תקציב הביטחון הוא אחד התקציבים המורכבים והגדולים בתקציב המדינה, הפעילות שהוא מבטא מורכבת מאוד ומישהו פעם המשילו לאניית מלחמה גדולה שבשביל לסובבה במספר מעלות צריך לקחת הרבה זמן אחרת תתהפך על פיה.
מאידך גופי התכנון בצהל גופי הניתוח מכל ההיבטים, וגונים מוטבעים עמוק בתרבות הארגונית שלו.
בימים אלה נפתח הדיון על תקציב הביטחון לשנת 2015, מחד שר הביטחון המאיים בפגיעה אנושה באימונים וכיפת ברזל ומאידך שר האוצר המתריע כי אין כסף וצריך לקצץ בגמלאות אנשי הצבא. זה גם זה משתמשים בדמגוגיה לשמה.
למרבית הבושה זוהי המנגינה החוזרת על עצמה מדי שנה בשנה מבלי שהדבר נבחן לעומק. במהלך 2014 התבשרנו על העברת תוספת תקציבית גדולה לתקציב הביטחון כשהאוצר מופתע או מעמיד פני מופתע כמו שהשרים היו מופתעים או העמידו פני מופתעים בפעימה הרביעית של שחרור האסירים.
הריטואל כולל התכתשות מילולית קצרה ואז מוקמת ועדה לעיתים גדולה לעיתים מצומצמת למציאת פתרון שיניח את דעת שני הצדדים. וגם הפעם כבר הוקמה הוועדה ועדת לוקר, המונה לא מעט אנשים בעלי ידע וניסיון.אלא מה הם לא בקיאים בתקציב הביטחון לעומקו אלא רק ברמת הסיסמאות.
בהיותי במערכת הביטחון (סגן היועץ הכספי לרמטכל) היינו מציגים את תקציב הביטחון לוועדה המשותפת כספים וביטחון והיו מעט מאוד פעמים בהם מישהו הרים ידו לשאול שאלה מביכה או לפחות שאלה של ידע.
הוועדות המקצועיות כביכול, שמקימים אד הוק לפתרון הבעיה, הן ועדות שבמקרה הטוב בקיאות ברמת המקרו, אנשי האוצר הם כאלה הם לא יכולים להתווכח אם צריך X גייסות או Y הם לא מסוגלים להתווכח אם צריך מטוס קרב כזה או אחר וכמה.
בהיות שטייניץ שר האוצר הוא נלחם כמו אריה על שקיפות תקציב הביטחון (כך הוא קרא לזה) השקיפות לדבריו תביא לחיסכון של מספר מיליארדי שקלים בתקציב הביטחון. והנה סוכם על שקיפות, הביאו רואה חשבון מהשוק האזרחי שהועלה לדרגת תאל והוא טוען שפתח הכל בפני האוצר אבל מה לעשות לא רק שלא נחסך שקל אלא שהביטחון דרש תוספות כאלה ואחרות.ואפילו קיבל.
בתקופת האלוף יקותיאל אדם זל כסגן הרמטכל הוא הקים צוות בן שלושה קצינים ואני בתוכו כשההנחיה לצוות הייתה: לא פוגעים בשרירי הכח הלוחם ובתעסוקה המבצעית, מקימים חט חיר נוספת (זה היה טרום גבעתי) כל השאר פתוח לבדיקה.
כתוצאה מכך הייתה הצעה מהפכנית בעלת משמעות עמוקה בתקציב כולל המלצה חד-משמעית על ביטול הלביא. במסגרת צוות זה בחנו כל רכיב לעומקו בחיילות השונים ובאגפים יחד עם הקצינים המקומיים וההמלצות הובאו בפני פורום המטה הכללי, וכמובן "זכינו" למקלחת צוננת על היצירה הזאת אבל המקלחת הייתה עלינו אישית ולא לגופם של דברים.
סיכום שום ועדה בעלת האנשים הטובים ביותר לא תגיע לחקר האמת אם לא תלך מלמטה למעלה (מיקרו)ותעסוק בנתוני מקרו בלבד.
הצוות צריך להיות בנוי מפורשי היועץ הכספי לרמטכל ופורשי גופי התקציב בחיל היבשה חיל האויר ו
חיל הים.
האנשים שיבחרו יהיו כאלה שהנם בעלי יושרה מקצועית בראש וראשונה שאינם חוששים לאמר את הנדרש גם כאשר הם עומדים מול מפקדיהם בעבר.
האוצר לא צריך להיות שותף ברמה הזאת בשל כמה סיבות:
א.הוא בקי במקרו ולא במיקרו; ב.האוצר משתמש באינפורמציה שהוא שומע בצורה לא ישרה.
מסקנות הצוות יובאו בפני הממשלה שתאמץ או לא תאמץ אותן או תאמץ אותן חלקית.
כל דרך אחרת נדונה לכשלון כבר בתחילת הדרך(כתבתי על כך ל
יאיר לפיד שזה עתה נכנס לתפקידו כשר אוצר אבל תגובה אין).