעתם ,שהאמינו שהארץ עומדת על מכונה, גם הארץ נעה. אשר לשאר, לא היו כול חילוקי דעות- הכול נע . אלא שמקדמת דנא הבריות לא השתמשו בתנועה לצרכים מעשיים בלבד אלא הפכו אותה לכלי ביטוי. במקורות גם סמל היציבות כמו הרים, לא רק זזו אלא רקדו. "ההרים רקדו כאיילים, גבעות כבני צאן" (תהילים קי"ד ד). אפשר ומרים אחות משה הייתה הכוריאוגרפית העברית הראשונה. "ותיקח מרים הנביאה,אחות אהרון, את התוף בידה ותצאנה כול הנשים אחריה בתופים ובמחולות". (שמות ט"ו- 20 )
30/08/2013  |  צבי גיל  |   מאמרים
את בוודאי תוהה מדוע תושב המזרח התיכון כותב אלייך, שם באמריקה הרחוקה. זה בסדר, גם אני כאן במזרח התיכון תהיתי מדוע העמודים הראשיים של כל אתרי החדשות טורחים לדווח לי על צירופה של כלבה חדשה, מגזע "כלב מים פורטוגזי", למשפחה הנשיאותית האמריקנית. כך שבמקצה התהיות אנחנו מתקזזים. רק ארגיע אותך ואומר שבתוך זמן קצר נדחק מהכותרות המקרה המוזר של הכלבה לטובת הסיפור קורע-הלב על יודה ונינט, ובכך באו לקצן 15 דקות התהילה שלך - או 105 דקות-כלב, אם תתעקשי.
30/08/2013  |  אוריה קניג  |   מאמרים
ממש בימים אלה, שבהם אולי יחליט הנשיא אובמה לפעול בסוריה, התבשרנו שהוא מפעיל נכון את יועציו המשפטיים.
30/08/2013  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בסקר האחרון של אתר גלובס יאיר לפיד מאבד יותר משליש מכוחו ויורד ל-12 מנדטים. טבעי ששר אוצר יקבל מכה אחרי הקיצוצים האחרונים, אבל לאבד כ-30 אחוזים מהמצביעים? לזה אפילו בחלומות הכי שחורים לפיד לא ציפה. מה הביא אותו למצב הזה? האם זה עוד סקר מתנדנד, או שהוא הגיע לשיא מוקדם מדי? וגם, כיצד מפלגות העבודה ומרצ מתחזקות אך גוש השמאל נשאר במיעוט? והאם ניתן לנבא לאן תנשב הרוח? האם אנו הליכודניקים מצויים בסכנה?
30/08/2013  |  דוד אוחנה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
יואב יצחק
יואב יצחק
המו"מ לשחרור החטופים נקלע למבוי סתום, ולא במקרה: סינוואר יודע היטב - שחרור החטופים המשמשים כמגן אנושי יקרב את חיסולו    בנסיבות שנוצרו: על גורמי הביטחון בישראל להציב לסינוואר ולאנשי...
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il