|   15:07:40
דלג
  אבי דוידוביץ  
קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

עבודות בחופשה ותעודת השליש

משה בן-איבגי שרצח את נהג המונית דרק רוט, ביצע שוד מזוין וברח מהמאסר בעת שהיה בחופשות מבית-הסוהר מוחמד שניר רצח שלושה אנשים, ביניהם קצין משטרה, בעת שהיה משוחרר ל"שליש" האנס בני סלע התחיל את סדרת מעשי האונס שביצע כשהיה בחופשות מבית-הסוהר ובמהלך ה"שליש" הרוצח דוד אטיאס יצא לחסל אנשים בשליחות ארגוני פשיעה במהלך חופשותיו מבית הסוהר רשימה חלקית
01/11/2013  |   אבי דוידוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
משה בן-איבגי. "חופשה" בחו"ל [צילום: ערוץ 2]

אני שייך לדור בו תלמידי כיתה י"ב נקראו "שמיניסטים", ובכיתה ט' נקראנו - לבושתנו - "חמשושים". שנת הלימודים נחלקה אז לשלושה שלישים, כשבסופם קיבלנו תעודות. משא נפשנו היה למצוא עבודה בחופשת הקיץ, להשתכר בכמה לירות לדמי הכיס. היו כאלו שהצליחו למצוא עבודה גם בחופשת פסח ואפילו בחופשות קצרות יותר.

היום - "השליש" מתקשר אצלי עם הפחתת שליש מתקופת המאסר של עבריינים פליליים, ו"החופשות" - עם החופשות הנדיבות להן זוכים מרביתם. ולמה דווקא היום? כי היום דווח בכלי התקשורת שהרוצח הנתעב משה בן-איבגי יוסגר בעוד כשבועיים לישראל מארגנטינה. הרוצח הזה, שרצח יחד עם חברו ארבל אלוני את נהג המונית דרק רוט - סתם כך - ברח בשנת 2004 לחו"ל, בעת שהיה כמובן בחופשה מבית-הסוהר. על האופן בו ברח ומי סייע לו - ראוי לדון בנפרד. נתמקד בעיקר עניינינו והוא החופשות המפליגות הניתנות לפושעים מסוכנים, המנצלים אותן בכדי לבצע פשעים נוספים. שני הרוצחים הנתעבים האלו קיבלו חופשה מבית הסוהר בשנת 1998, מקץ 4 שנים בסך הכול מהרצח הנורא של דרק רוט ז"ל, אותה ניצלו בכדי לבצע שוד מזוין של חנות מכולת, במהלכו נפצעה המוכרת. ומה הלאה? פושע כזה מקבל חופשות נוספות ובורח מהארץ. תמהתני האם מישהו מרשויות האכיפה בישראל נתן את הדין על כך? אני מניח כי הוקמה ועדה, הופקו ממצאים והבטיחו לנו כי נלמדו כל הלקחים על-מנת להימנע מהישנות מקרה מעין זה בעתיד.

האומנם?

מה גדל בפרדס שניר ביפו?

מוחמד שניר מיפו היה אחד הפושעים המסוכנים ביותר שפעלו בארץ עד שמת בשנת 1989. במשך חמישים שנות חייו ייחסה לו המשטרה אחריות כזו או אחרת לשורה של מקרים בהם נרצחו 10 בני אדם, 9 נפצעו, ועוד 4 הכנות למעשי רצח ובהם כוונה לרצוח את תת-ניצב (בדרגתו אז) בנימין זיגל ז"ל. לא זו אף זו, המשטרה חשדה במוחמד שניר ובחבר מרעיו כי זממו לפוצץ מכונית תופת במטה מחוז תל אביב של המשטרה, שהיה אז ברחוב מוצקין.

ההיסטוריה של מוחמד שניר מתחילה עוד בשנות ה- 60 כשהמשטרה ייחסה לו השתתפות ברצח שריף שאנטי בינואר 1965 בתל אביב - רצח שלא פוענח עד היום. אחר כך רצח נעימה אערידי בספטמבר 1968, ככל הנראה על-רקע של "חילול כבוד המשפחה". שניר בסופו של דבר הורשע אך בסיוע לרצח לאחר מעשה. עיקר פשעיו נעשו החל משנת 1978, עת פרץ סכסוך מזוין בין שתי כנופיות שעסקו בסמים. באותם שנים לא נעשה שימוש במושג "ארגוני פשיעה", אלא במושג "חבורה" (חבורת הכרם), או כאמור "כנופיה". במהלך אותו סכסוך דמים בוצעו שורה של מעשי ירי, זריקת רימונים ופיצוץ מכוניות ממולכדות. כמה אזרחים ובני משפחה של היעדים לחיסול נפגעו ובמקרה אחד אף אשת היעד לכאורה נרצחה גם כן (אמנון רז - באוגוסט 1980). אחרי חקירה מאומצת ואולי אף חסרת תקדים עד לאותם ימים, נתפסו העבריינים. מוחמד שניר, עמד בראש "הכנופיה", מאז שאחיו - עלי עבדאללה שניר - נרצח באכזריות בביתו במכות גרזן (אוגוסט 1979). למזלו של מוחמד שניר חומר הראיות לא אפשר הרשעתו במעשי הרצח ממש, אלא אך ורק בעבירות של ניסיון לרצח וקשירת קשר לבצע פשע. על כך נדון הוא בספטמבר 1980 ל-12 שנות מאסר.

אותו מוחמד שניר, אחד מ"יעדי האדם" של מחוז תל אביב בשנות ה- 70 - כך הוגדרו אז ראשי ארגוני הפשיעה - ולמרות עברו המרשים ומסוכנתו המוכחת, השתחרר ביוני 1987 ל"שליש" בגין "התנהגות טובה". התנהגות טובה - לא פחות ולא יותר! אני מניח שבבית הסוהר הוא לא תקף אף לא סוהר אחד, ולא שרף את התא שלו. אכן התנהגות טובה.

מה לנבל הזה ולעניינו? בעוד הפושע הזה משוחרר במסגרת ה"שליש", בשבת 28 באוקטובר 1989, בסמוך לשעה 08:55 דיווח שומר באתר הסמוך למתחם של משפחת שניר ב"פרדס שניר" שביפו, על קולות ירי שהוא שומע מתוך המתחם. ראוי להבהיר מהו "המתחם". מדובר במבנה מוקף גדר חשמלית קטלנית וחומה גדולה. תאורה היקפית מסביב לה ומראות לגילוי מתוך המבנה שמסתתרים בשטחים מתים הסמוכים לחומה. הבניין המרכזי היה עם סורגים עבים במיוחד, קירות כפולים להסלקת אמצעים מכל הבא ליד ובכלל זה בני אדם, ומתקן עם בובה לניפוח בדמות אדם והרמה למשיכת אש בשעת חרום. אין טעות בזמן ובמקום: תל אביב-יפו, 1989.

עם כוחות המשטרה שהגיעו למקום נמנה גם פקד עופר-צבי כהן. בן 30 היה ומילא תפקיד של קצין מודיעין ובילוש בתחנת יפו. באותה שבת היה קצין תורן מרחבי. חולה הגיע לתורנות. להתחלף עם קצין אחר לא רצה על-מנת שלא לקלקל לחבר ברגע האחרון את התוכניות לסוף השבוע. נשמע ירי נוסף מהמתחם. ציוד פריצה מתאים לא היה לכוחות שהגיעו והן נסמכו על ציוד הפריצה של מכבי האש, שבהבינם את גודל הסכנה הסכימו לפרוץ רק את השער החיצוני.

עופר ז"ל ניגש לשער השני לתצפית על השטח. צרור מתת-מקלע פוצע אותו אנושות והוא אחר כך מת מפצעיו. בשלב זה נעשתה "הקפאת מצב". כוח ימ"מ פרץ למתחם בשעה 14:30 ומצא את גופתו של מוחמד שניר ירויה. ככל הנראה התאבד לאחר שרצח את אחיו סייד (51) ואת בן אחיו עוסמאן (26). ראש עיריית תל אביב, שלמה להט, הוציא על אתר צו הריסה למבנה. 150 סבבים של משאיות נדרשו לפנות את שטח המתחם.

באוקטובר 1989 - היום הנורא בו נפל פקד עופר כהן - היה אמור מוחמד שניר להמשיך ולרצות את הענש שהטילו עליו שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב. אלמלא לא היה משתחרר ל"שליש" - עופר כהן היקר היה איתנו היום.

אין לי מושג אם הוקמה ועדה במטרה לבדוק את השיקולים לתת "שליש" לפושע הזה. אני מניח שאם התקיימה בדיקה כלשהי הרי היא הסתיימה בהצהרה כי הופקו הלקחים, שופרו הליכי השחרור לשליש, והתקלה שהייתה לא תישנה.


בילוי בחופשה

ייתכן שמאז אכן סגל כוח האדם העוסק בתהליך השחרור לשליש גדל ושוכלל וההקפדה על הנופשים והמשתחררים הועמקה. בני סלע שהורשע בביצוע 17 מקרי אונס ועבירות אחרות - והיה חשוד בעוד כמה וכמה מעשי אונס, ביצע את מעשי האונס הראשונים שלו בשנים 1997 - 1998, כשהיה בחופשות מבית הסוהר ובשליש. מדובר ב-4 שנות מאסר שהוטלו עליו בגין מעשים מגונים שביצע בקטינה, קרובת משפחה, כמה שנים קודם. למרות הרשעה זו והרקע הבעייתי שלו בלשון המעטה, זכה כאמור בני סלע לחופשות ולשליש אותם ניצל לסדרה מעשי אונס.

דוד אטיאס הוא פושע מסוכן שהוגדר על-ידי בית המשפט כאדם "ללא פחדים וללא עכבות" (ב"ש (חיפה) 1124/03). אטיאס, היה מתנקש מקצועי שנחשד בביצוע של שורה מקרי רצח במסגרת חיסולי חשבונות בין ארגוני פשיעה כדלקמן: באפריל 2001 - ניסיון לחסל את שלום אזולאי בקריית ים על-ידי ירי שבוצע בקיוסק ליד בית ספר תיכון הומה אדם. אזולאי שרד את הפגיעה. בפברואר 2002 נעשה "מקצה שיפורים" ואזולאי חוסל. באפריל אותה שנה נרצח מוריס רביבו במרכז המסחרי של טירת הכרמל. שני אזרחים נפצעו מהירי. ובאותה שנה, בספטמבר, נרצח יצחק גבאי בקריית מוצקין. היה זה ליל ראש השנה. גבאי נסע במכוניתו. הרכב של הרוצחים התנגש בכוונה במכונית של גבאי, שיצא מהמכונית לברר מה קרה. 7 כדורים מאקדח 9 מ"מ הכריעהו. בדצמבר, נעצר אטיאס, לפי טענת המשטרה, במהלך יציאה לבצע רצח כפול של שתי דמויות נודעות בעולם הפשע הישראלי: מאיר אברג'יל ויצחק בר מוחא. לא הייתי מטריחכם ידידי בכל הכרוניקה הזו אלמלא פרט קטן, שולי וזניח. כל המעשים האלו נעשו כשדוד אטיאס נמצא בחופשות מבית הסוהר. אין לי ספק כי מכל חופשה כזו הקפיד הוא לחזור בזמן. אני מניח כי לאחר שהתבררה העובדה המביכה הזו, הוקמה ועדת בדיקה, הופקו כל הלקחים והוצהר כי הם ייושמו ולא יישנו.

התנהלות מופקרת או מדיניות נפסדת?

לא אתיש אתכם במקרים נוספים של עבריינים שביצעו עבירות במהלך החופשות שלהם מבית הסוהר, או "השליש". אומנם אינני משפטן אך מהרהר אני ביני לבין עצמי אם הוגשה תביעת נזיקין נגד המדינה, על-ידי נפגע עבירה שנפגע על-ידי עבריין שביצע את העבירה בעת שהיה בחופשה או שליש. ייתכן שאחרי תביעה כזו שתתקבל - מושג השליש והחופשות יחזר להזכיר לי את בית הספר ולא את המצב המופקר במערכת אכיפה החוק בישראל.

תאריך:  01/11/2013   |   עודכן:  01/11/2013
אבי דוידוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עבודות בחופשה ותעודת השליש
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טיפ טיפ
2/11/13 09:08
2
ע.ג.
4/11/13 07:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבנת המקרא בתפיסת חז"ל מדוע קיבל יעקב את הברכות? הכל על קול יעקב
01/11/2013  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לשיחות האלה ניתנה הקצאת זמן. למרות הסודיות, מתוך איסוף מידע באינטרנט, דרך הצהרות וראיונות במיוחד בצד הפלשתיני, מתבהרת לה תמונה על עמדת הפלשתינים. אולי היא איננה שלמה אבל ברורה וגם לא נראית כדיס-אינפורמציה. הרושם המתקבל הוא שבעמדה הפלשתינית אין מדובר על מתווה קלינטון. הפלשתינים לא קבלו עמדה זו "אז", בימי ערפאת, בימי קאמפ דיויד, בימי אוסלו "העליזים" וגם לא עכשיו. לפלשתינים יש להם סדר יום אחר לגמרי. בספרו "השלום החסר" כתב דניס רוס על עמדת ערפאת אז
01/11/2013  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
ההנחה שישראל נלחמת בטרור מחד-גיסא אך משחררת מחבלים מאידך-גיסא - זה דבר והיפוכו. מצדם של הפלשתינים, ההנחה היא שהם חותרים לשלום מחד-גיסא, אבל מאידך-גיסא ממשיכים להאדיר ולהעלות על ראש שמחתם זה גם דבר והיפוכו. אין ספק שלגבי ישראל, שחרור הטרוריסטים הוא רוח נגדית בהרתעה של הטרוריסטים ואין ספק שלגבי הפלשתינים ההצלחה בסחיטת שחרור הטרוריסטים היא רוח גבית לעוד ועוד טרור, סחטנות ולחץ נגד ישראל.
01/11/2013  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
כידוע, סעיף 1 לתוספת השלישית קובע, כי "השבחה" הינה: "עליית שוויים של מקרקעין עקב אישור תוכנית, מתן הקלה או התרת שימוש חורג".
מתוך "ויקיפדיה" האנציקלופדיה החופשית ברשת: "כור היתוך הוא ביטוי מטאפורי לדרך בה מתפתחות חברות הטרוגניות, בה אנשים מרקעים תרבותיים ודתיים שונים משתלבים יחד ומצמצמים את מאפייניהם התרבותיים המקוריים לכדי יצירת חברה אחידה תרבותית. ניתן לכנות תהליך זה גם כ"התבוללות תרבותית" או "היטמעות". בחברה הישראלית הופעלה מדיניות "כור היתוך" בשנותיה הראשונות של המדינה; הייחוד בכך הוא כי בשונה מהצורה הרווחת של כור היתוך לא היה מדובר בתיאור תהליך, כי אם במדיניות ממשלה רשמית". כאמור, זהו "ביטוי מטאפורי" כלומר כינוי מושאל מתחום אחר. בתורה אנחנו מכירים את "כור הברזל" שזה מה שהייתה עבורנו ארץ מצרים, שהסבל שהיה מנת חלקנו שם, זיכך אותנו, השיל מעלינו את כל הפסולת וכך זוככנו עד כדי מוכנות לקבל את התורה במעמד הר סיני.
01/11/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
[צילום: יח"צ, הרבלייף]
סוזן בוורמן
חמישה צירופי מזון מומלצים לתזונה נכונה    הוספת מעט שומן בריא מאבוקדו או שמן זית לסלט תעזור לכם לספוג את הקרוטנואידים שמצויים בחסה רומית, גזר ועגבנייה
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בימים אלה, כנהוג בתקשורת בטרם בחירות, משאלי דעת הקהל עוסקים, כמובן, בשאלה: איזו מפלגה תזכה לרוב בפרלמנט בווסטמינסטר (הרובע בלונדון המארח את בנייני הפרלמנט).
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il