|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

חוק הלאום וחרצני בננה

אם נקבל את הקביעה של עמוס עוז, שמדינה אינה יכולה להיות יהודית, כשם שכיסא או אוטובוס אינם יכולים להיות יהודיים, כי אז היא - המדינה - גם אינה יכולה להיות דמוקרטית, כשם שכיסא או אוטובוס אינם יכולים להיות דמוקרטיים
15/05/2014  |   יוסף דיין   |   מאמרים   |   תגובות
בג"ץ. הדמוקרטיה הפכה כלי להשתחרר מנטל היהדות [צילום: פלאש 90]

שני מסלולים שונים כל כך הצטלבו השבוע, והביאו להתרסקות מחשבתית שלא הייתה כדוגמתה. השניים קשורים לאמירותיו של הסופר הדגול, זה שמדי שנה ושנה ממש (בלי יוצא מן הכלל) מקבל-לא-מקבל-מקבל-לא-מקבל פרס נובל לספרות.

עמוס עוז הוציא מכליהם את הוגי הדעות של הימין, שעה שכינה את נערי "תג-מחיר" ניאו-נאצים. לא נשאר אפילו נפץ אחד קטנטן לרפואה במחסן התחמושת המילולית של "הלאומיים" שלא נורה לעברו.
אני, למען האמת, לא התרגזתי ונשארתי אדיש להגיגיו. "האידיוט הזה אינו מעניין אותי", חשבתי ברגע הראשון. אך מיד עצרתי ויעצתי לעצמי לחשוב מחדש על כל העניין.

אם לומר את האמת, דבריו לא כל כך אידיוטיים. כאשר יודעים מאיפה הם באו אפשר אפילו לטעון שהם חכמים במיוחד, אבל לא כל כך מקוריים. מדוע לא מקוריים? כי הם פלגיאט של מה שאמר פרופ' ישעיהו ליבוביץ', מורו ורבו של עמוס עוז ומקור השראתו, האינטלקטואל הגדול שבדורנו, ענק הרוח שניבא את כל הצרות שניחתות עלינו בגלל הכיבוש. הפרופ' המהולל הקדים את תלמידו ואמר עשרות שנים לפניו על כל חיילי צה"ל (כן, על כלל החיילים, ולא רק על "העשבים השוטים") שהם יהודו-נאצים. וצריך לזכור את העובדה שהחיילים שזכו לכינוי המלבלב לא ריססו גרפיטי על קירות מסגדים או כנסיות, ומן הסתם גם לא ביצעו "פשעי שנאה". אז מה יש לי להתנפל על המושך-בעט המתוסכל?

אלא מה? החוט המקשר שצריך למתוח הוא זה שבין אמירתו האחרונה לבין אמירה "פילוסופית" אחרת שלו מן העבר. היא זו שחייבת לחדד את הוויכוח. אני, מכל מקום איני דוחה אותה על הסף.

בשעתו כתב עוז את המשפט הבא: "ספרו של הרצל נקרא 'מדינת היהודים' ולא 'המדינה היהודית': מדינה אינה יכולה להיות יהודית, כשם שכיסא או אוטובוס אינם יכולים להיות יהודיים".

יש בזה הגיון!

אחרי התרסקות שיחות "השלום" עוסק רה"מ בקידומו של "חוק הלאום" שיקבע שמדינת ישראל היא מדינה יהודית.

כאן באה לידי ביטוי ההתנגשות עליה רמזתי. אם נקבל את הקביעה של עמוס עוז, שמדינה אינה יכולה להיות יהודית, כשם שכיסא או אוטובוס אינם יכולים להיות יהודיים, כי אז היא - המדינה - גם אינה יכולה להיות דמוקרטית, כשם שכיסא או אוטובוס אינם יכולים להיות דמוקרטיים.

בעקבות העלאת רעיון "חוק הלאום", אמרה ציפורה לבני נחרצות: "לא נאפשר להכפיף ערכים דמוקרטיים ליהודיים".

אז בואו נלבן, ביחד, ברוגע ובצורה שקולה והגיונית, מהי מדינה יהודית (ודמוקרטית?). מהות המדינה הוגדרה במסמך שנודע בשם "מגילת העצמאות":

"לפיכך נתכנסנו, אנו חברי מועצת העם, נציגי הישוב העברי והתנועה הציונית ... ובתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית ... מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל."

יחד עם הגדרה זו, נקבע גם שישראל: "תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין".
אם להתייחס ברצינות למסמך הזה, הרי שבמגילת העצמאות יש יותר מלכות ("לאור חזונם של נביאי ישראל") מאשר דמוקרטיה, שלא הוזכרה בה ולו פעם אחת.

הסתירה בין "המדינה היהודית" לבין "שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה" - שלבש עם הזמן את צורת "המדינה הדמוקרטית" החלה להטריד לא מעט אנשים, שלא לא טחו עיניהם מראות. מה גובר על מה? מוסדות המדינה, ובראשם בתי המשפט, נמנעו ככל יכולתם מדיון בנושא, לבל יצטרכו לנקוט עמדה. השופטים, כל השופטים, ידעו היטב ששתי ההגדרות הללו אינן יכולות לדור בכפיפה אחת. בהתעלמותם מן הנושא ביקשו שלא לעורר את הדוב מרבצו.

אך לא לעולם חוסן.

הרב מאיר כהנא היה הראשון שהעלה בפומבי את הסתירה המשוועת הזו וכינה את מגילת העצמאות סכיזופרנית. טענתו הייתה הגיונית להפליא: ההגדרה "יהודית" שהוענקה למדינה אינה נוגעת רק לאופייה, אלא גם לשלטונה. אם השלטון אינו בידי היהודים - המדינה אינה יהודית. נקודה.

המינימום הדרוש כדי להבטיח שלטון יהודי בשיטה הדמוקרטית, בה לכל אזרח קול אחד, הוא רוב יהודי. איך אפשר להבטיח בחוק שהרוב יהיה תמיד יהודי? ועוד שהחוק הזה יהיה דמוקרטי! אי-אפשר!

על כן, מי שמחויב להיותה של ישראל יהודית, יצטרך לוותר על הדמוקרטיה או על חלקים ממנה. וכבר אני שומע את צדיקי הדור צווחים: "פגיעה בדמוקרטיה? לא ניתן".

הדמוקרטיה הועלתה בישראל לדרגה של פולחן קדוש וחובק-כל. למרות שלא קיבלנו אותה בסיני.

בנוגע ליהדות, חסידי הדמוקרטיה מוכנים להיות גמישים. כך אמרו שופטי בית המשפט העליון בעבר: צבי ברנזון סבר כי המינוח "מדינה יהודית" הוא כשלעצמו לא יותר מאשר תאונה היסטורית, שכן הוא בא רק להבדיל בין ישראל לשכנותיה הערביות, אך לא נועד לשוות לה אופי יהודי של ממש.

מיכאל חשין, הודה שהמונחים "מדינה יהודית" ו"מדינה יהודית ודמוקרטית" הולכים ונעשים מעורפלים יותר ויותר, וקשה לייחס להם מובן ברור. מהי מדינה יהודית? מבט מקרוב, קובע חשין, מלמד אותנו שצרוף זה של מונחים עולה על גדותיו מרוב פירושים, פרשנויות ואסכולות, "והדבר רק ילך ויחריף עם הזמן".

חשובה לא פחות היא השקפת עולמו של מי שהיה נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק: הוא סובר שמובנו של המונח "מדינה יהודית", צריך שיהיה מיוסד על דרגה גדולה מאוד של הפשטה שנְשַווה לו עד שיהיה זהה בתכלית הדיוק למונח "דמוקרטית".

ואזדא ברק לטעמיה. הוא צעד לו צעד אחר צעד - והכל לשיטתו: הוא הפשיט והפשיט והפשיט את היהדות, כשכל כוונתו הייתה להשאיר אותה, בסופו של תהליך ההפשטה, מעורטלת לחלוטין. כדי שתהיה היהדות החדשה עליה חלם באמת זהה בתכלית הזהות לדמוקרטיה.

"ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית הם הערכים האוניברסליים הללו, המשותפים למרכיביה של החברה הדמוקרטית", אמר ברק.

מדהים! שבת וכשרות, טהרת המשפחה ואהבת ציון, אמונה בבורא עולם ושאיפה למלכות - כל אלו ייחשבו ל"ערכים יהודיים" רק כאשר יהיו מקובלים על קנדה וקוסטה-ריקה, שלא לדבר על הודו ופקיסטן, שגם הן מדינות דמוקרטיות.

צריך לדעת רק כי העדפת הדמוקרטיה על פני היהדות איננה, מבחינתם, העדפה ערכית. לא הייתה יכולה להיות!
כל כך למה?

כי אי-אפשר לערוך מבחן העדפה בין שני אלמנטים הלקוחים מתחומים שונים בתכלית. זה דבר שהדעת אינה סובלתו. העמדת הדמוקרטיה (שהיא שיטה) מול היהדות (שהיא מהות) נוגדת באופן מוחלט את כל כללי המדע והרציונאליות.

אז מדוע השופטים, שכל כך אוהבים להתהדר בנוצות ה"נאורות", נועצים חרב כה חדה בלבו של השכל הישר? ועוד, מדוע מדברים אלינו, אל החלק "הלא נאור" בפטרונות מתנשאת שכזו? למה פועלים לכפות עלינו את "עליונות המשפט" העקומה שלהם ומצפים שנענה אמן?
מעולם לא צלל הטירוף המחשבתי לתהומות כאלה!

איך, אם כן, אפשר להסביר את התנהלותם?

האמת היא שהם לא העדיפו את הדמוקרטיה על פני היהדות, ועל כן לא היה כאן כשל חשיבתי. כל מה שהם רצו - לכתחילה - הוא להשתחרר מן הנטל שהיהדות הטילה עליהם. הם לא ראו בדמוקרטיה מתחרה רצינית ליהדות. הם ראו בה תירוץ!. נקרתה בדרכם שיטת ממשל לקוחה מן הגויים וקפצו עליה כמוצאים שלל רב. אבל, אם לא דמוקרטיה, היו מוצאים דבר אחר לסיכול יהדותם. אפילו חרצני בננה היו ממלאים את הפונקציות שהועידו לדמוקרטיה במלחמתם נגד היהדות. אז היו מתרצים את החרצנים באותה חריצות עילאית בה הסבירו את מעלותיה של הדמוקרטיה. יבושם להם!

תאריך:  15/05/2014   |   עודכן:  15/05/2014
יוסף דיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוק הלאום וחרצני בננה
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
n,ui nvnrfz
15/05/14 09:10
 
נתיו מדמנת ישראל
15/05/14 20:17
2
צרצר
15/05/14 20:58
3
מאמר מצוין!
16/05/14 17:27
 
קים
19/05/14 23:32
4
מגדל בננה
16/05/14 17:47
5
חיים בן מלך
19/05/14 14:57
6
ברור
19/05/14 21:35
 
יוסף דיין
20/05/14 00:38
7
מכופף הבננות
19/05/14 22:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המפכ"ל צריך לשלם במשרתו על הפרות החוק של המשטרה, העובדים והפקידים הם השליטים האמיתיים, דליה איציק ומאיר שטרית מזלזלים בחוק ובתבונה של כולנו, נתניהו נכשל לחלוטין בטיפול במסתננים שכבר כאן, וליוסף שפירא יש שתי טעויות קשות במתכונת הדוח
15/05/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
"מלחמת החרות של צבא ההגנה לישראל לא הייתה כולה זרועה נחת, ניצחונות וכיבושים. היה גם צד שני למטבע, שולם מחיר יקר. נפלו מאות ואלפים מתפארת הנוער שלנו. אך החללים הם רק חלק מהאבדות. רבים נשארו, לשמחתנו, בחיים, אך גם הם שילמו מחיר יקר - איבר מן החי". (דברי ראש הממשלה בן-גוריון בדברי הכנסת 2 (תש"ט) 1572).
14/05/2014  |  עו"ד עומר יעבץ  |   מאמרים
למרבה הצער, חיילים, שוטרים וסוהרים שנפצעים או חולים בשירות, עומדים לעיתים חסרי אונים מול משרד הביטחון (קצין התגמולים) ואינם יודעים כיצד לעמוד על הזכויות המגיעות להם. אבקש לשתף אתכם בשמונה עצות זהב, כיצד תתנהלו מול משרד הביטחון במידה ונפצעתם או חליתם:
14/05/2014  |  עו"ד ינון הדאיה  |   מאמרים
שלא במודע - או שמא במודע - הביא המחוקק הישראלי להבדלה בין אלו המחויבים בהגשת דוחות שנתיים לפקיד השומה על הכנסותיהם, לבין אלו שאינם מחויבים בכך. אלו המחויבים בהגשת דוחות על הכנסותיהם (גם אם אינם מנהלים פעילות עסקית), מחויבים בשמירת מסמכים, באיסוף נתונים, בקבלת ייעוץ, בהכנת דוחות שנתיים והצהרת הון, והם אמורים - בכל רגע נתון - להמציא הסברים, מסמכים וראיות לכל מעשיהם. בדרך כלל, אלו המחויבים בהגשת דוחות חייבים גם בתשלום מקדמות על חשבון המס במהלך שנת המס.
14/05/2014  |  רו"ח נדב הכהן  |   מאמרים
ביום שלישי (ה-13 למאי 2014) הגעתי לעיר שפרעם - בעבר עיר ואם ביהודה שלאחר מרד בר כוכבא, וכיום עיר מיעוטים בגליל התחתון. על גג ה"מבצר" (ה"מבצר" הזה ניבנה בשנת 1770 להגנת תושבי העיר - ובכללם היהודים שחיו אז שם) חיכו לי בשעת אחר צהריים אביבית, עשרות בני נוער ערבים שבקשתי להודות להם על כך שמסרו לנו את הלחי השנייה שלהם. אירועי "תג מחיר" - שהפכו כבר ל"שיגרה" בזויה, הביאו ריאקציה חיובית מקרב בני הנוער השפרעמי והללו החליטו להתגייס ולעשות מעשה טובה תחת הרעה של "תג מחיר": הם לקחו יוזמה לידיהם ושיפצו את בית הכנסת היהודי העתיק בעיר. מלבד גלי צה"ל הרי שהסיקור על כך היה מזערי.
14/05/2014  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il