|   15:07:40
דלג
  איתן לסרי  
מנכ"ל, בעלים אתגר - פתרונות אסטרטגיים ויזמות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

בין הסדרה להכרעה

האם מישהו חושב שהייתה זו טעות להיכנס פנימה ולחשוף את האיום המסוכן של תכנון פיגועי טרור קשים בתקופת החגים בעת שאלפים מאזרחינו בדרום היו חשופים לפגיעה ממשית ולחטיפה? לדעתי, זהו ההישג הכי חשוב של מבצע צוק איתן בעזה! אך במקביל אוסיף, כי מומלץ להמתין לפחות חודש –חודשיים של שקט בכדי לבחון את תוצאות הלחימה
27/08/2014  |   איתן לסרי   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
חגיגות בעזה. החמאס חטף מכה קשה [צילום: AP]

בסיכום ראשוני של מבצע צוק איתן ובטרם נסיק מסקנות נחרצות לגבי תוצאותיו האמיתיות, נצטרך כנראה להמתין עוד זמן. באופן ראשי ניתן לומר, כי פעלנו בין הכרעה להסדרה וביניהן קיימת ציפייה גדולה ליציבות הפסקת האש ולשקט בדרום!. יהיו שיאמרו כי העדפנו כנראה להתמודד בקרב איגרוף בו מנצחים גם בנקודות ולאו-דווקא בקרב היאבקות עם תוצאה ברורה יותר. הלחימה אתגרה את תפיסת "ניהול הסכסוך לאורך זמן" שהובלה על ידינו ואילצה את כולנו להתמודד עם מציאות קשה שדרשה התמודדות עם תוצאות קשות בתהליך של קבלת החלטות בזמן אמת!.

אך, האם יש מישהו מקרבנו שהיה רוצה לחזור חודשיים אחורה מבלי לדעת את שנתגלה לנו בשטח? האם יש מישהו מביננו שהיה מוותר על המודיעין והמידע שיש לנו היום? ולחשוב שלא היינו נערכים ופועלים כנגד איום המנהרות והתקפות הטרור שתוכננו כנגד אזרחנו בחודשים הקרובים? האם מישהו חושב שהייתה זו טעות להיכנס פנימה ולחשוף את האיום המסוכן של תכנון פיגועי טרור קשים בתקופת החגים בעת שאלפים מאזרחינו בדרום היו חשופים לפגיעה ממשית ולחטיפה? לדעתי, זהו ההישג הכי חשוב של מבצע צוק איתן בעזה! אך במקביל אוסיף, כי מומלץ להמתין לפחות חודש -חודשיים של שקט בכדי לבחון את תוצאות הלחימה בשלב הביניים.

החמאס

פחות משעתיים מהכרזת הפסקת האש יצאו להם ראשי החמאס מחוריהם כמו עכברים שנעלמו ל-50 יום והחלו מפזרים הצהרות ניצחון מנותקות מהמציאות. ראשי החמאס מפזרים הבטחות לשיקום עזה בכדי להרגיע את אנשיהם בשטח. בפועל, אין להם ממש גיבוי לקריאות הללו, בטח לא ממדינות ערב. ראש ממשלת חמאס, הניה צייץ הערב בטוויטר שלו- כי הוא מודה אישית לטורקיה וקטאר על הסיוע בהסכם הפסקת האש כאשר בפועל לא הייתה להם השפעה מיוחדת על השגת ההסכם, גם הניה יודע זאת! אך הוא רצה להודות על הגיבוי שקיבל מהן ועל הסיוע הכספי שהוא מצפה לקבל מהן בהמשך לשיקום עזה.

החמאס ספג מכות קשות, יהיו שיאמרו אנושות! אך לא ניתן להתעלם מהמצב שנוצר בשטח, עדיין מתקיימת לצדנו מדינת הטרור "חמאסטאן" בשליטת החמאס בעזה, הוא כבר הוכיח לנו כי עד לדקה האחרונה של מועד הפסקת האש הוא עדיין ירה טילים לעבר יישובינו!, הנהגתו הפוליטית נותרה חיה ברובה!, אזרחים רבים שנפגעו עדיין מביעים את תמיכתם הפומבית בו ובמדיניותו בן אם מחשש שמא יבולע להם ובין אם זו אכן עמדתם האמיתית!. בפועל, החמאס פושט רגל מבחינה כספית! הוא פושט רגל מבחינה מדינית משום שלמעט תמיכה מוראלית של קטאר וטורקיה רוב מדינות ערב לא הביעו את תמיכתן ולא סייעו לו בלחימתו בנו, החמאס פושט רגל גם מבחינה צבאית לאחר שאיבד את רוב ארסנל הטילים שלו, איבד לוחמים רבים ומפקדים בכירים לצד פיצוץ המנהרות ההתקפיות עליהן עמל במשך שנים כנגדנו.

יתכן שכחלק מתוצאות הלחימה והמכה שחטף הוא ייחלש פוליטית ויאבד מתמיכתו בשטח ובכך גם את יאבד את השליטה על עזה לטובת כוחות מתונים יותר, אך ייתכן שיזכה לסיוע כספי רב ויבנה את מערך הכוח שלו מחדש להילחם בנו בסיבוב נוסף! לכן נידרש לפיקוח וערנות מיוחדת לכל מהלכיו בימים ובחודשים הקרובים בכדי שלא נופתע שוב מיכולותיו ההתקפיות וניתן להן מענה מוקדם יותר בזמן אמת.

יישובי הדרום המותקפים

באשר ליישובי עוטף עזה בפרט והדרום בכלל, לצערנו, במהלך הלחימה יישובי עוטף עזה כמעט והתרוקנו מתושביהם שנסעו צפונה להירגע מירי הטילים. הטיפול בתושבים לא היה יעיל ובזמן! היה צורך להסדיר בצורה מכוונת את פינויים של אותם תושבים שהתגוררו על הגדר בסיכון רב כאשר נחשפו לאיום המנהרות ופצצות המרגמה שפגעו בנו. ראשי הישובים הצמודים לעזה פעלו נכון כשלא קראו עם היודע הסכם הפסקת האש לאזרחיהם לשוב מיד לביתם, שבעי אכזבות משש הפסקות אש שהופרו בצורה גסה על-ידי החמאס ואשר גרמו לפגיעות בנפש וברכוש, העדיפו לבחון את עמידותה של הפסקת האש לימים נוספים בטרם יעשו זאת. תושבי הישובים הללו ייקחו כנראה את חוסר הוודאות איתם לימים רבים. ברוב ימי הלחימה הייתה הסכמה רחבה עם מטרות המבצע והתנהלות הממשלה והצבא בצורה אחראית ולא מתלהמת, תפקוד העורף ותושבי הישובים שהותקפו ישירות על-ידי חמאס היה למופת, הלכידות החברתית נתגלתה בעוצמתה כפי שלא נראתה בעבר! ויש לברך על כך.

קבלת ההחלטות במהלך הלחימה

המערכה הזו לא הייתה ממש שונה ממערכות קודמות מול החמאס, בפני מקבלי ההחלטות עמדו בעיקר שתי חלופות אסטרטגיות, הראשונה! ללכת להכרעה מהירה תוך שילוב של תנועה ואש מול מחבלי החמאס וכיבוש שטח, תוך יצירת רצועת ביטחון שמרחיקה מעט את קו ירי הטילים פנימה ומאלצת את מחבלי החמאס לצאת ולהיחשף עוד קודם. והשנייה, היא חלופת המצור לצד פעילות מבצעית מתקדמת בשלבים עד להגברת פעילות ל"הכתשה" של החמאס בשטח. מקבלי החלטות בחרו בעיקר החלופה השנייה, ייתכן ששילוב של שתי החלופות לצד הכנת אסטרטגיה מדינית ביטחונית ברורה יותר ומוקדמת למול החמאס, הייתה מביאה לתוצאות אפקטיביות יותר בזמן קצר!.

לצערנו, תהליך קבלת ההחלטות בלחימה היה טאקטי בעיקרו ופחות אסטרטגי, נגררנו למלחמה שלא רצינו בה כלל, ומשנכנסנו אליה ניסינו בכל מחיר להגיע להסכם הפסקת אש!. חשוב לציין כי התהליך התנהל בצורה אחראית ולא מתלהמת מצד ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל שהובילו את דרך קבלת ההחלטות בפורום מצומצם. לראשונה מזה שנים שהשלישייה הזו מתפקדת בצורה טובה, קרובה ובתיאום מלא. מאידך-גיסא, חלק מחברי הקבינט והממשלה התנהלו בצורה תזזיתית ובוויכוחים עם ראש הממשלה באמצעות התקשורת, במקום להתמקד בדיוני הקבינט! מידע חשוב דלף החוצה לעיתונאים ופגע בתהליך קבלת ההחלטות. המסר של "שקט ייענה בשקט" הופרע והוסט מעט הצידה עם חשיפת עשרות המנהרות ההתקפיות של החמאס והצורך המיידי שלנו בהריסתן. נגררנו למבצע שלא חפצנו בו, ובשל רצוננו לקדש את הרגיעה והשקט בדרום, הסכמנו לשש הפסקות אש שהופרו בזו אחר זו בצורה גסה על-ידי החמאס. חשוב היה לו הוכנו חלופות אסטרטגיות ביטחוניות ומדיניות להתנהלותנו מול החמאס ולא להסתפק בניהול המשבר בצורה צפויה ונגררת כבעבר.

ההחלטה החשובה ביותר של הלחימה בעזה להפסיק את האש הערב, התקבלה כנראה בפורום מצומצם של השלישיה ולאו-דווקא על-ידי כלל חברי הקבינט, זאת מכורח המציאות בעיקר בכדי למזער הדלפות ונזקים החוצה. לעתיד לבוא, חשוב להגדיר טוב יותר את תפקידם של כלל הגופים הפועלים סביב הממשלה והקבינט בימי לחימה, העדר תוכניות אסטרטגיות ברורות גררו אותנו לפעול לרוב בתגובה למהלכיו של החמאס בשטח במקום ליזום, להפתיע ולנצח גם בתחבולות במלחמת הטרור הזו.

המחיר הכלכלי והסיוע לדרום

למרות שראש הממשלה ושר האוצר הסכימו על קיצוץ רוחבי מיידי של 1.5 מיליארד שקלים והוספה של 2.5 מיליארד שקלים למערכת הביטחון, מימון העלויות האדירות של המבצע בעזה ייאלץ לבוא כנראה מקיצוץ נוסף בתקציבי משרדי הממשלה, זאת לאחר ששר האוצר הצהיר מספר פעמים כי לא יעלה מיסים בעקבות ההוצאות הצפויות. המלחמה הזו עלתה מיליארדים וחשוב לפצות את הישובים והאזרחים שניזוקו ממנה כלכלית. זה הזמן בו הממשלה צריכה ליטול יוזמה להפנות משאבים רבים ולהוכיח כי עמידתם האיתנה של תושבי הדרום ב-50 ימי לחימה קשים לא הייתה לשווא!, צריך לחשוב קדימה תוך הפעלת תוכנית חרום כלכלית לטיפול נקודתי ביישובי הדרום שנפגעו, חשוב שתתקבל החלטת ממשלה להרחיב את הישובים הללו בשטח בבניית בתים חדשים! לעודד הגעתם של זוגות צעירים ולחזק אותם בהטבות כלכליות לצד פיצוי הולם לעסקים וחיזוק כלכלי לרשויות עצמן.

מסקנות ליום שאחרי

במזרח התיכון לא ניתן לבחון הכל ברגע, לגורם הזמן יש חשיבות רבה, כדאי לא להיחפז למסקנות ולהתנבא בשלב זה. המבחן החשוב כעת הוא מבחן המעשה, משנסתיימה כנראה ההתשה של תושבינו בדרום, הפסקת האש תיבחן בשבע עיניים. נכון, שצריך לשאול שאלות וחשוב להסיק מסקנות ממהלכי הלחימה האחרונים משום שנכונו לנו כנראה הפתעות נוספות בעתיד בין אם זה מכוון החמאס ובין אם מכוון חיזבאלה בצפון. לא מומלץ לתקוף את הממשלה והצבא על פעולתם בטרם נבחן את התוצאות האמיתיות של הפסקת האש לאורך זמן! ובטח זה לא הזמן לחשבונות אישיים ופוליטיים.

במקביל, חשוב להגביר את ההיערכות שלנו בלחימה בטרור המקומי והאזורי! יש לנצל את המומנטום בחיבורים שנוצרו לאחרונה מזהות אינטרסים שלנו יחד עם המצרים לצד מדינות אחרות הנחשבות למתונות יותר, ולהגביר את המאבק המשותף כנגד הגורמים הקיצוניים בסביבתנו הקרובה!. בפן המדיני, ייתכן שנוצרה לנו הזדמנות טובה לבחון חלופות לשיתוף פעולה מול המתונים שבעם הפלשתיני המבינים טוב יותר היום את מצבם ואת ההישגים האמיתיים אליהם יוכלו להגיע רק בתהליך של הידברות לשלום תוך כבוד הדדי.

לסיכום

יתכן שחזרנו לנקודת המוצא שאין ממש "הכרעה" מחד ואין "הסדרה" מאידך! ומעתה כל צד יפרש את הסכם הפסקת האש הכללי ויעשה כרצונו עד לכתיבתו הסופית של ההסכם. זה שהפסקנו את ההתקפות היזומות והתחייבנו להפסקת אש, לא אומר שלא נהיה ערוכים להפרתה והפעלת הכוח במידי מול פעילות ירי נגדנו. בל נתבלבל מחגיגות הניצחון של מנהיגי החמאס בעזה, החמאס חטף מכה קשה ביותר וגם אם היה נותר לו מחבל אחרון שהיה מחזיק בדגל, הוא היה מכריז על נצחונו מולנו.

ארגון החמאס יצא חבול ללא הישגים ממשיים ודרישות שביקש לפני שבועיים מול המצרים, הוא קיבל את הפסקת האש ללא תנאים קודמים. ולבסוף לא הצליח לקבל את תמונת הניצחון לה ציפה. נשאלת השאלה מדוע לאחר 2000 הרוגים! אלפי פצועים! 15,000 בתים הרוסים! כרבע מיליון עקורים! עדיין תושבי עזה יוצאים לחגוג את הניצחון שלהם? האם הם באמת מרוצים? הנהגת החמאס תצטרך להסביר בימים הקרובים לאזרחיה ותומכיה, מדוע לא קיבלו כלום בהסכם הזה ולהיכן נעלמו כל ההבטחות והדרישות שלהם בטרם הפסיקו את האש.

המבצע נוהל ברובו בצורה מדודה יחסית ואחראית ללא התלהמות פוליטית. לא היינו מעוניינים בו, אך משנכנסנו אליו נצמדנו ליעדי המבצע שהוגדרו – "שקט יענה בשקט", "חשיפת המנהרות והשמדתן" ו"מאבק שוטף בירי הטילים עד כדי הכתשה בשטח". היה צפי שהמערכה תסתיים בהקדם ולמרות זאת, ראש הממשלה חזר פעם אחר פעם כי מדובר במערכה ארוכה ויידרש זמן להשגת מטרותיה. חשוב מאוד להקדיש מאמצים לשיקום ההסברה הישראלית וחיזוק מעמדה של ישראל שנפגע עקב תוצאות הלחימה. ומילה אחרונה לתושבי ישראל! החוסן של האזרחים כפי שנחשף בימי הלחימה לצד הנתינה הענקית והנכונות לסייע מצד חלק ניכר מתושבי ישראל לחיילי צה"ל ולתושבי הדרום לרבות השתתפות עשרות אלפי אזרחים בלוויות ובניחום משפחות שכולות צריכה להמשיך ולבוא לידי ביטוי להגברת החיבור בין כל חלקי העם! כי, אין לנו ארץ אחרת וכוחנו רק באחדותנו.

הכותב הוא ד"ר למנהל ציבורי וכלכלה פוליטית, מרצה באוניברסיטת בר-אילן, שימש בעבר בתפקידים בכירים בממשלה, בין השאר כיועץ בכיר לראש הממשלה אריאל שרון ויועץ במשרד ראש הממשלה נתניהו. פרסם את הספר "כלכלה חברה והפרטה בשלטון המקומי".
תאריך:  27/08/2014   |   עודכן:  27/08/2014
איתן לסרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין הסדרה להכרעה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Ahybloom
27/08/14 11:02
2
ראיס-פוטין-טיל400
27/08/14 11:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
ושוב חזרו בחודש שעבר התמונות, הפורטרטים של חללי צה"ל, של הנופלים בהגנת שלומה וביטחונה של ישראל. 64 חללים. מיטב בנינו היקרים, קצינים וחיילים, בני כל היישובים והעדות, ותיקים ועולים חדשים, שמסרו נפשם על הגנת המולדת והצטרפו, בסבב דמים זה של מלחמות הערבים במדינת היהודים, לשרשרת הארוכה של חללי מערכות ישראל. כל אחד וסיפורו, כל אחד ואישיותו המיוחדת, המופלאה, כל אחד ומשפחתו וחבריו - סיפורי חיים שנגדעו באיבם, סיפורם של בחורים צעירים שהלכו למשימת הלחימה בעיניים פקוחות, בתחושת שליחות ובידיעה שהם עלולים לא לשוב משדה המערכה. אובדן כבד לבני המשפחה ולכל עם ישראל.
27/08/2014  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
פרשנים ומומחים מתחומים שונים מתחרים ביניהם לאחרונה על התשובה לשאלה מי ניצח ומי הפסיד במבצע "צוק איתן", באיזו מידה נכשלה הממשלה במערכה בעזה, מה היו הכישלונות ועד כמה מולאו ההבטחות שהבטיחה הממשלה בדבר יעדי מבצע "צוק איתן". המומחים והפרשנים מרבים לטפטף לנו לאחרונה כאילו הממשלה וצה"ל התחייבו כי תהיה זו מערכה קצרה, מהירה, שבסיומה לא יהיה ספק מיהו המנצח.
27/08/2014  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
על ישראל נגזר, כנראה, לשרוד בין מלחמה אחת לשנייה. ככל שזה נשמע מאיים - זה גם בדוק, ללא עוררין. במזרח התיכון, שגועש כל העת, זו מציאות שאינה משתנה. השלום, במצב שכזה, הוא חלום, שאין לו סיכוי למימוש.
27/08/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כך נראית הממשלה שלנו, כפי שהיא מדברת מפיו של יובל שטייניץ, השר "לנושאים אסטרטגיים" לשעבר, מי שתמך בתקופת ההינתקות בגירוש תושבי חבל עזה, ובבריחה מהרצועה:
27/08/2014  |  יוסי בלום הלוי  |   מאמרים
מפקד הזרוע הצבאית של החמאס, מוחמד דף, שגורלו לוט בערפל הודיע בעצמו על "הקפאת הפעילות נגד האויב", ו"הורה להסיר את הסגר האווירי על נמל התעופה בן-גוריון". כך עולה (יום ג', 26.8.14) מהודעה רשמית של החמאס.
26/08/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי  
הפסקת האש נכנסה לתוקף - ובינתיים נשמרת  /  איציק וולף
בנט דרש הצבעה, נתניהו סירב  /  איציק וולף
שני הרוגים ו-5 פצועים מפצצות מרגמה  /  איציק וולף
נחל עוז - מהבית לא בורחים  /  עמי דור-און
קבלת החלטות בזמן מלחמה   /  עו"ד חיים שטנגר
ה"טיפטופים"   /  רפי לאופרט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il