|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

"הטרור השחור"

מצרים בין חוקה חדשה לאנרכיה מכוניות תופת הן אמצעי מקובל בכל רחבי המזרח התיכון - מעירק ועד החוף האטלנטי, מסוריה עד סומליה - להביע זעם ותרעומת נגד השלטון או נגד כל מי שאינו מוצא חן בעיני הזועמים רק כי הוא בן לדת אחרת, עדה אחרת, קבוצה אתנית או שבטית אחרת
29/12/2013  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
נזק גדול [צילום: AP]

זירת קרב
הפיגוע באלמנצורה, המצב בסוריה, הפיגועים בעירק והמלחמות הבין-שבטיות בסודן מציפים את אמצעי התקשורת הערביים, ומהם משתקפת התמונה כי "כל העולם זירת קרב וכל האנשים לוחמים".

ביום שלישי ה-24.12.13 התעוררו תושבי העיר אלמנצורה הנמצאת במחוז אלדקהליה שבצפון הדלתא לקול פיצוץ עז שנשמע עד למרחק 20 ק"מ ממרכז העיר. מכונית עמוסה בעשרות ק"ג של חומר נפץ תקני התפוצצה סמוך לבניין מנהלת-הביטחון של המחוז, הרגה במקום 14 אנשי ביטחון ופצעה יותר מ-100. הנזק הגדול שנגרם לבניינים בכל הסביבה העיד על עוצמת הפיצוץ. עד רגע כתיבת שורות אלה לא קיבל עליו שום ארגון אחריות לפיגוע, אך יום לפני הפיגוע פרסם ארגון סלפי בשם "אנצאר בית אלמקדס" ("תומכי ירושלים") אזהרה לאנשי ארגוני-הביטחון שהם כופרים כי הם משתפים פעולה עם שלטון חילוני. על כל פנים ברור שהפיגוע היה מעשה ידיה של קבוצה ג'יהאדיסטית מקצועית, מאומנת ובעלת תשתית מודיעינית וטכנית מוצקה.

כתגובה מיידית העלתה ממשלת מצרים לרמה העליונה את הכוננות בכל תחנות המשטרה, מרכזי הביטחון ומוסדות הממשלה בכל רחבי המדינה. זאת משום שסגנון הפעולה של ארגוני הג'יהאד הוא להוציא לפועל מספר פיגועים בסמיכות זמנים כדי להעצים את אפקט הפחד בקרב האוכלוסייה. עם זאת, ברור שהמדינה אינה יכולה להקנות ביטחון מוחלט למוסדותיה מבלי לשבש קשות את יכולת התנועה של האוכלוסייה. אם יוחלט להטיל עוצר בשעות החשיכה כפי שהיה בעקבות מהפיכת ינואר 2011, יהיה זה על חשבון רוכלי הרחוב העניים הנהנים דווקא בשעות הערב המאוחרות מתנועת קונים גדולה, והממשלה אינה מעוניינת לעורר אצלם עויינות כלפיה.

מי אחראי לפיגוע? יש שני מועמדים טבעיים. האחד הוא קבוצת הג'יהאדיסטים שהתבססה בסיני וספגה בחצי השנה האחרונה מכות קשות מידי הצבא המצרי, אך לא חוסלה. השני הוא ארגון כלשהו במצרים, לא בסיני, המוחה באלימות על סילוקו של מורסי מכס הנשיאות. תנועת "האחים המוסלמים" גינתה את הפיגוע. יש המתייחסים ברצינות לגינוי, שכן התנועה אינה מעוניינת להסלים את המאבק בשלטון כדי לא להיות מוגדרת כארגון טרור ולכן גם חשופה לצעדי ענישה מצידו. ויש הסבורים כי הגינוי הוא מן השפה ולחוץ, שכן התנועה זועמת על השלטון בשל סילוק מורסי והעמדת ראשי התנועה לדין בהאשמות שווא, לדבריה.

מכוניות תופת הן אמצעי מקובל בכל רחבי המזרח התיכון - מעירק ועד החוף האטלנטי, מסוריה עד סומליה - להביע זעם ותרעומת נגד השלטון או נגד כל מי שאינו מוצא חן בעיני הזועמים רק כי הוא בן לדת אחרת, עדה אחרת, קבוצה אתנית או שבטית אחרת. מכונית תופת מאפשרת למפגעים להעביר כמות גדולה של חומרי נפץ אל מקום סמוך מאוד ליעד בלא לעורר חשד, והאפקט המתקבל - בנזק לגוף ולרכוש ובהשפעה מוראלית - גדול.

מכונית תופת כשיטת פיגוע אינה חדשה גם במצרים: לפני כשלוש שנים, בליל ה-1 בינואר 2011, התפוצצה מכונית עמוסה בחומרי נפץ מול כנסייה באלכסנדריה וכ-30 נוצרים שיצאו ממיסת ליל השנה החדשה נהרגו. אלא שהפעם מכונית התופת הוכנה לא כדי לפגע בנוצרים אלא במוסלמים, לא במיעוט דתי אלא בסמל שלטון - מבנה מנהלת-הביטחון של מחוז אלדקהליה.

מאז הפיגוע התגייסו אמצעי התקשורת המצריים למלחמה, ו"במלחמה כמו במלחמה": הקבוצות האיסלאמיות מ"האחים המוסלמים" ועד ארגוני הטרור במצרים ובסיני הוגדרו כאויב, ודתם - על-פי דוברי הממשל - אינה איסלאם, כיוון שהאיסלאם אינו מרשה להרוג מוסלמים. אין בתקשורת הרשמית המצרית מי שמנסה להביע הבנה למניעי המפגעים או למצוא צידוק כלשהו לפעילותם נגד המשטר. הם הרוע בהתגלמותו, "טרור שחור" במינוח המצרי. התקשורת המצרית אינה נותנת במה לעייפי נפש, כי אנשיה יודעים היטב שמצרים - כחברה וכמדינה - תתמודד בהצלחה עם הרדיקליזם האיסלאמי רק אם תושביה יהיו מוכנים - נפשית ומעשית - לצאת נגדו במלחמת חורמה כשהם נחושים לנצח אותו ולחסל אותו פיזית.

במסגרת המלחמה התקשורתית נגד "האחים המוסלמים" ותומכיהם, עלה שייח' אלאזהר לשידור ברדיו ושם חזר על פסיקה מלפני כעשר שנים שעל פיה מי שמפוצץ את עצמו כדי להרוג אחרים אינו שהיד אלא רוצח שמקומו בגיהנום לנצח נצחים. פעולתו אינה "אסתשהאד" (היות שהיד) אלא רצח שעליו הוא יעמוד לדין במלוא החומרה. הרדיו המצרי מצטט גם את חכמי הדת של סעודיה, הנחשבת כמובילת הזרם הסלפי של האיסלאם, כתמיכה בגישה האוסרת פיגועים בכלל, ופיגועי התאבדות בפרט.

המאבק בין תומכי האיסלאם הפוליטי, ובראשם "האחים המוסלמים", ובין מתנגדיהם הוא מאבק על כל הקופה: לא רק שהם הודחו מהנשיאות שבה זכו בבחירות הגונות ודמוקרטיות, אלא גם מאות מתומכיהם שנעצרו בהפגנות בכיכר ראבעה אלעדויה הושלכו לבתי הכלא, והיחס אליהם קשה ומשפיל: הם מוחזקים בצפיפות רבה, אינם רואים את אור השמש, ורבים מהם שובתים רעב. אם השלטון מתייחס אל "האחים המוסלמים" ותומכיהם כאל טרוריסטים, למה שהם לא יתנהגו ככאלה?

להשתתף או לא

הרקע ההיסטורי של הפיצוץ חשוב גם הוא: באמצע ינואר אמור להתקיים במצרים משאל עם לאישור החוקה החדשה שניסחה ועדה בת 50 אינטלקטואלים ושנועדה להחליף את החוקה הנוטה לאיסלאם שהתקבלה בימי מורסי. הפיצוץ נועד להרתיע אנשים מלעמוד בתורים אל נקודות ההצבעה כדי לא להיות חשופים פיגועים.

הגופים האיסלאמיים חלוקים בגישתם למשאל העם: "האחים המוסלמים" וארגונים אחרים התומכים בהם מתנגדים לעצם ההשתתפות במשאל העם, שכן זו מעניקה לממשל הנוכחי ולמעשיו חותמת הכשר. בנוסף, "האחים" מתנגדים לסמכויות הרחבות שמעניקה הצעת החוקה החדשה לצבא ולנשיא על חשבון הפרלמנט - לסמכות התביעה להעמיד אזרחים לדין בפני בתי דין צבאיים ולאיסור להקים מפלגות על בסיס דתי או אתני. הם סבורים, ובמידה רבה של צדק, שחוקה זו תחזיר את מצרים לימי מובארק האפלים, וכך יחוסלו הישגיה של מהפכת 25 בינואר 2011 שאיפשרה להם להשתלט על הפרלמנט והנשיאות. הסלפים, "מתנגדי האחים", סבורים לעומתם שיש חובה להשתתף במשאל ולאשר את החוקה, וזאת במטרה לקעקע את מעמד "האחים המוסלמים". שני הצדדים מגייסים חכמי דת כדי שיוציאו פסקי הלכה התומכים בעמדותיהם.

עם זאת, חשוב לציין שגם בקרב הציבור הליברלי החילוני יש רבים המתנגדים לחוקה עקב המגבלות שהיא מטילה על זכות ההפגנה, הדיבור והפרסום. לאחרונה נשפטו כמה פעילי זכויות אדם - בחורים ובחורות - למאסר על שהפגינו נגד השלטון ופרסמו מאמרים ברשת בעניינים שלא היו לרוחו. ברור שגם אם תאושר החוקה ואחריה ייבחרו פרלמנט ונשיא, יהיו רבים - ליברלים ואיסלאמיסטים כאחד - שלא יקבלו את המצב, יטענו לזיופים ויפעלו בדרכים חוקיות ולא חוקיות לערעור המצב במדינה.

חרושת השמועות

בימים האחרונים מתגלגלות שתי שמועות ברחוב המצרי. האחת היא שיש גופים המפזרים ברחבי המדינה נוסחים מזויפים של טיוטת החוקה, כדי לגרום לאזרחים להצביע באופן שונה מזה שהיו מצביעים על הנוסח האמיתי. השמועה השנייה היא שהגנרל אסיסי נהרג בפיגוע לפני כחודשיים והשלטון הציב במקומו כפיל הנראה כמוהו ונשמע כמוהו. שמועה זו חשובה במיוחד לאור האפשרות שאסיסי יעמיד את עצמו כמועמד בבחירות לנשיאות.

המעטפת הערבית

אין להפריד את הפיגוע באלמנצורה מן המתרחש ברחבי העולם הערבי: ההרס הנורא והסבל הבלתי נתפס שנפל על אזרחי סוריה, הפיגועים ההמוניים המתרחשים כמעט מדי יום בעירק, המלחמה הבלתי פוסקת בין השבטים בלוב, ובימים האחרונים גם המלחמה - בין שבטים - ברפובליקת דרום-סודן. כל אלה מציפים את אמצעי התקשורת שמהם משתקפת תמונה כי "כל העולם זירת קרב וכל האנשים לוחמים".

במצב פנימי משברי ההולך ומתדרדר במצרים, ובמצב חיצוני רב-משברי ההולך ומחמיר במעטפת האזורית, הסיכוי שאנשים יחשבו בהיגיון קר הולך ונמוג. הרגשות מתעצמים, יצר הנקמה מתגבר, והרצון "לשרוף את המועדון" הולך ומשתלט על כל מי שיכול להזיק לאחרים. "האביב הערבי" חיסל שכבות אליטה שיכלו לנהל את המדינות הללו והפקיר את אוכלוסייתן לבעלי אג'נדות קיצוניות שאינם בוחלים באמצעים כדי להשליט את רצונם על האחרים.

על ישראל לשמור מרחק מן הבִּיצה הרותחת של המזרח התיכון. המציאות שוב מוכיחה כי לא ישראל היא הבעיה של המזרח התיכון, אלא תושביו ותרבותם. על כך כבר נכתב בקוראן: "אללה לא ישנה את מה שבנפשות האנשים, אלא אם ישנו הם את אשר בנפשותם" (סורה 13 פסוק 11).

לאתר מגזין מראה
* המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  29/12/2013   |   עודכן:  29/12/2013
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הטרור השחור"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נחום שחף
30/12/13 23:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
גם בלבנון יש התפתחויות. חיזבאללה ומנהיגו נסראללה מבוזים במישור הבין-ערבי, אך בעיקר בזה הפנימי זאת בשל הסתבכותו של הארגון במלחמה בסוריה לפי צו של חמינאי לא עובר יום שבו אין מתפרסמים מטעם הנהגת חיזבאללה הספדים על לוחמיו בסוריה
29/12/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
מסמך פנימי שנכתב על-ידי מפקדי אל-קאעידה בחיג'אז ונחשף לאחרונה עוסק בבחינה מחודשת של אסטרטגיית הארגון בשנים 2011 - 2012, כאשר אנשיו השתלטו על מספר מחוזות בדרום-תימן, ומבטא התלבטויות של ראשי הארגון בכל הנוגע ליחסי הארגון עם האוכלוסייה המקומית בתימן בשל רצונו לזכות באהדתה ובתמיכתה במאבקו מול הממשל בצנעא.
לפחות 14 בני אדם נהרגו (יום ג', 24.12.13) וכ-100 נוספים נפצעו בפיצוץ שאירע במטה המשטרה בעיר המצרית מנסורה. הפיצוץ בעיר הצפונית לקהיר נגרם, ככל הנראה, ממכונית תופת.
24/12/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הצוות הפלשתיני למשא-ומתן סאיב עריקאת אמר בכנס שהתקיים בדוחה בירת קטר בנושא המו"מ בין ישראל לפלשתינים כי "הסכנה האמיתית באזור זה נובעת מן הכיבוש הישראלי".
20/12/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
אירועי האביב הערבי בסוריה, בלוב ובתימן גרמו לגלי פליטים, שעלולים לאיים על היציבות הפנימית של מדינות, שעד כה צלחו בשקט (יחסי) את הזעזועים הפוליטיים באזור. ירדן ולבנון מתקשות לעמוד אל מול גלי הפליטים המגיעים מסוריה והשירותים הציבוריים, החל משירותי הבריאות והחינוך עבור לאספקה סדירה של מים וכלה בסדר הציבורי, נמצאים בסכנת קריסה. מלבד הסכנה העתידית האפשרית ליציבות בית המלוכה ה-האשמי, חוסר יציבות הוא מסוכן ועלול ליצור כיסים של ריק שלטוני שמהם יכולים לפעול ארגוני טרור, הנהנים ממימון חיצוני ומיטיבים למלא את הריק הכלכלי-חברתי במדינות כושלות, גם כלפי ישראל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il