|   15:07:40
  אלכסנדר ס. שכטמן  
יועץ מדיניות ותקשורת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שמלת הכלולות הפלשתינית

כל מי שהיה אי-פעם בחתונה יודע שאחד הדברים שמושכים את מרבית תשומת הלב הוא נושא שמלת הכלה. נראה שגם בנושא של הסכסוך הישראלי-פלשתיני אי-אפשר להתעלם מנושא ההתנחלויות שעולות בכל פעם על הפרק. דיון היסטורי, מטפורי ואקטואלי
07/02/2014  |   אלכסנדר ס. שכטמן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
למשבר הזה אין פתרון צבאי [צילום: פלאש 90]

נראה שכבר נאמר הכול בנושא ההתנחלויות ופינויים בעת הסדר עתידי עם הפלשתינים. מרבית הציבור בישראל מאמץ את הגרסה המזוהה לרוב עם מחנה הימין. אחרי הצעות חסרות תקדים בנדיבותם לפלשתינים - ששיאם בתוכנית שהציע בשעתו ראש הממשלה אהוד ברק - החליטה ההנהגה של הצד השני כדברי רבינוביץ' "לבעוט ביד המושטת ולהעלות באש סיכוי מוחשי לשלום מכובד". עם זאת, בודדים בלבד ערערו על התפיסה הזו ומועטים עוד יותר ביקשו לפתור את התעלומה מדוע חל שינוי בעמדה הפלשתינית, אם יוצאים מתוך ההנחה כי אכן היה רצון פלשתיני בשלום מלכתחילה.

הסירוב הפלשתיני, כפי שמצטייר בעיניים הישראליות, הניזונות לרוב מהתקשורת אשר בתורה מוזנת מדברי יועצי התקשורת של הפוליטיקאים, נותן לפלשתינים דימוי של אנשים לא רציונאליים. התקשורת הישראלית מזינה את התעמולה במקום לנסות ולפענח את התעלומה ומחזקת בקרב הציבור היהודי את התחושה כי אין סיכוי להסדר קבע עם הצד השני שלא לדבר על שלום אמיתי. הדבר מדמה לדידו של אחד החוקרים את הפלשתינים לכלה שכלל לא ביקשה חתונה. "היא איחזה עיניים כדי לקבל את מתנות האירוסין, מתוך תכנון מוקדם לברוח לפני החופה ולהילחם על שארית רכושו של החתן התמים". רבים בישראל אימצו את התפיסה הזו. לטענת חלק מהם ערפאת יצא מדעתו, שמחבל תמיד נשאר מחבל ולכן הרצון שלו לדם ולכן לא היה גם טעם למשא-ומתן עימו.

קצת היסטוריה

הטרגדיה של הפלשתינים בגדה המערבית אינה מתחילה עם הכיבוש הישראלי במלחמת ששת הימים. למעשה הגדה המערבית שבה ישבו רבים מהם אבדה להם כיכולת להקים מדינה ריבונית אחרי מלחמת העצמאות. מייסד השושלת ההאשמית (שם השושלת ששולטת בירדן), האמיר עבדאללה, ניהל כבר במהלך המלחמה סדרה של מגעים חשאיים עם מנהיגי הישוב היהודי והתנועה הציונית. הדבר איפשר לו לקבל נוכחות בירושלים ובגדה כאשר אי-הוודאות לגבי גורלו של השטח הביאה לכך שב-1950 צירף זה אותה באופן רשמי בממלכתו. ברצועת עזה התרחש תהליך דומה כשבין 1948 ל-1967, הייתה זו בשליטת מצרים שתחת חסותה מצאו את עצמם פליטי מלחמת 1948, שמספרם היה רב בהרבה ממספר התושבים המקוריים.

ב-1967 כבשה ישראל את הגדה והרצועה מידי הירדנים והמצרים, ומאז מנהלים הפלשתינים מאבק מדיני, שמלווה לעיתים בפעולות גרילה ובמרי אזרחי כדי להשיג שליטה מחודשת באדמתם ובגורלם. השאלה צריכה להיות לא מדוע הם הקימו אז מדינה? שכן זה לא שהם לא רצו להקים אז מדינה אלא שפשוט לא יכלו משום שכל הזמן היו תחת שליטתם של אחרים. השאלה היותר נכונה היא מדוע לא מרדו או עשו את אותם פעולות שיעשו לאחר מכן נגד ישראל. זאת במיוחד על-רקע העובדה שהעוצמה וההשקעה המדהימים של ההתנגדות הפלשתינית בשטחים מבהירים עד כמה גדול המרחק בין מה שמציעה להם ההנהגה הישראלית לבין מה שהעם הפלשתיני והנהגתו יכולים לחיות איתה.

ארבעה שבועות לאחר פרוץ האינתיפאדה הראשונה, בתחילת 1988, עוד דיבר ראש הממשלה דאז יצחק שמיר על "הפרות סדר" ועשה תנועת ביטול בידו בשעה שהבטיח שכוחות הביטחון ישתלטו על העניינים בהקדם. מאז עברו המון אבנים המון ידיים והמון דמעות זלגו מעיניהם של שני הצדדים. היה זה ראש הממשלה אריאל שרון שהבין כי ישראל רק נחלשת משליטה ישירה על הפלשתינים ולכן החליט לא רק לוותר על האופציה של לכבוש את יריחו או עזה תחילה (כפי שמציעות הסיסמאות או קיצוני המתנחלים) אלא גם לצאת בכלל מהשטח. פועל יוצא מכך - "כשאין יעדים צבאיים של ממש, מסתכם תפקיד החיילים במאמץ לסיים את המשמרת בלי להיפגע".

למשבר הזה, כפי שהוכיחה ההיסטוריה במקרים דומים, אין פתרון צבאי. ישראל והפלשתינים נמצאים היום במקום שבו הצבא האימפריאלי שנמצא בשטח כבוש נהיה חלש מול האנרגיות המתפרצות של האוכלוסייה המקומית. "כמו בהודו, באלג'יר, ובלבנון האבן מכופפת את קנה התותח, מטען הצד מפורר את עליונותה של מסוק הקרב והמון האזרחים מבודד את פלוגת חיל הרגלים שבמחסום". אולי כוחה הקונבנציונאלי (שכן כל העניין הלא קונבנציונאלי הוא רק משהו שמקורות זרים יכולים לספר עליו) של ישראל גדול בצורה משמעותית מזה של הפלשתינים אבל הנחישות והלכידות של הצד השני עולה בהרבה על זו של ישראל. "תנועות לאומיות הקרבות להגשמת חזונן - כמו התנועה הלאומית הפלשתינית - מצליחות לגייס תעצומות נפש שאומות ותיקות שכחו מזמן". למדינות קולוניאליות אין כוח עמידה. יש להן רק תקופת זוהר וזו של ישראל נחלשה כשבגין את החזיר את סיני ופירק את ימית, נסדקה כששמיר הלך למדריד, נבקעה כשנתניהו החזיר את חברון, נשברה כששרון מסר את שטחה של עזה והעתיד יהיה זה שיגיד מי ימסור מה.

אז מה בעצם קרה שם?
בניגוד לרושם הישראלי שהפלשתינים לא יסכימו לכל מה שיבקשו לתת להם, הרי שהאמת היא אחרת. כל מי שינבור קצת בספרי ההיסטוריה יגלה כי כבר ב-1988 הסכימו הפלשתינים להסתפק ב-22% משטחה של פלשתינה כפי שהייתה בימי מנדט, או במילים אחרות רק השטח של הגדה המערבית (יהודה ושומרון בשיח הישראלי) ורצועת עזה. לכן עם כניסתם לתהליך אוסלו הם ציפו כי בסופו של דבר יימסר להם שטח זה כשהוא ריק מהתנחלויות. אבל אם בודקים את הצעת ברק, אותה הצעה 'הנדיבה ביותר' בתולדות הסכסוך שבין שני העמים ניכר שמופיעה בה ירושלים ששטחה מתחיל ממבואות רמאללה ונמשך עד פאתי בית לחם וכל זה בשליטתה של ישראל, וכי אין בכוונתה של זו לכלול את השטח הזה במשא-ומתן.

אם לא די בכך, הגדה המערבית מחולקת לצפונית ודרומית כשחמישית ממנה מסופחת לישראל, כשכל אחד מהחלקים מחובר בנפרד בציר תנועה בעייתי העובר בשטחה של ישראל כדי להגיע לרצועת עזה. אף שישראל כבר יצאה מרצועת עזה (דבר שאיש לא יכול היה לדמיין בימיו של ברק) הרי שגם סיור בגדה המערבית חושף בפני הצופה כמה אלפי מתנחלים, כבישים עוקפים, מתקני צבא ועוד גורמים שהופכים את המדינה הפלשתינית לכזו שמחולקת לרצועות, "מדינה נומינאלית, מקוטעת ומדוללת, ללא צבא של ממש, תלויה בישראל מבחינה כלכלית וביטחונית, נטולת שליטה בירושלים המזרחית ובעיר העתיקה". מכאן ניתן להבין יותר בקלות את הסירוב הפלשתיני להסכם שכזה. בהמשך למטפורה המדוברת, "שמלת הכלולות שתפרו לפלשתינים איננה רק מוכתמת בשוליה. יש בה חורים ענקיים במקומות אסטרטגיים, המאיימים לחשוף את הכלה לדיראון. אם תעז להיכנס בה אל אולם החתונה הבושה לא תיגמר בצחקוקים ובלעג מאחרי גבה. היא והשושבינים שלה עלולים להיזרק בבושת פנים אל הלילה".

ההנהגה הישראלית, וחלק גדול מהציבור, מסרבים ככל הנראה להבין שהאלימות הפלשתינית היא בעיקרה תוצאה של זעם שנצבר במשך למעלה מ-66 שנה מאז 1948, ובמיוחד ב-47 שנים האחרונות שבהם שולטת ישראל בגדה המערבית, ועד לפני כמה שנים ספורות גם ברצועת עזה. בסופו של דבר עלול הדבר להוביל לסינדרום קוסובו. מדינת ישראל תהיה בתפקיד יוגוסלביה, הפלשתינים בתפקיד הקוסובארים האלבנים ומדינות המערב בתפקיד מדינות המערב. אם לא יפורקו ההתנחלויות בהסכמה, הדבר יוביל ללחץ בינלאומי מאסיבי - בנוסח שהפעילו מדינות נאט"ו על הסרבים - שהוביל לבסוף לפינוי הצבא היוגוסלבי והיישובים בהם הייתה אוכלוסייה סרבית. על כן, חייב לזכור ולשנן לעצמו כל ראש ממשלה שייבחר בישראל את המשפט עימו מסיים חוקר אחר את ספרו - "ישראל יכולה לחיות בשלום. ישראל יכולה לחיות עם ההתנחלויות. ישראל לא יכולה לחיות עם שניהם".

תאריך:  07/02/2014   |   עודכן:  07/02/2014
אלכסנדר ס. שכטמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שמלת הכלולות הפלשתינית
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קלאודיה קול
8/02/14 10:02
2
מ. קאן
8/02/14 10:15
3
בשמאל אין כל חדש
8/02/14 12:31
4
משה נניח
8/02/14 17:17
5
מ.אלקרייאף
8/02/14 18:13
6
קלאודיה קול
9/02/14 10:00
7
זקן
9/02/14 16:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
במציאות הפוליטית בארה"ב, במציאות הגיאופוליטית בעולם, ובמציאות המפלגתית אצלנו, נראה כי דווקא האירופאים יעשו את המלאכה וישכנעו אותנו, בלחץ כלכלי נמרץ, לרדת מן ה"מאחזים" הפיזיים וההזויים, וארה"ב תיגרר ולא להפך. זה לא רק האינטרס שלהם והאינטרס הגלובאלי. אני רואה בזאת חובה מוסרית שהם חבים למדינה היהודית לאחר שחורבן העם - השואה - הייתה על אדמתם. עד כמה שזה נשמע דמיוני ולעגני, הרי, אם נרצה ואם נמאן, האירופאים יקבעו שמדינת ישראל תהיה יהודית. לא הפלשתינים, לא נפתלי בנט, וגם לא ביבי נתניהו.
07/02/2014  |  צבי גיל  |   מאמרים
"ישראל נוקטת בצעדים נגד חרם אפשרי" – הודיע (יום ו', 7.2.14) שר החוץ, אביגדור ליברמן, שדיבר במועדון המסחרי והתעשייתי בתל אביב. הוא לא פירט. עם זאת אמר, כי ישראל תצטרף בשנה הקרובה לארגונים בינלאומיים נוספים. בהגיבו על פרסומים אמר שר החוץ, כי קרן הפנסיה ההולנדית הודיעה לישראל, שאין לה כוונה להצטרף לחרם.
07/02/2014  |  אלעזר לוין   |   חדשות
בתחילת השבוע, כשחברת סודה-סטרים עמדה בלב תשומת הלב העולמית בשל הלחץ על השחקנית סקרלט ג'והנסון לוותר על הקמפיין הפרסומי למוצרי החברה, העלה ערוץ היוטיוב הרשמי של עיתון מעריב סרטון תדמית של סודה סטרים. תחת הכותרת "סודה-סטרים - בונים גשרים, לא חומות", התמקד סרטון התדמית בפלשתינים שעובדים במפעל של החברה, הממוקם מעבר לקו הירוק.
07/02/2014  |  אורן פרסיקו  |   חדשות
הביטחון והשגשוג של ישראל - הם אשליה
06/02/2014  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
מטייסים בחיל האוויר ניתן לצפות לקצת יותר אינטליגנציה ולא שיעבירו מידע מסווג בין הטלפונים הניידים שלהם אירן ממשיכה בשלה: כעת היא עומדת לשגר לווינים בטכנולוגיה המתאימה גם לטילים בליסטיים
06/02/2014  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
אין להקל בענישה על עבירות ביטחון באינטרנט  /  איתמר לוין
"לקרי יש עור עבה, ממשיכים בתהליך"  /  איציק וולף
הזנחה של עשורים ברכוש יהודי ערב  /  איתמר לוין
מחדל שמעטים כמותו  /  איתמר לוין
נשק חלוד  /  מנחם רהט
לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי  /  אהוד טוקטלי, יורי ינובר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il