|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מקץ - חנוכה תשע"ד

העימות האחרון

בכל פעם שמנהלים שיחות עם אויבינו, מתרבות הפגיעות ביהודים. השלטונות מטפלים בבעיה באופן נקודתי ומקפידים לטעון שלא מדובר בתופעה. הם גם מעלימים מאתנו את העובדות, עד אשר נפצעת תינוקת ופתאום כולם יודעים שערבים זורקים אבנים על יהודים
29/11/2013  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
המטרה ברורה [צילום: AP]

חורבן לעולם המערבי
לכאורה, אנחנו לא צד להסכם שבין פרס ובין אמריקה, אבל אנחנו מעורבים מאוד בעימות שביניהן. מכל זווית שמסתכלים על זה, העימות מתחיל ונגמר פה בארץ ישראל בכלל ובירושלים בפרט. כי המטרה של פרס היא חורבן, זה נובע מתפיסה דתית אצלה, העולם המערבי צריך להיחרב כדי לפנות דרך למהדי, ה"גואל" האחרון על-פי השקפתם הדתית. זהו הבסיס למדיניותה ולא משנה איזו מסכה היא חובשת על פניה

בשבועות האחרונים היו בחדשות החוץ הרבה דיווחים, ובעיקר פרשנויות, על ההסכם שחתמו נציגי המדינות המערביות עם אירן. אירן היא פרס בשמה המקורי ואת המדינות המערביות הובילה ארצות הברית של אמריקה. במילים אחרות, העימות האמיתי הוא בין אירן ובין אמריקה. והנה בהשגחה פרטית באותם ימי דיווחים ופרשנויות מלומדות בניסיון להצדיק או לשלול את ההסכם שנחתם בין הצדדים, באותם ימים ממש למדנו בדף היומי את המימרא הבאה [יומא י/א]: אמר רבי יהושע בן לוי אמר רבי עתידה רומי שתפול ביד פרס שנאמר [ירמיהו מט]: [כ] לָכֵן שִׁמְעוּ עֲצַת-ה', אֲשֶׁר יָעַץ אֶל-אֱדוֹם, וּמַחְשְׁבוֹתָיו, אֲשֶׁר חָשַׁב אֶל-יֹשְׁבֵי תֵימָן: אִם-לוֹא יִסְחָבוּם צְעִירֵי הַצֹּאן, אִם-לֹא יַשִּׁים עֲלֵיהֶם נְוֵהֶם. חז"ל לא הכירו את אירן וגם לא את אמריקה, הם הכירו את פרס ואת רומי, המעצמה המערבית התורנית. והרי שמה, אמריקה, מזכיר את השם רומי.

חשבונות היסטוריים

ומדוע זה מה שצפוי לרומי-אמריקה? ובכן, כזכור לכל מי שמכיר קצת את ההיסטוריה של ימי בית שני, רומי הוזמנה והגיעה לארץ ישראל כידידה ובתהליך הדרגתי היא השתלטה על הארץ. עריצותה השלטונית המרידה את היהודים ובמלחמה הקשה שפרצה, כָּשְׁלוּ היהודים והרומאים שרפו את בית המקדש. לעומת זאת, כחמש מאות שנה לפני שהרומאים החריבו את בית המקדש השני, פרס גברה על הבבלים שהחריבו את בית המקדש הראשון ומיד נתנה ליהודים יד חופשית לבנות שוב את בית המקדש, והממלכה הפרסית אף סייעה בדרכים שונות לבנייתו. לכן, זה רק טבעי בעיני רבנו הקדוש שכאשר יגיע המועד להתחשבנות הסופית של הקב"ה עם אומות העולם לקראת התגלות המשיח, התהליכים ההיסטוריים יתגלגלו כך שמידי הטובים (לנו) יבוא העונש למי שהיו רעים אלינו.

המלחמה האחרונה

אבל זה לא כל כך חלק; הנה קטע נוסף מהמשך אותה מימרא: אמר רב עתידה פרס שתפול ביד רומי. כנראה הייתה לו מסורת אחרת, אבל מיד מקשים עליו תלמידיו, הייתכן שמי שבנו את בית המקדש יפלו ביד מי שהחריבו אותו? אמר להם אכן כן, כי כך החליט הקב"ה: "גזירת מלך היא". בגירסה אחרת להמשך הדיון הזה, השיב להם רב כי הפרסים אינם כאלה צדיקים, עובדה היא שהחריבו בתי כנסת. ומבלי לנסות להכריע בין ענקי עולם חלילה, אנחנו רק לומדים מכאן שמה שמתחולל לעינינו הוא אכן העימות האחרון בין אומות העולם לקראת התגלות המשיח. מישהו כבר אמר שמדובר במלחמת העולם השלישית ואני מניח שהוא נשמע קצת קוקו, אבל זה רק מפני שאנחנו נוטים לדמיין את המלחמה הבאה כהעתק של המלחמה הקודמת. אבל אם נשתחרר מנטייה מזיקה זו, נבין שאנחנו אכן בעיצומה של המלחמה האחרונה.

אז מי הולך לנצח?

ועדיין, איך אומר רבנו הקדוש שרומי (אמריקה לענייננו) המעצמה העולמית, עתידה ליפול ביד פרס שהיא (היום כמו אז) קטנה, חלשה יחסית ומפגרת? מה, הוא לא הבין ביחסי כוחות צבאיים? לכאורה, הרבה יותר הגיוניים דבריו של תלמידו, רב, הרי יותר סביר שפרס תיפול ביד רומי. אמרנו כבר שלא ננסה להכריע בין ענקים אלו. והרי בהתאם לכללי לימוד התורה - "אלו ואלו דברי אלקים חיים". אבל המשך הכלל הזה הוא: "והלכה כ..." אז כמו מי תהיה ההלכה בנדון דידן? מסתבר לומר שנכון לעכשיו, עדיין הכל פתוח; אפשר שיהיה מה שאמר רבנו הקדוש ואפשר מה שאמר תלמידו, אבל אפשר גם שיתקיימו שניהם. אפשרות אחת היא שאמריקה תשמיד את פרס פיזית אבל היא עצמה תושמד תרבותית כתוצאה ישירה מהעימות עם פרס, ואפשר גם שתהיה השמדה פיזית הדדית.

אפשר גם ששתיהן יחרבו

איך זה יכול להיות? זה יכול להיות כי הכללים במלחמה הזאת אינם אותם כללים שהיו תקפים במלחמות קודמות, ואמריקה אינה מבינה את זה; היא מתעקשת שלא להבין את זה. גם מטרות המלחמה השתנו, וגם את זה אמריקה לא מבינה. לאמריקה יש עוצמה צבאית אדירה, אבל כוחה העיקרי הוא בפגיעה מרחוק; אין לה שום כוח בתוך שטח האויב. לעומת זאת לפרס יש הרבה סוכנים, מתאבדים שיעים בפוטנציה, בתוך אמריקה. בהגיע יום פקודה, אמריקה יכולה להשמיד את פרס במטחי טילים, אבל בו-זמנית היא תיהרס מבפנים על-ידי אותם מתאבדים. והכי חשוב, הפרסים מבינים היטב את השפה האמריקנית אבל האמריקנים, לפחות השליטים הנוכחיים שלהם, מתעקשים שלא להבין את השפה הפרסית. וכך, בעוד אמריקה חותרת לשלום, הפרסים, כמו המוסלמים בכלל יש לומר, חותרים לחורבן.

מהו מקומנו בעימות האחרון?

המלחמה האחרונה מוכרת במקורותינו כ"מלחמת גוג ומגוג" שעל אודותיה דיברנו בעבר לא אחת, והסברנו שמדובר במלחמה רוחנית נגד דבקותם של יהודים בקב"ה. נזכיר כי בפעם הראשונה שדיברנו על כך ציטטנו מדרש בשם ר' לוי, אביו של ר' יהושע בן לוי המוזכר לעיל. התזכורת הזאת חשובה כי מסתבר לומר שר' יהושע בן לוי, תלמידו של רבנו הקדוש, קיבל תורה גם מאביו ר' לוי, זה הרי הכי טבעי שיקרה. מה גם שהמימרא המצוטטת מפיו לעיל בשם רבי, משלימה יפה את דברי אביו ביחס למאפיינים של מלחמת גוג ומגוג. הרי אצלנו חיים בחרדה קיומית מפני המוסלמים המקיפים אותנו בכלל ומפני הגרעין האירני בפרט וכמעט לא מתייחסים לסכנה הקיומית באמת, שהיא ההצלחות של גוג ומגוג בניתוק יהודים משורשיהם. ואדרבה, מי שמבקש לשמר את ההפרדה בין יהודים לגויים - מוקע כגזען ר"ל. בא ר' לוי ואומר לנו שהבעיה שלנו היא בתוכנו, לא מחוצה לנו.

הדרך המהירה לחורבן

לכאורה, אנחנו לא צד להסכם שבין פרס ובין אמריקה, אבל אנחנו מעורבים מאוד בעימות שביניהן. מכל זווית שמסתכלים על זה, העימות מתחיל ונגמר פה בארץ ישראל בכלל ובירושלים בפרט. כי המטרה של פרס היא חורבן, זה נובע מתפיסה דתית אצלה, העולם המערבי צריך להיחרב כדי לפנות דרך למהדי, ה"גואל" האחרון על-פי השקפתם הדתית. זהו הבסיס למדיניותה ולא משנה איזו מסכה היא חובשת על פניה. השליט הקודם שלה ימ"ש, ביקש להגיע אל היעד בדרך קצרה, ייצור פצצות גרעין להשמדת ישראל ר"ל. כעת הציבו בחזית כמה חייכנים ואמריקה התפתתה. כי היא רצתה מאוד להתפתות. שכן מבחינתה, קיומה של מדינת ישראל מהווה מעמסה כבדה מדי; יותר מדי בלגאנים סביב המדינה הקטנה הזאת שמסרבת להתאיין. אילו רק הסכימה לוותר על שליטתה (לכאורה) בירושלים...

מהות המלחמה

וזה לא שוויתור כזה יפתור איזושהי בעיה לאמריקה או למישהו אחר; סביר להניח שההפך הוא הנכון. אבל ויתור כזה יסמן את הניצחון של גוג ומגוג ר"ל, כי ויתור על ירושלים שקול לוויתור על היהדות. לעניות דעתנו, מכאן, מהוויתור שלהם על היהדות, נובעת גם חתירתם של יהודים לוויתור על ירושלים. היהודים האלה רק מאמתים את נבואת זכריה על המלחמה האחרונה, שיהודים ישתפו פעולה עם גויים במלחמה לבטל את האחיזה של עם ישראל בירושלים [פרק י"ד]: [יד] וְגַם-יְהוּדָה--תִּלָּחֵם, בִּירוּשָׁלִָם (...). ומעין זה כבר היה לנו בעבר כידוע, כאשר יהודים שיתפו פעולה עם היוונים במלחמתם נגד הקדושה והטהרה של עם ישראל וגם ברוסיה הסובייטית היה אותו הדבר, כידוע. מה ששונה הפעם הוא שהגויים נלחמים ביניהם ובו-זמנית שני הצדדים נלחמים גם נגדנו. וכאמור לעיל, לפי הכללים של המלחמה האחרונה.

כסומא באפלה

ואנחנו מסתובבים כאן ובעולם מבולבלים ודי חסרי-אונים. אבל זה רק מפני שאנחנו מתעקשים שלא לזהות נכונה את המציאות בה אנו חיים. הנה למשל, תוך כדי כתיבה העפתי מבט בכותרות החדשות וראיתי שבירושלים ילדה בת שנתיים נפצעה קשה בראשה מיידוי אבנים. וגם, עשרות הרוגים ברעידת אדמה בבושהאר שבפרס. כשיטה, בכל פעם שמנהלים שיחות עם אויבינו, מתרבות הפגיעות ביהודים. השלטונות מטפלים בבעיה באופן נקודתי ומקפידים לטעון שלא מדובר בתופעה. הם גם מעלימים מאתנו את העובדות, עד אשר נפצעת תינוקת ופתאום כולם יודעים שערבים זורקים אבנים על יהודים. בטח יגבירו שם את הנוכחות של כוחות הביטחון כמו שעשו בסביבות אריאל אחרי הפגיעה הקשה בתינוקת אדל, אבל לא ינסו לפתור את הבעיה. עסוקים באירן. באו שתי הכותרות ואמרו ברור: טפלו בבעיות הפנים, באירן - הקב"ה יעשה מה שצריך.

מחשכה לאורה

הגענו לפסקה האחרונה ועוד לא אמרנו כלום על פרשת השבוע וגם לא על חנוכה. ובכן, האמור לעיל הוא המסר העולה ברור מהפרשה ומהחנוכייה; בפרשת מקץ יוסף יוצא מבית הסוהר לפתור את חלומות פרעה ובאותו יום הוא מתמנה משנה למלך מצרים. הוא לא נלחם על זה, רק הקפיד לשמור על דבקותו בה' יתברך וזה הספיק. המלך המצרי נקלע למצוקה קשה כדי שיוסף ישתחרר. הקב"ה סידר את זה. וחנוכה, אומנם היו מלחמות קשות, אבל נגד אלה שבאו לכאן להפריע. וגם, המצווה העיקרית בחג הזה היא הדלקת הנרות לזכר הנס. ללמדנו שבשורה התחתונה, זה מה שאנחנו צריכים ועל זה אנחנו סומכים. זה לא פוטר אותנו מעשייה חלילה, אבל העשייה היא רק כלי שבתוכו יתלבש הנס. זה מה שעשו החשמונאים וזה מה שאנחנו צריכים לעשות.

תאריך:  29/11/2013   |   עודכן:  29/11/2013
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
בעקבות ההסכם שנחתם בז'נבה בנושא הגרעין האירני, חייב ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא לכל הדעות אדם חכם, לעשות חושבים ולבצע תפנית ולהפסיק מחד-גיסא לתקוף את ארה"ב על ההסכם שנחתם ומאידך-גיסא לשנות כיוון של 180 מעלות בגישתו כלפי הידידה הטובה ביותר שיש לישראל - אמריקה.
29/11/2013  |  יחיאל אמיתי  |   מאמרים
נתניהו היה צריך לבחור בין שתי אפשרויות סותרות ביחס להסכם עם אירן שירות התעסוקה, ארגוני נשים ומפלגות עדתיות צריכים לבחור האם להודות שנכשלו או שאין עילה לקיומם כסף ורבנים - סתירה במונחים מדוע פעל וינשטיין בניגוד לקו שהוביל ומהו היחס הנכון לחנוכה
29/11/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בתקופת התלמוד, לחכמים היה מוצמד מתורגמן. על ההשערות, המתורגמן לא היה מתרגם דברים אלא אומר בקול את הדברים שהחכם בעל הקול החלש לא יכול היה להשמיע. אני מניח שלצד זאת היו לו גם יכולות רטוריות כלשהן, על-מנת להעביר את הטענה באופן הטוב ביותר. עוצמת הטון ואופן הדיבור הרי משפיעים היטב על קבלת הטיעון בידי אנשים אחרים, והתלמוד הרי כולו ניזון מוויכוחים סוערים שלנמצא בהם יש תחושה כאילו מדובר בחיים ומוות, וכל נקודה וכל הלכה היא עקרונית ממש ומשנה סדרי עולם. כשאני חושב על זה, כחלק מהניסיון ליצור שוויון הזדמנויות לכל החכמים, המתורגמן בא לתת את האפשרות גם למי שאין לו את היכולת לדבר בבירור.
28/11/2013  |  עקיבה לם  |   מאמרים
מבין הפרשנים הרבים שעסקו בנושאי הגרעין האירני, יש חלק שעדיין נושאים עמם ביודעין או בתת-ההכרה את שרידי הגלותיות, הפחד וההתבטלות בפני הפריץ שלא יתרגז.
28/11/2013  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ים של מילים יצרו באחרונה העיתונות והמדיה האלקטרונית כאן, בניסיונן להסביר את מה שנראה כתפנית במערכת היחסים בין ארה"ב לאירן. אלא שלא ברור על מה ולמה ההפתעה. צפייה מדוקדקת והקשבה לאמירותיו ולדפוסי התנהגותו של נשיא ארה"ב מאז נבחר לתפקידו, יספקו את כל ההסברים הדרושים לשינוי הגדול, בבחינת הכל היה צפוי וגם הרשות (לאובמה) נתונה.
28/11/2013  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי  
'לארה"ב יש נשק נגד אירן, אך חו"ח מלהפעילו'  /  רן דגוני
אובמה לנתניהו: הפסק הביקורתיות הצעקנית  /  איציק וולף
צרפת: ההקלות על אירן - בדצמבר  /  איציק וולף
הסכם ז'נבה הוא הונאה אירנית  /  אבנר יופי
הפרסים והיוונים  /  אריאל י. לוין
זהירות, קונספציה  /  ד"ר רון בריימן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il