הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
מאמרים
ראשי  /   חברה ומשפחה  מדיני/פוליטי 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
ציוצי הסופה של טראמפ
27/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
רוסיה: בגידה לטובת ארה"ב
27/08/2017   |   אריאל י' לוין
 
 
 
שופטי בג"ץ, מישכו ידיכם
27/08/2017   |   הרב שלמה אבינר
 
 
 
מזל בתולה והתאמתו לשאר המזלות האסטרולוגיים
27/08/2017   |   צילה שיר-אל
 
 
 
"לעבוד עם האיסלאמיסטים"
27/08/2017   |   אריאל י' לוין
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
השילוש החברתי בישראל
להוציא פוליטיזציה ממע' החינוך [צילום: פלאש 90]

המשולש החברתי איננה תנועה אנתרופוסופית, התנועה מביאה מודל ארגוני שהוא מעל תפיסה רוחנית כזו או אחרת, מעל אג'נדה חינוכית כזו או אחרת, מעל חיבור לדת מסוימת - התנועה מביאה אג'נדה ארגונית-מערכתית ולא אג'נדת תוכן

▪  ▪  ▪
המהפכה הצרפתית, שסיסמתה הייתה "חירות, שוויון ואחווה", הובילה לשינויים קיצוניים בחברה ובפוליטיקה של צרפת ולהקמת רפובליקה שאמורה הייתה להתבסס על זכויות האדם, שותפות ושוויון.

לאחר מלחמת העולם הראשונה פרסם רודולף שטיינר את "עיקרי הבעיה החברתית ופתרונה" וביסס את תפיסת השילוש החברתי כהמשך ישיר למהלך התודעתי של המהפכה הצרפתית ומנהיגיה.

קשה לטעון שכתיבתו של שטיינר והרצאותיו הן פשוטות וקליטות, אך את פיתוח ה"מודל" של שטיינר, ניתן להבין יחסית בקלות אם מבינים את ההקשר של התפיסה לערכי המהפכה הצרפתית.

שטיינר הזדהה עם ערכי המהפכה החברתית - שוויון, חרות ואחווה - ואמר שהם אכן הערכים הנעלים ביותר והמדויקים ביותר לניהול חברה צודקת ושלמה יותר, אך טען שהערכים סותרים זה את זה ברמה הלוגית והתפיסתית: הערכים, שאמורים לפעול כולם במערכת אחת, מייצרים קונפליקטים חברתיים עצומים.

הרעיון ששטיינר הציג, עסק ביצירת שלושה מישורים נפרדים ועצמאיים, שיהוו מרחב פעילות לכל ערך בנפרד. לטענתו, הערכים השונים יכולים להתקיים רק אם נייצר להם בצורה מודעת מערכות ארגוניות נפרדות שמתאימות למאפיינים השונים של כל פעילות. שטיינר ייחס את שלושת הערכים לשלוש מערכות ארגוניות: האחווה לפעילות הכלכלית, השוויון לפעילות הפוליטית וערך החרות לפעילות הרוחנית-תרבותית.

אחד האלמנטים המרכזיים ביותר בתפיסת השילוש החברתי הוא השמירה על עצמאותה של כל מערכת, וזאת כדי לאפשר התאמה בין הערך הגבוה לבין הפעילות המערכתית-ארגונית שלה. כל עוד אנחנו לא מבצעים את ההפרדה הזאת, מתקיימות פעילויות שונות - בו-זמנית - תחת שלושה ערכים סותרים ולכן פועלות בצורה פוגענית והרסנית אחת כלפי השנייה.

המפגש של תנועת המשולש החברתי עם החברה הישראלית הוא בראשיתו. קשה עדיין להעריך את תוצאות המפגש. תנועה חברתית שמביאה מודל שמעולם עוד לא נוסה באופן מקיף ומעמיק בסדר גודל של מדינה או חברה - סביר מאוד שתיתקל בלא מעט הססנות.

כאחד ממייסדי התנועה אני רואה באופן מעודד את העובדה שההססנות לא נובעת מתוך טיעון רעיוני שסותר את התפיסה, אלא היא נובעת מחוסר האמונה שהתפיסה יכולה להיות מיושמת בשטח.

כלומר, הרעיון מובן ואף נראה נכון ורלוונטי למצוקה החברתית שלנו. מה שמפריד אותו מ"המציאות" זה היכולת שלו לקבל ביטוי ממשי בשטח, וזאת לתפיסתי ניתן לעשות על-ידי מחקר מתמיד, הטמעה וצבירת כוח אזרחי ופוליטי.

עד כה מתרכז השיח הפנימי שלנו בתנועה לא מעט בדימוי הבעייתי שהתנועה עלולה לזכות בו לאור הקשר שלה לשלל מושגים ודמויות המחוברים לעולם האנתרופוסופי.

המילים - גרמניה, רודולף שטיינר, אנתרופוסופיה ועוד - "מאיימות" על היכולת שלנו ליצור שיח חברתי פתוח. קשה מאוד לצלוח את השיח החברתי מבלי להתעכב על "פירוק" דעותיהם הקדומות של אנשים כלפי המפגש שלהם עם דימויים אלה, אבל אני מאמין בכל לבי שכאשר נפרוץ את המחסומים הנפשיים האלה נוכל לדבר על צדק חברתי ישראלי.

כלפי פנים עוסקת התנועה במחקר מתמיד, בפיתוח התפיסה והתאמתה לצרכים הקונקרטיים. כלפי חוץ עוסקת התנועה בהטמעת רעיונותיה בשיח החברתי ובהיטמעות אקטיבית במערכות השונות - פוליטיות, כלכליות ואזרחיות.

ככל שאנו מתקדמים, אנו מוצאים יותר ויותר קשר וחיבור בין התפיסה שנולדה באירופה השסועה למבנה הארגוני החדש שהחברה הישראלית צמאה לו.

הפרדת דת ומדינה, הוצאת הפוליטיזציה ממערכת החינוך וממערכת התרבות, הסדרת היחסים בין המערכת העסקית למערכת הפוליטית בצורה מבנית, יחסי חוץ שמבוססים על שלושת הפעילויות המקבילות... כל אלה הם רק דוגמאות לחיבורים וההקשרים שאנחנו מוצאים ומפתחים בשלוש השנים האחרונות.

בניגוד לתחושת האינסטינקט של הציבור, תנועת המשולש החברתי איננה תנועה אנתרופוסופית, התנועה מביאה מודל ארגוני שהוא מעל תפיסה רוחנית כזו או אחרת, מעל אג'נדה חינוכית כזו או אחרת, מעל חיבור לדת מסוימת - התנועה מביאה אג'נדה ארגונית-מערכתית ולא אג'נדת תוכן.

בתפיסת השילוש החברתי קשורה הפעילות הרוחנית-תרבותית לערך החרות, ולכן מחויבת התנועה להיות נאמנה לחופש התרבותי והרוחני של האדם והקהילה.

תאריך:  19/10/2014   |   עודכן:  02/11/2014
יובל אלעד

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השילוש החברתי בישראל
הודעות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
22/10/14 18:54
2
תעשו מהפכה בברלין
1/11/14 06:34

תגובות בפייסבוק

ברחבי הרשת

רשימות קודמות
מה לומדים ממשל החפץ חיים על הפוזל? ומה הקשר לפרשה? שיעור בדמגוגיה ובפסיכולוגיית המונים
19/10/2014  |  ציפי לידר  |  מאמרים
ב-16 אוקטובר נשא ג'ון קרי, שר החוץ האמריקני, דברים לרגל חג הקורבן המוסלמי. הדברים כוונו לקהל המוסלמי, ופותח האירוע שהתקיים במשרד החוץ היה זעפר שאריק, היועץ של קרי לנושאי המוסלמים.
19/10/2014  |  עמוס גלבוע  |  מאמרים
כנופיית הטרור האיסלאמי דאעש, שסמל פעילותה הוא שיסוף ראשים של שבויים וחטופים חסרי-ישע, מפחידה את העולם. והעולם, בעיקר ארה"ב בראשות הנשיא חוסיין ברק אובמה, ממתין לגורלו, כמעט באפס מעשה, כאילו המדובר בגזירת טבע שאי-אפשר למנוע אותה. זאת בשעה שארה"ב עצמה, מוזר ככל שהדבר נשמע, היא המאפשרת זרימת מאות מיליוני דולרים מדי שנה לקיומה ולפעילותה הטרוריסטית של חבורת הרוצחים חסרי הרחמים האלה, המהווה איום על שלום העולם, ואשר בשנה החולפת הצליחה לכבוש שטחים רבים המשתרעים על כשליש מעירק וכשליש מסוריה.
19/10/2014  |  עמי דור-און  |  מאמרים
בעבר נהגו לחשוב, כי אדם אשר מתלונן ללא הרף על כאבים ואין לו כל ממצא פתולוגי בגינם, הרי שיש לשלוח אותו לבית משוגעים, שכן לא ייתכן כי יהיו לאדם כאבים כרוניים, זאת מבלי שיידעו מה מקורם.
19/10/2014  |  עו"ד ינון הדאיה  |  מאמרים
בעיתון הארץ התקבצה חבורה של כותבים, שאינה מסתפקת בהבעת דעות קיצוניות נגד יחסה של ישראל לפלשתינים. חופש הביטוי הרגיל אינו מספיק לגדעון לוי וחבר מרעיו, אז הם בודים מליבם שקרים. לא פעם ולא פעמיים, אלא בצורה שיטתית. בן-דרור ימיני מביא שורה של דוגמאות מאלפות בספרו "תעשיית השקרים", ולכמה מהן כבר התייחסתי.
19/10/2014  |  איתמר לוין  |  מאמרים



בלוגרים נוספים ברשת 
כ-9,500 אלפים תלמידים בחינוך המיוחד עלולים לא לפתוח את שנת הלימוד
27/08/2017  |  18:35  |  ליאור דטל   |   ליאור דטל
מה יש לאחים היהודים עם פנטזיות אונס?
27/08/2017  |  18:23  |  יוסי גורביץ
תוכנית ההתכנסות
27/08/2017  |  17:35  |  מתנחלות ברשת

איתמר לוין
איציק וולף
אביתר בן-צדף
פורומים
חברה ומשפחה
מדיני/פוליטי
כתבות מקודמות
AIG
טיפים חשובים לפני שרוכשים דירה
עופר מ' כהן
חיסכון לכל ילד: צעד אחרי צעד
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט