הכל מסכימים כי מרכיב בסיסי ויסודי, בהוצאות המחייה השוטפות של יחידים ותא משפחתי בישראל, הינם הוצאות הדיור -
וליתר דיוק, הוצאות תשלום המשכנתה החודשית, שבהם נושאים מרבית הזוגות הצעירים, שנטלו משכנתה לצורך רכישת דירה למגוריהם. אם אין מדובר בהוצאה חודשית שוטפת, בגין תשלום חודשי עבור משכנתא, הרי מדובר בהוצאה חודשית נכבדת וניכרת, בגין תשלום דמי שכירות שוטפים, שמשלמים יחידים ותא משפחתי בישראל, מדי חודש בחודשו, לצורך מימון מגוריהם השוטפים.
הוצאות תשלום המשכנתה השוטפת ודמי השכירות השוטפים, מדי חודש בחודשו, מהווים יחד עם הוצאות הכלכלה והמחייה של יחידים ותא משפחתי בישראל, מרבית ההוצאה החודשית השוטפת, כאשר שאר ההוצאות החודשיות, הינן הוצאות נלוות ומתגמדות, בצד הוצאות שוטפות ניכרות אלה. כזה הוא מצב הדברים, מאז שנתייצבה המדינה והפכה למדינה בעלת כלכלה מסודרת ובעלת משנה כלכלית סדורה, אי-שם, באמצע שנות ה-60 ובתחילת שנות ה-70. למרות שמדובר בכמעט 50 שנה מאז שהחלה להיווצר משנה כלכלית סדורה, במדינת ישראל, הרי ההתייחסות למרכיב הדיור, לא נשתנה, כלל וכלל,
למעט העובדה שמרכיב זה תופס, משנה לשנה, מקום בולט יותר ויותר, במרכיב תשומות יוקר הבנייה, במרכיב תשומות יוקר המחיה ומהווה גורם עיקרי, לעליית מדד המחירים לצרכן, שעה שאין מדובר במדד מחירים לצרכן מעוקר, שאינו כולל את מרכיב מדד הדיור, בתוכו ובחובו. עד היום לא טרחו ממשלות ישראל להכין תוכנית ממשלתית מחייבת, בכל הקשור לענייני הדיור בישראל והותירו לקוחות השוק, לעשות בשוק מחירי הדיור, כבשלהם. במצב דברים זה, מושפע שוק הדיור -
כאשר כוונת הדברים הינה, הן למדד מחירי הדירות החדשות והדירות מיד שנייה ושלישית והן לעלות דמי השכירות בגין דירות חדשות והדירות מיד שנייה ושלישית - מכוחות השוק - ומכוחות השוק, בלבד. למעט מספר פעמים בודדות, לא היה מצב דברים שבו לא עלה מדד תשומות הבנייה, כאשר במקרה הטוב ביותר, עמד הוא על מכונו והקפאת מצב עליית מחירי הדיור בישראל, נתפרשה בדיעבד ולאחר מעשה כירידת מחירים בשוק הדיור וכירידת מדד תשומות הבנייה.
גם כיום, כבעבר, מועלות חדשים לבקרים הצעות בדבר הקצאת קרקעות ומשאבים, לצורך בנייה ציבורית מסובסדת ומוזלת לזוגות צעירים וליחידים. גם כיום, כבעבר, הצעות אלה ילבשו צורה, יפשטו צורה, יעברו וועדה זו או אחרת ואולי - אולי - בעוד מספר שנים, יהפכו הן לישימות בשטח, אם וכאשר תצליח הממשלה, להעביר בכנסת, תוכנית כלכלית, בדבר הקצאת קרקעות ומשאבים, לצרכי בנייה ציבורית.
אין כל ספק, כי לא ניתן למכור דירות במחירים מסובסדים, כמו-גם לספק דירות להשכרה, במחירים מסובסדים, לזוגות צעירים וליחידים, מהיום למחר. דבר זה מצריך הערכות מרובה, תכנון רב שנתי וחשיבה לטווח רחוק, כאשר אין כל ספיק ספיקא שהוא, כי היישום של הערכות ותכנון זה, ימצא ביטויו, אם בכלל, אך ורק, בפועל ולמעשה, בשטח, בעוד מספר שנים. בכך אין כל פתרון למצוקת הדיור הקיימת ולנטל הכלכלי הכבד, הרובץ על זוגות צעירים ויחידים בישראל, הנאלצים להקצות מרבית הכנסתם החודשית הפנויה, לצרכי דיור, אם למימון משכנתה ואם לצורך תשלום דמי שכירות חודשיים, בגין דירות שכורות, שאינן דירות שלהם.
הפתרון היחיד - וחוזר אני ומדגיש - הפתרון היחיד, היכול להקל, במידה זו או אחרת, על מצוקתם הכלכלית של יחידים וזוגות צעירים, בכל הקשור לכך שהם נאלצים להפנות, מרבית הכנסתם הפנויה, לצרכי מימון תשלום משכנתה וגם/או לצרכי תשלום דמי שכירות, בדירות שאינן שלהם, מדי חודש בחודשו, הינו הכרה בהוצאות כספיות אלה, לצרכי מיסוי, באופן מוחלט.
בכל הכבוד הראוי, לתוכנית מע"מ אפס של שר האוצר,
יאיר לפיד, דומה, כי למרות שלמרות ששר האוצר הודיע שהוא "יעלה על בריקדות", אם תוכנית מע"מ אפס לא תעבור ותזכה לאישור הממשלה והכנסת, הרי לא נראה, כי תוכנית זו תפטור, באופן מיידי, מצוקתם של יחידים וזוגות צעירים, בתחום הדיור. אם תוכנית מע"מ אפס תועיל, בכלל, לזוגות צעירים וליחידים, בתחום הדיור -
שעה שקיימים רבים הטוענים שלא רק שתוכנית זו לא תוזיל מחיריהם של דירות חדשות שתיבננה, אלא אדרבה, היא תגרום להעלאת מחירי הדירות החדשות הרי תועלתה תהיה רק, בעוד חודשים רבים, כאשר ציבור הנזקקים לדיור, אם ברכישת דירות ואם בתשלום דמי שכירות, בגין דירות שאינן שלהם, נזקקים לפתרון מיידי.
פתרון שאינו פתרון הנותן מענה למצוקת הכלכלית הנגרמת בעקבות הוצאות הדיור הגבוהות - עכשיו ומייד! - אינה בגדר של פתרון ועד שתבשיל תוכנית שכזו, אם בכלל, נמצא עוד עשרות ומאות אלפי ישראלים, אם בגולת ברלין, אם ברחבי פזורת ארצות הברית ואם בכל מקום אחר, על פני הגלובוס, שבו ניתן לחיות, בכבוד, ללא כל צורך לעבוד שתיים ושלוש משרות, כדי "לגמור את החודש".
אם ברשימתי הקודמת - טוב למות בעד עצמנו (
מחלקה ראשונה; 19.10.2014) - כתבתי כי מוטל על ממשלת ישראל להביא לשינוי חברתי, של ממש, ברקמת החיים החברתיים בישראל, הרי הפעם מביא אני בפניכם,
הצעה של ממש, שיש בה כדי לפתור את מצוקת הדיור, הקיימת בישראל. אם ידע כל אזרח ותושב מדינת ישראל, כי מדינת ישראל משתתפת במצוקת הדיור שלו, באופן שהיא תכיר בהוצאות תשלום דמי המשכנתה החודשיים וגם/או באופן שהיא תכיר בהוצאות תשלום דמי השכירות החודשיים, כהוצאה מוכרת, באופן מלא ומוחלט, לצרכי חישוב המס השנתי המגיע ממנו, בהתייחס לעצמאים ולשכירים, כאחד, הרי זו תהיה תחילת המפנה והשינוי החברתי, לו מצפים אזרחי ותושבי המדינה, זה שנים.
מדינה הנושאת בנטל של אזרחיה ותושביה ונותנת להם תחושה, כי הם אינם בנים חורגים לאלוהים וכי הם אינם משתכרים, מדי חודש בחודשו, אל צרור נקוב, היא מדינה שראוי לחיות בה. מדינה המתנכרת לאזרחיה ותושביה, אל נא יתמהו ראשיה, אם ימתחו עליה בניה ובנותיה, לשעבר, ביקורת מוצדקת מהגולה. כל המוסיף דברים, לעניין זה, נמצא רק גורע.