בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
האמון שניתן לבורר פלוני אינו עובר בירושה לכל בורר וישנה חשיבות לזהות הבורר
קיים הבדל מהותי בין מינוי מומחה מטעם בית המשפט בהסכמת הצדדים לבין מינויו שלא בהסכמה. בעוד שבמינוי מומחה מוסכם אין חוות דעת הצדדים מהוות ראיות בתיק, ולפיכך בדרך כלל מומחי הצדדים לא מעידים בבית המשפט, הרי כשהמינוי אינו בהסכמה - אפשר להעיד את מומחי הצדדים וכמובן להגיש את חוות הדעת המקצועיות שלהם כראיות. לפעמים קיים ערפול ביחס למינוי המומחה, ולא ברור האם הוא במעמד של מומחה מוסכם אם לאו. לדוגמא, מונה מומחה מטעם בית המשפט בהסכמת הצדדים, אך מטעמים שונים הוא נאלץ להתפטר ממינויו או שבית המשפט ביטל מינויו. בית המשפט מינה תחתיו מומחה אחר, מבלי למיין בהחלטה האם המומחה החדש הוא מוסכם או לא. במצב זה, לא ברור האם המומחה החדש בא בנעליו של המומחה הראשון, ואז גם הוא ממונה בהסכמת הצדדים, או שמא מינויו של המומחה החדש הוא מינוי בפני עצמו שלגביו לא הביעו הצדדים את הסכמתם. דוגמה שנייה, בית המשפט מינה מומחה והודיע על מינויו לצדדים. בכתב המינוי לא נרשם האם הוא מוסכם או שאינו במעמד של מומחה מוסכם אך אף צד לדיון לא התנגד למינוי. בהמשך הדרך, לא יהיה ברור האם המומחה שמונה על-ידי בית המשפט הוא מומחה מוסכם אם לא. לפיכך, ההמלצה היא כי בכל מקרה של מינוי מומחה על-ידי בית המשפט, יובהר בכתב מעמדו בהקדם האפשרי והבהרה זו לא תידחה עד לאחר קבלת חוות דעתו. אפשר להסיק כמה מסקנות מתחום הבוררות. יש וצדדים לדיון מסכימים ביניהם למיניו של בורר לשם יישוב הסכסוך שביניהם, לאור זאת שהם סומכים את ידיהם על אישיותו של הבורר. אין לראות בהסכמה מסוג זה משום הסכמה גורפת למינוי כל בורר. בסכסוך שהתגלע בין קבוצת דיירים מרמלה, בעליהן של 125 דירות מגורים ב-5 בניינים גבוהים, לבין הקבלנים חממי והאדריכל בסט, בשלב מסוים של ההליך המשפטי, הוסכם כי השופט בדימוס מיכאל בן יאיר יהיה בורר דן יחיד. ברבות הימים איבדו הדיירים את אמונם בבורר, בין היתר לאור תמיכתו בבסרבני גיוס, וראו בו מי שמעודד הפרת חוק בתנאים קשים. חוסר האמון גרר בקשה מנומקת לביטול מינויו, בקשה שהתקבלה. במצב זה, בעוד הדיירים ביקשו להחזיר את התיק לבית המשפט, ביקשו הנתבעים למנות בורר חלופי. המחלוקת הובאה לפתחו של ביהמ"ש העליון, וראה החלטה אחרונה בנושא - בש"א 4919/02 עזרא חממי ואח' נ' אוחיון ואח', בה בית המשפט העליון דחה את הבקשה לקיום הבוררות, מתוך הבנה כי האמון שניתן לבורר פלוני אינו עובר בירושה לכל בורר וכי יש חשיבות לזהות הבורר. פסק הדין מובא להלן בשלמותו. אפשר להבין מפסק דין זה, כי ההסכמה ניתנת לזהות מומחה ולא לשיטת המינוי. לפיכך, ברוב המקרים, מומחה הבא בנעליו של מומחה קודם - לא יהיה באותו מעמד כקודמו, אלא אם כן הדבר מפורש בהחלטה מתאימה.
|
תאריך:
|
25/10/2013
|
|
|
עודכן:
|
25/10/2013
|
|
אברהם בן-עזרא
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
כהן ישראל
|
25/10/13 16:31
|
|
את העובדה שפרוצדורות משפטיות אינן תופסות אצל השופט דוד רוזן את המקום הראשון (וגם לא השני וגם לא השלישי), למדו די מהר כל המעורבים במשפט הולילנד. הוא לא רק מתנהל כך; הוא גם אמר זאת בפירוש. אך באחד הדיונים האחרונים במשפט חשף רוזן עוד צד בתפיסתו השיפוטית: הוא ממש לא מפחד לקבוע תקדים רב-משמעות.
|
|
|
הכתובת הייתה רשומה מזמן על הקיר. האלימות המילולית של עסקני "דגל התורה" ושל ביטאונם , "יתד נאמן" , היא זו שהביאה את בומרנג הזילות בגדולי ישראל. הוצאות השם רע לרבנים ולאברכים - רק משום שבחרו במחנה השקפתי שונה, הביאו לשנאה ולהתרת רסן האלימות. וחמור מכל - הניסיון של עסקנים להתסיס את האווירה בשלהוב שקרים והסתה לפני גדולי ישראל כדי שהאחרונים יצאו למלחמות אישיות שלא לצורך, היא זו שיצרה את הזילות בגדולי ישראל ומה שאירע ברחוב ה"חזון אי"ש" 5 בבני ברק - תקיפתו של הגראי"ל שטיינמן, היה סימן מאת ה' לחזור לפרופורציות של ויכוחים תורתיים והשקפתיים על-פי דרך הנועם והטוב , שהרי רק משיח צדקנו יכריע מהי האמת, ועד אז כבר נאמר ש"האמת נעדרת".
|
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - חותכים, שיעור באזרחות, התפכחות, מטעמי דני ולבן הוא הצבע שבת שלום ומבורך
|
|
|
|
|
|
ימי התפילה כימי האדם, כל האדם, על הארץ, כימי האהבה והתקווה, החרדה והייאוש, האחווה והנקם, החרב והמלחמה, התשוקה לחיים וההכרה כי "הילודים למות" [אבות ד', כ"ב]. היא נולדה לזעוק ונולדה לדום, נולדה לשיר ונולדה לבכות, לדמוע, לצחוק, לשאת עיניים אל מעלה ולהשפיל אותם מאה, להתייצב, לכרוע, לפרוס כפיים ולספוק. זמן שלהם הוא כל הזמן. יש שהן מגיחות פתאום. יש שהן נקוות וגואות ועולות עד שהן עוברות על גדות הלבבות, יש שהן תיבה אחת, יש שאינן תמות. יש שהן של יחיד. יש שהן ברבים. יש פרטיות ויש מתוקנות שהיו לעוגנים שריתקו את רפסודות השיח בין הארץ לבין השמיים למקום, לזמן, לאמור בעלילת התפילה. עליהן אומר התלמוד כי אבות האומה, אברהם יצחק ויעקב תיקנום. [ברכות כ"ו, ב'] "אברהם תקן תפלת שחרית - שנאמר [בראשית י"ט, כ"ז] וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר עָמַד שָׁם אֶת פְּנֵי ה', ואין עמידה אלא תפלה".
|
|
|
|