|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

על אמת ותום לב

עוד מבט על פסק דינם של תשעת שופטי בית המשפט העליון בנושא סרן ר' ואילנה דיין: על החשיבות של ההגנה החדשה, על הצורה בה יוצאת דיין מן הפרשה ועל הסיקור התקשורתי החלקי והתמוה
19/09/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   סרן ר' נ' אילנה דיין - דיון נוסף   |   תגובות
ציון דרך [צילום: פלאש 90]


דנ"א 2121/12, פלוני נ' אילנה דיין ואח' / פס"ד
פסק דין בהרכב מורחב בנושא סרן ר' ואילנה דיין: אשרור פסק הדין בערעור המקורי + ביטול הגנת "אמת לשעתה" וקביעת הגנה בדבר חובה חברתית של העיתונאי לפרסם בתום לב + דיון בשאלת חובת העדכון
דנ"א 2121/12, פלוני נ' אילנה דיין ואח' / תקציר פס"ד
תקציר פסק הדין בדיון הנוסף בנושא סרן ר' ואילנה דיין: דחיית הערעור, המרת הגנת "אמת לשעתה" בהגנה של "חובה לפרסם", דיון בשאלת חובת העדכון

אחד החשובים ביותר
חובה שנועדה להגן [צילום: דרור סיתהכל]

פסק הדין של ההרכב המורחב בנושא סרן ר' ואילנה דיין הוא אחד החשובים ביותר בתחום חופש העיתונות שניתנו בישראל ב-67 שנותיה. בפירוש כך. הסיבה היא, שבית המשפט העליון מחיל לראשונה על התקשורת את סעיף 15(2) בחוק איסור לשון הרע, המעניק למפרסם הגנה אם פעל בתום לב כאשר "היחסים שבינו לבין האדם שאליו הופנה הפרסום הטילו עליו חובה חוקית, מוסרית או חברתית לעשות אותו פרסום".

לא משנה האם מדובר על חובה מוסרית או חוקית; בית המשפט העליון אומר לראשונה, כי על התקשורת חלה חובה לפרסם דברים שיש בהם עניין ציבורי. והנשיא אשר גרוניס מדגיש: מדובר בחובה שנועדה להגן על התקשורת, לא חובה שמחייבת אותה לפרסם. זהו עולם חדש לגמרי, המעניק הגנה למה שבית המשפט העליון מכנה "עיתונאות אחראית" והוא אף מגדיר מהי, כפי שנראה בהמשך.

זוהי בשורה טובה גם מבחינת האבחנה שהמצב החדש יכול לבצע בין עיתונאים ועיתונאות ראויים לבין אלו שאינם ראויים. בין אלו שמתבססים על מקורות אמינים ועל בדיקה מעמיקה, לבין אלו שמתבססים על השערות ועל קטעי מידע. אם יהיו פרסומים עיתונאיים שלא ייהנו מהגנה זו – אדרבה ואדרבה. כמו כל מקצוע, גם מקצוע העיתונות ייצא נשכר מכך שייפלטו ממנו מי שאינם עומדים בקני המידה הראויים.

דיין על הגבול
לא נקבע שאמרה אמת [צילום: יהודה שגב]

בפסק הדין אין אמירה שדיין דיווחה אמת. גרוניס אומר, ששאלת האמת בפרסום אינה נדונה משום שדיין זכאית לאותה הגנת תום הלב שמחדש העליון. הוא גם אומר, שהכתבה שלה על סרן ר' הייתה על גבול העיתונאות האחראית. השופטים ניל הנדל ויצחק עמית חזרו על אותה קביעה.

זה אומר, שמבחינה משפטית – נותרו הממצאים העובדתיים של נעם סולברג בבית המשפט המחוזי בירושלים. שם נקבע, כי לדיין אין הגנת "אמת דיברתי" בין היתר משום שבכתבה נכללו קטעים שלא היו שייכים לאירוע של הריגת הילדה ושהודבקו אליו שלא בתום לב. הכוונה בעיקר לצילומיהם של חיילי המוצב כשהם חוגגים, כך שנוצר הרושם שמדובר באירוע לציון הריגת הילדה. בפועל, אלו היו צילומים מאירוע אחר לחלוטין.

שימו לב גם מדוע גרוניס אומר שדיין הייתה על הגבול: "ראוי היה להימנע מלשלב בכתבה קטעי וידאו המתארים התרחשויות שלא היו חלק מן האירוע באופן שעלול ליצור רושם מוטעה... בנוסף, טון הפרסום לא היה זהיר דיו לטעמי, וספק אם היה מקום לנקוט בלשון כה נחרצת וחד-משמעית לאורך הכתבה". לא מדובר על פליטות פה או על טעויות. מדובר על דברים שנעשו בכוונה תחילה, אולי אפילו בזדון, במטרה להעצים את התחקיר. וכפי שציינתי אתמול, לפחות המרכיב השני אופייני לדיין, המבקשת להיות גם התובעת, גם העדה וגם השופטת.

עוד נקודה: העליון הותיר על-כנו את חיובה של טלעד בתשלום 100,000 שקל בשל הקדימונים ל"עובדה". אני לא יודע זאת בוודאות, אבל אני משער שלדיין ו/או למערכת שלה יש/הייתה יד בעיצוב הקדימונים. רק סביר, שגורם מערכתי הוא שיקבע מה ייכנס לתוך המסגרת הצרה של הקדימון. לאור הנחה זו, דיין נושאת ו/או מערכתה נושאים באחריות גם לאותם קדימונים שלדעת כל הערכאות היוו לשון הרע נטולת הגנה.

לכן, מבחינה משפטית גרידא – דיין אכן ניצחה. אבל מבחינה מקצועית, היא יוצאת מצולקת. אם התחקיר היה נבחן רק במשקפיים של אמת בפרסום, ייתכן מאוד שהתוצאה הייתה שונה. הוא לא היה אמת, גם אם בתום לב. והיו בו אלמנטים פסולים, שקירבו את דיין לאבד גם את הגנת תום הלב.

הגנה קלה יותר
נחשד וזוכה [צילום: פלאש 90]

הגנת "אמת לשעתה" הייתה טובה מבחינה עיתונאית, וגם הגיונית מבחינה משפטית. היא אמרה, שהעיתונאי אינו חוזה עתידות, ואם העובדות הידועות בזמן הפרסום תומכות בדבריו – מדובר באמת, משום שהוא אינו יכול לדעת מה יתברר בהמשך. ההרכב המורחב קובע, לעומת זאת, ששאלת האמת תיבחן בזמן הדיון המשפטי ועל-פי העובדות הידועות אז, כולל אלו שלא היו ידועות ושלא היו יכולות להיות ידועות בזמן הפרסום.

זוהי גישה בעייתית. נקח את המקרה של סרן ר'. כאשר דיין שידרה את התחקיר, הוא אכן היה חשוד בהריגת הילדה. זו הייתה האמת באותה עת. רק מאוחר יותר זיכה אותו בית הדין הצבאי, וזו הפכה להיות האמת. לפי בית המשפט העליון, מאחר שבעת הדיון בתביעתו של ר' כבר היה ידוע שהוא חף מפשע, מתברר בדיעבד שהפרסום המקורי לא היה אמת. אבל איך דיין הייתה יכולה לדעת מה יתגלה בחקירה ובמשפט?

אם בית המשפט העליון היה מסתפק בפסילת הגנת "אמת לשעתה", אפשר היה לסגור את התקשורת ובעיקר את העיתונות החוקרת. אבל גרוניס וחבריו קבעו הלכה חדשה, ההופכת הלכות קודמות, ולמעשה העניקו לתקשורת הגנה רחבה בהרבה. הם עשו זאת על-ידי הקביעה, שעל התקשורת מוטלת חובה לפרסם עניינים שיש בהם עניין ציבורי (ולא עניין לציבור, דהיינו: פרסום המשרת אינטרס חשוב ולא את יצר המציצנות). מאחר שקיימת חובה כזו, די בכך שהעיתונאי יוכיח שהוא פעל בתום לב – גם אם בדיעבד מתברר שהפרסום לא היה אמת.

הוכחת תום הלב, אומר בית המשפט העליון, מתחלקת לשניים. תחילה על העיתונאי להראות, שהוא האמין באמיתות הדברים, שהוא בדק אותם כיאות ושהוא נתן למושא הפרסום הזדמנות נאותה להגיב. אם כל אלו נעשו, עובר נטל ההוכחה אל התובע – להוכיח שהעיתונאי היה חסר תום לב, כלומר: שההפך הוא הנכון, שהעיתונאי ידע שהדברים אינם אמת, שהוא לא בדק אותם כיאות, שהוא לא נתן הזדמנות להגיב. יש כאן היפוך חלקי של נטל ההוכחה הקבוע בתביעות לשון הרע, המוטל בדרך כלל כל-כולו על הנתבע.

השופטים נחלקו בשאלה, האם רצונו של העיתונאי להשיג סקופ ורצונו של אמצעי התקשורת להעלות את הרייטינג שלו, הם שיקולים זרים הפוסלים את תום הלב. גרוניס סבור שכן, אך רוב עמיתיו סבורים שלא. כפי שאומר הנדל: הרצון להשיג סקופים מעודד עיתונאות טובה יותר, בבחינת "קנאת סופרים תרבה חוכמה". מובן שאם העיתונאי יודע שהידיעה אינה נכונה והוא מפרסם אותה משיקולים אישיים של זדון ורדיפה, הוא לא יזכה להגנה. אבל אם הוא פועל גם משיקולים אישיים של אגו ויוקרה – אין בכך פסול.

כבר ציינתי אתמול, כי נראה שקל יותר להוכיח הגנה זו מאשר את הגנת "אמת לשעתה". באבסורד מסוים, אם האמת בזמן הדיון המשפטי שונה מזו שהייתה בעת הפרסום, ייתכן שיהיה קושי להוכיח מה הייתה האמת בעבר (גרוניס עומד על כך גם במקרה הספציפי: חלף עשור ופרטים רבים נותרו עלומים).

לעומת זאת, את תום הלב קל יותר להוכיח. צריך לזכור, שהפסיקה מעניקה לעיתונאי חיסיון על מקורותיו, אם כי ברור שאי חשיפתם מקשה עליו בתביעות נגדו. אבל אם בית המשפט ישתכנע שהיו לו מקורות טובים – גם בלא ששמותיהם ייחשפו – והוא יוכיח שפנה בצורה סבירה לקבל תגובה, ואף התייחס אליה כיאות (ואת זה קל מאוד לתעד), אזי יקל עליו לקבל את ההגנה.

רק חובבנות?
דיווח מסולף [צילום: AP]

אני מתחיל לחשוב שאנחנו ב-News1 טמבלים. הסיקור שלנו של פסק הדין היה הנרחב ביותר, וכאשר אני רואה את התקשורת אתמול (יום ה', 18.9.14) והיום (יום ו', 19.9.14) – אולי טעינו. מצד אחד, ייתכן שמיהרנו יותר מדי: זה כנראה פסק דין כה חשוב ומקיף, עד שצריך לקרוא אותו במשך סוף השבוע. מצד שני, אולי ניפחנו אותו וכל מה שצריך הוא לכל היותר איזושהי ידיעה קטנטנה.

המצב הוא כזה. ב-ynet ובכלכליסט, שניהם מקבוצת ידיעות אחרונות, לא הופיעה מילה על פסק הדין. בישראל היום הוא דחוק היום לטור צד בתחתית עמוד 13. בהארץ יש ידיעה גדולה באחד העמודים הפנימיים. באתר גלובס הייתה ידיעה די מקיפה, אבל בערך חצי ממנה היה העתק-הדבק של תגובות עורכי הדין. במעריב אין מילה. במקור ראשון אין מילה. וזה, כאמור, על אחד מפסקי הדין החשובים ביותר בנוגע לתקשורת שניתנו בישראל.

הגדיל לעשות ידיעות אחרונות. "העליון פסק: אילנה דיין לא הוציאה דיבה בפרשת סרן ר'" – זו הכותרת של ידיעה קטנה בשולי עמוד 6. לא נכון. העליון קבע שהייתה דיבה, אבל בתום לב; זה אפילו כתוב בידיעה עצמה. ועכשיו מגיעים לפסקה המרכזית: "שופטי העליון הכריעו כי אכן היה בכתבה לשון הרע, אולם טענו כי אין להטיל על דיין אחריות מכיוון שיש לה הגנת 'אמת דיברתי' בהתאם לעובדות שהיו ידועות בזמן השידור... סרן ר' ערער בשנית, אך כאמור אתמול נקבע כי פסק הדין יישאר על-כנו".

זה לא אמת לשעתה ולא אמת שהייתה ולא אמת שתהיה. זה סילוף גמור. פסק הדין בערעור לא נותר על-כנו. בית המשפט העליון ביטל את הגנת אמת לשעתה, אמר שאינו קובע האם עומדת לדיין הגנת "אמת דיברתי" והחליט כאמור ללכת על הגנת תום הלב. אני מתקשה לקבוע האם הידיעה נכתבה ברשלנות מוחלטת, בבורות מוחלטת או בהטעיה מוחלטת.

בתמונה הכוללת, קשה להבין את פשר ההתעלמות התקשורתית הכמעט-מוחלטת מפסק דין זה, שנוגע לתקשורת עצמה – שיודעת לשפוך המוני מילים על כל שטות רכילותית של אחד מיקיריה. ושלא יהיה ספק: פסק הדין פורסם בשעה 13:00, דהיינו 11 שעות לפני סגירת העיתונים, ולווה בתמצית מצוינת שהכינו לשכות השופטים, כך שלא הייתה בעיה להכין לפחות ידיעה אינטליגנטית תמציתית. אז האם זו חובבנות גמורה של הכתבים והעורכים? האם יש כאן רצון להגן על דיין, שכאמור לא יוצאת ממש טוב מפסק הדין? לא יודע. אני רק יודע, שבעוד פסק הדין הוא ציון דרך בתולדות חופש העיתונות בישראל, הסיקור שלו הוא ציון דרך בהתדרדרות של אותה עיתונות.

תאריך:  19/09/2014   |   עודכן:  19/09/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על אמת ותום לב
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דקל ב
19/09/14 16:23
2
עצמאי
19/09/14 17:58
3
ספוילר
19/09/14 18:20
4
איפה אמיל זולא?
19/09/14 18:46
 
בבר
20/09/14 07:08
5
א.כ
19/09/14 18:46
6
חיימקה שלי
20/09/14 02:58
7
וינטר הניה
20/09/14 05:04
8
עיוות האמת והצדק
20/09/14 11:13
9
עברית
20/09/14 15:13
 
דינה הראל
20/09/14 15:56
 
עברית
20/09/14 18:39
 
לומד עברית
22/09/14 00:18
10
א"א
21/09/14 04:32
 
כתבת נכון ואמת.
22/09/14 05:49
פורום: סרן ר' נ' אילנה דיין - דיון נוסף כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סרן ר' נ' אילנה דיין - דיון נוסף
1. אמת לשעתה out, חובה לפרסם in. כך אפשר לתמצת בשש מילים את ההלכה החשובה והחדשנית של ההרכב המורחב בבית המשפט העליון בפרשת סרן ר' נגד אילנה דיין (יום ה', 18.9.14).
18/09/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שופטי בית המשפט העליון חלוקים בשאלה האם על אמצעי תקשורת לפרסם מיוזמתו עידכון בעניין שבמקורו פגע בשמו הטוב של מושא הפרסום, גם אם עמדו לו ההגנות שבחוק לשון הרע. המחלוקת כלולה בפסק הדין בהרכב המורחב בפרשת סרן ר' נגד אילנה דיין (יום ה', 18.9.14).
18/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
תחקירה של אילנה דיין על סרן ר' עומד על גבול העיתונאות האחראית, אך בסופו של דבר ראוי להגנה משום שדיין פעלה בתום לב. כך קובע (יום ה', 18.9.14) ההרכב המורחב של בית המשפט העליון.
18/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
ההרכב המורחב של בית המשפט העליון בפרשת סרן ר' מבטל (יום ה', 18.9.14) את הגנת "אמת לשעתה" שנתן הרכב הערעור המקורי, ומאמץ את עמדתו של השופט עוזי פוגלמן לפיה ההגנה הנכונה היא קיומה של חובה לבצע פרסומים עיתונאיים.
18/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית המשפט העליון קובע לראשונה (יום ה', 18.9.14), כי על עיתונאי חלה חובה חברתית לפרסם את ידיעותיו ותחקיריו, וכי הוא ייהנה מהגנה בתביעות לשון הרע אם הפרסום היה בתום לב - וגם אם יתברר שלא היה אמת. זוהי ההלכה העומדת במרכז הדיון הנוסף בפרשת סרן ר' ואילנה דיין.
18/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il