|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

נתניהו איכה?

כלום ייתכן שנתניהו עייף, שאיבד כושר מיקוד, שהוא אינו מבחין בתוך שלל הנושאים העוברים לפניו או מושמעים באוזניו, מה עיקר ומה תפל?
18/05/2014  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
נתניהו. היכן רה"מ? [צילום: פלאש 90]

את הדברים אני רוצה להקדיש הפעם לשתי שאלות שהן אחת, שאלות שלדעתי אמורות להעסיק את כולנו ולצערי, אינני מתרשם שזה אכן המצב:

א. יש ראש ממשלה?

ב. עליה יהודית לישראל, עכשיו.

הצבתי את שתי השאלות יחד, מפני שקיים קשר הדוק ביניהן. על קשר זה נוכל לעמוד בנקל דווקא מתוך דיון בכל אחת מהן בנפרד.

א. יש ראש ממשלה?

ברור שאינני מתכוון לשאול היכן נמצא נתניהו פיסית ברגע זה. זו אולי שאלה מעניינת מבחינה רכילותית, אבל חסרת חשיבות מבחינה מהותית הנוגעת לתיפקודו הממלכתי. פרוש השאלה למעשה הוא היכן נמצאים הראש החושב של נתניהו, תשומת הלב שלו, מוקדי העניין, סדר העדיפויות, והקצאת משאבי הקשב והאנרגיה האנושית שלו כראש ממשלת ישראל. אינני שואל אם מצב אוזניו ועיניו ושאר חושיו של נתניהו תקין. אם הוא מסוגל לשמוע רעשים מסביבו ולראות מראות החולפים לפני עיניו; ברור שכן. איך אני יודע? אלמלא היה כך... חזקה על ידידיו הרבים כאן, בארה"ב ובאירופה שהיו מידעים אותנו על כך בכל דרך אפשרית וללא כל דיחוי.

במילים אחרות השאלה שואלת כלום ייתכן שנתניהו עייף, שאיבד כושר מיקוד, שהוא אינו מבחין בתוך שלל הנושאים העוברים לפניו או מושמעים באוזניו, מה עיקר ומה תפל? וכל כך למה? - משום שבשעה שבפני ישראל נצבת הזדמנות חד-פעמית לפעול פעולה נמרצת, אפקטיבית ודחופה להעלאת רבים מיהודי צרפת לישראל במהלך השנים הקרובות, הזדמנות של פעם בדור ולפעמים גם זה לא, הוא עוסק בשאלה כיצד להעניש את רובי ריבלין ולמנוע את בחירתו לנשיא.

ובשעה שמחמוד עבאס ממשיך במתקפת ההשמצות על ישראל, בתככים הבינלאומיים הידועים שלו, בהסתת הרחוב הפלשתיני ובהמשך המאמצים לקדם חרם נגד ישראל, עוסקת ישראל במלחמת חורמה נגד... "תג מחיר", בהקפאה דה-פקטו שחל ההתישבות באיו"ש ובמלחמות יהודים בשאלה מי ישב בראש וועדת החוץ והביטחון של הכנסת. זו אכן וועדה חשובה, אבל פרופורציות בניהול המדינה חשובות יותר. ואלה רק דוגמאות אחדות להוויית התפקוד של ראש הממשלה.

השאלה מביעה תמיהה על העובדה שלמרות שביטחון הפנים בישראל "על הפנים", ביטחון החוץ לא ברור, ארה"ב ממשיכה לכרסם במתכוון במעמדה הבינלאומי של ישראל, מפיצה שקרים על ריגול ישראלי נמשך בארה"ב ושוכחת כליל את הריגול האמריקני נגד כל בת ברית שהייתה ואולי עדיין יש לה בעולם, ועוסקת (צריך לומר כדרכה) בהכשלה פוליטית של כל ניסיון להתחרות בתעשיות הביטחון שלה, ובמריחה וגרירת רגליים בסוגיית הגרעין האירני, מתנהלת בממשלת ישראל מלחמת עולם בין שר האוצר לשר הכלכלה, בין שר הביטחון לשר לביטחון הפנים, ובין שר הביטחון לשר האוצר, בין שר התחבורה לעובדי הנמלים ובין ראש הממשלה למרכז המפלגה על השאלה מהי דמוקרטיה בליכוד; וראש הממשלה ממלא פיו מים כאילו כל הדברים הללו מתנהלים במדינה אחרת, בממשלה אחרת ולא בחצר האחורית שלו.

ולא מדובר בראש ממשלה שאינו יודע לדבר או לחשוב, הוא יודע כשהוא רוצה, ויש אומרים כשהוא נאלץ. ואם כך, לאור התנהלותו מתבקשת שאלה נוספת: הוא לא רצה, או הוא עייף ולא יכול? זו שאלה קריטית. אם הוא אינו רוצה, הוא אינו ממלא כראוי את תפקיד רה"מ. ראש ממשלה בישראל מופקד על "תיקים חשובים ביותר", אבל התיק הכי חשוב שלו הוא תפעול והכוונת הממשלה. ואם הוא אינו רוצה לשאת בכך עוד, ובוחר לעסוק בפרפראות משלל הדילמות והסוגיות שגם הן אינן באות לכלל פתרון במשך שנים, הוא ראש ממשלה נרפה, ועל כן ראש ממשלה מסוכן למדינה במצבה של ישראל.

ואם הוא רוצה אך אינו יכול משום שהוא שחוק, או משום שהוא מנוטרל מסיבות אחרות, כגון: חשש אמיתי או מדומה מריבוי היריבים והאויבים המחכים למעידה הגדולה הבאה שלו (לדעתם), גם אז הוא ראש ממשלה חסר יכולת ביצוע, ומסוכן לישראל.

אני נוטה לחשוב, מתוך התרשמות מנתניהו האיש התנהלותו, דיבורו, ותפקודו האישי, שיש לנו בעיה בתפקודו כראש ממשלה, אבל היא לא תוצאה של אי-רצון או שחיקה כזו או אחרת, אלא נובעת מתכונות אישיות שלו. בראש וראשונה מהיותו ריכוזי יתר על המידה וחשדן יתר על המידה, ושתי תכונות אלה מעמיסות אותו בעומס-יתר.

במערכת תזזיתית כמשרד ראש הממשלה במדינה כישראל, חרף כשרונותיו האישיים, הוא אינו משתלט על מכלול הנושאים המונחים לפניו, והתוצאה היא קטסטרופה "מתגלגלת".

טיבן של בעיות אמת הוא שאינן נעלמות מרצונן החופשי. הן מחמירות או פושטות צורה ולובשות צורה חדשה של בעיה מורכת יותר, חמורה יותר ודחופה יותר. נתניהו הוכיח בדרך טיפולו בבעיית המסתננים בדרום, למשל, שכאשר הוא גומר אומר לבצע פעולה מסוימת, גם כשהיא מורכבת ועתירת מכשולים, הוא מסוגל להביא אותה לכלל גמר. והשאלה האמיתית היא כיצד מוגדרת הבעיה וכיצד מוגדר סיום הטיפול בה. אלא שבעיית המסתננים לא הייתה רק שאלה של מניעת כניסתם לארץ; זה היה השלב הראשון. הבעיה השלימה כוללת גם את הוצאתם מכאן, את המיון המלא של מי פליט אמיתי ומי מתחזה לפליט ובעצם הוא "סתם" מבקש עבודה, וכמובן שנדרש טיפול רציונלי בפליטים.

על ישראל לשנות גם את התייחסותה לאמנות בינלאומיות, חלקן הזויות, שקריות ומגמתיות להחריד. אלו שיש לה עניין להמנות עליהן, עליה לקיים ואלה שנועדו להוות סלע ניגוח מתמיד כלפיה בגלל אופיין והרכב המדינות המנויות עליהן, מחייבות בחינה מחדש של חברותה בהן משום שחברות כזו עומדת בניגוד גמור לאינטרסים חיוניים וליכולות הביצוע. כך או כך, מדובר בנושא בעל השלכות הומניות שאסור לגרור בו רגליים. משהושג החלק הראשון ו"הבוער" של המיזם - השלמת הגדר והפסקת ההסתננות - נשמטו המושכות מידיו של נתניהו, כנראה תחת לחצם של אירועים "בוערים" אחרים, והבעיה שקעה "בשנת חורף" בעיצומו של הקיץ.

אני מודע לעובדה שמי שאמור לטפל בהוצאת המסתננים מהארץ הוא משרד הפנים. אבל כאשר מדווחים לציבור שמתוך כ-55,000 איש מוינו 3,000 - 8,000 ויצאו את הארץ פחות מ-3,000 איש נוספים במשך שנה שלימה, ברור שהמערכת הממשלתית אינה מתפקדת. זו בעיה ישירה של שר הפנים, אבל זו בעיה לא פחות חשובה גם של ראש הממשלה ושל הממשלה כולה שהוא מנהיגה.

בחרתי מקרה זה כדוגמה, אבל דוגמה זו חוזרת בכל משרדי הממשלה ובכלל זה משרד ראש הממשלה, והיא מה שמכונה "טיפיקלית" (typical) לתפקוד הממשלה.

סדרי עדיפויות

ראש הממשלה "מרדים בעיות" או דוחה הטיפול בהן, אך אינו פותר אותן. הוא משיג שקט "תעשייתי", תקשורתי ופוליטי באמצעות ועדות הרדמה ותהליכים שונים של המתת-חסד, מלחמות התשה (כבמקרה יו"ר ועדת החוץ והביטחון), סחבת ותרוצים שונים. הדבר אומנם משריד את ממשלתו לא אחת, אבל פוגע פגיעות אנושות בציבור, ולאורך זמן גם במדינה, מצבה תדמיתה ובחוסן הלאומי. נתניהו מדרג סדר עדיפויות לפי שכיחות הופעתו בתקשורת. בעיה שולית שחוזרת על עצמה, או מקבלת תהודה נכרת, הופכת לחשובה ודחופה. והואיל וחלקים נרחבים של התקשורת הישראלית הם תקשורת מגויסת או צהובה, תפקוד הממשלה אינו עומד במבחן השכל הישר לעיתים קרובות מדי.

התחושה שמשדרת גישה נרפית ממין זה הוא של חוסר שליטה וחוסר מנהיגות, ובמילים אחרות "מנהיגות מנותקת". רק בימים אלה ראינו באמצעות מחזה הראליטי של ראש הממשלה הקודם, אולמרט, לאן מוליכה מנהיגות שלילית והרפתקנית, לאחר שחזינו בכך בעבר כמה וכמה פעמים, כגון בהסכמי אוסלו, ביציאה הבלתי אחראית מעזה, במלחמת לבנון השנייה ועוד. וכשם שהרפתקנות יכולה להיות מסוכנת ומזיקה, גם זהירות-יתר הגובלת בהססנות ונרפות וסדר פעולות שגוי המוביל לחוסר מעש או לסדר עדיפויות רע, עשויים להיות מסוכנים ומזיקים.

דוגמה שממחישה היטב את נזקיה של "מנהיגות מנותקת" היא סוגיית "תג מחיר". כשם שהכרזות השר לביטחון הפנים בעניין הפשע המאורגן אינן מזיזות דבר לאיש, ורק מעשה אמיתי מביא לשינויים ראליים בשטח, כך גם בנושא "תג מחיר". בכל קבוצה המהלכת על קו הגבול שבין החוקי לבלתי חוקי, יש פורצי גדר מסוכנים יותר מכלל הקבוצה. אבל בכל מקרה חייבים להבין את הקבוצה כולה אם רוצים להצליח במלחמה בפורצי הגדר ולהמנע ממלחמות סיזיפיות ומתישות.

פורצי הגדר הם הקיצוניים ביותר בקבוצה בדרישותיהם, בתגובותיהם או בשני הדברים. אולם עצם העובדה שקיימת קבוצה גדולה יותר שמקבלת את דרך הפעולה המרוסנת כסבירה, אומרת שהמניעים המעוררים לפעולה, הגיעו לרמה שלא רק השוליים שבשוליים מחייבים טיפול הולם.

לדעתי, עיקרה של פעולת "תג מחיר" הוא מחאה נגד רשויות המדינה על חוסר מדיניות מצד אחד ועל מדיניות איפה ואיפה מצד שני.

חלקה האחר של פעולת "תג מחיר" מכוון לומר לשלטונות ולציבור, שרמת ההגנה והגיבוי שמקבלות קבוצות האזרחים שמתוכן באים מבצעי "תג מחיר" הפחות קיצוניים, מצד המדינה, נגד פעולות עוינות מסוגים שונים - השמצות, נידוי, השחרה, חרמות, פגיעות ברכוש ופגיעות בנפש; כמעט כל קשת הפגיעות וההתגרויות - מייצרת אצלם תחושה של הפקרה, ומאלצת אותם למחות אבל גם לייצר הרתעה משלהם.

"תג מחיר" מכוונת גם לייצר הרתעה, וקל לזכור שבשנות החמישים של המאה הקודמת, קראו לפעולת צה"ל בעזה ובעבר הירדן, שנועדו בדיוק לאותה מטרה - "פעולות התגמול". נכון, צה"ל הוא השליח הרשמי של המדינה, אבל כשהשליחים הרשמיים אינם מספקים תוצאות אפקטיביות, אך שוטה יחשוב שאנשים ישבו בשקט לעד ולא ינקטו בצעדים של הגנה עצמית, וכבר היו גם דברים כאלה מעולם.

השתלחויות של ראש הממשלה, שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, התקשורת המגויסת ויפי הנפש מוכי השנאה העצמית של ישראל, שהפכו את ההתישבות לשק החבטות הקבוע שלהם, נגד ההתיישבות, כולה שעה ש"תג מחיר" הערבי מכונה "מאבק שחרור", לא רק שלא תביא להפסקת פעולות "תג מחיר", היא עשויה להביא דווקא להתגברותן. תגובות אלה יוצרות לא רק צורך מעשי, אלא גם עלבון ותחושת אי-צדק, ולאלה כוח רב להרע.

מהן האפשרויות?

בפני הממונים על הנושא בישראל עומדות שתי אפשרויות, וליבת שתיהן אינה בדיבורים חסרי תכלית:

א. לשנות את הגישה הממלכתית כלפי ההתיישבות ולקרב אותה למיין סטרים הישראלי, לפחות הימני-מרכזי, תוך התייחסות לכל מה שקורה בהתישבות לאזרחים ישראלים, כאילו הוא קורה במרכז ת"א.

ב. להוריד את פרופיל ההתלהמות נגד מבצעי "תג מחיר" המחאתי, ולטפל אך ורק במקרים האלימים ביותר והמתריסים ביותר, וכך לבודד את הקבוצות זו מזו ולהשיג "הכלה" של התהליך. "תג מחיר" הוא קתרזיס. הוא נובע מצורך שאינו מסופק בדרך אחרת. אם נסלק את המניעים, נמנע גם צורך בקתרזיס.

ובכדי שאובן כהלכה, ואני צופה שעל כך אזכה לקיתונות של דברי גנאי מתלהמים מצד נאמני "מדינת ת"א" וחסידי "רמאללה הקדושה", אני אומר במפורש שכל (ואני מדגיש: כל) מי שעובר על החוק וניתפס בכך - יהודים, ערבים, מסתננים, אורחים בלתי-קרואים; כולם - חייב לתת על כך את הדין. לא ייתכן שבג"ץ הוא רק בג"ץ ליהודים ועבירות בניה, גניבה, חבלה הפקעת שטחים וכו', הן רק עבירות "יהודיות"... המקרים המטרידים ביותר בפעולת "תג מחיר" הם אלה שבהם הונדליזם - היהודי והערבי - פוגע במקומות קדושים.

אף אחד מהצדדים אינו חף מפגיעות כאלה ולכן ניתן, כך אני מעריך להגיע בהדברות להבנות ששני הצדדים ימנעו מפגיעה במקומות קדושים, גם כאשר הם מוחים על דבר שבו לדעתם הם צודקים באופן מוחלט. אבל אם ערבים ישרפו בתי כנסת, ויפגעו בקברי קדושים ליהדות וישליכו אבנים ברחבת הר-הבית, אל יצפו בתמורה לזרי פרחים.

קיימת אסימטריה

אחת הבעיות הקשות ביותר בסכסוך הישראלי ערבי קשור באסימטריה בין הצדדים. אסימטריה קיימת בגודל הטריטוריה, במספר האוכלוסין, אבל גם בפרספציה (perception) ההדדית של מותר ואסור. החלק האחרון הוא גם תוצאה של שני הראשנים ושל התרבות האיסלאמית, שכן לערבים נדמה שמעצם היותם ערבים או מוסלמים, יש להם יותר זכויות מאשר לעמים אחרים (למשל, יהודים) או דתות אחרות (למשל, יהדות). גשר חיוני בדרך להשלמה בין הצדדים עובר דרך "עקרון ההדדיות" והחלה הדדית מלאה שלו על שניהם, אבל זהו נושא למאמר אחר.

ב. עליה יהודית לארץ-ישראל

אף שנושא זה מקבל כאן כותרת נפרדת, הוא למעשה היבט אקטואלי מאוד וחשוב מאוד ששייך לשאלה הקודמת, ולכן אני כותב את הדברים יחד.

אין, כמדומני מי שאינו מודע לחשיבות של עליה יהודית לישראל. בשאלה זו כשאלת-יסוד עסקה הציונות מאז הקמתה, וגישתה אליה מבוטאת באחת משתי מטרות היסוד של הציונות: הקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל, וריכוז רוב מנינו ובינינו של העם היהודי בה. אחת לדור בערך, נוצרת הזדמנות היסטורית לצמצם או לבטל כליל את אחת התפוצות היותר משמעותיות של העם היהודי, ולהביא יהודי תפוצה זו לישראל. כך היה בשלהי שנות ה-50 במזרח אירופה, בשנות ה- 70 בבריה"מ, ושוב בתחילת שנות ה- 90 ברוסיה וחבר המדינות לאחר התפרקות ברה"מ, ומיד לאחר מכן שוב באתיופיה.

עתה עומדת על הפרק הקהילה היהודית הגדולה בצרפת. בכל אחד מגלי העלייה הנ"ל, הגיעו לארץ תוך שנים ספורות בין עשרות אלפי יהודים עולים למאות אלפים. רב העולים נקלטו בה ו"עליות-הזנק" אלה היוו גלי-עליה בעלי השפעות מרחיקות-לכת על החיים, הכלכלה, וההתפתחות הלאומית היהודית בישראל. גל העלייה הגדול ביותר לאחר שנות ה- 50, היה זה שבא בעקבות התמוטטות ברה"מ. רובו בא כאמור בין סוף שנת 1990 לבין אמצע שנת 1993. הגל כולו הקיף מעט פחות ממיליון נפש! כיום, בצרפת, מדובר בפוטנציאל של כ-300 עד 400 נפש.

עליה בהיקף כזה ממדינה מפותחת כצרפת היא תרומה פוטנציאלית אדירה לישראל, ואילמלא הייתה מדינת ישראל שרוי בעילפון חושים בלתי סביר בעליל, הייתה חייבת להפוך מיצוי עליה זו למשימה לאומית ראשונה במעלה בשלוש עד חמש השנים הקרובות.

לא שצריך להכביר מילים על עצם חשיבותה של עליה בהיקף כזה ובאיכות כזו למדינת היהודים. אבל יש מקום לחזור ולציין שעצם העובדה שמסתמנת נכונות יהודית כזו, באה בין היתר כתוצאה מהתגברות האנטישמיות באירופה, והתחזקות ההשפעות של האיסלאם הפונדמנטליסטי בה. במילים אחרות, תנועות הגירה גדולות אינן מתרחשות בדרך כלל בתנאים של שקט יחסי ומצב כלכלי-חברתי מספק. הן קורות בשעות של אי-שקט פוליטי וכלכלי, ובתנאים של התגברות הקיטוב החברתי.

ליהודים, שהם תמיד בין הראשונים לחוש בהתעוררות אי-שקט כזה ולסבול מתוצאותיו, ההתפתחות בצרפת מספקת הוכחה חוזרת לצדקת הגישה הציונית, הרואה במדינת לאום-יהודית מענה למציאות הנזילה והמסוכנת בה שרויים יהודים התפוצות; למעשה המענה היחיד שביכולתו לספק תמיד את התשובה הנחוצה, או לפחות את התשובה הטובה ביותר האפשרית.

בסביבה הערבית בה ממוקמת ישראל, לעוצמה הדמוגרפית של הישוב היהודי בארץ-ישראל חשיבות אסטרטגית קריטית, ועליה בשילוב עם ריבוי-טבעי, הם המענה הראשי בתחום זה. גלי עליה מאיצים את הייצוב והחיזוק הדמוגרפי היהודי בארץ ישראל. לאחר כל הוויכוחים, הספקות, וההשערות שהיוו בסיס להתוויית מדיניות התישבות לאומית בא"י בשלושה הדורות האחרונים, עליה בהיקף כזה והשינויים במגמת הריבוי הטבעי בישראל בהשוואה למדינות מערביות ומזרחיות כאחד, הם משב רוח מרענן, ויסוד לתקווה רבה. ההתרחשות בצרפת אינה יחידה. התפתחויות דומות קיימות גם במדינות אירופיות נוספות, מהן כאלה שאי-יציבות כלכלית, אבטלה ושחיתות הופכות למניע עקרי להגירה אל מחוץ למדינה, דוגמת יוון, איטליה, ספרד וטורקיה; ואחרות בהן ההגירה האיסלאמית הקיצונית והבלתי-משתלבת אל תוך המדינה, יחד עם גורמים כלכליים שליליים, מספקים את המניעים העיקריים.

חרף השמד של יהודי אירופה בשואה, והתבוללות לאחריה, מדינות אירופה, בעיקר מערב אירופה, הן עדיין אחד המאגרים הגדולים מהם יכולים להגיע לישראל גלי-עליה משמעותיים, היה והתנאים שם יקצינו מעט יותר, וישראל תערך לכך בצורה נכונה. אסור לישראל להחמיץ הזדמנויות כאלה. קליטה חיובית של קהילות יהודיות מאירופה, תיתן דחיפה חיובית גם לתנועה דומה, גם אם לא באותו היקף ולא באותו לוח זמנים, בקרב יהודי ארה"ב ותפוצות אחרות.

ישראל והסוכנות מבצעות אומנם פעילות בתחומים אלה, אבל לא בהיקף הנדרש וברמת הדחיפות והרצינות הנחוצות. כאן חייבת ישראל הציונית להיות מנוע הדחיפה הראשי של העם היהודי, ולא עוד סרח עודף של פעולה התנדבותית כזו או אחרת.

בקהילה האירופית פועל כיום מעין "חוק כלים שלובים". העובדה שכללי המשחק הכלכליים, פוליטיים וחברתיים בגוש המדינות הללו דומים, משנעת משתפת ומפזרת בנקל את הבעיות בין המדינות השונות, אבל עושה עבודה טובה הרבה פחות בתחום הפתרונות. בעוד הבעיות הופכות עד מהרה לנחלת כולם, הפתרונות דורשים התאמות מקומיות, שהן יותר מורכבות ויותר איטיות. על כן, משברים מתפתחים במהירות כפי שראינו, והיציאה מה ממושכת וכואבת. מבחינת הסיכוי לגלי עליה יהודית מאירופה בדור הקרוב ואפילו בעשור הקרוב, אלמלא פעל השוק המשותף באירופה - צריך היה להמציא אותו.

וכאן אנו מגיעים שוב לשאלת היסוד של מאמר זה - היכן ראש הממשלה?

יש דיבורים, יש סיפורים, יש חלומות, יש הבטחות, יש התארגנות, יש הצהרות על תקצוב (כמו לגבי ניצולי השואה...) - אבל אין מימוש. אי-ניצול ואי-מיצוי של גלי עלית יהודים מאירופה (ולא רק ממנה), מבחינתה של ישראל יהיה חמור עשרת מונים מכשלון מלחמת לבנון השנייה, או התרגיל האוילי של שרון ברצועת עזה; זה עשוי להיות כשל לאומי של ממש, והאחריות לכך תחול על ראשו של ראש הממשלה! פרויקטים לאומיים מסוג זה חייבים להיות מובלים, מוכוונים, מתוזמנים ומבוקרים ע"י משרד ראש הממשלה ועל-ידי ראש הממשלה עצמו.

הוא יכול וצריך להטיל את הביצוע השוטף על אחרים, אבל בה בעת חייב להבטיח שכשלים "רגילים" וביורוקרטיה טיפוסית, ומלחמות אגו מטופשות בין משרדים ורשויות ובטלנים משפטיים ואדישות סתם - כולם יסתתרו בחוריהם ויתנו צ'אנס אמיתי להזדמנות לאומית היסטורית זו, שעומדת על דרכנו ולפתחנו כיום. שום תירוץ לא יפטור אותו מאחריות זו, אפילו לא האיום האירני.

לא רק שיש למצות את ההזדמנות בצרפת, יש לבחון בשבע עיניים את המציאות הבינלאומית כולה, ולמנף את האפשרויות לכלל שינוי בעל משמעות אסטרטגית - בדומה לעליה מבריה"מ לשעבר בראשית שנות ה- 90. עוד מיליון יהודים בישראל בתוך חמש עד שבע שנים, הוא מהפך אסטרטגי.

מאחר שחלק לא מבוטל מהעולים הם אנשים בוגרים, בעלי השכלה וכישורים מקצועיים מעולים, בעלי קשרים בעולם האקדמי והעסקי ובעלי רכוש, תרומתם למשק הלאומי עשויה להביא לקפיצת מדרגה בתל"ג בשעור של 15% לשנה בתוך כ-3 שנים, לפתור בעיות של מחסור בעובדים מיומנים בתחומים טכנולוגיים ובשרותים חיוניים כרפואה ולחסוך מיליארדים בייבוא כוח עבודה זר, על כל הקשיים הכרוכים בכך. וכמובן, גם להעלות את רמת החיים הכללית ולתרום תרומה מדינית וביטחונית חשובה ביותר.

על-רקע מציאות זו, הופכת הדמוגרפיה הישראלית לנושא מפתח לאומי מהמעלה הראשונה. בדרך כלל איננו שולטים בדמוגרפיה, אף כי לאורך זמן של שנים עד שלושה דורות ניתן לווסת את התפתותה. היא מתפתחת בהתמדה ובאיטיות לאורך זמן. גלי הגירה שוברים את רציפות ההתפתחות ומביאים עלינו "בעל-כורחנו" קפיצות מדרגה; אם ננהג נכון, יהיו אלה קפיצות חיוביות. עליה משמעותית, בניגוד לדעת הדיוטות ושוטים, אינה נגדנו, היא לטובתנו. נכון לימים אלה אינני רואה את ממשלת ישראל, דווקא ממשלת ישראל הימנית, מבינה את גודל השעה... אני קורא לה להפתח ולהתפכח. אולם, בראש וראשונה מופנית הקריאה לראש הממשלה - קום והתיצב בראש המהלך הזה. אין ולא יהיה לך מהלך גדול ממנו להתהדר בו אם תצליח (אפילו לא הגרעין האירני), ולהתחפר ולהסתתר אחריו אם תפשל.

תאריך:  18/05/2014   |   עודכן:  18/05/2014
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתניהו איכה?
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה המגיב
18/05/14 14:03
 
רפי לאופרט
18/05/14 17:09
 
שלמה המגיב
18/05/14 20:45
 
שלמה המגיב
18/05/14 21:01
 
שלמה המגיב
18/05/14 22:15
 
רופא משפחה
18/05/14 17:18
2
רש"י
18/05/14 22:42
3
רפי לאופרט
19/05/14 09:37
 
שלמה המגיב
19/05/14 13:54
4
צנחן
19/05/14 17:32
 
שלמה המגיב
19/05/14 21:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כלל לא בטוח שיש צורך במוסד הנשיאות במדינת ישראל. התפקיד נועד מלכתחילה להעניק לעומד בראש המדינה מעמד סמלי, כזה שיסמל את ערכיהן של המדינה והחברה בישראל ואת המשותף לחברה רבת הפנים שבתוכה אנו חיים. הנשיאים הראשונים ענו על צורך זה והביאו כבוד לתפקיד.
18/05/2014  |  רון בריימן  |   מאמרים
בדיקה לעומק מגלה כי השגייה של החברה להגנת הטבע בעשורים האחרונים בסך-הכל נמוכים למדי. היא לא הצליחה למעט כמה הצלחות נקודתיות למנוע פגיעה והרס מתמשך בטבע ובסביבה. ואינה ממלאת חלק ניכר מיעדיה ותפקידיה שלשמם הוקמה.
18/05/2014  |  אלי אלון  |   מאמרים
כמו בכל מאורע היסטורי בסדר גודל כזה, ראוי לבחון קודם את שורשי העימות הנוכחי. אפשר לחזור עוד תקופת לאימפריה הרוסית שבה כבשה רוסיה הגדולה את שטחה של הנסיכות האוקראינית הקטנה אבל במקרה הזה הנסיבות הן ששיחקו תפקיד מהותי יותר מהסיבות. הסערה התחילה למעשה כאשר בבחירות ב-2009 נבחר הנשיא האחרון, ויקטור ינוקוביץ', מועמד "מפלגת הרגיונים", שהיה מקורב לממשל הרוסי. מפלגתו ייצגה בעיקר את תושבי מזרח אוקראינה, אזור בו האוקראינית מדוברת פחות מהרוסית, בו ההזדהות עם רוסיה גדולה הרבה יותר מההזדהות עם אירופה ובו נוטים לראות את בני עמם במערב בתור חבורה של פשיסטים (הכינוי המקובל ל'נאצים' ועוזריהם במדינות ברית המועצות לשעבר). כך למשל נפוץ מחדש בימים אלו הכינוי 'בנדריסטים' המתייחס לאדם שנוי במחלוקת בשם סטפן בנדרה. תושבי אוקראינה המערבית רואים בו גיבור לאומי שביקש לצאת למאבק נגד הסובייטים למען עצמאותה של אוקראינה. מאידך-גיסא, בפולין וברוסיה רואים בו משתף פעולה עם הנאצים האשם בהריגה של אזרחים רבים.
18/05/2014  |  אלכסנדר ס. שכטמן  |   מאמרים
לאחרונה אנחנו מתבשרים על מכירות של נכסים אסטרטגים של מדינת ישראל. זה התחיל לפני זמן כאשר שרון מכר לידידו את כיל, המשיך במכירת צים לחברה לישראל וממשיך היום ביתר שאת עם מכירתה הצפויה של ככל ביטוח לסינים וכן תנובה לסינים.
18/05/2014  |  שמעון זיו  |   מאמרים
לפני עשרה ימים התנגדתי כאן להגדרתה של מכבי תל אביב בכדורסל כ"הקבוצה של המדינה". תרשו לי לצטט את מה שכתבתי אז:
18/05/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il