|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מיהו מייקל גרים שישראל נחלצה לסייע לו?

משבר בין רשויות החוק האמריקניות לישראל על-רקע ניסיון לשבש חקירה בינלאומית וניסיון להציל חבר קונגרס מושחת, שנחשב לפרו-ישראלי
27/12/2013  |   חיים שאולזון   |   מאמרים   |   תגובות
מדיניות הנשיא עוררה מתיחות רבה ביחסיו עם ראש הממשלה [צילום: AP]

הגילויים שהתפרסמו השבוע בישראל על המעקבים וההאזנות שביצעו האמריקנים נגד בכירים בישראל, הם רק קצה הקרחון במשבר מתגלגל בין האף.בי.אי למשטרת ישראל, שעומד לפרוץ בשבועות הקרובים בגלוי. כך כתב השבוע הניו-יורק טיימס והטיל פצצה לחלל האוויר. על-פי העיתון, גורמים בישראל פעלו לשבש ולפגוע בחקירה מסועפת שנוהלה בארצות הברית נגד חבר הקונגרס האמריקני מייקל גרים, איש המפלגה הרפובליקנית שמקורב מאוד לאנשיו של נתניהו.

האמריקנים שעקבו אחרי פרשת הסחיטה נגד האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שנע על ציר ניו-יורק-אשדוד, ושמו יד על הסוחטים, גילו דרכם עולם שלם של גיוסי כספי תרומות שלא כחוק וקשרים מפוקפקים בין אנשי הפרסום שניסו לסחוט את חצר הרב לבין חבר הקונגרס גרים. בתמימותם, אנשי הבולשת האמריקנית, ביקשו עזרה ממשטרת ישראל, לפני שנה וחצי, שזו תחשוף בפניה את מפת הכספים והקשרים בישראל של אלו שנלחמו ברב.

אלא שאז קרה הדבר הבא: ככל שנחשפו האמריקנים ליותר ממצאים בעייתיים עבור חבר הקונגרס ושותפיו בהעברות הכספים הבינלאומיות, כך נרתמו קצינים במשטרת ישראל ושר בכיר בממשלה, לשבש את החקירה ולהזהיר את חצר הרב, שיבולע להם אם לא יניחו לסוחטים ולחבר הקונגרס. הקלטות של שיחות טלפון ותכתובות מיילים בין גורמים במשטרת ישראל לסוחטים ולחבר הקונגרס, שיורטו על-ידי האף.בי.אי במשך שנתיים, הם במוקד המשבר החדש.

על-פי הפרסומים בניו-יורק טיימס, האף.בי.אי משוכנע כי כל התלונה של קצין המשטרה נגד הרב פינטו והחקירה שנפתחה בעקבותיה, נועדה אך ורק ולמטרה אחת: לשבש את החקירה באמריקה נגד חבר הקונגרס ולמנוע מאנשי הבולשת, להגיע לחקר האמת. הם תומכים את טענותיהם בעדויות מוצקות ובאיומים מתועדים שנשלחו לעבר החצר של הרב, ששה חודשים לפני שקצין המשטרה ניגש להתלונן נגד הרב. אם הרב לא ימנע מהעשירים היהודים של ניו-יורק המקורבים אליו, להעיד נגד חבר הקונגרס, הוזהרו אנשי החצר, היד הארוכה בישראל תבוא חשבון עם הרב.

כעת לאחר שהאמריקנים סיימו את ההקפה בפרשה, ובאמתחתם הקלטות של קציני משטרה, שר בכיר ושני פעילים של המפלגה הרפובליקנית בישראל, הם עומדים לדרוש הסברים ולבקש לחשוף את האמת: למי בישראל היה אינטרס להפריע בחקירת חבר הקונגרס, איך הסוחטים שכבר נעצרו לפני שנה וככל הנראה הודו על הקשרים עם הגורמים בישראל, מחוברים לתמונה ולמי היה אינטרס ללכת כאן עד הסוף, גם במחיר חקירה מתוקשרת נגד הרב פינטו, שבינתיים לא יצאה ממנה דבר.

צוות עיתונים מהניו-יורק טיימס בהובלתה של הכתבת אליסון כהן, הביאה את הסיפור בשלושה מאמרים שפירסמה וצריך לשפשף את העיניים כדי להאמין למה שנכתב שם. מעשה שהיה כך היה. לפני שלוש וחצי שנים, בערב חג הפסח, הקישו על דלת מעונו של הרב פינטו במנהטן, איש משרד יחסי ציבור גדול בארצות הברית, פעיל במוסדות של הרב פינטו בניו-יורק ואיש עסקים חרדי נוסף. האנשים ישבו עם כמה מאנשי עסקים הקרובים לרב והודיעו להם חגיגית: אם הם לא יקבלו לידם סכום כסף עצום, הם ידאגו שממצאים רפואיים מתיקה של הרבנית פינטו, יודלפו לכלי התקשורת האמריקנית ויביכו את החצר. אותם ממצאים רפואיים שבהמשך כבר זרמו לעיתונים, התייחסו. למשבר אחרי לידה שעברה הרבנית.

אנשי העסקים שהיה חשוב להם לשמור על כבוד החצר, העבירו לסוחטים בחליפות את הסכום הנדרש, אבל במקביל, ביקש האדמו"ר הרב פינטו חוות דעת הלכתית מבית דין מיוחד שהתכנס בירושלים, לפנות אל האף.בי.אי ולהתלונן על הסחיטה. זאת לאחר שהגיעו אליו ידיעות שאנשי עסקים לא מעטים המקורבים לחצר, התבקשו בכפיה בעבר לחתום על חוזי פרסום שמנים עם איש יחסי הציבור האמריקני שהתייצב במעונו של האדמו"ר בערב חג הפסח ודרש כסף. פסק הדין היה ברור והחלטי.

הראשון שפנה הרב פינטו אליו ושיתף אותו בניסיונות הסחיטה הללו, היה זה לא אחר מחבר הקונגרס האמריקני מייקל גרים. כמי שהייתה לו קריירה מפוארת באף.בי.אי לפני שנבחר לקונגרס האמריקני, נתפס גרים כאיש מערכת החוק, שידע למגר את קן הסחטנים הללו וידאג לכך שמעשיהם יועברו למי שצריך. אלא שכאן מתחילה אחת הפרשיות המסועפות והיותר דרמטיות שהובילו לעימות כמעט גלוי בין רשויות אכיפת החוק הישראליות לרשויות האמריקניות.

אותו חבר קונגרס אמריקני, על-פי פירסומים בעיתונות האמריקנית, היה שותף סמוי למעשה של אותם סוחטים. הם אלו שגייסו לו את כספי התרומות לבחירות שבהן התמודד ובחודשים האחרונים נחשפו סיפורים קשים על הקשרים הכלכליים בין חבר הקונגרס לסוחטים. בחצר לא ידעו על כך ואנשי נדל"ן יהודיים ניסו להיעזר במייקל גרים ובקשריו עם האף בי אי. זה בתגובה דרש סכומים גדולים שיועברו לחברת אבטחה שבבעלותו, כדי להגביר את השמירה על הרב מפני כל מיני איומים שעליהם סיפר. בינתיים, ערנות של אחד מחסידיו הרב, הביאה לעקיפה של חבר הקונגרס והגשת תלונה ישירות לאף בי אי.

לא חלפו כמה חודשים והקערה התהפכה על פיה. חבר הקונגרס הפך בעצמו לחשוד. אנשי האף בי אי, עשו בדיקה חשאית בת שישה חודשים ואז הגיעו לפגישה עם הרב פינטו ואמרו לו שתיעדו את כל מערך הסחיטה ולדעתם גרים, הוא אחד המעורבים כאן בפרשה. מרגע שחבר הקונגרס האמריקני, נעשה לחשוד, החל הרב לקבל מסרים עקיפים וישירים מקצינים במשטרת ישראל שפקדו את חצרו ומשר בכיר בממשלה, שעליו להיזהר מפגיעה בחבר הקונגרס ובבני בריתו, כמה מהדמויות הצבעוניות בקהילה הישראלית בניו-יורק. כשהרב נמנע מלהתייחס לאזהרות, הגיעו המעשים. הניו-יורק טיימס מגדיר זאת כך: תסמרנה שערות ראשיהם של רבים, כאשר יתברר מה ישראל הייתה מוכנה לעשות כדי לסייע לחבר הקונגרס בצרתו. פשוט לא להאמין.

שלושה ימים, אחרי שנעצר הסוחט הראשון שניסה לפגוע ברב, מתחילה החקירה הסמויה נגד הרב פינטו בישראל. בעוד האמריקנים נושאים את הרב על נס, ואומרים כי מדובר בצדיק של אמת וכי בדקו את חשבונות הבנקים של מוסדותיו וההתנהלות שם יותר מישרה, קצינים במשטרת ישראל, מתחילים במלאכת תפירת התיק נגד הרב. קצין שנחשב לחסיד שלו במשך 15 שנה, מתלונן על תמיכה שקיבל מהאדמו"ר ומנסה לתת לזה אופי של שוחד.

האמריקנים רואים וכועסים: ראשית, הם ליוו את הרב שנתיים לפני החקירה בישראל, וידעו מכלי ראשון על תמיכת הרב בקצין שהתלונן. הרב שראה זאת כתמיכה רגילה לחסיד שפוקד את חצרו, דיווח על כך לאמריקנים שליוו אותו באותה שעה מול הסוחטים ואף הצהירו על כך בהמשך לרשויות בישראל. אם הרב היה רוצה לתת שוחד, הוא היה מצהיר זאת רשמית בפני שלטונות המיסים האמריקנים, שאלו, אנשי האף.בי.אי בשיחות שניהלו עם מקביליהם הישראלים. הם ראו זאת לא רק כתמיכה של רב בחסיד במצוקה אלא גם בניצול של נושא משרה ישראלי שבאו לישיבה, וראו את ההטבות מהם נהנים החסידים, וניצלו את כוחם ומעמדם בכדי ליהנות מתמיכה נדיבה.

הכעס הגדול שלהם יצא על המניפולציה שנעשה לרבנית פינטו, מי שהעבירה את התמיכה בפועל לאשת הקצין. איך אתם מאפשרים לשלוח קצין שנמנה על באי החצר של הרב, שזה יגייס את רעייתו וזו תנסה לארוב לרבנית שנמצאת במצב בריאותי לא פשוט, ותתעד בווידאו את התמיכה הכספים שניתנה מתוך רצון לסייע למשפחה שנקלעה למצוקה והכל כדי לסייע לחבר קונגרס אמריקני מפוקפק?

בינתיים מעבירים האמריקנים תלונה רשמית על שיבוש חקירה מצד אותם קצינים ומשגרים לישראל הקלטות שבהן נשמעים אותם קצינים ישראל איך הם זוממים לפגוע ברב ולהזיזו ממסלול הפגישה בחבר הקונגרס. בינתיים, הרשויות באמריקה נחשפות למעילת ענק של אותה קבוצת סחטנים נגד מוסדותיו של הרב פינטו. האיש שעבד במוסדות הרב והיה שותף ליחצן ולחבר הקונגרס, נחשד בגניבה של סכומי עתק והסתרת הכספים בישראל. האמריקנים מבקשים שוב את עזרת הישראלים לסייע להם לחשוף את ערוצי הכספים בישראל אך נתקלים בכתף קרה.

האם העובדה שהרב חשף בפני אנשי האף בי אי את כל ספרי העמותה "שובה ישראל", ושם דווח גם על התמיכה בחסידיו לרבות קצין משטרה או שניים שנהנו מעזרה ותמיכה ממוסדות הרה, הם אלו שגרמו לקצינים לרוץ ולהתלונן נגד הרב, בניסיון להציל את עורם. או שמא אותו קצין נשלח על-ידי מי שנשלח לבלום את הרב רגע, לפני שתתפוצץ פרשיית חבר הקונגרס ואז ייחשפו כמה סודות על קשרים בין גורמים בישראל למייקל גרים. ואולי התשובה לשתי השאלות, היא חיובית. מי יודע.

מיהו מייקל גרים שישראל נחלצה לסייע לו? מסתבר שתקופת הכהונה הראשונה של ברק אובמה כנשיא ארה"ב, הוא ניסה לקבוע כללים חדשים להתנהלות ישראל מול הפלשתינים, ופעל רבות למתן את ההצהרות על כוונות לתקיפה באירן. מדיניות הנשיא עוררה מתיחות רבה ביחסיו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובין שני המנהיגים התפתחה "מלחמה קרה" שבמהלכה התגייסו כמה ידידים אמריקנים של ישראל למתן את אובמה דווקא.

אחד הקולניים שבהם היה נציג ברוקלין וסטאטן איילנד, מייקל גרים, חבר קונגרס רפובליקני צעיר ממוצא איטלקי אשר הירבה לתקוף את אובמה בנושאי המזרח התיכון. בקיץ 2011, בדיוק לאחר שביקר בישראל כאורח הכנסת, החל גרים להוציא הודעות לעיתונות שבהן הוא אף דרש מהנשיא אובמה להתנצל על כוונת הפנטגון להעביר 50 מיליון דולר למימון הרשות הפלשתינית - בניגוד לעמדת ישראל.

גרים, בקושי בן 40, אינו מוכר בזירה המדינית, והקשר שלו למדינת ישראל נעוץ מן הסתם במחוז הבחירה שלו, שמזוהה מאוד עם יהודי אמריקה, אבל גם עם קהילת המהגרים האיטלקים. הקשר אל שתיים מהקהילות הכי שורשיות בניו-יורק מהווה חלק בלתי נפרד מהביוגרפיה האישית של גרים, אבל הוא גם מהווה חלק מרכזי בחקירה פלילית מרתקת של האף.בי.אי.

הרמיזות של הניו-יורק טיימס ברורות: לפני שישראל תבקש הסברים מהאמריקנים על האזנות הסתר והציתותים, היא תיאלץ לענות תשובות לשאלות לא פשוטות ובראשם התעלומה הגדולה: מה הביא מדינה לשבש חקירה ולתפור מסכת עלילות בתפרים גסים.

תאריך:  27/12/2013   |   עודכן:  29/12/2013
חיים שאולזון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיהו מייקל גרים שישראל נחלצה לסייע לו?
תגובות  [ 47 ] מוצגות   [ 47 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אסי תמיר
28/12/13 19:31
 
מרילי
29/12/13 00:46
 
צפו הוידאו!!
29/12/13 14:02
 
הוידאו זה הכתובת:
29/12/13 14:19
 
חפשו ביו טיוב
29/12/13 14:08
2
רוחמה גלברג
28/12/13 23:35
3
חיים גלברג
29/12/13 00:06
4
חיים גלברג
29/12/13 00:13
5
בן ציון עטיה
29/12/13 03:20
6
בן ציון עטיה
29/12/13 03:30
7
בן ציון עטיה
29/12/13 03:38
8
בונן
29/12/13 04:06
9
הרב צדיק
29/12/13 08:41
10
רונן רחמים
29/12/13 09:01
11
יגאל אלון
29/12/13 09:38
 
תפילת הלחש
29/12/13 12:40
 
סלה
15/01/14 03:10
12
ליאור מאשדוד
29/12/13 10:09
13
סדר בדברים
29/12/13 12:02
14
עידן זמיר בזיני
29/12/13 13:13
15
משיח רחמים
29/12/13 18:02
16
אברהם1
29/12/13 19:03
 
Aviavi833
29/12/13 21:29
 
hmje
30/12/13 20:25
17
שמעון דהן
29/12/13 19:57
18
יואל קורנבלום
29/12/13 20:51
19
אליהו סוויד
29/12/13 21:43
20
ארז עטיה
29/12/13 23:17
21
ארמו
29/12/13 23:57
22
ארמו
30/12/13 00:11
23
אדם מיפו
30/12/13 00:49
24
יהודי שאכפת לו
30/12/13 01:02
25
חייב לראות הוידאו
31/12/13 00:19
26
פלא יועץ
31/12/13 08:55
27
דניאל אדזיאשוילי
6/01/14 00:03
 
שיה לב
11/01/14 07:50
28
מייק
9/01/14 08:02
29
דליה ג
10/01/14 19:03
30
לוזיתנפטרנו
11/01/14 07:06
31
6 מפכ"לים הודחו
11/01/14 07:46
32
נירית
11/01/14 13:42
33
לא קונה .
11/01/14 17:00
34
אלון ארד
12/01/14 01:58
35
נעימה
14/01/14 13:56
36
דליה שוורץ
16/01/14 01:07
37
יחיאלאאאא
22/01/14 01:43
38
ס״ט
23/01/14 07:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפורמה אדומה בדואר, משרדים מתחלפים, קיצוצים מתבטלים ותיקים לא מוגשים: ממשלת ישראל במיטבה
27/12/2013  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
אמנם בפרשת השבוע שלנו בני ישראל עדיין משועבדים במצרים, אבל אור הגאולה כבר מתנוצץ, התהליך החל, ולכן הפרשה כולה נחשבת לפרשה של גאולה. בעצם, ספר שמות כולו, למרות שהוא פותח בתיאור השיעבוד והגזרות הקשות במצרים, הוא נחשב לספר של גאולה; כמו שהבאנו בעבר מהמדרש (רבה) שמשמעות השמות של בני ישראל, המנויים בתחילת הספר, רומזת לגאולתם של ישראל. אלא שתהליך הגאולה בפועל מתחיל בפרשת השבוע שלנו, פרשת וָאֵרָא. כידוע, לזכר יציאת מצרים אנחנו חוגגים את חג המצות שמתחיל בעריכת סדר פסח בלילה הראשון, ואחת המצוות העיקריות בו היא לשתות ארבעה כוסות של יין. למה דווקא ארבעה - כנגד ארבע לשונות של גאולה, ארבעה פעלים שאומר ה' למשה ומורה לו לחזור עליהם באזני בני ישראל.
27/12/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הם נתנו את מיטב שנותיהם לעיצובה של התרבות הישראלית ואף הפכו לאבני הדרך שלה, אבל הושלכו על-ידי המדינה, לעת זקנתם, עמוק אל תהום הנשייה, כאילו היו רק אבני הנגף שלה. יש מי מהם שזכו באתנן של פרס ישראל, ויש מי שפשוט נשכחו, אבל גורלם המשותף הוא אחד: הם נאלצים להילחם על פת-לחם רק כדי לשרוד - מי בתנאי-מגורים מחפירים ומי סתם בקרן-רחוב.
27/12/2013  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כבר בפרשתנו, שבמרכזה מכות מצרים, נולד המושג כור ההיתוך. המכות באות בתגובה להכבדת לב פרעה, המכביד את עולו על ישראל ומעצים את סבלם. הדפוס חוזר על עצמו בכל המכות על ארבעת השלבים: התראה מה' על בוא המכה, אם פרעה לא ישחרר את היהודים. בשלב הבא מופיע תיאור המכה בעקבות סירוב פרעה. אחר כך באה הבטחת פרעה לשַלח את היהודים מארצו, ובעקבותיה הפסקת המכה. משהתברר שהייתה זו הבטחת שווא, מונחתת מכה נוספת על המצרים.
27/12/2013  |  ציפי לידר  |   מאמרים
החלטת בית המשפט העליון לדחות את עתירת שש אוניברסיטאות (למעט בר-אילן) נגד ההכרה באוניברסיטת אריאל נגעה בעיקר בענייני סמכות. ההכרזה, נאמר, הייתה סבירה ונעשתה בשקיפות לאורך שנים תוך כדי עמידה בסטנדרטים אקדמיים ומדעיים ברורים. פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), האחראית לתקציב ההשכלה הגבוהה, הוביל את ההתנגדות. לכאורה, מנימוקים ענייניים, כלכליים, פגיעה בהשכלה הגבוהה ושאר ירקות. הממסד האקדמי ברובו אינו אוהב מתחרים, גם לא גיוון. "חופש אקדמי" אין עניינו פלורליזם, שוק דעות נרחב, אלא מתן זכות חד-צדדית למרצים משמאל לשטוח את משנתם הפוליטית כמחקר מדעי.
27/12/2013  |  דרור אידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il