|   15:07:40
  טל רבינוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

מחכים לו...

16/03/2005  |   טל רבינוביץ   |   מאמרים   |   תגובות

בין כתביו של הרמב"ם, גדול הפוסקים, ("הנשר הגדול"), מצויים י"ד הספרים של "הי"ד החזקה" הלא הוא הספר: "משנה תורה לרמב"ם".
בי"ד כרכים אלה, הרמב"ם מתייחס כמעט לכל תחום בחיי האדם ומתווה בו את הדרך אשר יהלך בה בחייו.

בספר נשים, הלכות גירושין, מתייחס הרמב"ם לכל הקשור למתן גט לאישה; שלושה עשר פרקים מפרטים בעשרות רבות של סעיפים עניינים שונים הקשורים בגט: אופן מסירתו, אופן כתיבתו, נושא העדים, סיבת כתיבתו ובקיצור: עניינים טכניים בצד נושאים מהותיים.

מתוך הבנה ומתוך רצון לבאר לנו עד כמה נתינת הגט היא חיונית לשם התנהלות החיים ולמימוש זכויות האישה, הרמב"ם התאמץ ודלה מתוך המציאות שבימיו את המקרים החריגים, הבלתי שכיחים, המוזרים, השונים והמשונים.

מפאת קוצר היריעה, אביא בפניכם דוגמאות ספורות בלבד בכדי להדגים את גדולתו של האיש שהתייחס במלוא הרצינות וההעמקה לנושא מתן הגט, בבחינת הפרט המלמד על הכלל.

"מי שהדין נותן שכופין אותו לגרש את אשתו ולא רצה לגרש, בית הדין של ישראל בכל מקום ובכל זמן מכין אותו [מכים, הענשה באמצעות מכות - ט"ר] עד שיאמר רוצה אני ויכתוב הגט, והוא גט כשר. וכן אם הכוהו עכו"ם [גויים - עובדי כוכבים ומזלות - ט"ר] ואמרו לו עשה מה שיראל אומרין לך, ולחצו אותו ישראל ביד העכו"ם עד שיגרש, הרי זה כשר. ואם העכו"ם אנסוהו עד שכתב, הואיל והדין נותן שיכתוב, הרי זה גט פסול. ולמה לא בטל גט זה, שהרי הוא אנוס בין ביד עכו"ם בין ביד ישראל.

שאין אומרין אנוס אלא למי שנלחץ ונדחק לעשות דבר שאינו מחוייב מן התורה, כגון מי שהוכה עד שמכר או עד שנתן, אבל מי שתקפו יצרו הרע לבטל מצוה או לעשות עבירה, והוכה עד שעשה דבר שחייב לעשותו או עד שנתרחק מדבר האסור לעשותו, אין זה אנוס ממנו, אלא הוא אנס את עצמו בדעתו הרעה. לפיכך זה שאינו רוצה לגרש, מאחר שהוא רוצה להיות מישראל ורוצה הוא לעשות כל המצוות ולהתרחק מן העבירות, ויצרו הוא שתקפו, וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר רוצה אני, כבר גרש לרצונו.

לא היה הדין נותן שכופין אותו לגרש, וטעו בית הדין של ישראל או שהיו הדיוטות ואנסוהו עד שגירש, הרי זה גט פסול, הואיל וישראל אנסוהו יגמור ויגרש. ואם העכו"ם אנסוהו לגרש שלא כדין, אינו גט. אע"פ שאמר בעכו"ם רוצה אני, ואמר לישראל כתבו כדין, אינו גט. אע"פ שאמר בעכו"ם רוצה אני, ואמר לישראל כתבו וחתמו, הואיל ואין הדין מחייבו להוציא והעכו"ם אנסוהו, אינו גט" (פרק שני, כ).

על-פי דבריו של הרמב"ם בציטוט המובא לעיל, ניתן לראות כיצד הרמב"ם דאג לרווחתן ולאיכות חייהן של אותן נשים מסורבות גט. נשים אלו שלא מקבלות את הגט בשל יצרו הרע של הבעל ובניגוד לדין, זכאיות להתערבות החברה למענן.

מכאן אנו למדים שאת אותו הכוח שהיה לגבר על האישה, יתרון שניתן לו מתוקף ההלכה היהודית, בא הרמב"ם למזער עד כדי ביטול במצבים קיצוניים שבהם אי מתן גט לאישה נובע מיצרו הרע; האישה לא אמורה לצאת ניזוקה בשל כך. ועוד מעמיק הרמב"ם וטוען, שכפיית הגט בכוח נועדה לא רק כדי להיטיב עם האישה, אלא גם עם האיש אשר יצרו הרע הרחיקו מעשיית מצוות והיטהו לעבר העבירות. לפיכך מכפיית הגט בכוח יוצאים נשכרים שניים: האישה והגבר.

"בריא שאמר כתבו גט לאשתי, וכתבו וחתמו ונתנו לה והרג עצמו מיד, כגון השליך עצמו מן הגג, או הפיל עצמו לים, הרי זה גט כשר. עלה לגג ודחפתו הרוח ונפל ומת, אינו גט. ספק הפיל עצמו, ספק דחפתו הרוח, הרי זה גט, עד שיודע לך בודאי שהרוח דחפתו. וכן מי שיה מושלך בבור ואמר כל השומע קולי יכתוב גט לאשתי, הרי אלה יכתבו ויתנו לה, והוא, שידעו אותו. ואע"פ שהעלוהו ולא הכירוהו, הרי זה כשר, שזה כשעת סכנה הוא, שכותבים ונותנין אע"פ שאינן מכירין. וכן מי שנפלו בו מכות רעות שא"א שיחיה מהן, אפילו נשחטו בו רוב סימנין, ורמז ואמר כתבו גט לאשתי, הרי אלו יכתבו ויתנו, שהרי עתה חי הוא אע"פ שסופו למות". (פרק שני, יג.)

גם כאן אנו רואים כיצד הרמב"ם דואג לאישה ובלבד שיתאפשר לה להתגרש ולהשתחרר בקלות על-פי ההלכה. בדוגמא זו מובא מצב שבו בשל סיבות טכניות היה קשה לאדם פלוני לכתוב את הגט ולכן הרמב"ם מביא סיבות, דרכים ומצבים שונים שבהם יש ללכת לקראת אותו גבר, ובעצם לקראת האישה שלו, אפילו אם האיש עומד לסיים את חייו - ולו בלבד שהיא תקבל את גטה ללא דיחוי.

במקרים בהם הגט הועבר לאישה באמצעות שליח גם כן יש מקום לנסיבות שונות. בציטוט הבא מובהר ומודגם כיצד הרמב"ם לא רק שהולך לקראת האישה, אלא אף מציין את חשיבות מתן הגט לאישה כדי שתוכל להינשא בשנית לאדם אחר.

"שליח שהביא גט ונתנו לאישה, אין אומרים שמא ביטלו הבעל, אלא נותנין אותו לה בחזקת שהוא כשר ותינשא בו. ואם נמצא אחר כן שביטלו, תצא והולד ממזר. וכן הכותב גט ונתנו לאשתו, אין אומרין שמא מסר מודעא על גט זה, אלא הרי הוא בחזקת כשרות ותנשא בו". (פרק שישי, כז.)

ולסיום, אביא דוגמא שמחזקת טענה זו:

"הבעל ששלח גט לאשתו, הרי הוא חייב במזונותיה ובכל תנאי כתובה עד שיגיע הגט לידה, או ליד שליח קבלה".

כאן אנו רואים כיצד הרמב"ם דואג לאישה מתוך מודעות לאפשרות של פגיעה בה ובזכויותיה. יתכן מצב שבו הגט נשלח אך לא מגיע ליעדו (לאישה) בשל סיבות מכוונות מראש או בשל סיבות שאינן בשליטת האדם: במצבים שכאלה - מה הדין?

כדי למנוע מצבים בהם האישה "מוחזקת באוויר" ויוצאת קרחת מכאן ומכאן, וכדי לזרז את הגעת הגט לידיה, מקשה הרמב"ם על הגבר ומחייבו במזונותיה ובכל תנאי הכתובה עד שיגיע הגט לידה.

בהמשך מפרט הרמב"ם כיצד יש לעזור לגט להגיע אל האישה. הסעיפים, הדוגמאות והמקרים שהוא מביא - רבים הם. לדוגמא: במצבים שעיר נמצאת תחת מצור או ספינה בלב ים שמטלטלת בין גלים ולא ידוע אם תשרוד... במצבים אלה מה יהא על הגט שכבר נכתב אך טרם הגיע ליעדו? אומר הרמב"ם: "ואם היה גט אחד מהן ביד השליח, נותנו לאשתו ותהיה בחזקת מגורשת" (פרק שישי כח).

הרמב"ם ידע שיבואו אחרים אחריו וילמדו מהדוגמא שלו על-פי שיטת "גזרה שווה", כלומר; כל מקרה שהוא מעלה (והבאתי רק חלק מאוד קטן מדבריו), הוא בסיס להלכות מקבילות במקרים דומים ורבים אחרים, כפי שמתווה ההלכה להסיק ולפסוק.

להבהיר: מדובר בגישה עקרונית ובהתוויית דרך ראויה להתנהגות במשפחה.

זו הדרך בה צריך לבחון את דבריו של הרמב"ם ואם בתקופתו כך היה, הרי שעל אחת כמה וכמה בתקופתנו אנו, בתקופה בה מעמד הנשים והמודעות לזכויותיהן עלו, כמו גם תפקידי האישה בחברה המודרנית שאינם כפי שהיו פעם. (נשים היום יכולות לרכוש תארים אקדמיים, להיות בעלות מקצועות חופשיים ולשאת במשרות רמות - מה שלא היה בתקופת הרמב"ם).

אין להבין מן הדברים האמורים כי הרמב"ם מהווה מודל למימוש זכויות האישה, שכן גישתו הינה גם תוצר של תקופתו, אבל אפשר בהחלט להסיק שלו הוא היה חי עמנו כיום, הוא היה עושה את אותם המאמצים האינטלקטואלים כדי להציב פתרונות לבעיות הלכתיות הפוקדות את החברה ומסבות עגמת נפש רבה לרבים.

הממסד החילוני והעם כולו מצפים יחד למורה הלכה בשיעור קומתו של הרמב"ם.
___________________________________
כותבת המאמר כתבה את הספר "כלה ונחרצה" בהוצאת ספרית הפועלים, וכן כתבה ספרי ילדים אחדים. המאמר פורסם באתר BSH.
לכותבת אתר אישי: [קישור]

תאריך:  16/03/2005   |   עודכן:  16/03/2005
טל רבינוביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היו ימים שהגנה על חיי יהודים נחשבה ערך מוחלט. היו זמנים שכאשר יהודים הצליחו להרוג את מבקשי-נפשם, קראו "כן יאבדו כל אויביך ה'". כיום מנשבות רוחות אחרות. רוח ה'מוסריות' היא הנישאת ברמה, עד שגם המורשת היהודית כבר עומדת למשפט.
15/03/2005  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
קו הרקיע של יבשת אירופה מנוקד באלפי מנופים הבונים עבור חברות ישראליות. מפראג, ווארשה, קייב, בודפסט, וברטיסלבה במזרח. ועד ברצלונה, מאלאגה ומדריד במערב, נשמעת העברית באתרי הניהול של תעשיית הבניה, ובמשרדי הפאר של משרדי חברות הייזום הענקיות הבונות כל אחת אלפי יחידות דיור ומאות אלפי מטרים למסחר ותעשיה.
15/03/2005  |  אבי גולדרייך  |   מאמרים
בס"ד
15/03/2005  |  יגאל קירשנזפט  |   מאמרים
על מדינת ישראל בתקופת שלטונו של אריאל שרון יכתוב אולי ההיסטוריון בעתיד, כי זוהי מדינה בנסיגה, מדינה הנוטשת את חפירות חייה. כבר עכשיו אפשר להתחיל לסכם את תקופתו של שרון, כתקופה שבה ישראל ביצעה לעצמה חראקירי, החלישה את מעמדה הבינלאומי, הכירה בתביעות אויביה נגדה, חזרה בה מכל ההישגים של מלחמת ששת הימים.
14/03/2005  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
רשות ההסתדרות לצרכנות מפרסמת, לקראת יום הצרכן הבינלאומי שיחול מחר, 13 כללים לצרכנות נבונה וקניה חכמה. מנכ"ל ההסתדרות לצרכנות, דוד יפרח, אמר כי ההסתדרות לצרכנות תעשה כל שביכולתה לעסוק בשלושה נושאים דחופים: רכישות באינטרנט, סימון מחירים ועסקאות מעין רוכלות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il