|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מצגר, חשוד בשוחד [צילום: פלאש 90] בקשי-דורון. מואשם במרמה [צילום: פלאש 90] אלון. הורשע במעשים מגונים [צילום: פלאש 90]

רב עם רבב

ריבוי הרבנים המסתבכים בפלילים או בהתנהלות בלתי תקינה מחייב חשבון נפש מעמיק, וגם כמה צעדים מעשיים ובראשם ניתוק הקשר בין רבנים לכסף והגברת החינוך המוסרי בישיבות
11/04/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
ממסד הוא ממסד
ממסד הוא ממסד, ואין זה משנה האם הוא משרד ממשלתי, רשות מקומית או רבנות ראשית. בתוך כל ממסד יש אנשים טובים יותר וטובים פחות, ישרים יותר וישרים פחות. כל ממסד נוטה להיות ביורוקרטי, בכל ממסד מסתובבים כסף וסמכויות, והשילוב של כל אלו הוא אבי השחיתות

ניסיון, לא קמיעות
להזמין תלמידי חכמים אמיתיים לדרוש, להפנות שאלות הלכתיות לפוסקים בעלי שיעור קומה, להפקיד עריכת חופות לא בידי רבנים-סלבריטאים אלא בידי רבנים מן היישוב, לבקש עצה ממי שיש לו ניסיון וידע ולא ממי שכוחו בקמיעותיו וגדולתו בתעריפיו. זה גם יביא את כולנו למגע אישי עם מי שראויים לתואר "רב" - דהיינו: "גדול" - וגם ירחיק רבנים ממקור הרוע האולטימטיבי: כסף

"תלמיד חכם שנמצא רבב על בגדו חייב מיתה", אמרו חז"ל. הם לא התכוונו לכתמים היורדים בכביסה, אלא נתנו משל להתנהגות פסולה הניכרת למרחוק. ומדוע חייב מיתה? - משום שזהו חילול השם. כאשר רואים תלמיד חכם הנוהג בצורה שאינה הולמת, הנטייה היא לומר: "תראו מה שווה התורה שלו". ומכאן קצרה הדרך לומר: "תראו מה שווה מי שנתן את התורה" - והרי זה חילול השם.

מה נאמר אנחנו, לנוכח שורה של תלמידי חכמים ההולכים ונחשדים, הולכים ומואשמים, ואף הולכים ומורשעים בעבירות חמורות? מה נגיד אל מול בעלי תואר "רב", חלקם בוגרי ישיבות חשובות, חלקם בעלי משרות בכירות, המתברר שפשעו וחטאו? ומה נסביר כאשר מתגלה, כי רבנים נבחרים למשרותיהם בדילים וזוכים בתפקידיהם מתוך נפוטיזם? אם פעם היינו יכולים לומר שמדובר ביוצאים מן הכלל, שהעניין הציבורי בהם מעיד שהכלל הוא שונה, הרי שכיום דומה שיותר ויותר קשה לומר זאת.


התארים, הולילנד, פינטו, מצגר


הנה רשימה חלקית מן התקופה האחרונה. במישור הפלילי יש לנו, טרי מהשבוע, את הרב מאיר רוזנטל (שהיה רל"ש הרב הראשי), את הרב יצחק אוחנה (שהיה הממונה על הבחינות ברבנות הראשית) ואת הרב אהרון גוטסדינר ( שהיה רב המחוז הצפוני של המשטרה) שהורשעו במאות רבות של עבירות מירמה בפרשת תארי הרבנות הכוזבים. רבנים במשרות בכירות סיפקו לכל דורש את התואר "רב", תמורת תשלום נאה כמובן, בידיעה ברורה שבדרך זה יוצאו אלפים רבים של שקלים מן המדינה בצורה כוזבת.

באותה פרשה עומד לדין מי שהיה הרב הראשי לישראל, הרב אליהו בקשי-דורון. הרב הראשי לחיפה דאז, הרב שאר-ישוב הכהן, נמלט מהעמדה לדין רק כאשר הסכים לפרוש. בית המשפט אמר שאינו מבין מדוע לא הועמד לדין מי שהיה הרב הראשי של המשטרה, הרב יצחק גרוס. ואילו הרב הראשי לצה"ל דאז, הרב ישראל וייס, הריח שמשהו מסריח אבל העדיף לשתוק.

אם נלך שבוע אחורה, נמצא שני רבנים בין המורשעים בקבלת שוחד בפרשת הולילנד: אורי לופוליאנסקי, לשעבר ראש עיריית ירושלים, ואברהם פיינר, ממנהלי מוסדות "בית מלכה". וזה בא אחרי הרשעתו של הרב מוטי אלון במעשים מגונים בתלמידיו, ואחרי שהרב אלעזר ברלנד נמלט מישראל בשל חקירה על הטרדות מיניות.

במצעד החשודים והמעורבים בפרשות פליליות, נמצא את הרב יאשיהו פינטו בפרשה הקרויה של שמו ועל שם הניצב בדימוס מנשה ארביב; את הרב יורם אברג'ל, שהתיק נגדו בפרשת הבחירות בנתיבות נסגר מחוסר ראיות; וכמובן - הרב הראשי לשעבר, הרב יונה מצגר, החשוד בקבלת שוחד בסכומי עתק.

במישור הלא-פלילי אך הלא-תקין אפשר להזכיר שני פסקי דין של בג"ץ מהשבוע האחרון. בראשון יצאו השופטים נגד דילים, פוליטיקה ונפוטיזם במינוי רבנים בכלל ורבני ערים בפרט, והזיכרון שלח אותנו מיד אל שני הרבנים הראשיים - הרב דוד לאו (בנו של הרב ישראל מאיר לאו) ורב יצחק יוסף (בנו של הרב עובדיה יוסף). שני הרבנים הראשיים היו מעורבים בעתירה נוספת, בה דובר על תמיכתם בדיל פוליטי לבחירת חברי מועצת הרבנות הראשית. בין המועמדים המוסכמים היו סבו של הרב לאו ואחיו של הרב יוסף - מה שלא מנע מהם לתת את הסכמתם שבשתיקה לאותו דיל.


הרבנות כמו כל ממסד


אז מה קורה כאן? למרבה הצער, הממסד הרבני בישראל לוקה באותן מחלות המאפיינות ממסדים בכלל. יש שם סיאוב, יש שם פוליטיקה פנימית וחיצונית, יש שם תחרות וקינאה, ובסופו של יום יש שם גם שחיתות. מובן שאין לדבר בהכללה, בדיוק כשם שפרשת הולילנד אין פירושה שכל עיריית ירושלים מושחתת. אך התופעות קיימות, למרות שהיינו מצפים ממי שגדלו על ברכי התורה וההלכה להתנהגות אחרת.

הסיבה ברורה: ממסד הוא ממסד, ואין זה משנה האם הוא משרד ממשלתי, רשות מקומית או רבנות ראשית. בתוך כל ממסד יש אנשים טובים יותר וטובים פחות, ישרים יותר וישרים פחות. כל ממסד נוטה להיות ביורוקרטי, בכל ממסד מסתובבים כסף וסמכויות, והשילוב של כל אלו הוא אבי השחיתות.

ואולם, זוהי לכל היותר תשובה חלקית. ראשית, היא אינה עונה על השאלה בנוגע למי שקיבלו השכלה תורנית והוסמכו כרבנים, אינם שייכים לממסד הרבני, ובכל זאת עוברים על ההלכה בריש גלי. שנית, עדיין היינו מצפים שרב יתנהג אחרת מאשר פוליטיקאי. תפיסת היסוד של היהדות היא, שהמצוות באות לשנות את טבעו המוסרי של האדם, ומי שמקיים אותן - אמור להפוך לאדם טוב יותר. אז מדוע נכשלים דווקא מי שאמורים להיות הטובים ביותר?

האמת היא, שאין לי תשובה. יש כנראה צורך במחקר מקיף, שישלב היבטים חברתיים, פסיכולוגיים, דתיים, היסטוריים ומשפטיים. אני רק יודע שמדובר במגמה ברורה, לא באנשים בודדים היוצרים צירוף מקרים. אבל אולי בכל זאת יש משהו שאנחנו, שומרי המצוות מן השורה - וגם מי שאינם שומרי מצוות, אך כבודן של היהדות והמדינה חשוב להם - יכולים לעשות.


לא כל אחד הוא "גאון"


ראשית, צריך להפסיק את זילות השימוש בתואר "רב". יש הגדרות מאוד ברורות מיהו רב: לימודים, ידע, בחינות, הסמכה. לא כל פוליטיקאי חרדי ההופך לחבר כנסת הוא "רב". זאת אומרת, הוא רב עם כולם, אבל הוא לא רב בישראל. כנספח לכך, צריך להפסיק את האינפלציה בתארים האחרים. פעם היה צריך להיות בעל כישורים יוצאי דופן כדי לזכות בכינוי "גאון"; היום כל רב שדורש ברבים או מקבל משרה רשמית הוא "גאון". משה היה משה ולכל היותר משה רבינו; היום אם לא תכנו רבנים מסוימים "מרן הגאון הגדול, רבן של כל בני הגולה" - תסתכנו בחרמות וגידופים מצד אנשי חצרותיהם. אם "רב" יהיה רק מי שהוא באמת רב, אם "גאון" יהיה רק מי שהוא באמת ענק - אזי נגלה שמספר תלמידי החכמים האמיתיים המסתבכים בצרות, אינו כה גדול כפי שנדמה.

שנית, צריך לכבד תלמידי חכמים על-פי גדלותם בתורה ולא על-פי משרותיהם. ר' שלמה זלמן אויערבך היה גדול פוסקי הדור ממשרתו הצנועה כראש ישיבת "קול תורה"; ר' משה פינשטיין היה מקבילו בארה"ב כראש ישיבת "תפארת ירושלים". אני לא אומר שאין גדולי תורה במשרות בכירות; ראו הראי"ה קוק, הרב עובדיה יוסף, הרב שלמה גורן, הרב אברהם שפירא, הרב מרדכי אליהו ורבים אחרים. אבל הדורות פוחתים, ודומני שאפילו הרבנים הראשיים הנוכחיים לא יטענו שהם גדולי הדור או מתקרבים אליהם.

זה אומר: להזמין תלמידי חכמים אמיתיים לדרוש, להפנות שאלות הלכתיות לפוסקים בעלי שיעור קומה, להפקיד עריכת חופות לא בידי רבנים-סלבריטאים אלא בידי רבנים מן היישוב, לבקש עצה ממי שיש לו ניסיון וידע ולא ממי שכוחו בקמיעותיו וגדולתו בתעריפיו. זה גם יביא את כולנו למגע אישי עם מי שראויים לתואר "רב" - דהיינו: "גדול" - וגם ירחיק רבנים ממקור הרוע האולטימטיבי: כסף.

זה אולי החשוב ביותר. שילוב של רבנים וכסף לא הולך. זה בערך כמו שילוב של רבנים וחזירים. נכון, רבנים לא צריכים לחיות בעוני מחפיר כמו בדורות קודמים, אבל הם ממש לא צריכים לגור בדירות פאר ולטוס במחלקות ראשונות. כסף הוא פיתוי שקשה מאוד לעמוד בו, ואולי דווקא חינוך פוריטני מגביר את הפיתוי. אם רבנים לא יוכלו להתקרב לכסף, יש סיכוי שגם השחיתות תהיה רחוקה יותר.

ולבסוף: חינוך. הציבור הדתי על כל מגזריו חייב להכיר בכך שיש בעיה, שרבנים מכל הגוונים ומכל הסוגים מעורבים במעשים שבמקרה הטוב אינם לכבודם, ובמקרה הגרוע - מחללים שם שמים. כל הישיבות צריכות לעשות חשבון נפש ולמצוא היכן כשלו בחינוך, אם אפילו מאחת מהן יוצא רב המסוגל לקבל שוחד או להעניק במירמה תארים. החינוך למידות חייב להתגבר, גם על חשבון כמה שעות של גמרא בשבוע. כי בלי גמרא התלמיד יהיה לכל היותר עם הארץ; אבל בלי מידות, הוא יהיה פושע.

תאריך:  11/04/2014   |   עודכן:  13/04/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רב עם רבב
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלייבק
11/04/14 14:50
2
צורי
11/04/14 15:02
3
כל הדתות מושחתות
11/04/14 16:32
4
רב מצגר נבחר בדיל
11/04/14 16:45
 
בולקין
11/04/14 19:04
5
מגיב מגניב
11/04/14 16:53
6
יוסף מגבעתיים
11/04/14 18:11
7
שמעון אמסלם
11/04/14 18:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוללות יצהר, עלילות השופט מבאר שבע והסיפור של השופט מאנטוליה
11/04/2014  |  אברהם פריד (פריצי)  |   מאמרים
דומה כי אין רגע דל והמילה שעמום זרה בכל הקשור להליכים המשפטיים המתנהלים בידי המדינה, באמצעות הפרקליטות, נגד אהוד אולמרט. הפעם כוונת הדברים הינה לבקשה שהגישה, השבוע, הפרקליטות להתיר לה, לחזור בה מהערעור שהגישה היא - בשעתו - לבית המשפט העליון על הרשעותיה החלקיות של שולה זקן, ב"פרשת ראשונטורס" וב"פרשת טלנסקי".
11/04/2014  |  ד"ר חיים שטנגר  |   מאמרים
דוחות-חנייה לרכב מהווים, כידוע, מקור-הכנסה לא-אכזב לרשויות המקומיות, שבאמצעותם הן מצליחות להעשיר את קופותיהן המידלדלות. אלא שהלהיטות הגדולה שלהן לגביית הקנסות מעבירה אותן, לא אחת, על דעתן, כאשר הן אינן בוחלות בשום אמצעי להשגת יעדן הנכסף, גם כשהוא חורג מהנורמה המקובלת וכשאין הוא נושא תווית של כשרות. הפעם אמורים הדברים במחלקת הפיקוח של עיריית רמת השרון.
11/04/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בשבועות האחרונים דומה שיש מי שמנסה לגרום לנו לחשוב, ששולה זקן היא צדקת שנקלעה למחיצתו של אהוד אולמרט המושחת, עשתה הכל בשבילו ובשמו ובפקודתו, וכעת היא מבקשת לטהר את מצפונה. אז בואו נעשה קצת סדר ונשים את האמת על השולחן: זקן היא עבריינית סדרתית, שהתפכחה רגע לפני ששערי הכלא ננעלים מאחוריה.
11/04/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
להתעורר בבוקר עם קריאת שכווי אמיתי המנפנף בכנפיו - זו תופעה מדהימה בביצה הפוליטית המטונפת שלנו. קריאת התרנגול הבוקר איננה מקרית. היא קריאת אזהרה מהסכנה הכרוכה בהמשך כהונתו של ראש ממשלת ישראל הנוכחי. מזה זמן שהבהירו כמה אנשי תבונה לראש הממשלה המפרכס שלנו כדג שאין לו אוויר לא בביתו ולא מחוצה לו, כי לא רק שאין בו שמץ של תבונה פוליטית ועל-כך יעידו הימים האלה, מסופקני אם הוא מעכל את תוצאות החלטותיו הפזיזות.
11/04/2014  |  עמוס אריכא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il